Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 1 besök senaste veckan (86915 totalt) |
Kul rapport och en intensiv helg med mycket skratt och frustration om vart annat.
![]() Kunde inte riktigt bjuda upp till kamp men tanken är att jag skall bjuda upp till bättre kamp på Anderstorp. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
Har sagt det förr men säger det igen,föredömliga rapporter
![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
I går kväll så la jag 2 timmar i Sandéns garage. Genomgång av Gulfen innan race nr 9 & 10 som är på Anderstorp nu på lördag. Det kommer att vara stenhårt i täten, så en genomgång av bilen är aldrig fel.
Vi upptäckta att muttern som drar hjullagret på vänster bak var lös. Fick dra till den drygt ett varv. Kanske inte varit så bra om jag missat detta. I övrigt så var det bara lite små pill. Cambern såg bra ut, cornerweight var ok, justerade lite mer toe out fram. Tror att bilen kommer att styra in bättre nu och i bästa fall även bli av med understyrning. Inte för att detta har varit något stort problem, men alla förbättringar kan vara avgörande. Vrooooooooooooooooooooooooom _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
En riktig skit lördag på mossen.......................
Inför lördagens drabbning på mossen, så kände jag att allt var okay med bilen. Förberedelserna hade varit minutiösa, med mina mått mätt vill säga. Med massor med strul i bagaget från tidigare tävlingar, så hade jag stora förhoppningar på racet. Men så blev det självklart inte. Uppladdningen var perfekt, åkte hemifrån 05:00 vilket gav mig massor med tid för förberedelser i depån. Jag hade tillsammans med min team kompis Fredrik Käll, hyrt en depå box, detta kändes stort. På 1:a träningen så kändes allt riktigt bra. Banan var mer eller mindre perfekt. Lite blött i slutet på rakan, men annars torra spår. Jag hade snabbast träningstid, 1.50.853, tätt på var Fredrik med 1.50.884. Det gick riktigt bra för team väst. Väl inne i boxen så hade jag för högt däcktryck, här fanns det med andra ord mer tid att kapa. När 2:a träningen drog igång så var känsla riktigt bra. Ut på banan och förbättra tiderna. Återigen bästa varvtid i klassen, 1.49.266. John Carlsson var nu tätt på med 1.49.717 med sin Boxter. Fredrik var också under 1.50 med 1.49.926. Vi tre stod i en klass för oss själva. Marcus Gattinger som ligger före mig i tabellen hade inte riktigt fart på bilen, jag var ca 2 sekunder snabbare. Här skulle det tas poäng och krypa närmare honom i tabellen. Men man skall aldrig ta ut någon seger i förskott. Väl ute på 3:e träningspasset så kändes det fortfarande bra. Fredrik sätter dagens bästa tid med 1.49.098, grattis. Jag är 2:a och John 3:a. Vi tre var fortfarande snabbast. Kval. Då det snabbt mulnade på och SMHI hade varnat för regn så var jag bland de första ut på det 40 minuters långa kvalet. Jag kände ganska direkt att det var något fel på bilen. Efter fem varv så tvingades jag att gå in i depå. Problemet var att jag tappade turbotrycket. Som max laddade det 0,5 bar. Jag försökte att fixa felet i depån med hjälp från bästa expertis. Stort tack till alla som hjälpte till, ingen nämd men ingen heller glömd. Tyvärr så löste vi inte problemet. Här stod jag med andra ord med en bil som gav ca 140-150 hk, mot normalt 255 hk. Hur skulle jag göra? Starta eller åka hem? Med tanke på att det regnade så bestämde jag mig ändå för att starta. Allt kan ju hända då det är wet race. Race 1. Jag stod i 4:e ledet på 8:e rutan, nu gällde det att hålla emot. Då väl starten gick så insåg jag att det var mer eller mindre meningslöst att försöka att rejsa. Jag genomförde racet och slutade på 8:e plats. Race 2. I princip samma skit race som det tidigare. Helt värdelöst att åka omkring med en turbobil som inte laddar. Kanske det mest meningslösa jag utfört på en bana någonsin ![]() På söndag eftermiddag så kör jag ner bilen till Sandén. Teorin var att wastegaten hade pajat på något sätt. Vi konstaterar ganska så snabbt att avgaserna inte går via turbon, utan går direkt ut i wastegaten. När Sandén senare på kvällen plockar ner wastegaten så konstateras att det var en keramisk styrhylsa som pajat och satt sig så illa att ventilen var öppen hela tiden. Sandén hade aldrig varit med om detta tidigare, max otur med andra ord. Självklart så hade han en begagnad på hyllan som han monterade dit. Vi testade bilen och nu laddar den som den skall igen. Nu återstår det 4 race i cupen och jag har fortfarande möjlighet till total seger. 2 race i Finland samt 2 race på Mantorp. Jag har haft massor med strul den här säsongen, men ligger fortfarande 2:a i cupen och jag kommer inte att ge upp. Vrooooooooooooooooooooooooooooom ![]() _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
Ja usch, vi alla led med dej där i boxen. Jag funderade på att låna ut min bil till dej men tyvärr så hade den nog inte passerat besiktningen! Kämpa vidare Gilbert!
/Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
Vilket surt fel, känns lite som Murphy har flyttat in i bilen för ögonblicket.
Hoppas du har bättre flyt under resten av säsongen ![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
Dags för en uppdatering av Gulfen.
Senast då Gulfen var ute och åkte bana så var det på PSCR finalen på Mantorp i september. Jag var 1 poäng efter serieledaren inför helgens två sista race. En extremt kort race rapport är att jag vann båda racen och blev därmed seriesegrare i klass 8B. Nu har bilen varit hos Sandén för en genomgång inför säsongen. Jag hade tagit bort alla dekaler samt tvättat och vaxat bilen så att den skulle vara fin inför kontrollen. Väl uppe på lyften så upptäckte vi att det läckte olja från styrservon, den satt löst ![]() ![]() ![]() Vrooooooooooooooooooom ![]() _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
Planen var att bygga bilen för 8C, men på grund av andra prio så blir det ett år till i 8B.
Kommer inta att åka med Gulfen i premiären på Mantorp, utan åker till Hockenheim tillsammans med Fredrik Käll för att köra Jim Clark Revival. Vi kommer att dela på Fredriks 944 S2, som du har erfarenhet av ![]() Jag kommer inta att köra alla tävlingar i PSCR, så det blir svårt att försvara seriesegern, men jag skall ändå försöka. Vroooooooooooooooooooom _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 1 besök senaste veckan (86915 totalt) |