Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2015-10-10 Timeattacknu.se Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (24298 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Martin G skrev:
mblixt@gmail.com skrev:
Hatten av och grattis till Martin Gistell som körde 1.06,8 med sin z3 Coupe med 220 motorhästar!


Tack Micke!

Ja sett till vikt/effekt var jag nog snabbast!
215-220 hk och ~1220 kg bil inkl mig => 5,6 kg/hk

Förhållandena i Q1 passet på lördagen var nog så bra de kan bli med rensopad bana och inga spill eller skräp på banan. Liiiiite kallt bara... Det märktes att det gick fortare och fortare för varje varv när tempen kom upp i däcken så om inte om varit (omkörning av långsammare bil i vänstern som leder ut på start/mål på allra sista varvet som var helt klockrent fram dit) är jag nästan säker på att det gått ytterligare något fortare...


INTE gena i början av curbsen över NGK-krönet Rickard!
(Det lärde jag mig på 90-talet av dåvarande svenska mästaren i F3 - Niklas Jönsson.)

Supramannen skrev:
Men jag funderar på om det ändå inte varit bättre att inte gått in så tight utan att tightat åt spåret i slutet istället så man kunna fått med sig mer fart ner till vänstern

Rätt tänkt! thumbs up


Har vi nått svar varför man inte ska gena i början..?

Både ja och Pupp och Barth körde rätt lika där, men sen hade ingen av oss vart här sen innan ..Skulle vilja se hur ett Porsche proffs tar kurvan då det är lite specifikt när man har vikten där bak

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Jag fick också lära mig att ligga ganska långt ut och svänga in sent över NGK av Johnny Nilsson när vi tog vår licens.
Man ska toucha mittersta och sista curbsen till vänster i uppförsbacken mot krönet. Sen svänga in sent och toucha sista curbsen på höger sida i nedförsbacken efter krönet innan man svänger över mot vänster.

Jag är också imponerad av vissas varvtider. Särskilt Evons och Gistells thumbs up

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Personligen så håller jag inte med om att man ska komma ut långt vänster. Man skjuter iväg bilen i tangentens riktning och kommer inte tillbaka åt höger för att klara vänstern med kompressionen sen. Jag håller fullt spätt uppför backen och sedan bromsar jag så hårt som behövs och styr farten med bromsen in under bron för att sedan gå på gas igen så fort jag kan. (Vilket brukar bli lagom när man väl har hunnit tillbaka med foten)

Jag går samma spår som Gistell. Typ mitt i banan in under bron eller något höger om mitten och sedan följer jag curbsen länge på högersidan. Tangering mitten/slutet av den. Allt för att kunna gå på gas och hålla stumt genom kompressionen och vänstern ut på den korta rakan. Högerdäcken flyter typ över curbsen i början curbsen på högersidan.

Så jag tror också att ni kan åka fortare med ett annat spår. Men ni kan väl börja med att lägga ut era loggar så att vi kan jämföra i circuit tools ?

Om ni vill så kan ni även skicka dom till mig så kan jag återkomma med en liten rapport och utdrag från CT.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Patrik Rydh skrev:
Jag fick också lära mig att ligga ganska långt ut och svänga in sent över NGK av Johnny Nilsson när vi tog vår licens.
Man ska toucha mittersta och sista curbsen till vänster i uppförsbacken mot krönet. Sen svänga in sent och toucha sista curbsen på höger sida i nedförsbacken efter krönet innan man svänger över mot vänster.

Jag är också imponerad av vissas varvtider. Särskilt Evons och Gistells thumbs up


Har tittat på lite carrera cup filmer med Jocke Mangs nu, dom gör inte riktigt så med Porscharna, men dom går inte riktigt lika hårt som jag på NGK kurben heller, så till nästa år har jag lärt mig att gå lite längre ut och sen tighta åt på slutet..även inte gå så hårt på vänster Curben i nerför NGK..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Personligen så håller jag inte med om att man ska komma ut långt vänster. Man skjuter iväg bilen i tangentens riktning och kommer inte tillbaka åt höger för att klara vänstern med kompressionen sen. Jag håller fullt spätt uppför backen och sedan bromsar jag så hårt som behövs och styr farten med bromsen in under bron för att sedan gå på gas igen så fort jag kan. (Vilket brukar bli lagom när man väl har hunnit tillbaka med foten)

Jag går samma spår som Gistell. Typ mitt i banan in under bron eller något höger om mitten och sedan följer jag curbsen länge på högersidan. Tangering mitten/slutet av den. Allt för att kunna gå på gas och hålla stumt genom kompressionen och vänstern ut på den korta rakan. Högerdäcken flyter typ över curbsen i början curbsen på högersidan.

Så jag tror också att ni kan åka fortare med ett annat spår. Men ni kan väl börja med att lägga ut era loggar så att vi kan jämföra i circuit tools ?

Om ni vill så kan ni även skicka dom till mig så kan jag återkomma med en liten rapport och utdrag från CT.


Har slutat med PF box, åker min Motec logger nu, men om du vill kan du få den om du vill annylasera ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kommer med en film snart så ni kan få se hur jag kör

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Re:

Supramannen skrev:
Patrik Rydh skrev:
Jag fick också lära mig att ligga ganska långt ut och svänga in sent över NGK av Johnny Nilsson när vi tog vår licens.
Man ska toucha mittersta och sista curbsen till vänster i uppförsbacken mot krönet. Sen svänga in sent och toucha sista curbsen på höger sida i nedförsbacken efter krönet innan man svänger över mot vänster.

Jag är också imponerad av vissas varvtider. Särskilt Evons och Gistells thumbs up


Har tittat på lite carrera cup filmer med Jocke Mangs nu, dom gör inte riktigt så med Porscharna, men dom går inte riktigt lika hårt som jag på NGK kurben heller, så till nästa år har jag lärt mig att gå lite längre ut och sen tighta åt på slutet..även inte gå så hårt på vänster Curben i nerför NGK..


Spårvalet skiljer sig ju såklart lite med viktfördelning och framförallt downforce.

Med min bil känner jag att jag inte kan hålla curbsen hela vägen till höger om jag svänger in för tidigt. Åker man då tillräckligt fort (jag tycker nog att jag kör ganska fort över NGK) så kommer man för långt till vänster i nerförsbacken och kan inte hålla den farten man vill i vänster innan korta rakan.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Patrik Rydh skrev:
Supramannen skrev:
Patrik Rydh skrev:
Jag fick också lära mig att ligga ganska långt ut och svänga in sent över NGK av Johnny Nilsson när vi tog vår licens.
Man ska toucha mittersta och sista curbsen till vänster i uppförsbacken mot krönet. Sen svänga in sent och toucha sista curbsen på höger sida i nedförsbacken efter krönet innan man svänger över mot vänster.

Jag är också imponerad av vissas varvtider. Särskilt Evons och Gistells thumbs up


Har tittat på lite carrera cup filmer med Jocke Mangs nu, dom gör inte riktigt så med Porscharna, men dom går inte riktigt lika hårt som jag på NGK kurben heller, så till nästa år har jag lärt mig att gå lite längre ut och sen tighta åt på slutet..även inte gå så hårt på vänster Curben i nerför NGK..


Spårvalet skiljer sig ju såklart lite med viktfördelning och framförallt downforce.

Med min bil känner jag att jag inte kan hålla curbsen hela vägen till höger om jag svänger in för tidigt. Åker man då tillräckligt fort (jag tycker nog att jag kör ganska fort över NGK) så kommer man för långt till vänster i nerförsbacken och kan inte hålla den farten man vill i vänster innan korta rakan.


För mig blev det tvärt om..så mer curbs jag tog så fortare kunde ja åka tyckte jag, och ju rackare kunde jag komma ner för baken och ju tidigare kunde jag gå på gas nerför, fanns inte en tendens till att tappa ut bilen utan kunde lätt hålla mig längs hela curbs partiet..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag tar gärna emot en loggfil som jag kan kolla på!

mblixt@gmail.com

eller via sprend.com

funkar vilket som thumbs up

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5265


Trådstartare
Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Jag tar gärna emot en loggfil som jag kan kolla på!

mblixt@gmail.com

eller via sprend.com

funkar vilket som thumbs up



Eller ja, jag vill gärna se med, så många olika bilar som möjligt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Jag tar gärna emot en loggfil som jag kan kolla på!

mblixt@gmail.com

eller via sprend.com

funkar vilket som thumbs up


Ja fnullar ihop nått, du kommer få ladda ner Motec programmet från motec.com sen kan du greja runt

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6673



thumbs up
Måste säga att som åskådare den här dagen så var det riktigt bra körning att se på, riktigt spännande när det var så tight i flera klasser.

Synd bara att Fiestan skulle släppa kylarvätska/glykol i NGK två ggr, såg riktigt läskigt ut när Larsson kom i sin fina vita BMW 1 serie ovetandes upp mot NGK och allt bara släppte. Tur det gick bra!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Figgz skrev:
thumbs up
Måste säga att som åskådare den här dagen så var det riktigt bra körning att se på, riktigt spännande när det var så tight i flera klasser.

Synd bara att Fiestan skulle släppa kylarvätska/glykol i NGK två ggr, såg riktigt läskigt ut när Larsson kom i sin fina vita BMW 1 serie ovetandes upp mot NGK och allt bara släppte. Tur det gick bra!


Tror det va att vi höll tight curb som räddade barth och mig för vi kom direkt efter, och ja märkte inget alls

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Hmm intressant, jag provade "jarl" spåret några gånger men kändes bättre med tight så man fick en rak bil och kunde gå på gas utan för mycket styrvinkel ut på kortrakan.

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

barth skrev:
Hmm intressant, jag provade "jarl" spåret några gånger men kändes bättre med tight så man fick en rak bil och kunde gå på gas utan för mycket styrvinkel ut på kortrakan.

Håller med, läskigt med svansmotor och ketchup turbo effekt!! ;-) gick jag hårt på curbs kunde jag mata på tidigare..

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



128km/h på krönet i mini

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



Re:

Supramannen skrev:
128km/h på krönet i mini


Jag hade 131.3 km/h

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

jonaslarsson skrev:
Supramannen skrev:
128km/h på krönet i mini


Jag hade 131.3 km/h


Se där, jag borde haft mer

Mer träna på Knutan märker ja

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Supramannen skrev:
jonaslarsson skrev:
Supramannen skrev:
128km/h på krönet i mini


Jag hade 131.3 km/h


Se där, jag borde haft mer

Mer träna på Knutan märker ja


Men, men tror man måste kolla tid för hela partiet från kurvan efter start och mål ner till 90graders vänstern för att veta vad som var snabbast! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



Re:

Puppan skrev:
Supramannen skrev:
jonaslarsson skrev:
Supramannen skrev:
128km/h på krönet i mini


Jag hade 131.3 km/h


Se där, jag borde haft mer

Mer träna på Knutan märker ja


Men, men tror man måste kolla tid för hela partiet från kurvan efter start och mål ner till 90graders vänstern för att veta vad som var snabbast! :-)


men jag hade svårt att få min bil att styra in bra där så där finns mer att hämta och att jag va lite rädd för glykol utsläppet.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Här kommer 2 varv från mig på Knutstorp..Kom gärna med tips och ider, tänk på att det är första gången jag kör här


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Eftersnack
2015-10-10 Timeattacknu.se Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (24298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande