Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
1 besök senaste veckan (86915 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863



Kul rapport och en intensiv helg med mycket skratt och frustration om vart annat.



Kunde inte riktigt bjuda upp till kamp men tanken är att jag skall bjuda upp till bättre kamp på Anderstorp.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3131



Har sagt det förr men säger det igen,föredömliga rapporter thumbs up och grattis till framgångarna

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Citat:
En liten fråga, var kommer motorhuven från?


Huven kommer från Plastis, MA composit

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
I går kväll så la jag 2 timmar i Sandéns garage. Genomgång av Gulfen innan race nr 9 & 10 som är på Anderstorp nu på lördag. Det kommer att vara stenhårt i täten, så en genomgång av bilen är aldrig fel.
Vi upptäckta att muttern som drar hjullagret på vänster bak var lös. Fick dra till den drygt ett varv. Kanske inte varit så bra om jag missat detta. I övrigt så var det bara lite små pill. Cambern såg bra ut, cornerweight var ok, justerade lite mer toe out fram. Tror att bilen kommer att styra in bättre nu och i bästa fall även bli av med understyrning. Inte för att detta har varit något stort problem, men alla förbättringar kan vara avgörande.
Vrooooooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
En riktig skit lördag på mossen.......................
Inför lördagens drabbning på mossen, så kände jag att allt var okay med bilen. Förberedelserna hade varit minutiösa, med mina mått mätt vill säga. Med massor med strul i bagaget från tidigare tävlingar, så hade jag stora förhoppningar på racet. Men så blev det självklart inte.

Uppladdningen var perfekt, åkte hemifrån 05:00 vilket gav mig massor med tid för förberedelser i depån. Jag hade tillsammans med min team kompis Fredrik Käll, hyrt en depå box, detta kändes stort.

På 1:a träningen så kändes allt riktigt bra. Banan var mer eller mindre perfekt. Lite blött i slutet på rakan, men annars torra spår. Jag hade snabbast träningstid, 1.50.853, tätt på var Fredrik med 1.50.884. Det gick riktigt bra för team väst. Väl inne i boxen så hade jag för högt däcktryck, här fanns det med andra ord mer tid att kapa.
När 2:a träningen drog igång så var känsla riktigt bra. Ut på banan och förbättra tiderna. Återigen bästa varvtid i klassen, 1.49.266. John Carlsson var nu tätt på med 1.49.717 med sin Boxter. Fredrik var också under 1.50 med 1.49.926. Vi tre stod i en klass för oss själva. Marcus Gattinger som ligger före mig i tabellen hade inte riktigt fart på bilen, jag var ca 2 sekunder snabbare. Här skulle det tas poäng och krypa närmare honom i tabellen. Men man skall aldrig ta ut någon seger i förskott.
Väl ute på 3:e träningspasset så kändes det fortfarande bra. Fredrik sätter dagens bästa tid med 1.49.098, grattis. Jag är 2:a och John 3:a. Vi tre var fortfarande snabbast.
Kval. Då det snabbt mulnade på och SMHI hade varnat för regn så var jag bland de första ut på det 40 minuters långa kvalet. Jag kände ganska direkt att det var något fel på bilen. Efter fem varv så tvingades jag att gå in i depå. Problemet var att jag tappade turbotrycket. Som max laddade det 0,5 bar. Jag försökte att fixa felet i depån med hjälp från bästa expertis. Stort tack till alla som hjälpte till, ingen nämd men ingen heller glömd. Tyvärr så löste vi inte problemet. Här stod jag med andra ord med en bil som gav ca 140-150 hk, mot normalt 255 hk. Hur skulle jag göra? Starta eller åka hem? Med tanke på att det regnade så bestämde jag mig ändå för att starta. Allt kan ju hända då det är wet race.
Race 1. Jag stod i 4:e ledet på 8:e rutan, nu gällde det att hålla emot. Då väl starten gick så insåg jag att det var mer eller mindre meningslöst att försöka att rejsa. Jag genomförde racet och slutade på 8:e plats.
Race 2. I princip samma skit race som det tidigare. Helt värdelöst att åka omkring med en turbobil som inte laddar. Kanske det mest meningslösa jag utfört på en bana någonsin thumbs down
På söndag eftermiddag så kör jag ner bilen till Sandén. Teorin var att wastegaten hade pajat på något sätt.
Vi konstaterar ganska så snabbt att avgaserna inte går via turbon, utan går direkt ut i wastegaten. När Sandén senare på kvällen plockar ner wastegaten så konstateras att det var en keramisk styrhylsa som pajat och satt sig så illa att ventilen var öppen hela tiden. Sandén hade aldrig varit med om detta tidigare, max otur med andra ord. Självklart så hade han en begagnad på hyllan som han monterade dit. Vi testade bilen och nu laddar den som den skall igen.
Nu återstår det 4 race i cupen och jag har fortfarande möjlighet till total seger. 2 race i Finland samt 2 race på Mantorp. Jag har haft massor med strul den här säsongen, men ligger fortfarande 2:a i cupen och jag kommer inte att ge upp.
Vrooooooooooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863



Japp, håller med om skithelg. Sånt händer ibland och vi kommer båda starkare till Finland!

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Kämpa!

Backspeglarna är mindre än vindrutan. Helt rätt inställning, fullt fokus framåt!!!
Kämpa, kämpa,kämpa.

_________________
Fredrik Käll
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324



Ja usch, vi alla led med dej där i boxen. Jag funderade på att låna ut min bil till dej men tyvärr så hade den nog inte passerat besiktningen! Kämpa vidare Gilbert!
/Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Bild på wastegaten med den lilla keramiska delen som satt inkilad så att ventilen inte stängdes.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4563



Vilket surt fel, känns lite som Murphy har flyttat in i bilen för ögonblicket.

Hoppas du har bättre flyt under resten av säsongen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Dags för en uppdatering av Gulfen.
Senast då Gulfen var ute och åkte bana så var det på PSCR finalen på Mantorp i september. Jag var 1 poäng efter serieledaren inför helgens två sista race. En extremt kort race rapport är att jag vann båda racen och blev därmed seriesegrare i klass 8B.
Nu har bilen varit hos Sandén för en genomgång inför säsongen. Jag hade tagit bort alla dekaler samt tvättat och vaxat bilen så att den skulle vara fin inför kontrollen. Väl uppe på lyften så upptäckte vi att det läckte olja från styrservon, den satt löst Sanden fixade till detta samtidigt som han fixade till utväxlingen på servon, nu snurran den med lägre varvtal. Inför de avslutande tävlingarna så tyckte jag att bromsarna inte riktigt tog på samma sätt som i början av säsongen. Plockade av klossarna och kund konstatera att det var minst sagt dags att byta. Dessa hade jag kört med i två hela säsonger = klossarna från PEAN PFC håller riktigt bra om man inte bromsar så mycket . Nu kanske jag kan flytta fram bromspunkten en meter eller två.


Vrooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 324



Det gäller att utnyttja materialet till max och det gör du med bravur Gilbert! Blir det B eller C- klass i år?

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Planen var att bygga bilen för 8C, men på grund av andra prio så blir det ett år till i 8B.
Kommer inta att åka med Gulfen i premiären på Mantorp, utan åker till Hockenheim tillsammans med Fredrik Käll för att köra Jim Clark Revival. Vi kommer att dela på Fredriks 944 S2, som du har erfarenhet av
Jag kommer inta att köra alla tävlingar i PSCR, så det blir svårt att försvara seriesegern, men jag skall ändå försöka.
Vroooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
1 besök senaste veckan (86915 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande