Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17531 besök totalt |
|
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Amen detta är ju skandal
![]() ![]() Men det gick bra och det var riktigt, riktigt kul. Det blev 5 pass med många härliga varv. Fint väder var det också ![]() ![]() * Sjukt kul att köra av sig även om det bara är med en svenssonbil. * Svenssonbilar i anständigt skick klarar sig förvånansvärt bra på banmöten. ![]() * Journalister pratar dynga, exempel: "antispinn kopplar man givetvis ur" eller "bromsarna håller inte måttet för bankörning" ![]() * Måste öva bromsteknik, triggade inte ABSen så mycket jag hade velat. * Ett pass på svensk bana är brutalare mot bilen än Ringen rent körmässigt. ![]() * Jösses vad bromsbelägg det går åt utan bromskylning. ![]() * Nog borde jag fixa i ordning Porschen så jag kan ha ännu roligare ![]() Vill ni läsa mer finns det mer i min blogg ![]() Hade med mig performanceboxen vilket var givande. Hemma kunde jag jämföra med Porschen och det var intressant. 1:12,2 vs 1:06,74 ger en fingervisning men graferna visar den skoningslösa sanningen. ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Jag är kass på analysera så jag skapade an allmän tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Man skulle lika gärna hålla tyst och låta sakerna försvinna i historiens vindar. Men det är inte riktigt min stil.
![]() ![]() ![]() Så vad hade man kunna lämna osagt? Jo, att man råkar ut för bromslednings haveri ![]() ![]() ![]() ![]() Tyvärr blev det bara ett pass och jag vet inte hur många varv jag körde, gissningsvis 6. Det var rätt läbbit att i slutet på rakan uppleva att bromsarna försvinner ![]() ![]() Nåväl, bilen fick besöka http://www.nfs.nu/ som såg till att byta ut bromsledningarna och justera lite annat. Exemplarisk hantering ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Kul ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() Japp. det gick ju riktigt bra på Knutan. Kalasarrangemang och trevligt folk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vill man läsa mer alla upplevelser finns det i min blogg https://eddievarvstopp.wordpress.com Nu blir det nog inte fler körningar med Bodil. Inte för att hon skall säljas eller att hon är slut, det är mest att det helt enkelt är obekvämt att köra med en bil som behövs i hushållet speciellt när det står en räserbil i garaget. Så har fått en spark därbak att få den startklar 2018 ![]() ![]() ![]() Ångrar jag att använt bruxet? Inte det minsta ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() Amen vad tusan, har vi inte sagt adjö till Bodil och låtit henne bli befriad från tjänstgöring på bana? Hur hamnade vi här? Jo såhär va, jag har länge funderat på att bli racinginstruktör. Inte så konstigt egentligen då jag arbetat som utbildningsarkitekt under 8 år och dessutom älskar racing. På något sätt har jag inte förmått mig att faktiskt anmäla mitt intresse på allvar. Visst, jag har instruerat vid några mindre event men aldrig där jag under en hel dag har rollen "Instruktör". Pratade vid något tillfälle med min inspirationskälla Fredrik Moberg kring utbildning och det födde tankarna att göra en ansats att faktiskt bli det. Så kom den där inbjudan till Racingskolan på Knutstorp. Kursen där jag själv tog licens 2003 och som jag minns höll väldigt hög standard. Det började med ett telefonsamtal för att höra vad som krävs av en instruktör, särskilt då det är en Licensgrundande kurs hos SBF. Samtalet slutade med att jag fick en fråga om jag kunde hjälpa till. Så det blev en tidig morgon, bäcksvart ute då det står Oktober i kalendern. Fuskade med att dra på mig en t-shirt under understället och overallen ![]() ![]() ![]() ![]() Knutstorps Safety-Civic är nog den coolaste Hondan i riket!! Detta var riktigt kul ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Ja det verkade vara ett grymt upplägg på denna utbildningen och Jeanette mitt fruntimmer var mkt nöjd.
Snacka om att få mkt och bra utbildning för pengarna. Både teori och körmässigt. Där hade man mer än gärna varit med och hjälpt till. Jag håller tummarna för att du framöver kan fortsätta på detta spår då jag tror du har dom rätta egenskaperna, för det är ju inte bara att man kan köra bil det handlar om som instruktör. ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
Jo, just upplägget är otroligt bra därför känns det extra priviligerat att få vara instruktör på kursen ![]() Sedan är det så kul att se Jeanettes och de andra eleverna fullständigt lysa när dagen är slut ![]() ![]() Tack för de varma orden ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() Tiden går fort och mitt var det är står man där på Knutstorp igen ![]() ![]() ![]() Bodil hade fått sig lite oljeservice en vecka tidigare och sommardäcken åkte på strax innan kursen i samband med en välbehövlig tvätt. Den gamla BMW:n brukar inte behöva slita så hårt på banan men gruppen jag hade kunde hålla bra tempo så det blev inspirerande och kul körning på "följa-john" passet ![]() ![]() Oavsett hade vi en strålande dag och riktigt kul var det. Önskar alla elever lycka till i kommande racingkarriärer och med tanke på det goda uppträdandet så kan det bara bli bra ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jodå, jag var med som instruktör på helgens Racingskola. Denna gången fick jag även den stora äran att köra Knutstorp legendariska Safety Car. Banans mytomspunna Honda Civic från 1979 användes för att öva rullande starter och agerade då ledarbil för att släppa fältet. Där var det viktigt med saftblandarna
![]() ![]() ![]() Men det var mestadels Bodil som fick agera instruktörsbil (och som tråden handlar om ![]() ![]() ![]() Denna omgång elever var väldigt skötsamma och det bidrog till väldigt smidigt genomföranade av de olika momenten kursen. Från deras håll blev det mer tid till fri körning. Nu är det ytterligare en kull med räserförare som jag är bekväm med att stå på startplattan bredvid ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Ja, lite hastigt och lustigt blev det en Racingskola igen. Under rådande förhållande så var det inte så förvånande att det var få deltagare som gick kursen i helgen. Det var gott om instruktörer och jag kunde slappna av som stödinstruktör. Riktigt bra, för jag kunde åka med samma elev i min grupp flera gånger och dessutom hinna med att åka med andra elever. Det var i vanlig ordning riktigt kul även om vädret kanske inte var det bästa.
![]() Fick förmånen att köra en elevs Toyota MR2 W30 i demonstrationssyfte ![]() ![]() ![]() Så fick jag assistera Anders Schildt i övningen rullande start. Han kör BMW M2 och när starten gick blev det riktigt kul. Jag har åkt M2 tidigare med en elev som körde riktigt bra men då rörde det sig om städad körning. Nu var det då Mr. Sideways som spakade, van vid combatkörning med en Healy i historisk racing. Det visade sig att bilen reagerade väldigt restriktivt på hanteringen. Det bar iväg och det lät fint och det gick stabilt men förarens körkunskaper fick inte lysa ![]() ![]() Min egen 320i Touring användes väldigt sparsamt under dagen. I övrigt var det härligt att verkligen få möjlighet att se eleverna växa under dagen. Denna grupp var verkligen städade (nästan åt det försiktiga hållet). Med andra ord kan man vara trygg om man hamnar på startplattan med någon av dessa. Lycka till och välkomna till racingens fantastiska värld! ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Nä nu får jag dela lite upplevelser med den gamla bruksbilen. Först fick jag återupptäcka gamla glädjeämnen. Det var ett tag sedan man hade kul på "kurviga vägar". Vill minnas att när man landat sin första bil var ute på krokiga vägar på landsbygden och hade skoj. Då var man en "wannabe" då man visste inte bättre och man tyckte man körde snabbt. Fast det var en fin känsla att ta sig fram över landskapen, ni vet det klyschiga upplevelsen när man, maskin och väg får samspela. Fast sedan blev det mer bana och landsvägarna mindre frekvent besökta. Ovanpå allt har man börjat gubbköra (eller eko-driving) eftersom det ändå inte är mycket lönt med "sportig körning" på vanliga vägar.
![]() Under sommaren fick man möjlighet att ta lite mer själsvårdande färdvägar. Så nu har man, bara för att man kan, kört runt lite på småvägarna kring Kävlinge på upptäcktsfärd. Vad man kan konstatera är att det är inte lätt att hitta riktigt bra vägar. Oftast ligger det hus väldigt tätt inpå vägarna som stör. Fast det finns några sträckor som är klart intressanta. Bilen är tyvärr inte i rätt hälsa om jag ska vara ärlig men det finns fantastiska egenskaper i vagnen som lyser igenom. Gubbkör man vagnen under 3000 rpm är hon slö men det finns bokstavligen dubbelt så mycket att tillgå om man vandrar upp i registret. Använder man växellådan och låter varvräknarens nål besöka de övre regionerna så börjar bilen röra sig helt acceptabelt. Med så mycket störmoment som finns på våra vägar så önskar jag inte mer av motorn faktiskt. Vad som nästan är bäst är ljudet ur M54:an när den får lov och spinna lite mer. Körkänslan gör att jag påminns om min gamla 2500A från 1973 som jag hade för många år sedan, härlig motor och kungligt chassie. Jag tror minsann jag nu har den bästa bruxbilen man kan behöva ![]() Lite TLC har den allt fått, för ett tag sedan gav jag mig på att rekonditionera skinnet invändigt och blev väldigt förvånad över resultatet ![]() ![]() ![]() Så i helgen fick familjens arbetshäst har åter fått tjänstgöra i Svenska bilsportförbundets tjänst. Det är alltid kul att få vara delaktig och få se en ny kull med racerförare ta sin licens. Denna upplaga av Racingskolan hade en väldigt skötsam grupp. De elever jag fick ansvara för behövde en liten tillrättavisning i det första momentet men därefter skötte de sig exemplariskt. Det var riktigt härligt att se eleverna växa under dagen. Jag fick köra ett par av elevernas bilar men dagens höjdpunkt var ändå åkturen i en 964 Carrera 2, liten, tajt och fruktansvärt charmig så man förstår varför de är så populära. I vilket fall vill jag passa på att gratulera alla elever till den bästa entrébiljetten och lycka till i tävlingens fantastiska värld. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Re:
Du är så välkommen att bjuda in dig ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Kul läsning, har kollat in tråden från början..
Lite off topic kanske, men är det nån som sitter på mer info om knutstorp civicen? Hur hamnade den där? Vem byggde den osv.. Det är tveklöst en av dom ballaste hondorna i Sverige. _________________ Oskar Rönnberg |
||
Re:
Om jag inte har fel för mig har den ägts av Knutstorp sedan ny. Blev bortglömd, hittad och renoverad för tjänstgöring (tror tom det var Honda som var inblandade men tydligen var det bra dyrt). Är väldigt osäker på vem som vet mest, jag hade själv ringt Magnus Örström som driver verksamheten på banan om jag hade velat hitta någon som vet ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17531 besök totalt |