|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

18 Sep 2009 13:36
Re:
| HTR skrev: | | Puppan skrev: | | Göte RS6 Sjögren skrev: | | Michael Bäck skrev: | | Göte RS6 Sjögren skrev: |
Skillnaden mellan Petters och din bil verkar vara att han verkligen lyckats bra med jämförelsevis små medel vs dig. Du är ju inte ens i närheten av mina tider eller Petters tider med din bil och den har ju typ race spec, uttstrippad mm. Vad är felet, tappat turbotrycket, jag menar hur länge ska du skulla på den
|
Tror nog peter får lite fart på sin bil när han fått några timmar bakom ratten på
sin kärra & när motorn går som den ska nästa sommar ska bli intressant
Några som antagligen kommer att slipa sina tider ordentligt till sommaren är
Kenson & Puppan |
Jo det tror jag med att de kommer göra, men sett till helheten, hur många år det hållit på osv, för att sätta någon tid på en hobbykörning . Någo sek hit eller dit, eller flera Passar inte Puppans bil mer i race samanhang kan man ju stilla undra, frågan är hur den skulle prestera där mot peprövade koncept som en orginal 996 Carerra cup? |
Jag tänkte även kommentera Pro vs Joe konceptet som jag gillar skarpt även om det ännu inte lockat mig tillräckligt för att betala den summan det kostar att köra en dag. Det lockar mig mer att köra min egen bil för dom pengar det kostar. Sen så är ju bilarna inte så kul i jämförelse. På Ringen är det annorlunda, där skulle jag kunna tänka mig att träna för att lära mig hitta runt. För mig tar det extremt lång tid att lära mig en bana även kortare banor som i Sverige. Ringen är ju extremt lång så den tar det säkert en livstid för mig att lära mig!
Vår vän Gaute hävdar att "Pro vs Joe" är det enda sättet att jämföra chaufförer rättvist.. Jag håller inte med! Men det är såklart hans affärsidé att lägga fram dom argumenten.
Det tar olika lång tid för människor att lära sig en bil och det enda jämförelserna dessa körningar visar är hur snabbt en chaufför lär sig en ny bil och blir snabb i den. Det är inget som säger att den som var långsammast i början av säsongen skulle vara det i slutet om man fått träna under ett antal dagar.
Slutligen så hävdar jag att rätt moddar ger mer fart och bättre tider i bilen vare sig det är chassi bromsar eller effekt.. Så länge jag är galet mycket snabbare än vår vän Gaute i valfri orginalbil med r-däck så anser jag honom överbevisad!!! "Hell" han kan faktiskt få prova Mantorp i valfri R-däcks försedd gatlegal bil som han kan få låna!
/Pete |
Jag har kört ProvsJoe och anser att du har fel, bilarna är mycket roliga och hela tävlingskonceptet upphetsande, det finns ingenting att skylla på så som laddtryck, lufttryck, möjligtvis grupptryck
Man kan ju alltid disskutera vad det kostar men om du slår ihop dina banträffar på ett år och lägger de pengar och tid du investerat/investerar i din bil jämfört med att ta din hjälm, hanskar och åka ner i familjebilen och köra detta event så undrar jag vad som blir billigast per körd meter? Jag menar bara en uppsättning cup-däck är ju ca 15-20 rökare och de går ju att köra slut på en helg..
Uppenbarligen finns det ju andra fördelar med egen bil och har man redan bilen så kanske det är roligare att köra den, men att hävda att det skulle vara inte så kul tycker jag tyder på att du inte har provat själv.
Uppenbarligen moddar man ju en bil för att gå snabbare, det Gaute brukar hävda är ju att man inte alltid lyckas bli snabbare och även tid i vinst kontra investerad tid och pengar. |
Faktum är att du nog missförstod helt vad jag menade..
Mitt koncept och drivkraft är att bygga och köra en riktigt snabbt ekipage... Att ta sin hjälm och åka och leka med likasinnade är oxå kul men nåt helt annat! Jag kan alltså inte göra båda för det har jag inte råd med, alltså väljer att köra min egen bil när tid, pengar och tillfälle finns..
Att jämföra sig med andra som byggt riktigt snabba bilar och är duktiga chaufförer är oxå kul oavsett om det är en Audi, Corvette, Supra eller en Porsche..
Å du det finns alltid nåt att skylla på.. Det var grus i böjen, Min bil går sämre än din? Bil nr 5 är snabbast det vet ju alla, Solskyddet glappar i min bil? Jag slog loss hjulinställningen på uppvärmingen... Osv
Den inofficiella tävlingen mellan Ekipage på nätet där snabbast tider jämförs backas ju upp av loggar så där finns ju inget att skylla på!
Sen hävdar Gaute faktiskt ovan att man inte blir snabbare med modifieringar av en gatbil jag hävdar motsatsen och faktum är att jag är snabbare än honom..
Vad kostar det att köra ett event totalt med resor till och från ink Pro vs Joe?
/Pete
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

