Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: 2004 Opel 2.0 16V GSi
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (39783 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sierra har också modeller med flänsar
Min Sierra-klump från -90 har det.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Dude skrev:
Sierra har också modeller med flänsar
Min Sierra-klump från -90 har det.


Stämmer nog bra det, men inbillar mig fortfarande att det är lättare att hitta en med LSD till Scorpio.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Libell skrev:
Dude skrev:
Sierra har också modeller med flänsar
Min Sierra-klump från -90 har det.


Stämmer nog bra det, men inbillar mig fortfarande att det är lättare att hitta en med LSD till Scorpio.


LSD är inte helt ovanliga bland senare sierror. Men viscodiffen suger bergsget

Leta efter en 1.8 sierra alt 4x4 för dom brukar ha 3,92:1 i utvxl.
Sen handlar du en Quaife-diff till den

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Varför ska man ha 3,92:1? Accet?

Hittade en Sierra med 4X4 och 2.9 V6, kan de vara nåt?

(nästan synd att slakta) thumbs down

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5835



Re:

apex skrev:
Varför ska man ha 3,92:1? Accet?

Ja nått ditåt
Räknat lite på min utväxling 3.62 skall toppa kring 270+ om den mot förmodan skulle varva ut

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2402



alla sierror med skivor(bak) har flänsar för drivaxlarna.. alla scorpio har oxå dom.. men i skorpan 7,5 tumms diff i sierran 7.. skiljer något i infästningen.
om du söker på lokostforumet hittar du massor matnyttigt..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Dude skrev:
Libell skrev:
Dude skrev:
Sierra har också modeller med flänsar
Min Sierra-klump från -90 har det.


Stämmer nog bra det, men inbillar mig fortfarande att det är lättare att hitta en med LSD till Scorpio.


LSD är inte helt ovanliga bland senare sierror. Men viscodiffen suger bergsget

Leta efter en 1.8 sierra alt 4x4 för dom brukar ha 3,92:1 i utvxl.
Sen handlar du en Quaife-diff till den


Bergsget är väl bra, tar sig fram överallt utan att fastna . Naturligtvis är en "riktig" broms att föredra, men till en lätt sjua räcker en viscodiff ganska länge. En annan fördel är priset.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Libell skrev:
Dude skrev:
Libell skrev:
Dude skrev:
Sierra har också modeller med flänsar
Min Sierra-klump från -90 har det.


Stämmer nog bra det, men inbillar mig fortfarande att det är lättare att hitta en med LSD till Scorpio.


LSD är inte helt ovanliga bland senare sierror. Men viscodiffen suger bergsget

Leta efter en 1.8 sierra alt 4x4 för dom brukar ha 3,92:1 i utvxl.
Sen handlar du en Quaife-diff till den


Bergsget är väl bra, tar sig fram överallt utan att fastna . Naturligtvis är en "riktig" broms att föredra, men till en lätt sjua räcker en viscodiff ganska länge. En annan fördel är priset.


Taskigt ordval av mig då
Viscon är bättre än inget. Det håller jag med om thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



Scorpio och Sierra med 2.0 DOHC brukar ha 3.92:1...när det gäller 4x4 är det DOHC 4x4 som har 3.92:1, V6 och Cossie har 3.62:1.

Nyare Scorpio (1995-) finns med ännu lägre utväxlingar om man är sugen på det.

Värt att tänka på är också att många DOHC har stora 7,5" diffklumpen som "riktig" diffbroms oftast är dyrare till. I en Seven räcker 7"-klumpen bra men den är svårare att hitta med 3.92:1 (om det ens finns?).

Sierra/Scorpiodiffar är lite av en djungel eftersom det finns så många varianter men det är ju lite av fördelen också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

therealpinto skrev:
Scorpio och Sierra med 2.0 DOHC brukar ha 3.92:1...när det gäller 4x4 är det DOHC 4x4 som har 3.92:1, V6 och Cossie har 3.62:1.

Nyare Scorpio (1995-) finns med ännu lägre utväxlingar om man är sugen på det.

Värt att tänka på är också att många DOHC har stora 7,5" diffklumpen som "riktig" diffbroms oftast är dyrare till. I en Seven räcker 7"-klumpen bra men den är svårare att hitta med 3.92:1 (om det ens finns?).

Sierra/Scorpiodiffar är lite av en djungel eftersom det finns så många varianter men det är ju lite av fördelen också.

/Gustaf



Jag har köpt 2st Cossie-slutväxlar som båda hade 3:92:1.

Det finns ett antal på www.lagabasen.se alt www.bildelsbasen.se om man letar ordentligt.

Är det 7" på dom nyare scorporna?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Jaha, man lär sig!!

Sierra med 4X4 och 2.9 V6 är 3,62 alltså.

En 7" med medbringare och 3,92 kanske är bra....men var sitter en sån? Sierra 2,0 CLX?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Mmmmmm ... 5000 kostade den, inte locost precis

Fast ska man bygga om så kanske man ska bygga drömbilen?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



Som Dude länkade (första länken) hittar man 3.92:1 i 7"-format på 4x4 2.0 (DOHC).

Cossie "ska" ha 3.62:1 men diffen ovan är identisk med Cossiediff (4x4) i allt utom utväxling. Men Cossiediffen brukar vara dyrare ;-)

Jag skulle kolla med Quaife vilka stubbaxlar man behöver till en Quaifediff. Att betala 5000kr för en vanlig viskodiff tycker jag är fel sätt att använda pengarna med tanke på vad en ny Quaifediff kostar.

När det gäller nyare Scorpio är jag inte säker på vilken storlek de har men troligen 7,5", det har ju varit "standard" på Scorpio tidigare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Den jag köpte till Busan kom från en 2,9 Scorpio Cosworth med 3,36 (passar bra i en bec) och lsd, 7000mil. Betalade 1500kr . Börjar dom kosta uppåt 5000kr kan det vara ide att satsa på en riktig diffbroms.

Här är en länk med lite olika diffbromsar
Klicka här

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Vilken typ är 86 GG AAA 392?

Edit: Verkar vara 1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC med diffbroms. Är det viscodiff?

Kollade på http://www.roadster.se/diff.html

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



Ja, viskodiffbroms (inte ren viskodiff egentligen utan en vanlig drevdiff med viskobroms), det enda Sierra/Scorpio blivit levererad med från Ford, lamelldiff fanns bara som Motorsportdel.

Handlar man diff från Scorpio 24v ("Cosworth") så ska man tänka på att from 1995 har de ingen diffbroms, då använde man traction control istället.

Min erfarenhet säger att Roadsters lista inte är helt korrekt för svensksålda bilar...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Så vad bjuder man för diff+vxll+kardan +drivaxlar ............... 5000? 3000?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

therealpinto skrev:
Ja, viskodiffbroms (inte ren viskodiff egentligen utan en vanlig drevdiff med viskobroms), det enda Sierra/Scorpio blivit levererad med från Ford, lamelldiff fanns bara som Motorsportdel.

Handlar man diff från Scorpio 24v ("Cosworth") så ska man tänka på att from 1995 har de ingen diffbroms, då använde man traction control istället.

Min erfarenhet säger att Roadsters lista inte är helt korrekt för svensksålda bilar...

/Gustaf


Den lilla efarenhet jag har av det hela är att dom med 3st A i beteckningen verkar innehålla viskobromsen.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
En 2.0 från 1987 ....har den skivbromsar, Typ9 och 3.92

..har hittat en sån, men det kanske bara är lådan som är rätt?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5855



1987 fanns i princip inga Sierra 2.0 med skivor, utväxlingen borde vara 3.36 eller så. Lådan är typ 9 men diffen är kanske mindre idealisk.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: 2004 Opel 2.0 16V GSi
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (39783 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande