Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (103470 totalt) |
Skulle ha igång bilen idag men hade lite trassel, den hostade igån direkt och gick på tomgång nån minut innan den dog och vägrade starta igen. Startmotorn slog till men det tog tvärstopp hela tiden, sedan tog batteriet slut.
Vi bogserade upp den till verkstan, bytte startmotor (igen), kopplade på starthjälp och vevade en stund på starten tills det började lukta ordentligt med soppa. Stiften var kanonsura, oljestickan luktade bensin och det såg ut att fukta lite bensin vid pyramidtätningen vid turbon. Jag tömde ut minst 5-6 liter otroligt tunn olja, mer som svart bensin. Efter lite mätande kom jag fram till att spridarna får konstant jord så fort jag vrider på tändningen, då står de vidöppna och häller ner all soppan i cylindrarna. Det verkar tyda på kass styrbox. Det lutar åt att jag gör en längre paus med detta projektet och ställer undan bilen ett tag, tanken var att ha denna och köra med som den är och få dit de delarna jag redan har samlat på mig medans jag lägger pengarna på min Nissan 200sx. Men nu känns det som jag behöver göra något mer seriöst för att få ordning på styrsystemet en gång för alla efter allt trassel och skaffa ett VEMS! Sedan så är jag rätt sugen på att renovera motorn och skaffa lite delar till stöddigare bottendel och en roligare topp med vassare kamaxel. Och när jag ändå har ur motorn så hade det suttit fint med en stabilare låda, och eventuellt flytta tillbaka hela paketet. Tills sist skulle en större turbo bli kronan på verket. ![]() Men de pengarna finns inte än på länge då de kommer gå till japsbilen som äntligen skall plockas ihop och bli körbar någon gång under sommaren. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52549&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= Kanske skulle skaffa en billigare bruksbil och få loss lite slantar... ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Hmm... efter lite bilsnack på lunchrasten och lite sol samlade jag krafter resten av arbetsdagen och när jag kom hem gick jag igenom varenda kontaktstycke och kollade efter konstigheter och gjorde rent, fördelarlocket fick lite kärlek också.
Sedan fick den lite startgas och small igång! Något fel var trasigt, men jag vet inte vad. Det viktigaste är: It's ALIVE! ![]() ![]() ![]() ![]() Det var bara köra in den i verkstan och byta olja och filter för att bli av med lite mer av soppan som var kvar i oljan, jag har bytt en gång till efter att vevhuset fylldes upp med bensin så nu känns det som att det är ok med den. Jag hittade inte något oljefilter till volvon, men ett jag hade liggande som var till Sierra 2,0i funkade fint, lite längre bara. Så nu lever bilen och kommer få ett par mindre uppgraderingar som är nödvändiga och lite allmänt underhåll. Framförallt ska den få åka bana! ![]() Förhoppningsvis utan större haverier. ![]() Besiktning är bokad 13 maj så jag har lite skönhetsrost att laga innan, den delen av golvet/torpedväggen som jag bytte bort till Nisse977 från min skrotbil. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Ja det är märkligt hur arbetet växer när man väl drar igång, men man måste intala sig att det är bara det som syns som är rost innan man börjar annars blir det aldrig gjort! ![]() Bilen fick åka med till jobbet idag så jag kan känna efter så allt är i sin ordning. Det enda som jag märkt hittills är att motor/låda ligger emot karossen någonstans så det vibrerar skapligt i bilen vid vissa varvtal. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Jag är ju ingen fotograf och dessutom håller jag på att exprimentera med olika inställningar på den stackars kameran men det blev ju många bilder i alla fall.