18 Sep 2009 14:30
Klart det gör skillnad om man gör rätt. Jag har nu provat min 924 turbo på mantorp och den går över 10 eller 15s (minns inte exakt vad jag körde med gamla bilen) snabbare än min gammla 924a på mantorp. Skillnaden är 50hk, hårdare fjädrar/krängare, 10mm bredare däck och 60-80kg tyngre bil. Dessutom var jag mer körvan när jag körde sugiblen jämfört med senast. Med lite justering av hjulvinklar och mer träning (har ju knappt kört turbon ordentligt) så finns nog än mer att hämta. Så det är klart det gör skillnad, dessutom är bilen lättare att köra snabbt med, fjädrar/dämpare är inget kit utan ihopkomponerade grejer..
|
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004

18 Sep 2009 14:46
Re:
| Puppan skrev: | | HTR skrev: | | Puppan skrev: | | Göte RS6 Sjögren skrev: | | Michael Bäck skrev: | | Göte RS6 Sjögren skrev: |
Skillnaden mellan Petters och din bil verkar vara att han verkligen lyckats bra med jämförelsevis små medel vs dig. Du är ju inte ens i närheten av mina tider eller Petters tider med din bil och den har ju typ race spec, uttstrippad mm. Vad är felet, tappat turbotrycket, jag menar hur länge ska du skulla på den
|
Tror nog peter får lite fart på sin bil när han fått några timmar bakom ratten på
sin kärra & när motorn går som den ska nästa sommar ska bli intressant
Några som antagligen kommer att slipa sina tider ordentligt till sommaren är
Kenson & Puppan |
Jo det tror jag med att de kommer göra, men sett till helheten, hur många år det hållit på osv, för att sätta någon tid på en hobbykörning . Någo sek hit eller dit, eller flera Passar inte Puppans bil mer i race samanhang kan man ju stilla undra, frågan är hur den skulle prestera där mot peprövade koncept som en orginal 996 Carerra cup? |
Jag tänkte även kommentera Pro vs Joe konceptet som jag gillar skarpt även om det ännu inte lockat mig tillräckligt för att betala den summan det kostar att köra en dag. Det lockar mig mer att köra min egen bil för dom pengar det kostar. Sen så är ju bilarna inte så kul i jämförelse. På Ringen är det annorlunda, där skulle jag kunna tänka mig att träna för att lära mig hitta runt. För mig tar det extremt lång tid att lära mig en bana även kortare banor som i Sverige. Ringen är ju extremt lång så den tar det säkert en livstid för mig att lära mig!
Vår vän Gaute hävdar att "Pro vs Joe" är det enda sättet att jämföra chaufförer rättvist.. Jag håller inte med! Men det är såklart hans affärsidé att lägga fram dom argumenten.
Det tar olika lång tid för människor att lära sig en bil och det enda jämförelserna dessa körningar visar är hur snabbt en chaufför lär sig en ny bil och blir snabb i den. Det är inget som säger att den som var långsammast i början av säsongen skulle vara det i slutet om man fått träna under ett antal dagar.
Slutligen så hävdar jag att rätt moddar ger mer fart och bättre tider i bilen vare sig det är chassi bromsar eller effekt.. Så länge jag är galet mycket snabbare än vår vän Gaute i valfri orginalbil med r-däck så anser jag honom överbevisad!!! "Hell" han kan faktiskt få prova Mantorp i valfri R-däcks försedd gatlegal bil som han kan få låna!
/Pete |
Jag har kört ProvsJoe och anser att du har fel, bilarna är mycket roliga och hela tävlingskonceptet upphetsande, det finns ingenting att skylla på så som laddtryck, lufttryck, möjligtvis grupptryck
Man kan ju alltid disskutera vad det kostar men om du slår ihop dina banträffar på ett år och lägger de pengar och tid du investerat/investerar i din bil jämfört med att ta din hjälm, hanskar och åka ner i familjebilen och köra detta event så undrar jag vad som blir billigast per körd meter? Jag menar bara en uppsättning cup-däck är ju ca 15-20 rökare och de går ju att köra slut på en helg..
Uppenbarligen finns det ju andra fördelar med egen bil och har man redan bilen så kanske det är roligare att köra den, men att hävda att det skulle vara inte så kul tycker jag tyder på att du inte har provat själv.
Uppenbarligen moddar man ju en bil för att gå snabbare, det Gaute brukar hävda är ju att man inte alltid lyckas bli snabbare och även tid i vinst kontra investerad tid och pengar. |
Faktum är att du nog missförstod helt vad jag menade..
Mitt koncept och drivkraft är att bygga och köra en riktigt snabbt ekipage... Att ta sin hjälm och åka och leka med likasinnade är oxå kul men nåt helt annat! Jag kan alltså inte göra båda för det har jag inte råd med, alltså väljer att köra min egen bil när tid, pengar och tillfälle finns..
Att jämföra sig med andra som byggt riktigt snabba bilar och är duktiga chaufförer är oxå kul oavsett om det är en Audi, Corvette, Supra eller en Porsche..
Å du det finns alltid nåt att skylla på.. Det var grus i böjen, Min bil går sämre än din? Bil nr 5 är snabbast det vet ju alla, Solskyddet glappar i min bil? Jag slog loss hjulinställningen på uppvärmingen... Osv
Den inofficiella tävlingen mellan Ekipage på nätet där snabbast tider jämförs backas ju upp av loggar så där finns ju inget att skylla på!
Sen hävdar Gaute faktiskt ovan att man inte blir snabbare med modifieringar av en gatbil jag hävdar motsatsen och faktum är att jag är snabbare än honom..
Vad kostar det att köra ett event totalt med resor till och från ink Pro vs Joe?
/Pete |
det jag reagerade på var att du skrev att det inte var så kul i jämförelse, alltså att det skulle vara mindre roligt att köra dessa C30 race bilar än sin egen preppade bil vilket jag inte håller med om. Men jag gillar att köra inte att stå i garaget och skruva eller beräkna inställningar, du gillar att bygga och utveckla din bil, så all respekt för det.
pris kommer inte ihåg exakt men 5-6 000 kr har jag för mig.
Är du snabbare än Gaute i likadan bil eller i era egna bilar?
Grus i böjen, slå loss hjulinställningen är ju sådant som beror på ens egna misstag och inte om bilen strular, alltså inga riktiga bortförklaringar
_________________ Henrik Troeng
|
Solid
Stockholm
Här sen Maj 2006

19 Sep 2009 11:08
Är det någon som vet vad en original 996 Turbo gör på Mantorp? Inte för att jag tror att den är i närheten av Puppans tid...
och är det någon som vet vad en original CSL gör på Mantorp? Alltså stock från fabrik, inte Gaute-original...
_________________ Jesper Alm
Banbilen blev en barnbil
|
Puppan
Här sen Nov 2002

22 Sep 2009 12:01
Re:
| Solid skrev: | Är det någon som vet vad en original 996 Turbo gör på Mantorp? Inte för att jag tror att den är i närheten av Puppans tid...
och är det någon som vet vad en original CSL gör på Mantorp? Alltså stock från fabrik, inte Gaute-original...  |
En 997Turbo Mk1 gör det väl på ca 1.30..
Gaute "orginal" har kört på 1.29 nåt med sin CSL..
/Pete
Peter "Puppan" Eriksson
|
Solid
Stockholm
Här sen Maj 2006

02 Jan 2010 16:01
_________________ Jesper Alm
Banbilen blev en barnbil
|
AxelT
Här sen Jun 2009

02 Jan 2010 16:22
Inte läst hela tråden, men kan det inte också vara så att man som amatör kanske moddar lika mycket för att det är roligt som att det går fortare? En vanlig bil som från fabrik är ganska understyrt kanske blir roligare om man sätter upp den för lite överstyrning, även om det inte går fortare, och det är kanske roligare att leka med 300 än 250 hästar även om det kanske inte gör jättemycket för varvtiden? Sen tycker ju många att det är roligt att bygga också.
_________________ Axel Tanner
|
L0FA
Här sen Feb 2004

02 Jan 2010 22:41
Jag kan sätta 100 spänn på att min Opel GT -69 inte klarar 1.30 original på mantorp.
|
Puppan
Här sen Nov 2002

04 Jan 2010 23:58
Den ursprungliga frågan bör ju iallafall vara besvarad.. "Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?"
I mitt fall verkar det som Trimm och tuning faktiskt gett resultat, och för mig har det varit big och framförallt expensive business!
/Pete
Peter "Puppan" Eriksson
|
AxelT
Här sen Jun 2009

05 Jan 2010 00:34
Re:
| Puppan skrev: | Den ursprungliga frågan bör ju iallafall vara besvarad.. "Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?"
I mitt fall verkar det som Trimm och tuning faktiskt gett resultat, och för mig har det varit big och framförallt expensive business!
/Pete |
Men du ligger ju på en högre nivå än de flesta både budgetmässigt och ambitionsmässigt (skicklighetsmässigt antagligen också!), då kan jag tänka mig att det märks mycket mer än för gemene man.
_________________ Axel Tanner
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Trådstartare

08 Jan 2010 16:08
Trimmade Novidem-Nissan GT-R med 585HK kör 1.09.5 på lilla hockenheim. HvS och sport auto testar.
NOVIDEM GT-R är 1.2 sekunder raskare än orginal GT-R på hockenheim med samma förare HvS. Visst i given internationell race serie av rang är ju 1.2 sek massor och samtidigt säkert värt mycket även i rena pengar.
Detta kit kostar 12720 euro och följande ingår... ca 130.000 svenska kronor, dyrt eller billigt ja det beror nog på vem man frågar.
. Zusatzsteuergerät 4550 Euro
. Komplett-Auspuffanlage ab Turbolader 5970 Euro
. Tieferlegungsfedern H&R 800 Euro
. Bremsscheiben von AP Racing 1400 Euro
NOVI GT-R 1.09.5 vs orginal GT-R 1.10.7 PÅ HOCKENHEIM.
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

08 Jan 2010 16:52
1,2 sekunder /varv är ju inte fy skam. Självklart är de inte billigt att trimma en sprillans bil som redan genomgått noggranna tester för att funk bra på bana orginal.
Undra hur mycket man förstör/förbättrar en orginal GTR om man strippar den på allt onödigt?
_________________ Nicklas Jäderlund
|
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007

08 Jan 2010 19:32
Re:
| Krullert skrev: | 1,2 sekunder /varv är ju inte fy skam. Självklart är de inte billigt att trimma en sprillans bil som redan genomgått noggranna tester för att funk bra på bana orginal.
Undra hur mycket man förstör/förbättrar en orginal GTR om man strippar den på allt onödigt? |
Det är något jag också funderat på....
Borde ju finnas en hel del vikt att plocka bort men då kanske man sabbar hela samspelet mellan komponenterna?
_________________ Oskar Klimczak-Hultgren
|
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Trådstartare

08 Jan 2010 21:33
1.2 sek är en del på en 2.6km kort bana som lilla H. Notera att detta är det absolut bästa som noterades och då har han försökt en del såklart. Dock bör man komma ihåg att HvS är en kompetent och konskekvent förare som i allra högsta grad kör på sin hemmabana. Det är kanske inte lika självklart att diverse hobbyförare lyckas lika bra i brist på rutin samt konsekvent körstil kan det nog sluta hur som helst oavsett bil kanske.
_________________ Mvh/Göte Sjögren
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

08 Jan 2010 23:16
Re:
| Göte RS6 Sjögren skrev: | | ...HvS och sport auto testar... |
Vad är HvS?
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

08 Jan 2010 23:18
Re:
| ice skrev: | | Göte RS6 Sjögren skrev: | | ...HvS och sport auto testar... |
Vad är HvS? | "Han som Bestämmer", nä, det blir ju HsB...
Horst von Saurma
|
|