Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda rx-7 FD2JZ -93
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (34397 totalt)
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Nu är diffen inshimsad och redo att monteras för att kunna mäta ut kardanlängden. Valde att använda en u-bultsmedbringare från Strange då jag kommer köra med en 1350 knut bak och drivknuts-cv fram. Någon som vet om någon som kan tillverka aluminiumkardaner i Sverige? Har kontakt med Driveshaft shop i USA men priset springer iväg med frakt/tull/moms... en grov kardan i stål blir rätt tung thumbs down






_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Mysigt bygge thumbs up

Det här ska följas med glädje

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
viGGe-
Eskilstuna
Här sen Apr 2013
Inlägg: 12



Förbannat trevligt! thumbs up

_________________
Vigge Hellgren
- VW Corrado -91 Autorotor 2089
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Blev lite garagetid i helgen så fick testmonterat hela bakvagnen innan delarna skall på lack. passade även på att mäta hur lång kardanen skall vara.

Flyttade över kuggkransarna från standard axlarna, bra att ha om man vill montera ABS eller köra med antispinn.






Allt på plats, bara kardan och lack som saknas sen är drivlinan klar.






/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Mysigt bygge thumbs up

Det här ska följas med glädje


viGGe- skrev:
Förbannat trevligt! thumbs up


Tack!
Ska försöka öka tempot så jag får gasa i sommar

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Linusj
Varberg
Här sen Jun 2009
Inlägg: 50



Ser mycket bra ut!

_________________
Linus Johansson
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Dags för en uppdatering.

Kom över ett par begagnade recaro pro racer i fint skick och beställde vinklade universalfästen för att få stolen så nära kardantunneln som möjligt. Kupen är väldigt liten så huvudutrymmet är begränsat.





Man ser nästan hur svårt det är att ta sig i och ur bilen
Stolen är ganska bakåt lutad för att vinna huvudutrymme.


Sen bytte jag ut mitt glappande kina-snappoff till ett riktigt nav från svenska Snapp-off.


Sen fick jag lämnat in grenrör och turbinhus för aluzink coating


Sprutade på svart värmefärg, hade gärna kört utan färg men coatingen är väldigt svår att hålla ren.


Sen var det dags att bygga fästen till vattenkyl och intercooler
Kapade bort tvärbalken och måttade in vart paketen skulle hamna.




Det är 120mm mellan remtransmision och kyl, vill ha så litet överhäng som möjligt för att kunna bygga vettiga luftstyrningar och för viktfördelningens skull.


Svetsade ihop ett fäste som bultas underifrån, svetsade också på styrpinnar på vattenkylet som står i gummibussningar


Svetsade på hyllor som stagar upp vattenkylet i längsled


Övre infästningen blev en tvärgående balk i alu med fästen till intercooler





/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

Linusj skrev:
Ser mycket bra ut!


Tackar

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Trevligt bygge, hundramiljonersfrågan (eftersom jag har en fd i garaget) går det att stänga orginalhuven?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

Tobias Nyström skrev:
Trevligt bygge, hundramiljonersfrågan (eftersom jag har en fd i garaget) går det att stänga orginalhuven?


Tackar.
Det går inte att stänga huven.

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Linusj
Varberg
Här sen Jun 2009
Inlägg: 50



Hur går det här?

_________________
Linus Johansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4902



Jag gillar bygget. Även hantverket. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Viktor Svensson
Göteborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 76



Uppdatering?

_________________
Viktor Svensson
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Här kommer en uppdatering, har faktiskt hänt en del i garaget.

Bränslesystemet är klart, var tvungen att lösa någon slags brandvägg i kupen. Vi gjorde en låda över reservhjulsbaljan där surgetank hamnade. I surgetanken sitter det 2st Walbro gst450 pumpar.
Använde mig av alurör i baljan och slang till och från motorn.

Originaltank kommer vara kvar tillsvidare, sitter an6 som matning och retur mellan tank och surgetank.
Mellan suregtank - motor är det an8 som matning och an6 som returledning. På returledningen sitter det även en e85&temp-sensor.




Monterade skottgenomföringar i en alu-platta för att lättare kunna dra år slangarna ovanifrån.






För att ha koll på ev. läckage så blev det ett lock i plaxiglas. Använde dzuz fästen för att snabbt få bort locket när det behövs, ska dit med en tätningslist också.




Bränsleledningarna under bilen, dom är inte lägsta punkten men ska sätta en skyddslist över ledningarna.





Vid motorn sitter en aeromotive btr med en Honeywell givare.




En bild på rail o spridare, Precision 1200cc.




/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Sen var det dags att bygga tryckrör och få till vattenledningar mellan motor och kyl.
Tryckrören är byggda i 3mm alu, det som saknas är fläns till dumpventil. röret är 2,25" - 3" på varma sidan.





Vattenkylet fick nya in o utgångar samt motorns in o utgångar svetsades också om med an6 uttag till turbovatten.
Kylet fick 2st spalfläktar.








Efter det monterades ett kyl till styrservon, använde mig av smidig push-on koplingar på retur sidan. På trycksidan blev det teflonslang.
Kylet monterades bakom vattenkyl.






/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Sen var det dags för kardan.

Har sedan länge varit i kontakt med Drive shaft shop i USA. Dom gör måttbeställda kardaner i aluminium och kolfiber. Det tråkiga var att med tull och moms inräknat var frakten otrevligt dyr .
Som tur är har man bra arbetskollegor som kan ta med en kardan på flyget hem från USA



Axeln är gjord av ett aluminiumrör på 3,5" och är drygt en meter lång.
Iom att det är medbringare på både växellåda och diff så används en CV-knut där axeln har splines. En adapterplatta används för att fästa CV-knuten mot växellådan.








I övrigt så börjar motorrummet bli klart, det är mycket små grejer kvar men det betas av eftersom.
Det som kvarstår är ledningar till oljekylen, avgassystem, bromsledningar och elsystem.




/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Sen var det dags för elsystemet.

Till motorn blir det MaxxECU, utöver dom vanliga givarna så kommer givare för att logga följande användas.
-Oljetryck
-Bränsletryck
-Oljetemp
-Bränsletemp
-E85
-EGT x6
-Mottryck i kollektor
ev. komplettera med trycksensor i kylvattenkretsen.


Valet av dash blev Aim MXL Strada, kommer kopplas till ECU via CAN + bränslenivå från tank direkt till dash.




Sen skaffade jag en pryl som gör att jag nu ser fram imot att dra el istället för att ha ångest över det.
En PDM från HP electronik, köpt av Thomas på Tibuc. Modellen heter HP8441.
Drar man kablaget rätt så kan man i princip konfigurera ingångar och utgångar precis som man vill.



Till modulen så används en knappanel för det du vill styra eller testa manuellt, panelen kopplas på CAN till modulen. Väntar med att gravera panelen innan jag sorterat ut vad jag behöver för funktioner.



Här är ett exempel på en panel med gravering.




/Brorsson

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4902



Hmm. Smidig pryl!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
viGGe-
Eskilstuna
Här sen Apr 2013
Inlägg: 12



Kul att det händer grejer i denna tråd!
Det blir för jävla vackert

_________________
Vigge Hellgren
- VW Corrado -91 Autorotor 2089
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Hmm. Smidig pryl!


En PDM hade passat bra i Z4an

Man kan använda brytare kopplade till jord för att styra utgångarna på HP-boxen.
Om man nu inte kör med deras knapp-panel.

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72


Trådstartare
Re:

viGGe- skrev:
Kul att det händer grejer i denna tråd!
Det blir för jävla vackert


Tack, ska försöka uppdatera tråden oftare

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda rx-7 FD2JZ -93
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (34397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande