Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (34397 totalt) |
Nu är diffen inshimsad och redo att monteras för att kunna mäta ut kardanlängden. Valde att använda en u-bultsmedbringare från Strange då jag kommer köra med en 1350 knut bak och drivknuts-cv fram. Någon som vet om någon som kan tillverka aluminiumkardaner i Sverige? Har kontakt med Driveshaft shop i USA men priset springer iväg med frakt/tull/moms... en grov kardan i stål blir rätt tung
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
|
||
Blev lite garagetid i helgen så fick testmonterat hela bakvagnen innan delarna skall på lack. passade även på att mäta hur lång kardanen skall vara.
Flyttade över kuggkransarna från standard axlarna, bra att ha om man vill montera ABS eller köra med antispinn. ![]() ![]() Allt på plats, bara kardan och lack som saknas sen är drivlinan klar. ![]() ![]() /Brorsson _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
Dags för en uppdatering.
Kom över ett par begagnade recaro pro racer i fint skick och beställde vinklade universalfästen för att få stolen så nära kardantunneln som möjligt. Kupen är väldigt liten så huvudutrymmet är begränsat. ![]() ![]() Man ser nästan hur svårt det är att ta sig i och ur bilen ![]() Stolen är ganska bakåt lutad för att vinna huvudutrymme. ![]() Sen bytte jag ut mitt glappande kina-snappoff till ett riktigt nav från svenska Snapp-off. ![]() Sen fick jag lämnat in grenrör och turbinhus för aluzink coating ![]() Sprutade på svart värmefärg, hade gärna kört utan färg men coatingen är väldigt svår att hålla ren. ![]() Sen var det dags att bygga fästen till vattenkyl och intercooler Kapade bort tvärbalken och måttade in vart paketen skulle hamna. ![]() ![]() Det är 120mm mellan remtransmision och kyl, vill ha så litet överhäng som möjligt för att kunna bygga vettiga luftstyrningar och för viktfördelningens skull. ![]() Svetsade ihop ett fäste som bultas underifrån, svetsade också på styrpinnar på vattenkylet som står i gummibussningar ![]() Svetsade på hyllor som stagar upp vattenkylet i längsled ![]() Övre infästningen blev en tvärgående balk i alu med fästen till intercooler ![]() ![]() /Brorsson _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
Trevligt bygge, hundramiljonersfrågan (eftersom jag har en fd i garaget) går det att stänga orginalhuven?
![]() |
||
Re:
Tackar. Det går inte att stänga huven. _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Här kommer en uppdatering, har faktiskt hänt en del i garaget.
Bränslesystemet är klart, var tvungen att lösa någon slags brandvägg i kupen. Vi gjorde en låda över reservhjulsbaljan där surgetank hamnade. I surgetanken sitter det 2st Walbro gst450 pumpar. Använde mig av alurör i baljan och slang till och från motorn. Originaltank kommer vara kvar tillsvidare, sitter an6 som matning och retur mellan tank och surgetank. Mellan suregtank - motor är det an8 som matning och an6 som returledning. På returledningen sitter det även en e85&temp-sensor. ![]() Monterade skottgenomföringar i en alu-platta för att lättare kunna dra år slangarna ovanifrån. ![]() ![]() För att ha koll på ev. läckage så blev det ett lock i plaxiglas. Använde dzuz fästen för att snabbt få bort locket när det behövs, ska dit med en tätningslist också. ![]() Bränsleledningarna under bilen, dom är inte lägsta punkten men ska sätta en skyddslist över ledningarna. ![]() ![]() Vid motorn sitter en aeromotive btr med en Honeywell givare. ![]() En bild på rail o spridare, Precision 1200cc. ![]() /Brorsson _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
Sen var det dags att bygga tryckrör och få till vattenledningar mellan motor och kyl.
Tryckrören är byggda i 3mm alu, det som saknas är fläns till dumpventil. röret är 2,25" - 3" på varma sidan. ![]() ![]() Vattenkylet fick nya in o utgångar samt motorns in o utgångar svetsades också om med an6 uttag till turbovatten. Kylet fick 2st spalfläktar. ![]() ![]() ![]() Efter det monterades ett kyl till styrservon, använde mig av smidig push-on koplingar på retur sidan. På trycksidan blev det teflonslang. Kylet monterades bakom vattenkyl. ![]() ![]() /Brorsson _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
Sen var det dags för kardan.
Har sedan länge varit i kontakt med Drive shaft shop i USA. Dom gör måttbeställda kardaner i aluminium och kolfiber. Det tråkiga var att med tull och moms inräknat var frakten otrevligt dyr . Som tur är har man bra arbetskollegor som kan ta med en kardan på flyget hem från USA ![]() ![]() Axeln är gjord av ett aluminiumrör på 3,5" och är drygt en meter lång. Iom att det är medbringare på både växellåda och diff så används en CV-knut där axeln har splines. En adapterplatta används för att fästa CV-knuten mot växellådan. ![]() ![]() ![]() I övrigt så börjar motorrummet bli klart, det är mycket små grejer kvar men det betas av eftersom. Det som kvarstår är ledningar till oljekylen, avgassystem, bromsledningar och elsystem. ![]() /Brorsson _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
Sen var det dags för elsystemet.
Till motorn blir det MaxxECU, utöver dom vanliga givarna så kommer givare för att logga följande användas. -Oljetryck -Bränsletryck -Oljetemp -Bränsletemp -E85 -EGT x6 -Mottryck i kollektor ev. komplettera med trycksensor i kylvattenkretsen. Valet av dash blev Aim MXL Strada, kommer kopplas till ECU via CAN + bränslenivå från tank direkt till dash. ![]() Sen skaffade jag en pryl som gör att jag nu ser fram imot att dra el istället för att ha ångest över det. En PDM från HP electronik, köpt av Thomas på Tibuc. Modellen heter HP8441. Drar man kablaget rätt så kan man i princip konfigurera ingångar och utgångar precis som man vill. ![]() Till modulen så används en knappanel för det du vill styra eller testa manuellt, panelen kopplas på CAN till modulen. Väntar med att gravera panelen innan jag sorterat ut vad jag behöver för funktioner. ![]() Här är ett exempel på en panel med gravering. ![]() /Brorsson _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Re:
En PDM hade passat bra i Z4an ![]() Man kan använda brytare kopplade till jord för att styra utgångarna på HP-boxen. Om man nu inte kör med deras knapp-panel. _________________ Christoffer Brorsson Mazda RX-7 Alfa 75 3.0 America |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (34397 totalt) |