Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo 91
<<   1, 2, 3   >>
20174 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Verkligen! thumbs up

Får mig att vilja ha en 944 när jag ser den bilden.
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004

Tjusigt Fredrik, det ska bli roligt att se den på bana"
/ Stig

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re: Motor och lite annat....

Fredrik Käll skrev:

Hur är det med intercoolern? Jag har hört att den är en svag punkt då den inte har kylkapacitet nog. Finns det andra lösningar som används?

Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Kylning

Anders,
Jag är inte rätt man att svara på det. Lutar mig mycket mot Herr Sandén i den typen av frågor. Med tanke på dina operationer osv så är det säkert inte fel att slå Peter en signal, han har ju trots allt en ohygglig massa erfarenhet och kunskap om våra bilar.
Ger jag mig in i tekniska diskussioner så kommer jag att ge mig ut på alltför tunn is, jag tillhör nog ytterligheterna på detta forum när det gäller tekniska kunskaper och då menar jag i egenskap av avsaknad av dylika kunskaper.
Härligt ändå att man kan älska bilar och bilkörning så mycket och veta så lite rent tekniskt, får helt enkelt jobba lite hårdare så man kan luta sig mot andra när det gäller att bygga, laga, serva bilarna.

Har ju sett diskussionen om vingarnas utformning, fäste osv när det gäller PCSR. Skickar med en bild på hur "vi" löst det med stor vinge på vår bil.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Rackarns, jag som trodde du var en hejare på allt

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Har man ingen AC så finns det plats för större IC, efter lite arbete med tigersåg

Ser bra ut, clean och snygg bil thumbs up

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006

Ser riktigt snygg ut. Clean och stilren.

thumbs up

Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Ser kanon ut!

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Antal hästar!

I helgen var det upp till bevis, dags att få koll på hur det står till med motorns antal hästkrafter. Då bilen väger 1130 kg utan bensin och förare så var det ju "bra" om det inte var för många hästar.konstigt att man inte vill ha så många som möjligt men i och med att vi skall köra den i PCSR klass 8b där det är 5kg/hk som gäller så ville vi ju helst kunna undvika att vikta upp och krångla.

Nu blir det inga problem med det då resultatet blev 245 hk. Passar med andra ord oss ganska bra om vi tänker oss följande ekvation:
Bil 1130 kg + förare med utrustning 95 kg= 1225 kg. Vi måste ju väga exakt det när vi går i mål efter kval och race(245hk x 5= 1225 kg)vilket gör att vi kan åka med så mycket bensin som krävs men inte ta hänsyn till något annat vilket känns skönt.
Betalat in avgift för vagnbok och så snart märket kommer är det besiktning och sedan kan vi kasta oss ut på banorna!!! Tack till Strömmared Tuning för ett bra utfört jobb, snabbt, smidigt, enkelt.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Perfekt antal hästar. 944 trivs dessutom med lite vikt över rumpan. Blir bra det där! thumbs up

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005

Citat:
Perfekt antal hästar. 944 trivs dessutom med lite vikt över rumpan. Blir bra det där! thumbs up

Den trivs med mycket vikt över rumpan menar du väl?

Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Gilbert skrev:
Citat:

Den trivs med mycket vikt över rumpan menar du väl?

Helt rätt Gilbert. Mycket vikt i rumpan är perfekt!

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Comeback på Mantorp.

I Lördags var det så dags för comeback för mig i Tävlingssammanhang, race 1 & 2 i Porsche Sportscup klass 8b. Lämnade Hovås 04.30 med kurs mot Mantorp, Bosse min granne har bestämt sig för att avstå tävlandet i vart fall initialt vilket gör att jag kör själv.

Bestämde mig tidigt för att försöka med en ny taktik, jag skulle inte köra för mycket innan det blev dags för kval och race. Trots att jag inte suttit i bilen mer än vid ett tillfälle innan så valde jag att inte köra mig trött, brukar bli sliten fram emot andra racet när vi kör allt på 1 dag.

Efter att ha fått bilen besiktigad var det bara att spänna fast sig och ge sig ut på banan för att ta några varv under den första fria träningen, jag kan inte sticka under stol med att det var lite spänt. Var mentalt förberedd på att jag måste undvika att hamna i "trackday/comfort zon", nu är det full attack som gäller. Första gången jag skulle tävla på Michelin Cup 2:or också, tidigare enbart använt Cup 1:or. Tycker det är en markant skillnad på hur snabbt man får upp värmen i 2:orna, behövs inte mycket förrän man kan ladda på fullt.
Sagt och gjort, går ut och värmer i 2 varv och försöker sedan att attackera lite. Kör helt utan laptimer osv inne i bilen denna helgen för att inte bli stressad utan bara fokusera på spår osv.
Kommer in och har satt min bästa tid någonsin på mantorp redan på 1:a träningen. 1.30.7
Känns bra och bilen går fin, fint och jag känner mig ganska komfortabel.

Står över nästa träningen och bestämmer mig för att köra några varv i träning 3. Samma upplägg, ut och värmer i två varv och sedan en attack på 5-6 varv. Lyckas komma ner ett par tiondelar till och det känns fortsatt bra. Dock står det klart att man måste ner under 1.30 för att ha något med pallen att göra i 8b den här dagen.

Efter en lätt lunch är det dags för 20 minuter kval. Tycker inte det finns anledning att ändra ifrån upplägget på 20 minuters träningarna utan fortsätter på samma manér och kommer in efter totalt 9 varv och har fått en tid på 1.30.2 vilket skulle visa sig räcka till en andra plats på gridden i klassen. Endast tusendelar före Gattinger på tredjeplats och Nilsson på fjärdeplats. Dock står det klart att den gode GULFEN och tillika garage/teamkompisen Gilbert Svensson blir en riktigt hård nöt att knäcka.

När det är dags för Race 1 och vi är klara med 5 min warm up kan jag lova att pulsen var hög. Här skall det visa sig att jag är alltför snäll/mesig/tveksam i starten och hänger inte alls med Gattinger och Gulfen som direkt får ett par billängder in i första sväng. Lyckas hålla Nilsson(i min gamla fina 968 CS!)bakom mig vilket skulle visa sig bli avgörande. Jag tar in lite i första delen av loppet på Gattinger som tappar lite på Gulfen efter ett par varv men kan aldrig komma ifatt på riktigt och åker sedan lite avvaktande i andra hälften av loppet och kommer in på en ohotad 3:e plats. Mest nöjd med det faktum att jag lyckats åka ett antal varv under 1.30 och får en bästa tid på 1.29.5. Pallen i första racet i comebacken är jag supernöjd och glad för.

Efter att ha fått njutit lite i Parc Fermé var det dags att ladda om mer eller mindre direkt då det endast var 1 timme mellan racen. Jag behövde bara toppa upp bränslet och fylla på lite olja, dricka lite vatten själv och sedan på det igen!
Min tid i lopp 1(den gäller som kvaltid för lopp 2)räckte den här gången till 3 plats efter Gattinger och den helt dominerande Gilbert Svensson. Hade bestämt mig för att vara mer på hugget i starten den här gången..man kan väl säga att det blev precis tvärtom!!!! Är i helt fel "sekvens" när flaggan går, jag har kommit lite för nära en 8c bil som rullar framför mig och har precis släppt av lite för att ta fart igen när flaggan faller.