![]() Passagerarsidan: ![]() Nästan färdigkapat. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Förarsidan: ![]() Nästan färdigkapat här med. ![]() ![]() ![]() ![]() Bränslerören var illa däran, förra året tyckte både jag och sbp att de såg bra ut... ![]() De började läcka när jag petade på dem och de gick av för ingenting. ![]() ![]() Fick tagit fram dubbelkoningsverktyget för att förhindra att slangarna hoppar av från rören. ![]() Här är en ruskigt dålig bild på de nya rören. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Tackar! ![]() Det känns som att det sakta men säkert går åt rätt håll. Härnäst blir det troligen bakvagnen som byts, balken och länkarmarna är bra rostiga och jag vill ha på skivorna bak. Nedre fjädersätet höger bak är sönderrostat så det är verkligen dags att fixa det. De enda ytterligare sakerna som jag vet skall göras inför besiktningen i maj är att skruva dit bältena i baksätet och få till tutan i ratten eller skruva dit orginalratten. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Dagens projekt var att dra grövre strömkablar till soppapumpen, det har låtit som att den inte riktigt gått på fullvarv jämt.
Jag började med att städa ur bagaget och då hittade jag en 1l oljeflaska som hade läckt ur lite i reservhjulsbaljan. Fram med "Prick bort" avfettningsmedel för att få rent baljan. Detta spårade ur så jag gjorde rent i hela bagaget och när jag ändå hade flaskan framme gjorde jag iordning baksätet. Det var rester av asfaltsmatta kvar där. ![]() Sedan skulle jag ge mig på att dra 6mm2 kabel från batteriet via 20A säkring och ett relä som styrs av den gamla strömmen till pumpen. Även detta spårade ur och landade i total elsanering och nu är all onödig el bakom förarstolen borta. När elen väl var dragen och jag vred på tändningen så var det ett helt annat ljud från pumpen så det verkar ha gjort susen! ![]() Skönt att ha fått gjort ett par saker som skulle varit klara för länge sedan. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Jag skulle sätta i bältena bak för besiktningens skull och bägge hade rullat in sig hela vägen och låst sig. Nu vet jag vilken sida man inte skall lossa på bältesrullen, där är en fjäder som aldrig går att få tillbaka. Tur att man har en extra bil att plocka från. Det var bara att hämta där och montera hela rasket.
Nu är det dags att kika på bakvagnen, jag har fått paket från Millway med justeringskit till bakvagnen. Jag vet att det inte är optimalt, men jag vill kunna justera in vinklarna lite så man inte tuggar så mycket däck till ingen nytta och går miste om en massa härligt grepp. ![]() Dropplisterna och klämlisten till framrutan är bytta från risiga kromade till mattsvarta, listen till bakrutan skall också bytas och listerna på dörrarna skall målas. Eftersom vattentempen pendlar lite onödigt mycket bytte jag termostat och det blev inte bättre. Efter lite hårdkörning ville tempen upp lite högre än vad som är hälsosamt och dessutom sprack en slanganslutning på kylaren. Då har jag testat både startmotor och kylare från Biltema och kan nu av erfarenhet säga att de är skit! Inte helt oväntat, men nu vet jag och kan råda andra att inte köpa dom för nu har jag gett de ett försök. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Det var lika bra att ta tag i det där med kylaren så jag bytte den och lite annat.
![]() Kylare, kylarlock och vattenpumpsats. Volvo original, vad annars. ![]() ![]() Pump, kylfläkt och kylare borta. ![]() Rätt så stor skillnad på impellern, den gamla stod inte Volvo på. ![]() Vattenpumpen på plats, andra gången blev det tätt. Första gången spände den inte emot tillräckligt mycket uppåt. ![]() Enda skillnaderna som syns mot innan är ett grönt kylarlock, vattenpumpen som glänser lite och avsaknaden av främre kamremskåpa. Den fick jag inte dit igen efter att jag monterat allt annat. Med tanke på hur många som kör utan och inte har några problem så vågar jag också chansa. ![]() En bild som var svår att ta är framifrån med hjurarna i grillen bortplockade för att visa hur det ser ut med luftstyrningen och den är katastrof. IC:n är inte lika hög som kylaren och tratten som kommer ifrån fronten och det är inte tätt i sidorna så det ska bli ordning på detta. Med original IC:n var det mycket bättre. ![]() Slutligen en bild där man ser den svarta klämlisten till framrutan och en svart dropplist. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Jag vet inte om man ska kalla det här uppehåll.
Körde till jobbet i måndags och på motorvägen lät det plötsligt som att avgassystemet låg och släpade i backen. Det gjorde det kunde jag konstatera när jag svängt av på nästa avfart och stannat. Ett par kapellstroppar i gummi och ett par slangklämmor senare kunde jag ta mig till jobbet och sedan till garaget. Kvällen ägnades åt att svetsa fast fästet i reservhjulsbaljan igen, förstärka baljan och göra ett provisoriskt men stabilt yttre fäste eftersom det gamla var puts väck. Det är inte lätt att svetsa, men jag har i alla fall slutat slipa ner punkterna. ![]() Min gamla buckliga baklucka byttes ut mot en fin och orörd lucka. Den får vara där tills det blir en i glasfiber. ![]() Luckan hamnar lite väl långt ner utan bakluckelisten i och har redan slagit i baklampan. ![]() Bytte ut slangen mellan bränslefilter och fuelrail. Den gamla hade sett sina bästa dagar. ![]() Ett trevligt paket från Millway damp ner, nu kan jag göra klart bakvagnen. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Har inte uppdaterat något vidare, men skruvat en hel del, här är lite av det jag gjort:
Biltransporten fick ny el till vinschen som vi plockat ifrån en bogprOpeller och tryckt in i en mystisk låda. Nu fungerar elvinschen utmärkt. Har provkört och det verkar riktigt bra, enda problemen är att avgassystemet tar i knäcken på flaket och att det inte sitter någon vajerstyrning på vinschen nu. ![]() Nu ser bilen lite trevligare ut, det finns en hel del att pyssla med, men nu känns det bättre. Jag fick provat lacksprutan för första gången. Skärmarna blev ganska matta, jag hade för tjock och för lite färg när jag blåste. Frontplåten blev mycket bättre. ![]() Jag kapade upp ett diskret hål i frontplåten för att få lite mer luft till kylaren och tog bort hela tratten som skall styra luften. Det sitter även en hålborrad 74 graders termostat i. Nu går den inte varm längre. Innan försökte jag hålla mig till mindre hål i fronten och luftstyrningar men det fungerade inget vidare. Troligen gjorde jag fel. ![]() Laddar för Anderstorp på torsdag, hoppas att det blir av nu! ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Nja, det är ju inte förrän på torsdag så jag vet inte än. ![]() ![]() Jag har inget bokat den 10/7 så det ska inte vara några problem, skulle jag komma på något så får vi väl lösa det då. Det bästa kanske är om jag bokar in att åka med till PPF. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Re:
Inställt på Anderstorp... ![]() Nä, inte fullt så lyxigt som chaufför, jag sitter till höger i så fall. ![]() Tänkte att det kunde vara kul att vara med vid mappningen och kika lite, dels för att din bil kommer bli riktigt grym och dels har aldrig varit med och mappat utom på gata och då har det vart en lite annan nivå på det. Sen blir det ju en lång fruktstund till och från i bilen. ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
Långa fruktstunder är alltid trevlig
![]() Hur går det med din pärla då, skulle inte du hinka dit nån annan turbo, eller var det tänkt som ett senare projekt efter Nissan är klar? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
I sommar ska jag mest köra, men även byta bakvagn och framvagn till tillsnyggade varianter jag har vid sidan om med skivor, nya bussningar och e36-styrväxel. och i verkstan snickrar jag ihop ett komplett paket med likadant block, roligare topp och kam, annan toppmonterad turbo, koppling och zf-låda. Det kommer att åka i bilen efter säsongen om motorn jag har nu inte havererar. Antagligen kommer paketet hamna lite längre bak med när jag ändå är igång. Tanken är att det blir 300 ystra hästar. Till en början... ![]() Allt kan bli förskjutet om jag får klartecken att dra igång garagebygget, det får gå först! Intresset för Nissan dog ut lite när det visade sig att det blir så få banaktiviteter och framförallt ingen superstagekörning. Men den motorn skall ihop snart, fattas ett par små pinaler bara. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (103470 totalt) |