Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944S2 RaceCabrio PCSR8A #Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
90165 besök totalt
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Rudskogen

Blev inte mycket Rudskogen i år, tyvärr.

Race raport

Avresa 0300 från Skövde, Rudskogen 0730. Depå klar med tält innan 0800.
Invigde ny däckstället. Hade inte så många däck men ändå. Det funkade perfekt.

Träning 1
Första träningen blev kort för mig. Kom ut sent och hann iallafall slita bort resterna av klisterlapparna från de nya Pirellidäcken. Såg fram emot träning 2!

Träning 2
Jag stod och väntade långt innan utsatt tid på grönt ljus. Ett lugnt varv sedan var jag redo att testa nya däcken! Rödflagg..

En bil hade läckt olja på banan. Funktionärerna visste inte vilken så de kallade in alla bilar och så fick alla bilar inspekteras. Någon bil vinkades av och sedan var det dags igen.
Fort ut och plattan i mattan!

Men precis över krönet på Angesten så sätter jag foten på bromsen, hårt!
Framför mig så har en annan bil dammat rätt in i betongen och det ligger delar av de balar som täcker betongväggen på utsidan samt bildelar över hela banan.
Får sick-sacka mellan delarna och in i depå.

Väl i depå får vi reda på att föraren är svårt skadad och okänt hur länge saknat puls helt. Ambulanspersonalen gjorde en stark insats och stabiliserade läget.
Efter avfärd i Ambulanshelikopter till Oslo så bestämdes att tävlingen skulle avblåsas.
Bara packa ihop och åka hem.

Helt rätt enligt mig men likväl tråkigt att komma hem utan att ens få pressa bilen ett fullvarv på Rudskogen som jag gillar skarpt.

Tankarna går till Bertil och hans anhöriga, hoppas allt går bra.

Nu laddar vi om till Finland. Blir träning på Gelleråsen på onsdag för att toppa formen.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Fy tusan vad obehagligt jag hoppas även föraren repar sig.

R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Racerapport Ahvenisto

Rapport från Finland, Ahvenisto.

Till skillnad från föregående racerapporter från detta år så är denna märkbart trevligare och mindre stressig.

Teamet, Josef, Sofie och jag lämnade tillsammans med Joacim #12 och Team Hinken #72 mot Finland på torsdag kväll den 4:e juni. 12 timmar färja senare så landstiger vi hos vår granne i öst.
2 timmar bil och sedan anländer vi till Ahvenisto som tro det eller ej ligger mitt i samhället Hämeenlinna!
Bullerkrav? Ehh va? Härliga motor-intresserade Finland!

Banan i sig är en slingrig bana med bankade snabba kurvor och tajta hårnålar med mycket höjdskillnader. Som en lite Nordslingan som går i en 8:a genom sig själv. Underbar bana som passade mig och min bil väldigt bra.

Fredagen var en trackday som gav oss en chans att lära känna banan.
När racekittet skulle tas på så upptäcker jag dock något. Handskarna...de ligger kvar i Sverige.

Fick köpa ett par begagnade av arrangören, Petri för 120Euro. Vad gör man inte för att få köra?

Ut på banan och känna lite. I depån var det full upp med mekande då #12 fick känna på lite räcke i en hårnål och min splitter sprack så den fick demonteras. Mina tider från dagen var väldigt bra, jag hoppades de skulle räcka till en bra kvaltid dagen efter.

En liten avvåkning som resulterade i lite repor och grus i hela bilen orsakades av en finsk bil som sköt oljefiltret och snurrade när jag skulle köra om den! Svettigt men jag räddade mig ut i sanden och klarade den andra bilen och barriären med några få meter.

Lördag

Träningen innan kvalet gav ljusa nyheter. Tiden 1:33.0 gav mig näst snabbaste tid av alla 8A, B och C bilar. Finska som svenska!

Kvalet gick desto bättre. 1.32.8 satte mig i de främsta startleden. 5 bilar före nästa 8A bil.

Race 1
Starten missades grovt. Jag brukar alltid göra en bra start men nu? Tittade på växelspaken sedan åkte alla andra!
Jag tappade tre B och C bilar in i första kurvan. En bil skjuter kopplingen i starten och med 2 varv Safety Car så går starten igen.
Jag lyckas hänga på Åkerberg #72 som dragit mig i starten. Han avancerar i startfältet och jag följer honom. Åker förbi en svensk 997 GT3! och en finsk 944 8B bil som låter som den inte har något avgassystem alls. Jag rullar säkert i mål som etta i racet. Med ett nytt svenskt varvrekord för banan 1.32.740! Det gamla som även det innehavdes av min bil med annan förare var 1.36.940! Även Åkerberg tar ett nytt varvrekord för 8B.
Tyvärr så missar jag det finska rekordet från 2009 med 0.2 sekunder..

Race2
På något sätt har jag och Åkerberg kört så snabbt att vi hamnar i första startled bakom Gt3-cup bilarna som startar framför oss. När warmup-varven så börjar det dugga. Nästan alla cup-bilar går in i depån för att byta däck. Så när starten går så står jag och Åkerberg i första startled bakom två cup-bilar.
De har båda svårt att få grepp med slicksen på den blöta asfalten och vi hänger med de två genom deras hela första varv innan de lyckas dra ifrån. Härlig känsla!
Efter lite fajt så kör #55 Matti Puhakka 8B ifrån både mig och Åkerberg
Vi båda tampas lite men lägger oss sedan i lugnt tempo för att spara på bilarna på den ruskigt hala banan.
Några varv innan målgång så flaggas racet av med rödflagg.
Vilket jag just då är tacksam för då det regnar bara mer och mer.

Summarum av Finland:
2 förstaplatser,full poäng och varvrekord för 8A på Ahvensto!
Riktigt nöjd!

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Lyckad helg!

Helgen bjöd på roadtrip, härlig racing och pallplatser.

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Depåbild

Depåbild fotad av Porsche Racing club Finland. Jag rekommenderar starkt att köra loppet som går varje år i Finland. Hur kul som helst, lite omständig resa men väldigt skön stämning på plats.

Citera
mattipuh
Helsinki, Finland
Här sen Sep 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Cool racing R924T!
Too bad they gave red flag in race 2, would have overtaken another GT3 Cup Car before chequered flag.
#55 MattiP

Kungsbacka
Här sen Sep 2005

Verkar som Ni hade det riktigt bra i Finland, inte bara tango och Koskenkorva

Nu är det bara för mig att vinna resterande race så är totalsegern i hamn.

Vilka däck körde du på?

Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Gilbert skrev:

Vilka däck körde du på?

Det var Pirelli däcken som fick slita i Finland. Passade ju bra eftersom finnarna körde på allt från Toyo till Yokohama.

Kommer köra slut på Pirelli-däcken innan jag plockar av dem. Jag och de andra som köpte in andra däck innan Rudskogen (som ställdes in) har mailat med styrelsen och citat "det är inte rimligt att vi begär att ni ska köpa nya däck igen". Dock ska däcken bytas så blir det såklart tvång att byta till Michelin.

Inte så säker på att Pirelli-däcken är snabbare än Cup-däcken. Andra egenskaper visst och snällare kanske men inte riktigt samma skärpa på toppen av greppet. Mer diffusa.

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Gilbert skrev:

Vilka däck körde du på?

Du var saknad i Finland! Hade gärna haft en svensk till att köra mot!

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Grattis igen David Kul att läsa en så avslappnad rapport

Jag som försöker följa 8A på håll tycker det är spännade och se hur det hela kommer utvecklas mellan Gilbert och Dig

R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Filmer

Filmer från Ahvenisto:

Race 1: https://www.youtube.com/watch?v=etQMrP2Lrvw&feature=youtu.be
Race 2: https://www.youtube.com/watch?v=pfHxLGN1KWw

Varsegoda. Glad Midsommar!

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Gelleråsen race 7 och 8

Jag såg fram emot Gelleråsen och nästa två race i cuppen.
Efter Finland leder jag serien i klass 8A och ville verkligen leda serien efter Gelleråsen med.

Fredagen började med en trackday.
Open pit nästan hela dagen och massor med körning.
Jag sänkte mitt personbästa till 1.15.8.
Detta trots problem med understyrning i depårakan som fortsatte hela helgen.
Baserat på hur däckets slitage ser ut så verkar det bero på att camberjusteringen har släppt på vänster fram.

Lite fältmässig justering så blev värmeavläsningen på däckytan lite bättre men inte helt bra. Det får bli en hjulinställning innan nästa återbesök på Gelleråsen.

KVALET:
Efter intensivt nötande i två dagar såg jag fram emot kvalet.
Några extra varv och jag slog till med en 1.15.7! Super tänkte jag och rullade in i depå.
I depån så fick jag veta att Gilbert slagit till med 1.15.5! Shit! Inte Pole trots supertid...
Helgen kommer bli tuff.

RACE 1
30 grader C i luften, dallrande asfalt och svett överallt.

Jag startar i ledet efter Gilbert. Jag tar en snabb start, riktigt snabb! Mycket snabbare än den norska 944-turbon bredvid mig. Jag svänger in snabbt, nästan tränger honom (Sorry!) Får känning på Gilbert, försöker i första kurvan men tappar chansen. Sedan följer de mest intensiva varven jag kört.

Varmt, tajt och båda kör på gränsen för vad bilarna klarar. Gilbert går nästan av i sin iver att hålla mig bakom.
Efter ett antal varv börjar Cup bilarna varva oss då de kör samma race på grund av begränsat antal startande."

När två cupbilar tränger Gilbert lite i snabba vänstern innan depåkurvan så smiter jag med!

Jag är om och leder men det blir kortvarigt. Cupbilarna bromsar, min fart är för hög och med ett brak så kör jag ut i sanden. Jag håller bilen och kör snabbt ut på banan igen.
Men jag har tappat kontakten och blir tvåa i racet!

Race 1 finns förevigat på film, likaså 2 men race 2 handlade mest om action i backspegeln så lägger jag nog bara upp race 1.

RACE 2
Omvända roller. Detta race så startar jag före Gilbert då jag slog till med en snabbare varvtid. Återigen intensiv racing med Gilbert bakom mig. Sista varven så försöker Gilbert i hårnålen, bromsar på sig och går nästan av. Efter det så kan jag sänka farten och rulla in i mål som etta!

Efter båda racen så består poängställningen. Jag leder men racen var väldigt jämna. Nästan alla varv inom några tiondelar för oss båda.

Nästa race är Kanonloppet, återigen på Gelleråsen. Kommer bli lika jämnt då antar jag.
Dock mindre startande i klassen..

Har ni en 8A bil så kom å kör! Vi hjälper er och stöttar såklart!

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
"Win"

Nöjd trots silver i en hand.

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005

Kul att vara med på film under ett helt race.
Det sporrar mig att alltid vara före David så att man kan titta på Gulfen i soffan när man kommer hem.

Tack för riktigt kul racing på Gelleråsen. Vi har båda en revansch att utkräva samt en seger att försvara. Ses på Kanonloppet.

Gilbert

Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006

Det blev förjävla bra med de nya fälgarna "Krabban"! Fått sålt dina splittisar?

Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Gilbert skrev:
Kul att vara med på film under ett helt race.
Det sporrar mig att alltid vara före David så att man kan titta på Gulfen i soffan när man kommer hem.

Tack för riktigt kul racing på Gelleråsen. Vi har båda en revansch att utkräva samt en seger att försvara. Ses på Kanonloppet.

Gilbert

Sätter kameran bakåt nästa gång! Så får du vara med hela racet då med.

Tack själv för riktigt kul racing! Hoppas det blir lika roligt på Kanonloppet trots den begränsade körtiden.

/Krabban

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Morbidio skrev:

Splittfälgarna är sålda! Nu kör jag på två uppsättningar Oz-fälgar!

Allt väl nere i Skåne? Nån racing på g? Kom å kika på Anderstorp 22 augusti!

Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006

Re:

R924T skrev:
Morbidio skrev:

Splittfälgarna är sålda! Nu kör jag på två uppsättningar Oz-fälgar!

Allt väl nere i Skåne? Nån racing på g? Kom å kika på Anderstorp 22 augusti!

Två konbanor har det blivit i år. Annars är det renoveringsobjektet till hus vi köpt som äter upp all tid. :P Så Anderstorp blir nog svårt!

Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Gelleråsen igen! Kanonloppet

Kanonloppet 2015.

Ett stort arrangemang med STCC samt SPVM.

Härligt med massa folk i depån och liv å rörelse. Tråkigt med väldigt lite bantid.
Istället för över 4timmar körtid per dag som vanligt PCSR så körde vi 20-40 min per dag och tre dagar i depån.

Träningspasset gick dåligt, av någon anledning tränade Carrera Cup med oss hela passet så det blev ett "titta i backspegeln för att inte krocka med passerande 991" pass. Tråkigt.

Strax innan kvalet fick vi reda på att Carrera cup ska köra vårt kval med! Utan att köra i tävlingen på söndagen!
Som träning är tanken antar jag. Med ett bra jobb av vår blivande ordförande Peter som pratade med tävlingsledningen så fick vi ett kval utan alldeles för snabba 991:or inblandade.

Kvalet gick riktigt bra och 1.15.19 blev avslutande tid och pole i klassen för första gången!

RACE 1
Startar före värsta konkurrenten Gilbert och gör allt för att få en lucka i starten.
Tyvärr är backspegeln full med Gulf-blå Porsche redan efter ett varv. Så fortsätter de varv efter varv! Intensivt och tufft. Jag kör racelinjer, stänger och försöker hela tiden få bättre utgång ur kurvorna medans Gilbert hela tiden kryper närmare i ingångarna. Jag kör helt fel linjer för att stänga och snart är däcken och bromsarna stekheta. Jag börjar sladda och bromsar nästan på mig flera gånger i Trösen.
Men jag ser också i backspegeln att desamma gäller Gilbert!
Över mållinjen kommer jag först utan att ha blivit passerad av Gilbert men svettig och helt slut.

RACE 2
Även i race 2 har jag Pole. Dock startar åter Gilbert tajt bakom mig. Samma historia igen.

Jag försöker få bra utgångar, Gilbert försöker bromsa sig förbi.
I Ejes så lyckas han komma upp jämnsides men jag får ett fungerande ytterspår som sedan blir innerspår i nästa kurva. Dock tar platsen slut på insidan och jag får gena över curben.
I slutet av curben så finns ett stort hål och hela bakvagnen lyfter. Jag landar, studsar till och lyckas åter få grepp och tar innerkurvan i hårnålen. Gilbert försöker hålla ytterkurvan men får en sladd som nästan drar honom av banan.
Han "ser mig genom sidorutan" enligt honom.

Racet fortsätter med intensiv racing. Varv 14, 15 och sedan kommer "last lap" skylten upp på rakan! Jag satsar allt och Gilbert backar bak lite. Jag få en lucka. Sedan kommer depåkurvan.
Jag får en bra ingång och sedan när jag kommer ut på rakan missar jag 4:an! Skrap, menvafanhänder!! i med 4:an och sedan ser jag Gilbert komma upp jämnsides! Mer och mer Gulfblått i sidorutan! Jag skriker över hela mållinjen med gasen i botten. På det avslutande varvet vet jag inte vem som vann.
Jag kommer in i park fermé så får jag reda på att jag vunnit! Med minsta möjliga marginal visar det sig. 0.064 sekunder!!!!
Den tajtaste racingen jag varit med om! Citat Gilbert: "Större delen av racet hade jag min splitter under din bil!"

Första dubbelsegern någonsin mot Gilbert och ledningen i mästerskapet är utökat.

Tyvärr totalt kameraförbud på Kanonloppet så ingen film denna gång.

Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Nya tag

Annons ute på bilen. Efter denna säsong så känner jag mig "klar" med bilen.
Jag har utvecklats enormt som förare i denna bil. Vunnit serien och tagit flera varvrekord.
Såklart kan jag köra med den nästa år men det skulle kännas som en upprepning av denna säsong.

Lite svårt är det för att bilen känns så bra nu! Problemfri och snabb!

Lika bra att börja leta köpare tidig. Jag hoppas att bilen fortsätter i serien med en motiverad förare!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944S2 RaceCabrio PCSR8A #Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
90165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande