Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (51558 totalt) |
Här kommer en liten försenad uppdatering från igår, svetsat klart allt jag kan nu på ramen, det som återstår nu är några rör i bakdelen och att fixa klart kardantunneln och sätta dit några förstärkningar här och där, sen helsvetsa det också. Blir nog nån dag utan uppdateringar nu, blivit förvisad ut ur garaget av familjen nu under jul.
God jul på er alla bilbyggare och bilfantaster! ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Om rören skall ta upp några krafter är ju speciellt den bakre infästningen katastrofalt vek, eller hur? Om de inte ska ta upp några krafter är det mer förståeligt men varför inte flytta in strävan så man slipper den där stumpen ut åt sidan tex?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Re:
Rören kommer givetvis ta upp krafter liksom mer eller mindre varenda rör i hela konstruktionen, hur stor kraften är är däremot svårt att säga när det inte gjort någon beräkning på detta. Så vitt jag vet så väljer man denna konstruktion och placering för att det inte skall bli så mycket att ordna senare för att få plåten i bakänden att se bra ut senare. Det bakre röret du markerat skulle man givetvis kunna placera mitt i krysset i ringen istället så skulle det bli starkare, har några förstärkningar jag skall svetsa dit så får kanske kika på en liten förstärkning här också då det röret tar upp en del av stötdämpningen bak. I den främre markeringen har jag redan tidigare funderat på hur man tycker det skall hålla som det är, så där är en del förstärkningar inplanerade redan. _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Går i lite nya funderingar kring drivlina nu, hade en sierra på gång nyligen som jag skulle köpa men på grund av en väldigt oseriös säljare blev det inget av med det köpet (Han sålde bilen innan jag hann hämta den..)
Undrar därför om någon kan tipsa om det finns några svenska ställen som säljer medbringare/adapter för kardanmontage på en utgående axel på motorcykel? Vet att det finns i England osv men tänkte kolla om någon vet om svenska också? ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Min seven har fått en Zetec motor med en MT75 låda nu i vinter. För att krångla till det så har jag placerat motorn långt bak i bilen i hopp om att få mer tyngd på bakhjulen.
![]() _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Vet inte ? köpte bilen med en Kent motor som jag flyttade bak ca 200mm förra vintern.
Den Modsport seven jag byggde för några år sedan vägde mer på bakhjulen än fram hjulen. Ångrar att jag sålde den den hade grym väghållning o lätt körd. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Re:
Riktigt fint det där! Hur blir det med utrymme för benen om du har motorn så långt bak? Haynes ram du har på den där? ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Dags för ännu en uppdatering!
Har svetsat in några förstärkningar i sidorna på sittbrunnen, fattas fortfarande några förstärkningar men de är förhoppningsvis snart också på plats. Är även nästan klar med att slipa ner svetsfogar där karossplåtar skall på plats. Har gjort lite framsteg på donatorfronten, igår beställdes sierraspindlar som kom med posten idag ![]() Att göra nu är att göra klart alla förstärkningar, tillverka fästen för bärarmar fram, fästen för bakaxeln och fjädringen samt att göra klart kardantunneln. Vilken tjocklek använder/föredrar ni vad gäller infästningar till upphängningen av framvagnen och bakaxeln? Gott nytt år på er alla! _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Hög tid för en ny uppdatering! Varit dött på nya uppdateringar i en månad nu i tråden, har däremot inte varit så dött i garaget. Köpte en volvobakaxel 30 december, och denna stora uppdatering kommer alltså kretsa kring denna i största allmänhet. Kommer även bli en massa bilder kring detta. Nog med ord, nu kommer bilderna!
![]() ![]() Här är en lite äldre bild från helsvetsningen och sista donandet kring det med ramen, har fortfarande en del svetsjobb kvar så som att täcka för rörändar och montera ett gäng förstärkningar osv. ![]() Har fått en del fästen osv utskurna, gudomligt fint och smidigt. Detta är fäste för panhardstaget på bakaxeln, redan boxat och klart. ![]() Här är fästet för panhardstagen i ramen. ![]() Fästen för 4-link på bakaxeln monterade och inpassade, punktas dit först för att säkerställa att allt funkar innan det helsvetsas. ![]() Plåtar för boxning av fästena för 4-linken på bakaxeln bockade och tillpassade på varje sida. ![]() Lyften jag byggde tidigare har visat sig funka mycket bra och underlättar ett inpassningsjobb som detta avsevärt. ![]() Svetsändar som jag fått svarvade, tänkte tillverka dessa själv på skolan i deras verkstad men det hade dragit ut mer på tiden och kanske inte funnits gängtappar i rätt storlek osv så fick dessa cnc svarvade på en firma, de som används här i bakvagnen är de till vänster. Dessa är svarvade för att passa med sugpassning inuti rören till 4-link och panhardstag, sedan svetsas fast, går att se på vissa bilder hur jag menar. De som ligger till höger är till framvagnen och kommer synas senare i bygget. ![]() Fästen för 4-link i ramen är ihopsvetsade, tycker mig börja få till svetsandet skapligt nu i alla fall. ![]() Som jag nämnde ovan med svetsände och rör, här är ett rör till 4-linken, svetsände iknackade i ändarna och punktade så länge, uniballs får stå för justerbarheten. ![]() Mera testande av placering. ![]() Testmonterar fäste för panhardstag för att se var den skall sitta. ![]() Vy över hela bakvagnen som det såg ut i detta ögonblick med inpassning av panhardstag och fästen. ![]() Fäste för panhardstag på bakaxeln, här ditpunktat på axeln och rätt längd av stagen håller på att mätas upp. ![]() Helsvetsning av bakaxelns fästen, här var fästet för panhardstagen ännu inte monterat. ![]() När allt var svetsat och klart kom färgburken fram och axeln fick sig en duvning med färg. ![]() Riktigt nöjd med hur den blev att se ut, hoppas den funkar lika bra som den ser ut nu bara, vore lite trist annars med tanke på allt slipade av rost och kapande osv. ![]() Det var vad jag hade på lager för tillfället, det som skall göras härnäst är att svarva ett gäng distanser, bussningar till spindlar i framvagnen, göra klart fästena för 4-linken i ramen och ordna några andra småsaker innan jag kommer vidare i garaget, dessa saker kommer jag att göra i skolans verkstad till största delen. /Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Givetvis kom jag på efter en minut att jag glömde en del saker, har några funderingar som jag hoppas någon kanske har svar på.
- Någon som köpt stolar osv av henke_hjcc nyligen? mailat dit två gånger utan svar.. - Någon som vet om det finns svenska ställen som säljer adapter/medbringare för mc motor till kardan? eller engelska om det inte finns i sverige? - Vilka regler gäller om man vill åka bana med bilen och skall ha en helbur? får denna tillverkas helt själv eller måste man beställa en från finess? Tror det var allt ![]() / Fredrik _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Båge
Du kan åka till Rally produkter i vålberg dom kan bocka huvud bågen mm som du svetsar själv. I SPVM road sport räcker det med vanligt båge i Modsport måste det vara hel bur. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Re: Båge
Okej, tack så mycket för infon. ![]() _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Nu var det återigen ett tag sen sist det var en uppdatering, men det har inte varit stillestånd för det, har hänt en del saker iaf, fått några saker svarvade i verkstaden på universitetet när jag hade tid en kväll, lite svetsjobb gjort på ramen, samt så fick jag tag i en sierra som donator, dock med mt-75 låda men den var nära hem och skapligt billig så tänkte att det går väl å få ner den lådan på nå vis så slog till.
Kommer väl bli en uppdatering med en rejäl andel bilder som vanligt, tips, synpunkter och hjälp med lösningar mottages mer än gärna! ![]() Sista delen av bakdelen på ramen är nu färdigsvetsad, nu kan en sjua urskiljas bland virrvarret av rör. ![]() Svarvade mig en bussning till sierraspindeln, kommer nog göra en bättre senare, denna funkar men blev inte helt nöjd med resultatet. ![]() Beställde en 28mm skrubbfräs som kommer användas för att notcha rörändar vid bärarmsbygge senare. ![]() Pärlan lastad och på väg ut på sin sista resa mot demontering. ![]() Kunde vara i ett hörn på jobbet och plocka isär den, underlättar betydligt mot att vara ute i kylan och snön och skruva, lyfte upp den på ett par gamla kutsar som användes vid loktillverkning. ![]() Efter ett par timmars skruvande och lite krånglande så kom tillslut motorn ur. ![]() Här slutade det för första dagen, i princip bara motorn som kom ur. ![]() På väg upp på sida för jobb på underredet med kardan, drivaxlar, diff och sånt som skall sparas för framtidsplaner. ![]() Betyligt enklare att komma och se och kunna stå upp och jobba mot att ligga under och få allt över sig. ![]() När sedan underredet var rensat på det som kunde räddas så börjades det invändigt i bilen. ![]() Visade sig även att det låg en påse med gammalt cementpulver eller dylikt i skuffen som gick åt skogen när vi vickade på bilen. ![]() Här en bit på väg i inredningen, instrumentbrädan ute och ratten på väg ur. ![]() Intressanta ställningar för att komma åt och få ur alla skruvar. ![]() Tillbaka hemma i garaget med en hel del delar så var det sanningens ögonblick om en så pass liten ram kunde inhysa en skapligt modern motor, till synes ganska stor och klumpig. ![]() På god väg, chansade givetvis och plockade inte av mer än gamla motorfästena, servopumpen och generatorn rykte när den var halvvägs ner i ramen, fanns inte på världskartan att det skulle ha funkat med orginal där. ![]() Väl nere i ramen var det bara det här med motorplaceringen kvar. ![]() Mestadelen av tiden sker nu ståendes bredvid bygget och funderandes på hur detta skall bli på bästa sätt. ![]() Växellådan är smidigare än jag tänkte att den skulle vara, blev positivt överraskad. ![]() Vad tror ni om denna placering? Har motorn mer eller mindre så långt bak jag tror jag kan ha den för att ha nåt fotutrymme kvar, sen är oljetråget cirka 25mm under ramen som den står nu, men oroas ändå över att den är för hög och inte kommer gå in under huven ![]() ![]() Tror även att denna placering kan bli rätt så bra med tanke på kardan och växelspak och dess montering. Synpunkter? Kanske finns någom med mt-75 i en trång ram som skulle kunna ha nån synpunkt eller bild på deras montering? ![]() Plockade av allt runt motorn så nu är den betydligt smidigare att jobba runt, skall rita upp lite motorfästen och dylikt, använder ni mjuka eller hårda bussningar till motorfästen? Har för mig jag sett nån som hade ett par hockeypuckar som bussningar och det lär ju anses som mer eller mindre stum montering. Fördelar/nackdelar med stum montering?? Det var nog det jag hade att komma med och berätta nu, tips och synpunkter mottages gärna. Är det någon som har mått på en scuttle möjligtvis? Har visat sig vara lite knepigt att köpa en sån. Är det någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med lite casim beräkning av framvagn? testade lite en vända men trots att jag är av den så kallade dataåldern så gick jag ganska bet på det. Känns onödigt att chansa och göra fel och slösa material och tid osv. Har som sagt sierra spindlar och ett McSorley bok chassi, kanske någon som har denna uppsättning som vill dela med sig av ritingar/mått på en framvagn? Tack på förhand och trevligt bilbyggande på er! _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
DOHC är en ganska hög och lite klumpig motor, jag tycker du ska fundera två gånger på om du ska använda den eller byta till Zetec direkt. Det finns otroligt lite delar till DOHC om du skulle vilja få den lite roligare, jag tycker att det är en utpräglad bruksmotor i standardskick, inte så sportvagnsmässig.
En 2.0 Zetec från Mondeo passar ju också bra på MT-75 och är lite mer "framtidssäker". Vill du ändå gå vidare med DOHC rekommenderar jag starkt ett lättat (eller lättare) svänghjul, det är enklaste sättet att liva upp motorn lite. Original är väldigt tungt... När det gäller motormontering så fungerar standardmässiga fästen utmärkt till de vridmoment det handlar om här. Glöm hockeypuckar med skruv rätt igenom, det är ingen bra lösning (ingen avvibrering eftersom skruven går rätt igenom, och eftersom gummit fjädrar kan man aldrig dra till rätt moment). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
En Zetec från mondeo, passar den rakt av på mt-75 lådan jag har eller vad krävs för modifieringar då? Det kanske är lika bra att hålla sig skapligt modern och köra på en Zetec direkt istället för att ångra sig och behöva ändra fästen och göra en massa ändringar i efterhand? _________________ Fredrik Bergstrand Haynes Roadster 2L Zetec 2024 |
||
Re:
Jag kan rekommendera raceline i England. Kunnigt folk som har massor av bra lösningar för drivlina i supersjuor. Kika här: http://www.raceline.co.uk/products/p Du får en helt ny 2.0L Zetec i en låda från Fårrd för ca 10 000kr. Sedan tillkommer iofs en del kit och utrustning för att montera den på längden i en sjua, samt ett plattare tråg. De delarna kostar en del också, men det hade du behövt om du köpt en begagnad motor också. De dyker även upp begagnade här och där för klart rimliga pengar. På Racecarsdirect t ex. Frakten från UK är inte så farlig. Zetec är en tämligen skottsäker motor som jag vågar gissa sitter i fler Supersjuor än någon annan. Det finns dessutom mängder av eftermarknadsgrejer till den, både för att hålla den kall och glad och för att krama ur fler hästar ur den. En 5-växlad type9-låda kostar inte många kronor nu för tiden och när den väl är på plats är det lätt att byta ut en standardlåda mot t ex en uppgraderad från en Ginetta. Det finns gott om genomarbetade lösningar för både "vanliga" Weberförgasare, brygga med 4a MC-förgasare (hög cool-faktor på den!) samt ITBs för motorn. Eller så hänger du på standarddelar för billiga skrotpengar. Ang kardan: Då jag byggde om min bil från Zetec till Yahama-motor slutade mina undersökningar med att det var både billigare och resulterade i en bättre produkt att få en kardan specialtillverkad till min bil i England än att modifiera en kardan här i Sverige. Men din kardan borde bli kortare, enklare och med mer standarddelar än min. Det kanske finns en befintlig modell från Westfield eller Caterham som passar din bil? Det är ju mycket vanliga delar, så det kanske går. Skulle inte alls förvåna mig om Raceline kan hjälpa dig även med detta. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 12 besök senaste veckan (51558 totalt) |