Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 1998
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (59046 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



Re:

meldert skrev:
Möjligen kan väl er lösning skapa en del turbulens i kanalenprecis i övergången, men om det har någon betydelse vet jag inte...
Antingen gjuter du gummin som har en kant vid anslutningarna så det blir jämnt med kanalerna, eller så försöker du efterlikna det genom att limma en perfekt passande slang inuti den slang du ansluter med. Mindre diameter och jämna kanter är ju ingen nackdel, bra gashastighet och mindre bromsande kanter.

Det kanske går att förstå vad jag syftar på, det fungerade fint på en Zündapp iaf (inga dynotester före/efter iofs)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
På min bil finns det ingen plats att göra det på gummit. Spjällhusen sitter direkt mot insuget, slangen bara håller ihop det.

Isf får man bygga med svets och putsa till det på insuget. Det får nog vänta till man fått igång bilen isf.
På sikt blir det kanske att byta mot andra spjällhus ändå.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



Re:

Patrik Rydh skrev:
På min bil finns det ingen plats att göra det på gummit. Spjällhusen sitter direkt mot insuget, slangen bara håller ihop det.

Isf får man bygga med svets och putsa till det på insuget. Det får nog vänta till man fått igång bilen isf.
På sikt blir det kanske att byta mot andra spjällhus ändå.
Att få ihop det och komma ut i dagsljus är ju en bra plan, att för evigt optimera i garaget är det många som gör ändå

om det är en smal spalt och du kan komma åt det inifrån med allt monterat så skulle det kanske gå att "spackla" med lämpligt flexibelt material (som gärna får fästa i slangen och inte i aluminium). Om det finns nåt sånt material (som dessutom tål lite bensindimma utan att lossna och komma ut "den naturliga vägen") vet jag inte. Silikon/latexfog duger väl inte?

Men om det funkar ändå, varför bry sig

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:
På min bil finns det ingen plats att göra det på gummit. Spjällhusen sitter direkt mot insuget, slangen bara håller ihop det.

Isf får man bygga med svets och putsa till det på insuget. Det får nog vänta till man fått igång bilen isf.
På sikt blir det kanske att byta mot andra spjällhus ändå.
Att få ihop det och komma ut i dagsljus är ju en bra plan, att för evigt optimera i garaget är det många som gör ändå


Det är precis min tanke just nu, att få ihop det och få det att fungera. Blir så lätt att man tappar gnistan om det står i bitar för länge. Jag tycker egentligen inte att det är så kul att skruva och bygga. Det är mycket roligare att köra

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Fick några bilder på Cais adapterplatta.

Han tipsade om att man bör ha exakta styrningar på plattan för att centrera riktigt och för monteringens skull.
Det kostade tydligen ett par kopplingar att få den erfarenheten






_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Re:

Patrik Rydh skrev:
Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:
På min bil finns det ingen plats att göra det på gummit. Spjällhusen sitter direkt mot insuget, slangen bara håller ihop det.

Isf får man bygga med svets och putsa till det på insuget. Det får nog vänta till man fått igång bilen isf.
På sikt blir det kanske att byta mot andra spjällhus ändå.
Att få ihop det och komma ut i dagsljus är ju en bra plan, att för evigt optimera i garaget är det många som gör ändå


Det är precis min tanke just nu, att få ihop det och få det att fungera. Blir så lätt att man tappar gnistan om det står i bitar för länge. Jag tycker egentligen inte att det är så kul att skruva och bygga. Det är mycket roligare att köra


Jasså, e de så man ska göra.....

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:


Jasså, e de så man ska göra.....




Med ditt tempo hade jag varit ute och provkört vid det här laget!

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Njae tempo och tempo kan jag inte påstå att här e......
Väntar fortfarande på min Dogbox.
Farligt när man väntar på delar, då föds nya ideer.
Ska se om jag kan börja montera Mumfordlinken snart.
och i brist på annat gick jag och köpte mig en gammal Vespa he he...

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



By the way, du får se till att bli klar till Lotus track day i Maj på Knutstorp.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
By the way, du får se till att bli klar till Lotus track day i Maj på Knutstorp.


Ska försöka detta. Kan väl bli tajt dock.

Idag skruvade jag bort orginalsvänghjulet och provade det nya. Det passade som tur var perfekt mot vevaxeln också.. thumbs up





Sen provade jag att sätta ihop motorn med lådan jag lånat av Anders. Såhär långt verkar det stämma med offseten på svänghjulet. Måste bara testa med lamell och startmotor på plats innan jag bestämmer tjockleken på adapterplattan.

TTV-racing menade att man inte behöver nån lagring av växellådsaxeln på motorsidan. Iofs har man väl ingen styrning på många vanliga framhjulsdrivna bilar utan problem? Men det gäller klart att få det 100% centrerat.






_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Fick tillbaka insuget från min farbror och hans kollegor som hjälpt mig lite med det.

Nu är det portat på motorsidan, distanser är gjorda mellan spjällen och pluggar för spridarhålen har gjorts.






Annars väntar jag på att vi ska få tillgång till mätmaskinen som vi ska mäta motorn och lådan med för att kunna cadda upp adaptern.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Idag har jag fått hjälp av min bror och en kompis att mäta upp lite inför designen av adapterplattan.

Såg i en annan tråd att nån lagt upp bilder på hur man gör en adapterplatta utan styrda maskiner och mätmaskiner, så jag tänkte visa hur man kan göra med lite mer avancerade maskiner istället

Fick börja med att lägga motorn och lådan på varsin halvpall för att kunna flytta dem och för att de ska ligga stadigt gjorde jag lite stöttor på pallarna.



Såhär ser maskinen ut:



Jag tror det går att få en skiss direkt från mätmaskinen men vi behövde ju egentligen bara kordinaterna på hålen i förhållande till varandra och centrum så vi började med att numrera hålen och sätta kordinatsystemet på motorn.






Magnus är koncentrerad:



Sen var det lådans tur:



Hålet för startmotorn kan ju vara bra att ha också:



Nästa steg blir att rita upp motorns och lådans hålbilder och sen rita adapterplattan.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2403



roligt att du kan göra på detta exakta vis...men du skrev.


Citat:
Såg i en annan tråd att nån lagt upp bilder på hur man gör en adapterplatta utan styrda maskiner och mätmaskiner

var då???? då jag inte har high teck grejer (tyvärr)

förövrigt lycka till
tänkte mig att para en Alfa 1300 nordmotor med en 70 tals fiat växellåda.. i min ena 7 a..(fruns bil) mvh michael[/quote]

_________________
Michael Thulesius
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
roligt att du kan göra på detta exakta vis...men du skrev.


Citat:
Såg i en annan tråd att nån lagt upp bilder på hur man gör en adapterplatta utan styrda maskiner och mätmaskiner

var då???? då jag inte har high teck grejer (tyvärr)

förövrigt lycka till
tänkte mig att para en Alfa 1300 nordmotor med en 70 tals fiat växellåda.. i min ena 7 a..(fruns bil) mvh michael
[/quote]

Det var nog i tråden med en Pantera med BMW-motor.

Jag har inte heller några hightech grejer men jag har snälla vänner med tillgång till fina maskiner... thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Ett första utkast på adaptern:



En del hål ska det ritas gänga i och en del ska vara försänkta osv.
Det blir mycket funderande och mätande...

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Skrev ut ritningen i skala 1:1 och ritade över den på en mdf-skiva. Lite sticksåg på det så har man en fin trä-adapter:




På lådan:



På motorn:



och ihop:




Hålen passade perfekt men konturerna behöver justeras lite, var inte så lätt att "reverse-engineera" dem från bilderna jag hittat på internet.

Får nog börja skruva isär bilen snart. behöver nästan dubbelkolla vinkeln på motorn. Tror jag har fått det ungefär där det ska vara men ändrar man vinkeln mellan hålcirklarna med en grad så blir det ca 7mm uppe på motorn och det är trångt vid insuget..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Efter att ha läst på lite på Seloc om var skruvarna sitter tog jag ett ryck idag på morgonen och monterade av bakre "clamshell".



Inte så svårt som man kan tro. Tog 2-3 timmar att göra. Det sitter två skruvar i dörröppningen på varje sida. 4st under huven i framkant i rännan, 2st bakom högtalarna och 3st på var sida under klädseln i bagaget. Man måste även lossa innerskärmarna, diffusorn och bakre delen på avgassystemet eftersom det är upphängt i clammen. Man får lossa kontaktstycket till lamporna, wiren till lucköppningen, ecun och den lilla relälådan också.

Nästa steg blir att ta ur motorn och hänga i Duratecen med mdf-adaptern och lådan för att kolla vinkeln och göra motorfästen.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Re:

Patrik Rydh skrev:
Efter att ha läst på lite på Seloc om var skruvarna sitter tog jag ett ryck idag på morgonen och monterade av bakre "clamshell".



Inte så svårt som man kan tro. Tog 2-3 timmar att göra. Det sitter två skruvar i dörröppningen på varje sida. 4st under huven i framkant i rännan, 2st bakom högtalarna och 3st på var sida under klädseln i bagaget. Man måste även lossa innerskärmarna, diffusorn och bakre delen på avgassystemet eftersom det är upphängt i clammen. Man får lossa kontaktstycket till lamporna, wiren till lucköppningen, ecun och den lilla relälådan också.

Nästa steg blir att ta ur motorn och hänga i Duratecen med mdf-adaptern och lådan för att kolla vinkeln och göra motorfästen.


Det låter ungefär lika pyssligt som på Speedstern... Avgassystemet slipper man ta bort men i gengäld så måste man plocka ur båda stolarna för att kunna ta bort inredningen bakom dem så att man kommer åt fyra skruvar fån kupén.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Re:

meldert skrev:
Patrik Rydh skrev:
Efter att ha läst på lite på Seloc om var skruvarna sitter tog jag ett ryck idag på morgonen och monterade av bakre "clamshell".


Inte så svårt som man kan tro. Tog 2-3 timmar att göra. Det sitter två skruvar i dörröppningen på varje sida. 4st under huven i framkant i rännan, 2st bakom högtalarna och 3st på var sida under klädseln i bagaget. Man måste även lossa innerskärmarna, diffusorn och bakre delen på avgassystemet eftersom det är upphängt i clammen. Man får lossa kontaktstycket till lamporna, wiren till lucköppningen, ecun och den lilla relälådan också.

Nästa steg blir att ta ur motorn och hänga i Duratecen med mdf-adaptern och lådan för att kolla vinkeln och göra motorfästen.


Det låter ungefär lika pyssligt som på Speedstern... Avgassystemet slipper man ta bort men i gengäld så måste man plocka ur båda stolarna för att kunna ta bort inredningen bakom dem så att man kommer åt fyra skruvar fån kupén.


Jag fick plocka bort passagerarstolen för att få bort högtalaren på den sidan (högtalarna sitter fast med kardborre ). Det sitter en skruv bakom varje högtalare ut mot clammen 90grader mot färdriktningen.

Funderar på att bygga om fästena till avgassystemet så att det hänger i subframen istället för att förenkla proceduren lite. Har sett nån som gjort det på sin S1.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672


Trådstartare
Har börjat fundera lite på elen till motorn.

Är det någon som vet om kabelhärvan till motorn är Lotus-specifik eller kan jag hitta kontakterna på bilderna på tex en tidig MGF eller Rover / Landrover?

Vet att VVC bilarna har en annan motorhärva där ecu-kontakten är tvådelad.

Tänkte bygga en hybridkabelhärva som passar att ansluta till Elisens huvudkabelhärva utan att behöva klippa några kablar. Ska antagligen köra med Emerald K3 som har samma kontakt och Pinout till Ecun som Elisen har.

Det är dessa tre som ansluter till huvudhärvan...



.. Och dessa tre som dels går till huvudhärvan och dels till Reläboxen som styr bla bränslepump och uppvärmning till lambdasonden som jag behöver.



Det enklaste lär vara att köpa en hel härva men lösa kontakter hade ju funkat också.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Re:

Patrik Rydh skrev:
Har börjat fundera lite på elen till motorn.

Är det någon som vet om kabelhärvan till motorn är Lotus-specifik eller kan jag hitta kontakterna på bilderna på tex en tidig MGF eller Rover / Landrover?

Vet att VVC bilarna har en annan motorhärva där ecu-kontakten är tvådelad.

Tänkte bygga en hybridkabelhärva som passar att ansluta till Elisens huvudkabelhärva utan att behöva klippa några kablar. Ska antagligen köra med Emerald K3 som har samma kontakt och Pinout till Ecun som Elisen har.


Det låter som en strålande ide. Med lite tur så slipper att överhuvudtaget röra elen som finns inne i kupén. Reläboxen till motorn, sladdar till instrumenten, mm kan du behålla orginal.
Opelmotorn borde ha ungefär samma ingångar och utgångar som rovern. Kolla upp tändningen och injektorerna, den gamla rovern har bara en sladd till tändningen och två till injektorerna. Det kan vara ett problem, Opeln är ju en modernare motor än rovern.

Kontakten på emerald och ECUn i eliserna är en standard roverkontakt så det är stor chans att resten är rover-kompatibelt också, kontakterna i motorrummet alltså.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 1998
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (59046 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande