Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
57994 besök totalt
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Tack för att du delar med dig av sådant oxå, för så här efteråt kan vi skratta åt det. Du och jag verkar ha ungefär samma kompetens i en verkstad överlag.

Jag menar åka ambulans när man skall montera en dimljuskåpa är ju rätt "magstarkt"

Då ses vi på Anderstorp, eller?

Nja, det finns saker man är bra på och så finns det resten :-)
Ska försöka ta mig till Anderstorp om bara Rickard på SMR svarar i telefon så att jag kan få hjulinställningarna korrekta..

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re: Inte bra

andsva skrev:
PeOR skrev:
Det är inte bra att skratta åt andras olycka. Men jag kan bara beklaga. Jag skrattade så min frun undrade om jag blivit knäpp.

Peo.

+1

Skönt att det gick bra efter omständigheterna.

Andreas

Tack - glad jag oxå över att allt gick bra - hann bli rädd där ett tag :-(!

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

JohanSo skrev:
Skönt att det trots allt gick bra. Sett från den ljusa sidan har du ju helt klart en bra story att dela med dig av resten av livet

Hur många sprayningar tog det innan du insåg att det inte var Ramlösa?

Tack! Hade gärna varit utan den storyn..
Sprayningar? - hade ingen spray på flaskan, annars hade det varit ett ännu värre misstag :-)

Hur går det själv i år då??

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Bilen nu hos SMR för lite pyssel, omvårdnad och hjulsinställning/CW.. sedan skall jag besikta den igen och därefter blir det premiär om inget annat sätter käppar i hjulen :-)
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Lördagen den 10:e september hade jag och den svarte premiäråkning på Barkaby flygfält. Bilen hade innan det varit hos SMR och hjulvinklar och annat var nu som det skulle.
Dagen till ära så åkte jag på gatdäck, och då kopplingen tar lite för långt ner för att jag skall känna mig helt bekväm så åkte jag konstant på 3:ans växel.. 3:ans växel är en mycket bra växel, och jag förstår inte varför man ska ha SMG och liknande när det går utmärkt att åka på bara en växel i allt från 20 km/h till 100+ km/h.. förutsätter förvisso en glad motor och det har verkligen dessa gamla M3:or

Då mina gatdäck är försedda med bredare hjul bak än fram så var bilen mer än lovligt understyrd, så det var inget dramatiskt alls att åka runt på banan.. fick verkligen provocera bilen (på 3:ans växel) för att kunna åka lite brett.
Nu var väl jag och bilen inte bland de snabbaste på banan utan det gick sakta men detta initiala test gjorde att jag känner att det är dags att få ut bilen på R-däcken innan snön kommer.. gärna oxå på en lite längre mer utsträckt bana då denna typ av körning, konbanaslalomframochtillbax, förvisso är rolig och utmanande men den leder tyvärr till att jag blir lätt åksjuk

Summeringen av den första testdagen är ändå att bilen känns solid och trygg, att det vore kul att använda fler växlar än 3:an (inget negativt då det som sagt är en mycket bra växel), att chassit känns bra även om jag tror att mina bakfjädrar är lite i hårdaste laget.. Har jag dämparna bak i för mjukt läge så blir bilen gungig men när jag spänner på dämparna bak så är bilen ganska hård bak.. men jag behöver få på rätt däck för att verkligen börja experimentera med dämparhårdhet osv..

Sen vill jag verkligen hålla med de som kommenterat det här med en riktig stol och riktiga bälten, för att åka med 3-punktsbälte på orginalskinnstolar.. tja, det blir krampaktiga nödlösningar som leder till stora blåmärken på höger knä för att hålla mig kvar i stolen.. Och orginalratt på bana?? Nope, inte bra det heller.. Min bruksbil har mindre och tjockare ratt än vad M3:an har orginal så det känns lite som en bussratt..
Men kontentan är ändå att en gammal M3:a med bra chassi är en riktigt kul bil att leka med för en rimlig summa pengar :-) Men jag kan ändå inte komma ifrån att det fortfarande är en stor skillnad mot min förra M3:a som även var lättad och hade både skalstolar och 6-punktsbälte.. Och på nåt sätt så var den bilen bra mycket piggare och roligare att köra.. så om jag behåller bilen så finns det fortfarande mycket kvar att göra för att även denna bil ska bli en lika bra banåkabil som den förra var..

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Bokslut

Då var även den svarta M3:an såld. Så vad passar då bättre såhär inför årsslutet än att försöka avrunda hela min BMW e36 M3 upplevelse?

Ägarskapet av min första, blåa, M3:a var både kul och roligt, dock väldigt dyrt då den bilen både utrustats rikligt men även genomgick en motorrenovering för galet dyra pengar.. Sen att den bilens existens avslutades genom en vådlig krasch gjorde inte totalekonomin bättre precis.. men inga personskador och det är vad som räknas.

Den svarta bilen då, jaa.. känner mig lite som Wheeler Dealer när jag försöker hitta något positivt med det ägarskapet. Jag lyckade lära mig massor under processen att renovera upp en lätt sliten M3:a och jag är glad att jag lyckades omvandla ett fd, tonårsåk med Playboydekaler och kolfiberklistermärken med glappande bussningar till en väl fungerade banåkarbil.
Sen att det tog mig över ett år att få i ordning på bilen där 90% av tiden gick åt till tandgnissel, frustration osv.. Och kanske 10% (om ens det) effektivt skruvande gör ju inte saken bättre.. men alla lärdomar är ju tudelade, man lär sig hur man vill ha saker och man lär sig 100 gånger mer hur man inte vill ha saker så ur det perspektivet så lärde jag mig massor :-)
Sen att jag förlorade massor med pengar på inköp+delar+verkstad mot försäljningspriset är som vanligt ett surt äpple att bita i.

Det som slog mig mest på slutet av ägarskapet av den svarta M3:an var att jag tyckte att bilen kändes kanske lite gammal, inte alls samma smidighet och "fingerspitzgefuhl" som en lite nyare bil.. det är en milsvid skillnad mot att köra t ex en motsvarande e46:a fast de "under skalet" är väldigt lika.. Vevig styrning, oprecis känsla i alla pedalerna så även om chassiet var nytt och bra så lyckades inte bilen förmedla själva körkänslan lika bra som min fd. standard diesel e46:a.. men en sak jag verkligen har gillat med M3:orna är motorerna, vilka varvvilliga, råstarka och härliga motorer S50 B32 är.. thumbs up

Så kontentan av mitt BMW e36 M3 äventyr är att bilarna är roliga på bana men förhållandevis dyra bilar att äga, utveckla och anpassa till bankörning. Och för mig så överstiger den kostnaden verkligen hur kul det är att köra bil på bana.. så det kommer inte en tredje M3:a utan blir det någon ny lekbil så blir det troligtvis en lite nyare mer standardbetonad BMW som kanske får en mindre chassi- och bromsuppgradering för att kunna köra lite banträffar med.. men som även skall fungera som vardagsbil både för mig och för dottern. Eller en enklare billigare bil som jag steg för steg kan gå "all in" med

På återhörande kära rejsavänner!

//
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Bokslut

Sunk skrev:
...utan blir det någon ny lekbil så blir det troligtvis en lite nyare mer standardbetonad BMW som kanske får en mindre chassi- och bromsuppgradering för att kunna köra lite banträffar med.. men som även skall fungera som vardagsbil både för mig och för dottern.
.

Låter klockrent. "Standardbetonad". Handla en 1M thumbs up Eller kanske inte, men det är ju kul med en diesel eller vad som helst på bana IMHo. Men det är intressant att det är lite individuellt vad man tycker är skoj, vissa har svårare att ha kul i en otydligare, svampigare standardbil med hala lädersäten och mer filtrerad körupplevelse jämfört med ett lättat rensat fixat banjärn med stumma bussningar osv. Speciellt efter att de har fått pröva det senare Jag ogillar innerhjulsspinn och toktoktokunderstyrda bilar. Annars är det kul med det mesta. Svampigt eller inte Men det är jag det... Hoppas du hittar din perfekta kompromissbil!

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re: Bokslut

Magnus Thomé skrev:
Sunk skrev:
...utan blir det någon ny lekbil så blir det troligtvis en lite nyare mer standardbetonad BMW som kanske får en mindre chassi- och bromsuppgradering för att kunna köra lite banträffar med.. men som även skall fungera som vardagsbil både för mig och för dottern.
.

Låter klockrent. "Standardbetonad". Handla en 1M thumbs up Eller kanske inte, men det är ju kul med en diesel eller vad som helst på bana IMHo. Men det är intressant att det är lite individuellt vad man tycker är skoj, vissa har svårare att ha kul i en otydligare, svampigare standardbil med hala lädersäten och mer filtrerad körupplevelse jämfört med ett lättat rensat fixat banjärn med stumma bussningar osv. Speciellt efter att de har fått pröva det senare Jag ogillar innerhjulsspinn och toktoktokunderstyrda bilar. Annars är det kul med det mesta. Svampigt eller inte Men det är jag det... Hoppas du hittar din perfekta kompromissbil!

En 1M hade varit riktigt kul, men ibland gör sig verkligheten påmind och när vardagsfunktionalitet, ekonomi och barntransport är egenskaper som står högt på listan så lutar det mer mot någon rolig diesel e90, de är nere i ganska vettiga pengar nu.. undrar bara hur man får på en vettig diff på en sån? I övrigt så håller jag med dig, överstyrning och innerhjulsspinn går bort. Och sen är jag ju en "sucker" för bakhjulsdrift :-)
Men vi får se vad framtiden utvisar..

//
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
57994 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande