Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (39783 totalt) |
Re:
Stämmer nog bra det, men inbillar mig fortfarande ![]() |
||||||||
Re:
LSD är inte helt ovanliga bland senare sierror. Men viscodiffen suger bergsget ![]() Leta efter en 1.8 sierra alt 4x4 för dom brukar ha 3,92:1 i utvxl. Sen handlar du en Quaife-diff till den ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
alla sierror med skivor(bak) har flänsar för drivaxlarna.. alla scorpio har oxå dom.. men i skorpan 7,5 tumms diff i sierran 7.. skiljer något i infästningen.
om du söker på lokostforumet hittar du massor matnyttigt.. _________________ Michael Thulesius |
||||||||
Re:
Bergsget är väl bra, tar sig fram överallt utan att fastna ![]() |
||||||||
Re:
Taskigt ordval av mig då ![]() Viscon är bättre än inget. Det håller jag med om ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Scorpio och Sierra med 2.0 DOHC brukar ha 3.92:1...när det gäller 4x4 är det DOHC 4x4 som har 3.92:1, V6 och Cossie har 3.62:1.
Nyare Scorpio (1995-) finns med ännu lägre utväxlingar om man är sugen på det. Värt att tänka på är också att många DOHC har stora 7,5" diffklumpen som "riktig" diffbroms oftast är dyrare till. I en Seven räcker 7"-klumpen bra men den är svårare att hitta med 3.92:1 (om det ens finns?). Sierra/Scorpiodiffar är lite av en djungel eftersom det finns så många varianter men det är ju lite av fördelen också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Re:
![]() Jag har köpt 2st Cossie-slutväxlar som båda hade 3:92:1. Det finns ett antal på www.lagabasen.se alt www.bildelsbasen.se om man letar ordentligt. Är det 7" på dom nyare scorporna? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Här har du en 3.92 med broms i Eskilstuna.
http://www.bildelsbasen.se/index.php Fler. http://www.bildelsbasen.se/index.php _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Som Dude länkade (första länken) hittar man 3.92:1 i 7"-format på 4x4 2.0 (DOHC).
Cossie "ska" ha 3.62:1 men diffen ovan är identisk med Cossiediff (4x4) i allt utom utväxling. Men Cossiediffen brukar vara dyrare ;-) Jag skulle kolla med Quaife vilka stubbaxlar man behöver till en Quaifediff. Att betala 5000kr för en vanlig viskodiff tycker jag är fel sätt att använda pengarna med tanke på vad en ny Quaifediff kostar. När det gäller nyare Scorpio är jag inte säker på vilken storlek de har men troligen 7,5", det har ju varit "standard" på Scorpio tidigare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Den jag köpte till Busan kom från en 2,9 Scorpio Cosworth med 3,36 (passar bra i en bec) och lsd, 7000mil. Betalade 1500kr
![]() Här är en länk med lite olika diffbromsar Klicka här |
||||||||
Vilken typ är 86 GG AAA 392?
Edit: Verkar vara 1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC med diffbroms. Är det viscodiff? Kollade på http://www.roadster.se/diff.html _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||||||
Ja, viskodiffbroms (inte ren viskodiff egentligen utan en vanlig drevdiff med viskobroms), det enda Sierra/Scorpio blivit levererad med från Ford, lamelldiff fanns bara som Motorsportdel.
Handlar man diff från Scorpio 24v ("Cosworth") så ska man tänka på att from 1995 har de ingen diffbroms, då använde man traction control istället. Min erfarenhet säger att Roadsters lista inte är helt korrekt för svensksålda bilar... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Re:
Den lilla efarenhet jag har av det hela är att dom med 3st A i beteckningen verkar innehålla viskobromsen. |
||||||||
1987 fanns i princip inga Sierra 2.0 med skivor, utväxlingen borde vara 3.36 eller så. Lådan är typ 9 men diffen är kanske mindre idealisk.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 2 besök senaste veckan (39783 totalt) |