Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (87030 totalt) |
Tack Håkan, känner mig hedrad!
Men så perfekt tycker jag inte den är, funderar på att ev. ändra en del på buren nu i vinter. Det bästa hade varit att bygga en ny bil och ändra allt man lärt sig, men man har ju inte oändligt med tid. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Re:
Är det en hemlis vad du inte är nöjd med ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tja får väl försöka..
Detta hade jag gjort annorlunda nu: *Toyota-staget på vänstersidan borde varit som på högersidan dvs. rakt rör. (trodde det skulle vara i vägen men det var ej det) *Förstärkningen av bakvagnsinfästningen borde gjorts med raka rör, triangulerat från huvudbågen och bakifrån från stötdämpartornet. *Inget bältes-rör på högersidan (har ju nästan aldrig passagerarstol) _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Toyota staget tänkte jag inte så mycket på......och det är väldigt dåligt med bilder på stagen tilll till bakvagnen. Men där har jag tänkt raka.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hade missat att du skrivit i tråden, Patrik..
Sist jag körde med bilen (cup-finalen 2009) så hände ju det här,: http://www.youtube.com/watch?v=speZM Har skruvat ihop bilen nu så att den står körklar om tiden finns när det blir säsong.. Har inte studerat cup-reglementet på länge men misstänker att en del saker på min bil inte är tillåtet längre.. ![]() Kom på att det inte fanns nån bild på insuget som jag byggde inför 2009, så här är några: ![]() ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Re:
Bra att de är redo, kul om du kunde köra någon tävling. Ja det har snart passerat en hel 3 års reglementeperiod och allt stämmer nog inte, ev "bara" framvagnen? Åk utom tävlan annars så du får åka ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
ok, men min framvagn är ju nästan standard?? original bärarmar mm. Men förardörren måste väl vara olättad numera? _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Re:
Ja det stämmer _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||||
Nu har jag läst reglementet..
Min bil uppfyller inte dessa regler: * original motorkablage och sensorer ![]() ![]() * Minimivikt 1075kg med förare (innebär ca 100kg ballast för min bil) * Förardörr måste vara olättad original I övrigt får jag gå upp till 225 breda däck (körde 205 innan) _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Re:
Detta gäller inte motorer under kategorin med fri trimmning. Tyvärr blir det mycket ballast i E30 själv kommer jag ligga runt 75kg nästa år ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Nja, läs reglementet igen.. Gemensamma tekniska regler §2.0 BMW original motor styrning får ersättas helt eller delvis med annan hårdvara eller programvara om inte annat står i respektive klassregler. Kablage till original motorstyrning skall lämnas helt orörd. original sensorer och andra anordningar kopplade till original kablage får ej ersättas men behöver ej vara i funktion. Ett alternativ är ju att strajpa fast orginalhärvan med originalsensorerna i motorrummet, då uppfyller man ju regeltexten. Den lämnas ju orörd och sensorerna behöver ju inte vara i funktion. ![]() Ang. ballasten så gör det inte så mycket, enklare att få till cornerweight.. Största problemet är hur man hittar så mycket vikt och hur man fäster det i bilen.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Re:
Läs vad som står under fri trimming för modifierat: "2.1 Fri trimning Motorer med cylindervolym upp till 2000 cm3 får trimmas fritt så länge kravet om BMW block och cylindertopp efterlevs. Toleranser tillämpas enligt originalutförande/original verkstadshandbok för respektive motor. Motorer med 2-ventilsteknik får trimmas fritt om motorvolymen ej överstiger 2500 cm3 så länge kravet om BMW block och cylindertopp efterlevs. Toleranser tillämpas enligt originalutförande/original verkstadshandbok för respektive motor. " Denna text innebär att kablaget är fritt ![]() Det du behöver fixa på din bil är fjäderbenen fram som du modefierat för bättre genometri i infästningen för bärarm & styrstag. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Det står ju inget om motorstyrningen där och då gäller ju textsnutten i gemensamma tekniska regler. Som jag läser det gäller det bara mekaniska ingrepp i motorn. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
||||||
Arne, vi får väl förtydliga vad som menas med fri trimmning Eftersom det bevisligen misstolkas
![]() Du kan ha det som det är med din motorstyrning, det är bara jag som måste bråka med org kablaget ![]() Bra med ballast, ger fin cw ![]() 2 st viktlådor med utskurna plåtbitar är en baggis för dig att fixa. God jul på dig, ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
_________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (87030 totalt) |