Gattinger sticker iväg och bakifrån kommer herr Nilsson som skjuten ur en kanon. Jag försöker kontra men hamnar på yttern i Parisen och får falla in bakom Nilsson. Hänger i bra ut ur chikanen ock slip streamar ner mot Mjölby, bestämmer mig tidigt för att bromsa så sent det bara går och det blir naturligtvis lite för sent.Nilsson viker snyggt in "under mig" när jag går för djupt in i Mjölby och jag är 4.a uppför backen mot krönet. Lyckas trots allt få med mig fart över krönet och satsar igen på en sen bromsning det är bara det att Nilsson är ännu senare och ligger på innern.
Får snällt falla in bakom den svarta 968:an och där blir jag kvar ett par varv innan det blir som jag befarade, tappar lite fokus, varvtiderna stiger och i och med att jag inte är direkt hotad bakifrån så hamnar jag i ett vakum. Händer inte så mycket mer än att jag "kör igenom racet" och kommer in som 4:a. Lyckas inte slå min personbästa tid ifrån race 1 utan det gäller fortfarande som min bästa tid.

Sammanfattningsvis så måste jag ända säga att jag är nöjd med att vara igång igen. Det finns mycket att jobba på, måste bli tuffare i starten och sedan kläda mig att hålla farten/attacken uppe även om jag inte direkt har häng på bilen framför. Tappar för mycket när "slangen går" så att säga. Bättring krävs.

Bilen är hel(fattas bara när det är Sandén som ligger bakom...)och jag kan fokusera på att ladda om inför nästa deltävling om en månad som då blir på Rudskogen.
Klart dock är att det kommer inte att bli lätt att hävda sig i 8b i år. Mycket bilar, vi är 15 st anmälda. Kul med lite nya ansikte och bilmodeller. Nu har vi 944 Turbo, 944 S2, 968, Boxster S, Cayman S, 911, 996 representerade i klassen och det blir spännande att se vad de olika banorna kommer att innebära för de olika modellerna.

Malmö
Här sen Jan 2006

Trevlig rapport

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

thumbs up Kul att läsa och bra kört

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004

Bra kört Fredrik, rattrosten verkar inte vara så svår! Det ska bli kul att följa 8B i år, tyvärr från åskådarplats men jag är glad ändå
/ Stig

Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006

Namndispens
Namndispens

Härligt att du är igång Fredrik! Kul läsning, grattis till bra resultat.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Kul att se och positivt för bredden i klass 8B som jag förutspår blir ännu större 2017. Framgång föder oftast framgång. I år krävs det riktigt bra tider för att få stå på pallen och du levererade riktigt bra tider under tävlingarna på Mantorp.

Skall bli kul att kubbas med dig resten av säsongen!

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Tack för alla värmande ord. Kan bara hålla med det som sagts så många gånger nu, 8b blir otroligt tufft. Ser fram emot att få försöka ta rygg på dig på Rudskogen John. Visst är det så att det är du som har varvrekordet där i PCSR för b klassen?
Det skall bli kul att se hur ditt nya fina bygge går, känner jag dig rätt så kommer du i vart fall ta i så det knakar
F

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Fredrik Käll skrev:
Tack för alla värmande ord. Kan bara hålla med det som sagts så många gånger nu, 8b blir otroligt tufft. Ser fram emot att få försöka ta rygg på dig på Rudskogen John. Visst är det så att det är du som har varvrekordet där i PCSR för b klassen?
Det skall bli kul att se hur ditt nya fina bygge går, känner jag dig rätt så kommer du i vart fall ta i så det knakar
F

Varvrekordet har jag men om väderförhållandena blir bra så sitter det nog rätt löst är jag rädd för. Blir en helg att se fram emot!

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005

Fred, bra kört i premiären, och jag vet att det kommer att gå fortare för varje race thumbs up

Johns varvrekord på Rudskogen är från 2013. Tid 1:38,333.
Det är riktigt snabbt med tanke på att rekorden i både 8C & 8D endast är inom 1 sekund snabbare.

Vi kommer ALLA att göra vårt yttersta för att försöka att slå det

Vroooooooooooooooooooooom

Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo 91
<<   1, 2, 3   >>
20174 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande