Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (9273 totalt) |
Vattensugar kräver fritt utblås för att det ska bli nåt sug. Det finns modeller där man blåser ner i en tank och vattnet pumpas runt. Men tanken är öppen i toppen (dvs den luft som sugits in kan utan mottryck gå vidare).
En vattenkran ger väl ca 15liter i minuten och undertrycket vid noll flöde blir ångtrycket för vattnet (beror mao på dess temp). Vilket undertryck du får vid ett visst flöde vete fåglarna men jag kan inte tro att det är stort. Eftersom du ändå måste pumpa vatten så kan du lika gärna pumpa oljan direkt. Vad är det för design på riktiga evakueringspumpar? Det kanske går att hitta nån bonnkonstruktion som ser likadan ut (ringpumpar för vattenkällor?). |
||
Hehe tänkte nästan att jag var ute och cyklade... ![]() _________________ Adam Eliasson Westfield SpeedSport 2000 Mini Cooper 1275 |
||
Att tillverka en torrsumpspump kraver mycket arbete. Men behöver inte kosta så mycket. Jag tror man ska lägga ner projekt där man använder obeprövade pumpar. Det är bättre att köpa t,ex 4 st US Fords våtsumpspump för 500:- på Hansen Racing. Då får man en pump med ett Eaton-Gerotor innuti. Sedan åker man ett kvarter bort till aluminiumfirman och köper alu i skrotlådan.
Man kan köpa Chevapumpar också. Dom har kugghjulspump. Men då får man ett mycket besvärligare svarvarbete eftersom det blir två axlar och två ihopsittande rundlar i aluhuset. Sen får man 4 tryckregulatorer på köpet fast man bara behöver en. Evakueringsmodulerna skall ha sammankoppling på utgångssidan eftersom kanske bara en pump suger olja för tillfället. Består av ett hål tvärs igenom alla stegen. Sen behövs o-ringsspår mellan stegen och långa bultar som håller ihop det hela. Lager och packboxar i ändarna. Det finns vanlig och högvolymspumpar. Skillnaden är att hövolymspumpen är längre men med samma diameter. Men kapaciteten kan varieras med remskivorna. Hoppas beskrivningen ger en bild av ifall man bör ge sig på detta. Jag har gjort min egen utanpåliggande enstegspum på det här sättet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (9273 totalt) |