Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -86 BMWCup
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (87030 totalt)
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Tack Håkan, känner mig hedrad!
Men så perfekt tycker jag inte den är, funderar på att ev. ändra en del på buren nu i vinter.
Det bästa hade varit att bygga en ny bil och ändra allt man lärt sig, men man har ju inte oändligt med tid.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Arne skrev:
Tack Håkan, känner mig hedrad!
Men så perfekt tycker jag inte den är, funderar på att ev. ändra en del på buren nu i vinter.
Det bästa hade varit att bygga en ny bil och ändra allt man lärt sig, men man har ju inte oändligt med tid.


Är det en hemlis vad du inte är nöjd med ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Tja får väl försöka..
Detta hade jag gjort annorlunda nu:
*Toyota-staget på vänstersidan borde varit som på högersidan dvs. rakt rör. (trodde det skulle vara i vägen men det var ej det)
*Förstärkningen av bakvagnsinfästningen borde gjorts med raka rör, triangulerat från huvudbågen och bakifrån från stötdämpartornet.
*Inget bältes-rör på högersidan (har ju nästan aldrig passagerarstol)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Toyota staget tänkte jag inte så mycket på......och det är väldigt dåligt med bilder på stagen tilll till bakvagnen. Men där har jag tänkt raka.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913



Arne... "premiär" 2012 i BMW Cup?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Hade missat att du skrivit i tråden, Patrik..

Sist jag körde med bilen (cup-finalen 2009) så hände ju det här,:
http://www.youtube.com/watch?v=speZMyVA7g4&feature=youtu.be

Har skruvat ihop bilen nu så att den står körklar om tiden finns när det blir säsong..

Har inte studerat cup-reglementet på länge men misstänker att en del saker på min bil inte är tillåtet längre..

Kom på att det inte fanns nån bild på insuget som jag byggde inför 2009, så här är några:



_________________
/Arne Lindgren
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913



Re:

Arne skrev:
Hade missat att du skrivit i tråden, Patrik..

Har skruvat ihop bilen nu så att den står körklar om tiden finns när det blir säsong..

Har inte studerat cup-reglementet på länge men misstänker att en del saker på min bil inte är tillåtet längre..
]


Bra att de är redo, kul om du kunde köra någon tävling.
Ja det har snart passerat en hel 3 års reglementeperiod och allt stämmer nog inte, ev "bara" framvagnen?
Åk utom tävlan annars så du får åka thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Ja det har snart passerat en hel 3 års reglementeperiod och allt stämmer nog inte, ev "bara" framvagnen?
Åk utom tävlan annars så du får åka thumbs up


ok, men min framvagn är ju nästan standard?? original bärarmar mm.
Men förardörren måste väl vara olättad numera?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Re:

Arne skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ja det har snart passerat en hel 3 års reglementeperiod och allt stämmer nog inte, ev "bara" framvagnen?
Åk utom tävlan annars så du får åka thumbs up


ok, men min framvagn är ju nästan standard?? original bärarmar mm.
Men förardörren måste väl vara olättad numera?


Ja det stämmer

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Nu har jag läst reglementet..
Min bil uppfyller inte dessa regler:

* original motorkablage och sensorer (detta gör att det är väldigt svårt att använda en eftermarknads-ECU)
* Minimivikt 1075kg med förare (innebär ca 100kg ballast för min bil)
* Förardörr måste vara olättad original

I övrigt får jag gå upp till 225 breda däck (körde 205 innan)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Lustig regel det där med härvan..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004
Inlägg: 233



Re:

Supramannen skrev:
Lustig regel det där med härvan..


+1

_________________
Per Gustavsson #95 BMW E36

1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Arne skrev:
Nu har jag läst reglementet..
Min bil uppfyller inte dessa regler:

* original motorkablage och sensorer (detta gör att det är väldigt svårt att använda en eftermarknads-ECU)
* Minimivikt 1075kg med förare (innebär ca 100kg ballast för min bil)
* Förardörr måste vara olättad original

I övrigt får jag gå upp till 225 breda däck (körde 205 innan)


Detta gäller inte motorer under kategorin med fri trimmning.
Tyvärr blir det mycket ballast i E30 själv kommer jag ligga runt 75kg nästa år

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Detta gäller inte motorer under kategorin med fri trimmning.
Tyvärr blir det mycket ballast i E30 själv kommer jag ligga runt 75kg näst år


Nja, läs reglementet igen..
Gemensamma tekniska regler §2.0
BMW original motor styrning får ersättas helt eller delvis med annan hårdvara eller programvara om inte annat står i respektive klassregler.
Kablage till original motorstyrning skall lämnas helt orörd.
original sensorer och andra anordningar kopplade till original kablage får ej ersättas men behöver ej vara i funktion.


Ett alternativ är ju att strajpa fast orginalhärvan med originalsensorerna i motorrummet, då uppfyller man ju regeltexten. Den lämnas ju orörd och sensorerna behöver ju inte vara i funktion. thumbs up

Ang. ballasten så gör det inte så mycket, enklare att få till cornerweight.. Största problemet är hur man hittar så mycket vikt och hur man fäster det i bilen..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Arne skrev:
Michael Bäck skrev:
Detta gäller inte motorer under kategorin med fri trimmning.
Tyvärr blir det mycket ballast i E30 själv kommer jag ligga runt 75kg näst år


Nja, läs reglementet igen..
Gemensamma tekniska regler §2.0
BMW original motor styrning får ersättas helt eller delvis med annan hårdvara eller programvara om inte annat står i respektive klassregler.
Kablage till original motorstyrning skall lämnas helt orörd.
original sensorer och andra anordningar kopplade till original kablage får ej ersättas men behöver ej vara i funktion.


Ett alternativ är ju att strajpa fast orginalhärvan med originalsensorerna i motorrummet, då uppfyller man ju regeltexten. Den lämnas ju orörd och sensorerna behöver ju inte vara i funktion. thumbs up

Ang. ballasten så gör det inte så mycket, enklare att få till cornerweight.. Största problemet är hur man hittar så mycket vikt och hur man fäster det i bilen..


Läs vad som står under fri trimming för modifierat:

"2.1 Fri trimning
Motorer med cylindervolym upp till 2000 cm3 får trimmas fritt så länge kravet om BMW block och cylindertopp
efterlevs. Toleranser tillämpas enligt originalutförande/original verkstadshandbok för respektive motor.
Motorer med 2-ventilsteknik får trimmas fritt om motorvolymen ej överstiger 2500 cm3 så länge kravet om
BMW block och cylindertopp efterlevs. Toleranser tillämpas enligt originalutförande/original
verkstadshandbok för respektive motor.
"

Denna text innebär att kablaget är fritt thumbs up

Det du behöver fixa på din bil är fjäderbenen fram som du modefierat för bättre genometri i
infästningen för bärarm & styrstag.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Re:

Michael Bäck skrev:
Arne skrev:
Michael Bäck skrev:
Detta gäller inte motorer under kategorin med fri trimmning.
Tyvärr blir det mycket ballast i E30 själv kommer jag ligga runt 75kg näst år


Nja, läs reglementet igen..
Gemensamma tekniska regler §2.0
BMW original motor styrning får ersättas helt eller delvis med annan hårdvara eller programvara om inte annat står i respektive klassregler.
Kablage till original motorstyrning skall lämnas helt orörd.
original sensorer och andra anordningar kopplade till original kablage får ej ersättas men behöver ej vara i funktion.


Ett alternativ är ju att strajpa fast orginalhärvan med originalsensorerna i motorrummet, då uppfyller man ju regeltexten. Den lämnas ju orörd och sensorerna behöver ju inte vara i funktion. thumbs up

Ang. ballasten så gör det inte så mycket, enklare att få till cornerweight.. Största problemet är hur man hittar så mycket vikt och hur man fäster det i bilen..


Läs vad som står under fri trimming för modifierat:

"2.1 Fri trimning
Motorer med cylindervolym upp till 2000 cm3 får trimmas fritt så länge kravet om BMW block och cylindertopp
efterlevs. Toleranser tillämpas enligt originalutförande/original verkstadshandbok för respektive motor.
Motorer med 2-ventilsteknik får trimmas fritt om motorvolymen ej överstiger 2500 cm3 så länge kravet om
BMW block och cylindertopp efterlevs. Toleranser tillämpas enligt originalutförande/original
verkstadshandbok för respektive motor.
"

Denna text innebär att kablaget är fritt thumbs up

Det du behöver fixa på din bil är fjäderbenen fram som du modefierat för bättre genometri i
infästningen för bärarm & styrstag.


Det står ju inget om motorstyrningen där och då gäller ju textsnutten i gemensamma tekniska regler. Som jag läser det gäller det bara mekaniska ingrepp i motorn.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Vilket underbart insug thumbs up thumbs up

och på en m20 med

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913



Arne, vi får väl förtydliga vad som menas med fri trimmning Eftersom det bevisligen misstolkas
Du kan ha det som det är med din motorstyrning, det är bara jag som måste bråka med org kablaget

Bra med ballast, ger fin cw

2 st viktlådor med utskurna plåtbitar är en baggis för dig att fixa.

God jul på dig,

_________________
Patrik Skoog
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
ok, Patrik! om egenbyggt kablage är tillåtet i mitt fall så måste ni verkligen förtydliga reglerna!
Men bra iaf att ni inte menade det som står i reglementet

God Jul!

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2743



Hoppas verkligen du kommer till start 2012 Arne!
En så fin E30 skall inte stå och samla damm!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



Kul o se att den är redo igen:)

Klart du ska köra lite 2012 thumbs up

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -86 BMWCup
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (87030 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande