Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82
74 besök senaste veckan (560492 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Re:

OscWan skrev:
Vad i hela friden... Någon som kan förklara den där luftlösningen för mig?

Kylaren tillsammans med fläktar sitter i "FTX" lådan. Bättre viktfördelning är syftet , mindre "drag" i fronten samt möjlighet till bättre splitter/downforce lösningar när inte fronten behöver vara öppen för kylaren.

Väger förmodligen mera dock. Men framförallt ser det ballt ut

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2408



Intressant ja, den torde ändå vara bra nära 50/50 med kylaren fram.. Han kanske vill ha ännu mer bak förstås. 45/55% fram/bak?
Men viktökningen kanske äter upp aero-förbättringen ja...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Alfaklubbens tävlingserie har ett vikt/ effektbaserat/däckbredd klassindelning. motoreffekten är en teoretisk beräkning baserat på motorns setup. Funkar väldigt bra. Somliga går in för lätta bilar, andra går mot stora effekter (som jag gjorde med turbo och e85)

Det gör att man får fram en minsta vikt på bilen. Så istället för blyvikter kan istäälet bygga om saker.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2408



Såklart!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 486



Re:

Benny Steen skrev:
OscWan skrev:
Vad i hela friden... Någon som kan förklara den där luftlösningen för mig?

Kylaren tillsammans med fläktar sitter i "FTX" lådan. Bättre viktfördelning är syftet , mindre "drag" i fronten samt möjlighet till bättre splitter/downforce lösningar när inte fronten behöver vara öppen för kylaren.

Väger förmodligen mera dock. Men framförallt ser det ballt ut

Men det ser ju ut att våra dubbla boxar - en i bakstöten och sedan en i skuffen? Och sedan en slang som dras från den andra lådan till motsvarande passagerardörren bak?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2639



Re:

OscWan skrev:
Benny Steen skrev:
OscWan skrev:
Vad i hela friden... Någon som kan förklara den där luftlösningen för mig?

Kylaren tillsammans med fläktar sitter i "FTX" lådan. Bättre viktfördelning är syftet , mindre "drag" i fronten samt möjlighet till bättre splitter/downforce lösningar när inte fronten behöver vara öppen för kylaren.
Väger förmodligen mera dock. Men framförallt ser det ballt ut

Men det ser ju ut att våra dubbla boxar - en i bakstöten och sedan en i skuffen? Och sedan en slang som dras från den andra lådan till motsvarande passagerardörren bak?

Det är inte jag som bygger längre, så jag vet inte mer än det jag ser. Det kommer gå en slang från andra dörren också. Den bakre lådan är kanske bara ett uppsamlingskärl för något att fästa slangarna på. eller så hamnar kylet för växellådan/diffen där. Jag hade oljekyl för diff/vxlådan hängande under bilen. Finns bilder tidigare i tråden någonstans.

nya ägaren borde skapa en ny tråd eller fortsätta på denna, intresset för följa bygget verkar ju finnas :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 486



Re:

Benny Steen skrev:
OscWan skrev:
Benny Steen skrev:
OscWan skrev:
Vad i hela friden... Någon som kan förklara den där luftlösningen för mig?

Kylaren tillsammans med fläktar sitter i "FTX" lådan. Bättre viktfördelning är syftet , mindre "drag" i fronten samt möjlighet till bättre splitter/downforce lösningar när inte fronten behöver vara öppen för kylaren.
Väger förmodligen mera dock. Men framförallt ser det ballt ut

Men det ser ju ut att våra dubbla boxar - en i bakstöten och sedan en i skuffen? Och sedan en slang som dras från den andra lådan till motsvarande passagerardörren bak?

Det är inte jag som bygger längre, så jag vet inte mer än det jag ser. Det kommer gå en slang från andra dörren också. Den bakre lådan är kanske bara ett uppsamlingskärl för något att fästa slangarna på. eller så hamnar kylet för växellådan/diffen där. Jag hade oljekyl för diff/vxlådan hängande under bilen. Finns bilder tidigare i tråden någonstans.

nya ägaren borde skapa en ny tråd eller fortsätta på denna, intresset för följa bygget verkar ju finnas :-)

Tycker jag verkligen att han bör göra! Min nyfikenhet är verkligen i topp i alla fall

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 107



Re:

Benny Steen skrev:
OscWan skrev:
Vad i hela friden... Någon som kan förklara den där luftlösningen för mig?

Kylaren tillsammans med fläktar sitter i "FTX" lådan. Bättre viktfördelning är syftet , mindre "drag" i fronten samt möjlighet till bättre splitter/downforce lösningar när inte fronten behöver vara öppen för kylaren.

Väger förmodligen mera dock. Men framförallt ser det ballt ut


Klurigt! Kanske kan vara något för en viss framtung Sprint framöver...

_________________
______________________________________________
Martin Atterhall

CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Sugslangarna genom golvet och kraftiga fläktar som Brabham! :-D

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19049



Re:

Benny Steen skrev:
OscWan skrev:
Vad i hela friden... Någon som kan förklara den där luftlösningen för mig?

Kylaren tillsammans med fläktar sitter i "FTX" lådan. Bättre viktfördelning är syftet , mindre "drag" i fronten samt möjlighet till bättre splitter/downforce lösningar när inte fronten behöver vara öppen för kylaren.

Väger förmodligen mera dock. Men framförallt ser det ballt ut


Bra kupévärme blir det också, perfekt när det är blött ute för att få tillräckligt mycket imma på rutorna.

Kul med udda lösningar helt klart.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82
74 besök senaste veckan (560492 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande