Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
uniballs - livslängd? Finns det andra alternativ?
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (9025 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Transitens styrleder finns dessutom både i M20 (yttre) och M18(innre) samt vänster och högergängade.

Ett alternativ vore kanske att ta en av var gängriktning och sätta ett rör imellan, så får du en *vantskruv* som då är enkel att justera.

--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

swahngbg skrev:
När vi ändå är inne på styrleder.

Är det någon som har/vet var det finns ett data blad med mått på olika styrleder?

Det jag personligen är på jakt efter är en styrled med kona som passar volvo 240ins men som är längre i "konan", ca 20-40mm (har inte mätt så noga enu, fast det var mindre "fel" än jag trodde)
Hitar jag en kansek jag slipper bygga om fästet i fjäderbenet.

Sen kan det säker vara hjälpssamt för andra, vid duverse byggen thumbs up

Jag har faktiskt ett PDF-dokument med mått, minns inte var jag hittade det men det är en produktkatalog från www.sidem.be så kanske går det fortfarande att ladda ned den därifrån. Annars kan jag skicka över den till någon också.

/Gustaf

Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

Jodå på www.sidem.be fanns det långa listor i pdf format. Dock saknar jag på dessa det för mej viktigaste måttet. längden på "konan" Eller måttet mellan styrarmens centrum till konans "fästpunkt".

Jag fick fram att till volvo 240 ska det vara M14x2 och att konan skall vara 12.7mm högst upp (det är så det serut på beskrivningen iaf)

Ricky Bobby!...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

AndersY skrev:
Dude skrev:
en säsong om du har tur skulle jag tippa. iofs beror det lite på hur mkt glapp du kan acceptera.
men aldrig så mkt som 1000mil iaf.

Rätt modell måste de väl kunna gå att få längre livslängd på?
Det sitter ju länkhuvuden och sfäriska glidlager på massor av ställen på lastbilar och traktorer t.ex. Och de håller ju i åratal trots ganska taskig omgivning. Nu har väl de oftast(alltid?) smörjnippel och smörjs rätt ofta, men går inte det att sätta dit på vanliga länkhuvuden också? Typ stål-stål med smörjnippel på som smörjs en gång i veckan? Så länge det är välfyllt med fräscht fett så bör ju delarna inte komma i kontakt med varandra och ingen smuts kommer in, så då bör väl slitaget vara minimalt, eller?
om det är för jobbigt att smörja så kan man ju göra som på lastbilar och sätta in automatisk centralsmörjning.

Glidlagerna på entreprenadmaskiner /grävmaskiner, latsre etc) kräver daglig insmörjning med fettspruta (vi nippel) för att rycka ut smuts och tillföra fett. Det är inga problem att köra ner ALLA lager i en maskin på ingen tid alls genom att skippa smörjningen.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
uniballs - livslängd? Finns det andra alternativ?
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (9025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande