Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Volvo i V8 supercars | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 70836 besök totalt |
|
||||||
Och STCC förarna som är bäst i världen... Ursäkta ironin. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Haha , mmm. Men så är INTE V8 Supercars touringcars heller. Stora , tunga , med spole i den stela bakaxeln och långa tuffa rejs. Inte riktigt lika som hemma i Sverige där man blir bestraffad vid kontakt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Nog finns det ett gäng i STCC som står sig väl internationellt. Till och med i år skulle jag säga att vi har ett bra startfält för att vara en nationell serie i ett litet land som Sverige. Tycker ngo vi ska vänta med att vara hårda mot Robert. V8SC är känt för att vara svårt att komma in i som utomstående. Ge honom minst en säsong innan ni sågar honom helt. _________________ Martin Öberg |
||||||
+1 + möjligen ett generellt problem som tex Mattias Andersson har påtalat som ursäkt; "det tog tid att vänja sig från en motorsvagare framhjulsdriven bil till bakhjulsdrift och betydligt fler hästar". |
||||||
Nu har väl Dahlgren kört rätt så vass bakhjulsdriven bil innan han åkte över till Australien Ja ja vi får se om han vaknar vartefter _________________ Mikael Ståhling |
||||||
Visserligen men en bakhjulsdriven bil som är väldigt annorlunda mot V8-bilarna. _________________ Martin Öberg |
||||||
Väldig skillnad mellan en mittmotor rörrams bil och en stor tung bil med v8 och massa effekt.
Som sagt innan så är det ju bara titta på kvalen, som bäst hittills i år vill jag minnas att alla bilar var inom 0.6sek.. då är man inte långsam om man är sist, bara att man missat lite eller inte har de där sista tiondelarna. Sen är det ju mycket med banorna, många är ojämna och bilarna rör sig otroligt mycket på vissa av dom, bara o titta på helgens race från Nya Zeeland, sjukt kul o se chassi reaktionerna, 200 genom en kurva där bilen bottnar o studsar o sladdar, tar ett tag att vänja sig vid sånt. _________________ Viktor Starkman |
||||||
Verkar vara en tuff serie att etablera sig i. Hans företrädare Alexander Premat är ju riktigt meriterad med segrar i F3, bl a Macau och Masters, samt Gp2 där han var stalkompis med Rosberg och Hamilton.
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||||
Gamla Camaro Cup med 200+ kusar till är ju lite grov liknelse men ger en hint om skillnaden mot STCC (i alla dess former genom åren). Att däcken är begränsande kan ju vara en orsak till att det är så jämnt, när man väl lärt sig att köra lite fortare än däcken tillåter. Det vore rejält skoj med ett gästspel i Sverige med några bilar. Undrar hur många fel det är på reglementet för att kunna köra som nationell serie här? Men frågan är om det skulle bli mer "hype" runt dessa bilar än runt TTA? Det är ju STCC 97-98 alla är ute efter, med 30000 i publik på flera tävlingar, snack i medier, etc. Kostnad att bygga och driva lär inte skilja jättemycket (bygga motorer är billigt om resten av kalkylen går ihop, annars kan det finnas nån specad LSx att hinka i). |
||||||
TTA bilen borde ju ha betydligt bättre grepp, både lägre vikt och mer avancerat chassi, gamla Camaro Cup känns faktiskt som en helt ok jämförelse, har jag inte tänkt på. Vet inte riktigt varför men jag har svårt at tro att en sådan klass hade funkat här i Sverige, vet inte varför, bara en känsla jag har. _________________ Viktor Starkman |
||||||
Detta skrevs på ett annat forum men visar kanske vilken multitalang Mattias Ekström är
"Valde Volvo fel gubbe att skicka till V8 Supercar? Bilen som Scott kör ser ut att vara i toppskick. Hade varit roligare att se på om Robban hade kunnat hänga på lite bättre, det har gått många race redan. Kanske orättvis jämförelse, men Mattias Ekström hade inga större problem att köra denna biltypen på Bathurst förra året. Volvo borde skicka ner Linus Ohlsson så han får testa, han verkar ha lätt för att lära sig nya bilar." _________________ Christoffer Silfverberg |
||||||
När det är dax för Bathurst i år borde Ekström få en sists i en Volvo _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Mmm , fast just WTCC gjorde han ju ett ganska bra jobb i. Volvon var ju inte beslutna att stanna kvar i WTCC så det lades ju kraft på annat med. Och med tanke på det så gick det väl ganska hyffsat ändå!? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Jag förstår inte att så många försvarar Dahlgren så här långt in i säsongen. Han är ju överlägset långsammast i fältet. En förare med hans erfarenhet och rutin borde inte vara 10 sekunder efter näst sista bil, om man räknar bort dom krashat eller varit i depån pga tekniska problem. Detta när hans teamkamrat har fart som räcker till pallplatser.
Jag har svårt att tro att Dahlgren någonsin kommer att kunna matcha McLaughlin. Som sagt var Ekström hade inga problem att köra denna typ av bil. Jag antar att en DTM-bil liknar en TTA-bil ganska mycket körmässigt. _________________ Koit Reispass |
||||||
Elitracing (åskådarracing) Volvo i V8 supercars | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 70836 besök totalt |