Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 4,6. Såld!
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
57323 besök totalt
Exit

Här sen Maj 2008

Re:

Abbe o skrev:
Johan Sjöström skrev:
Börja på mjukaste o klicka fram efterhand för att uppleva skillnaden.

Så har jag tänkt, men tänkte om någon E36 åkare kan ge mig lite tips så blir det enklare!

Vad är det för dämpare? Tot vikt? Viktfördelning? Hårdhet på fjädrar? Krängare? osv..

Jag hade nog börjat lite i andra änden, gått på så hårt som verkar vettigt och sedan justerat till att bakänden precis sätter sig lite vid acc för max grepp bak samt sakta mjukat upp fram tills enter/exit corner blir som du vill ha den..
Men det finns många som kan det här bättre.. :-)

M v h

// Johan
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Sunk skrev:
Abbe o skrev:
Johan Sjöström skrev:
Börja på mjukaste o klicka fram efterhand för att uppleva skillnaden.

Så har jag tänkt, men tänkte om någon E36 åkare kan ge mig lite tips så blir det enklare!

Vad är det för dämpare? Tot vikt? Viktfördelning? Hårdhet på fjädrar? Krängare? osv..

Jag hade nog börjat lite i andra änden, gått på så hårt som verkar vettigt och sedan justerat till att bakänden precis sätter sig lite vid acc för max grepp bak samt sakta mjukat upp fram tills enter/exit corner blir som du vill ha den..
Men det finns många som kan det här bättre.. :-)

M v h

// Johan

Det är dessa dämpare och fjädra om jag minns rätt: http://xyz-sweden.com/files/coil_supersport.html
Resten har jag faktiskt ingen koll på! Men det borde vara snarlik M3 sedan.

BMW Club Schweden.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Abbe o skrev:
Något som ska bli intressant är att testa coilover kittet på bana, troligen behöver jag ställa om dämparnas hårdhet då de är inställda lite på måfå! Någon som är bra på sånt kanske vill åka med eller köra något varav för att ge mig rå d om detta då? thumbs up

Hej och hoppas hjälmen passade huvudet?
Är dämparna helt nya så kör 3-5 varv på mjukaste sättningen, sen 3-5 varv på hårdaste sättningen så ventiler mm "juckar till sig".

Vet inte hur du specificerat fjädrarna då du beställde kittet men låt oss hoppas att det lirar ok.

Mitt råd även om jag är lekman är att börja på mitten av inställningarna runt om och kör en 20 varv. Beroende på vilket beteende bilen har då så börja justera bak hårdare eller mjukare. En ände och en sak i taget annars skruvar du bort dig.
När du är nöjd med balansen/förhållandet bak/fram så testa att köra mjukare sättning runt om med bibehållet förhållande fram/bak.

Min "gissning" är att det går bättre desto mjukare sättning du har.

Du får köra lite på känsla eftersom ett halv seriöst test av fjädrar och dämpare egentligen kräver logg/tidtagning och ett par hundra varv och extra fjädrar. Dessutom bör du kunna mata varv på samma tiondel.

Lycka till

Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Abbe o skrev:
Något som ska bli intressant är att testa coilover kittet på bana, troligen behöver jag ställa om dämparnas hårdhet då de är inställda lite på måfå! Någon som är bra på sånt kanske vill åka med eller köra något varav för att ge mig rå d om detta då? thumbs up

Är dämparna helt nya så kör 3-5 varv på mjukaste sättningen, sen 3-5 varv på hårdaste sättningen så ventiler mm "juckar till sig".

Vet inte hur du specificerat fjädrarna då du beställde kittet men låt oss hoppas att det lirar ok.

Mitt råd även om jag är lekman är att börja på mitten av inställningarna runt om och kör en 20 varv. Beroende på vilket beteende bilen har då så börja justera bak hårdare eller mjukare. En ände och en sak i taget annars skruvar du bort dig.
När du är nöjd med balansen/förhållandet bak/fram så testa att köra mjukare sättning runt om med bibehållet förhållande fram/bak.

Du får köra lite på känsla eftersom ett halv seriöst test av fjädrar och dämpare egentligen kräver logg/tidtagning och ett par hundra varv och extra fjädrar. Dessutom bör du kunna mata varv på samma tiondel.

Lycka till

Tjena, har glömt och höra av mig om hjälmen, hämtade den hos Mattias i lördags, passa perfekt! thumbs up thumbs up

Det var standard kittet jag beställde, (alltså inga specifika fjädrar) jag har kört ca 3-400 gatmil med de grejerna hittills och testat på gokartbana vid ett tillfälle, den släppte relativt lätt bak då! Fram har jag redan ställt om dämparna till mjukare läge och ska göra samma sak med bak innan Mantorp. Patrik, du får gärna ta något varv med bilen på Mantorp om du har tid och lust! Jag är ju helt grön egentligen på bankörning och allt omkring det, alltid skönt och få uttalande av folk som vet vad de gör! thumbs up

BMW Club Schweden.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Abbe o skrev:
Patrik Skoog skrev:
Abbe o skrev:

Lycka till

Tjena, har glömt och höra av mig om hjälmen, hämtade den hos Mattias i lördags, passa perfekt! thumbs up thumbs up

Det var standard kittet jag beställde, (alltså inga specifika fjädrar) jag har kört ca 3-400 gatmil med de grejerna hittills och testat på gokartbana vid ett tillfälle, den släppte relativt lätt bak då! Fram har jag redan ställt om dämparna till mjukare läge och ska göra samma sak med bak innan Mantorp. Patrik, du får gärna ta något varv med bilen på Mantorp om du har tid och lust! Jag är ju helt grön egentligen på bankörning och allt omkring det, alltid skönt och få uttalande av folk som vet vad de gör! thumbs up

Fint att den passade!
Tar gärna ett varv eller två. Kan vara "din" instruktör på licenskursen

Min erfarenhet är att "standardkitt" normalt är för hårt satta...

Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Abbe o skrev:
Patrik Skoog skrev:
Abbe o skrev:

Lycka till

de gör! thumbs up

Fint att den passade!
Tar gärna ett varv eller två. Kan vara "din" instruktör på licenskursen

Min erfarenhet är att "standardkitt" normalt är för hårt satta...

Låter bra det! thumbs up

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Ställde på bilen idag och tog en runda för att kolla allt fungerar som det ska och det gör det verkar det som. Innan dess så ställde jag alla dämpare till mjukaste läget, det blev mycket trevligare att åka med den nu! Jag ska byta olja i lådan sen är den redo för Mantorp!

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Vi ses där Abbe

Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Vi ses där Abbe

Absolut! Allt är ju betalt så det är bara döden som hindrar mig från att dyka upp!

BMW Club Schweden.
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009

Skön känsla att ta fram kärran för våren nu va?

När är springbreak förresten?

BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

bmw_POWER skrev:
Skön känsla att ta fram kärran för våren nu va?

När är springbreak förresten?

Japp, hade löjligt flin på läpparna hela kvällen igår! Springbreak slogs ihop med BOS träffen 26/5, men BMW SC körning på Mantorp är 4/5, jag åker ner 37% för att ta licens och stannar kvar till dagen efter.

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

4:e maj.
Du är välkommen dit och titta, och åt Abbe

Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
4:e maj.
Du är välkommen dit och titta, och åt Abbe

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Så nu är bilen klar! Nytt olja i lådan, diverse saker kontrollerad och så har jag damsugit ur den och viktigaste av allt så fick den sig en behövligt lackbehandling! Nu längtar jag till imorgon!

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Japp, dammsugning och lackskydd är viktigt inför bankörningen

Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Japp, dammsugning och lackskydd är viktigt inför bankörningen

Av någon anledning var din komentar förväntad! Damsugning= lättare bil och lackbehandling= halare lack ->snabbare bil!

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Då var det strax dags att bege sig mot Mantorp!

BMW Club Schweden.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Abbe o skrev:

Välkommen till centralorten, vilka tider är kursen ikväll?

Der drüben
Här sen Dec 2002

Lycka till idag, spar lite krut i bilen tills imorgon nu.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:
Abbe o skrev:

Välkommen till centralorten, vilka tider är kursen ikväll?

Oj, såg inte detta först nu då jag inte haft tillgång till datorn! Det var 12-21!

BMW Club Schweden.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Lycka till idag, spar lite krut i bilen tills imorgon nu.

Johan, det var trevligt och träffas! thumbs up

BMW Club Schweden.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 4,6. Såld!
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
57323 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande