Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Memphis 16v
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (93509 totalt)
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Mer träning av "apan" mellan ratt och ryggstöd ge ännu mer
Läs med ironi så klart.

Visst är det så att det är apan som behöver träning om det går som jag vill och som det är planerat kommer jag nästa år hänga med GTI-klubben på deras banträffar för att få erfarenhet. Träffa alla Golfmänniskor i 3D, så att säga.

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Nogge skrev:
Lillen skrev:
Mer träning av "apan" mellan ratt och ryggstöd ge ännu mer
Läs med ironi så klart.

Visst är det så att det är apan som behöver träning om det går som jag vill och som det är planerat kommer jag nästa år hänga med GTI-klubben på deras banträffar för att få erfarenhet. Träffa alla Golfmänniskor i 3D, så att säga.

Så klart.
Synd bara att man trappar ner själv.
Familj mm tar en jäkla tid

Men nån träff per år ska man väl kunna få in? thumbs up

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Bilen och jag lever fortfarande! Julen gick åt till att hitta vinterdäck till bilen, men det var svårt eftersom jag måste ha 15", letade efter plåtfälgar men dom är inte jättelätta att hitta som samtidigt passar en gammal Golf. Men jag letar vidare i sommar.

Eftersom året är nytt är säsongens första banåka inbokat. Vecka 16 har jag påsklov och enligt GR's kalender ska dom ha öppet den 23 och 24 april så då blir det ut och åka. Förhoppningsvis hinner jag montera det nya växellådslänkaget jag har införskaffat. Men det är om vädret är rätt.

Medlemskap i GTi-klubben är också kirrat så förhoppningsvis hinner man iväg på deras träffar runt om i Sverige.

Hej hopp tills vi hörs igen.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Renaultfälgar i plåt och 15" med 4x100 passar som "hand i hanske".
Pekka hade så på sin busbil till racerdäcken.

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Banåka nummer två nu även inbokat. Denna gång blir det veckan efter Gotland Ring men GTi-klubben på Sturup Raceway. Ska bli kul att äntligen få komma iväg till fastlandet och köra.

Sen är ju BugRun i princip redan inbokat. Är ju stående punkt i kalendern varje år för oss VW-åkare. Men den är inte detaljplanerad än, men det kommer nog i början av sommaren.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Här var det inte uppdaterat ser jag.

GTi-klubbens träff på Sturup gick utan problem. Mycket roligt bana måste jag säga. Mycket lik GR på sina ställen så lite försprång mot förstagångåkarna hade man nog. Är fortfarande förvånad över hur bra bilen går, den bara går och går... peppar peppar. Dock togs ingen tid på mina varv så någon varvtid kan inte anges.

Insåg när jag kom dit att jag antagligen skulle få sjukt ojämnt slitage på däcken eftersom Sturup nästan bara är vänstersvängar, men inte det heller blev ett problem. Däcken håller nog en körning till och det kommer blir nu i helgen på Mantorp med BugRun.

Bilen i depån och allting urplockat från skuffen.

Bilen på banan med med bakom ratten.

Verkade som jag fick med mej mer däck från banan än vad jag hade med mej dit.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Är inte däcken mer slitna än så då räcker de ju 3-4 körningar till!
Mina jag har är ju begagnade sedan tidigare och de har jag redan kört några vändor på.
Du lär inte behöva vara orolig , Bug Run är det dessutom inte så mycket körtid.

Hoppas vi ses och det är sol! thumbs up

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Fick ett tråkigt besked från far igår. Det sitter tydligen en liten spik i ett av Falken-däcken med pyspunka som följd. Förhoppningsvis kan våran däckskille som vi alltid går till laga detta. Annars blir det inge kul att köra på Mantorp på lördag. I värsta fall får man ta med det till fastlandet och förhoppningsvis laga det i sthlm eller på väg till linköping. Någon som vet någon däcksverkstad som kan laga däck som går på bana?

Lillen skrev:
Är inte däcken mer slitna än så då räcker de ju 3-4 körningar till!
Mina jag har är ju begagnade sedan tidigare och de har jag redan kört några vändor på.
Du lär inte behöva vara orolig , Bug Run är det dessutom inte så mycket körtid.

Hoppas vi ses och det är sol! thumbs up

Jag jag är lite förvånad att däcken inte är mer slitna egentligen. Men så har jag förstått att jag fiser runt och inte riktigt kör så hårt som jag borde kunna. Men det kommer det kommer.

Angående körtid på BugRun. Ja efter att läst på lite i diverse trådar och information från BugRun verkar körtiden vara högst begränsad, men man får göra det mesta av tiden helt enkelt. Kommer det vara körning på söndagen också eller är det bara på lördagen?
Självklart ses vi, om inte i varandras backspeglar så i depån eller på övriga området.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Körning både lördag och söndag med mindre på söndagen som jag fattat det.

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
operationen gick bra och punkteringen är nu lagad, hoppas det håller nu bara. Detta var orsaken till punkteringen...

Nu ligger den där och skäms och tror att han kan fortsätta göra skada.

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Det var inte den lilla skruven heller.
Hur har du lyckats med det

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Ingen aning hur den har hamnat där. Hjulen har gått ca 10 mil gata efter Sturup så det är ju bara otur att det skulle hända just då. Men nu är det lagat 'big time' så det kommer inte vara några problem. thumbs up

Ses på lördag!

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
oj här var det ju inte uppdaterat på typ ett halvår, så kan vi inte ha det...

BugRun skulle vi till ja. Lika trevlig som vanligt om inte trevligare eftersom jag hade rätt bil med mej denna gång och därmed kunde prova på alla bilkörande aktiviteter också.

Banan var mycket trevlig att köra på även fast det gick lite långsamt på rakorna, inte lika kurvig som GR alltså. Den korta banan som ställdes upp dag två borde därför vara roligare, men så vart inte fallet. Nu blev man ju istället snurrig eftersom varvet var väldigt kort och fler kurvor försvunnit på bekostnad av långa rakan.
Tyckte dock att tempot var lite mer hettsigt än vad man var van vid. Eftersom jag oftast blir omkörd fler gånger än jag kör om är jag van vid att jag väljer när bilen bakom skall köra om genom att visa med blinkersen att "nu är jag redo". Här fick man hålla en jävla koll på döda vinklar hit och dit och folk som dyker på insidan när man håller sitt spår som är lite längre ut än "vad som är standard" för att man själv kanske vill prova något nytt. Någon ordentligt tidtagning blev det inte av så hur fort det gick egentligen är svår att sia om.
Dag två var det kanske lite lugnare med långsammare omkörningar och ögonkontakt och thumbs up mellan förare. Det gav samhörighet!

Konbanan som GTi-klubben höll i. Mycket trevlig! Kändes i armarna efteråt att man inte har något servo och det kändes nästan lite våldsamt att få runt bilen i vissa kurvor. Men det var intressant att se hur snabbt bilen faktiskt kan byta riktning om man vill. Fick väll en hyfsat snabb tid även om den är bortglömd nu. Kanske finns den kvar i någon resultatlista någonstans.

Drag-strippen. Provade även försiktigt på denna när man ändå var här. Försiktigt eftersom bilen gärna skulle ta mej och far till oskarshamn också Men det gick bra tyckte jag. Körde tre repor och det var kul och intressant att tävla mot ljusgranen. Tydligen var kommentatorn imponerad av min reaktionstid för att kört första gången på en dragstripp.
Lite stats: (inte från samma repa då utan best of alla tre)
Reaktionstid: 0,5946 s
Sluthastighet: 132,09 km/h
Snabbaste tid: 16,624 s

Ja det var allt från BugRun tror jag från detta år. Lär nog dra dit igen nästa år, men då vill jag ha GTi-lådan på plats så man kan vara på rätt varvtal oftare.

God fortsättning!

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

KUL med uppdate.
Vi sågs om än väldigt kort i uppliningen på banåkat!

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Väldigt långt mellan updatesen nu, men så är det när man är många mil från bilen.

Rejsas väghållningskurs som gick av stapeln här i början av året satte många myror i huvudet. Nu vet jag vart jag skall börja, nu skall bara tiden hittas.

Det som händer nu förutom studier är att jag mentalt förbereder mej för ännu ett besök på BugRun. I förra inlägget står det att jag skall ha fixat GTi-lådan, men det finns ingen chans att det kommer ske. Däremot har jag skaffar en kamera och jobbar på någon för av loggningsutrustning inför Mantorp. Tror fortfarande det är apan vid ratten som kan göra störst skillnad så kanske kan lite post-racing-analys hjälpa till.

För er som skall till Mantorp 8-10 Juni, vi ses!

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

AHHH det var du som var på bild från kursen alltså. thumbs up

Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Det obligatoriska stressmekandet inför BugRun inleddes i måndags. Det som skulle göras var en generell service samt kontroll av drivaxlar. Det visade sig att damasken på höger sida hade bestämt sig för att skilja sig från sig själv, med resultatet att det fanns fett på det flesta ställena i hjulhuset. Som tur var fanns det en bättre begagnad i garaget och den kommer hålla i helgen.

Just nu pågår en städning, rejspreppning och lite småfix.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Städningen och rejspreppandet blev klart igår. Samt en enkel hjulinställning också. Det mest är packat och just nu försöker jag få ordning på aLapRecorder och min externa GPS-mottagare. Ibland funkar det ibland funkar det inte thumbs upthumbs down

Gårdagens småfix gick bland annat ut på att flytta bensintaken ca 1 cm åt vänster eftersom tankluckan inte gick och stänga eftersom påfyllnadsröret stack ut lite från bilens sida. Detta vore ett enkelt jobb då metallbanden undertill på bilen bara behöver lossas och sen skruvas tillbaka igen. Tyvärr brast en skruv och det blev lite panik ett tag med hur man skulle få dit den igen. Det blev till att borra bort så mycket som möjligt för att sedan gänga upp ett nytt hål. Efter lite slit var det ordnat och bensintanken satt på rätt plats igen.

Är taggad som tusan inför lördagens körning. Enligt yr.no finns det risk för regn på lördagen, men det verkar vara på eftermiddagen och körningen kommer vara på förmiddagen mestadels. Hoppas hoppas!

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
BugRun avklarat!

Lördagen var regnig med det blev ända en hel del tid på banan. Ibland var det lite väl blött men bilen betedde sig OK. Det var inte så mycket trafik heller runt mej vilket gjorde att jag kunde ta allt i min takt.

Kameran fungerade bra och jag hade en bra vinkel där man såg mycket. Loggningen blev lite sådär. Sitter och pillar med att få ihop det nu så videos borde komma snart.

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
På söndagen hjälpte jag GTi-klubben som är medarrangörer. Bilen fick därmed stå förutom ett effekttest som hanns med. Det visade sig att motorn bara ger 126,3 hk och då är den ju ganska nyrenoverad. Konstigt. Enligt pappret skall den ju ge 139. Det är 9% för lite!!

Tyckte ju förra året på BR att jag blev omkörd av precis allt och alla. Nu vet man (kanske) vad det beror på. Fördelen med detta är ju att man vet hur hårt man skall trimma för att komma upp i fabrikssiffror.

Effektkurvan är ju lite intressant också, ser ut att vara lite wankel-karaktär. Det verkar som min magkänsla varit rätt bra vad gällande när man bör växla och så thumbs up

Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Videosarna från lördagen på BugRun är klar men eftersom jag bara har 0,5 Mbit upp där jag är nu tar det nära 500 år att få upp dom på Youtube eller liknande. Jag får helt enkelt vänta tills jag kommer tillbaka till studentlyan där jag har 10 Mbit.

Igår var det även allmänhetens körning på GR så då blev det ett par varv där med ett nytt personligt rekord som resultat. 1:50.09 gick det som fortast. Om pusslade lite med snabbaste sektortiderna blev det teoretiska snabbaste varvet 1:48.82. Film blev det från körningen också, men det dröjer som sagt innan någon får se den.

Ni andra som kör Golf 16v, vad har ni för tider på GR?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Memphis 16v
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
4 besök senaste veckan (93509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande