Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Vikt/effekt Däcksbredd | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (20837 totalt) |
Min vägde 1200 kg med mig i och 30 liter bränsle. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Finns ett reportage om en japansk time attack rx7 modell fc(en sådan jag själv bygger) där dom sammanfattar bilens karriär. Dista 4åren har dom i etapper gått från 235or till 295or runt om. Inga andra mods gjorda, varje dimension gjorde ca 1sek (255, 285, 295)
Bilen väger 1100ish kg och har 50/50 viktfördelning, 500hk samt mcphearson/semi trailing hjulupphängning. _________________ Joachim Hällblad |
||||
Ja ibland blir det som en jante lag att det blir inte bättre att optimera bilen men de som sprider detta har ju oftast inte koll. Utan missat några parametrar. Eller kanske en dold agenda.
Ett tag blev det inte bättre på en e36 m3 att köra 225. Vi får testa och se _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
En väldigt kunnig racebil byggare har sagt till mig att montera de bredaste fälgarna som går, sedan de bredaste däck som går att få dit, få hjulupphängningen att kunna använda hela däcket, bygg sedan bilen kring detta, obs att vissa bilar/förare trivs med liiiite stretchade däck
_________________ Joachim Hällblad |
||||
Tror att Jarlmark förespråkade detta också. Parametern med att jobba i rätt temperaturområde och rullmotstånd har dock gått förlorat i den teorin. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Vi har bara en hårdhet. Samma däck till alla. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Får man ej upp tempen i däcken åker man för långsamt......
Gäller som grundregel. Sen kan fenoment komma man överhettar i en ända och under temp i andra (ända = fram eller bak). Nästa grundregel, japp så breda däck som går. Men som vanligt blir det kompromisser, vad man får plats med mm. Mycket mycket sällan som inte reglemnten, bilkonstruktionen mm sätter gränsen på däcksbredden, eller? Rollmotståndet, nja för gat o R-däck är jag rätt övertygad den inte är styrande paramter. Slicks är jag mer osäker på men har svårt att tänka mig det skull skilja mycket mellan ett olika däcksbredder särkilt mycket om man rör sig i extrem skilander i bredd förståss. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Precis sådan uttalanden som gör det kul att prova åt andra hållet. Dvs att gå mot smalare. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Jag har provat 225, 255, 285, 295, 305 på min bil i olika utföranden.
Även när den hade basic aero och låg effekt var det alltid mer grepp med bredare däck och då är det en rätt lätt bil på under 1300 kg ink förare. Det är möjligt att Michelindäcken är så pass hårda att det är svårt att få temp med för brett men generellt har det alltid varit mer totalt grepp med bredare däck när jag testat. Jag har extremt svårt att tro att någon normal bil skulle vara snabbast på 225or. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Med 150hk och 1000kg kan optimum ligga just runt 225, om det ska hålla lite tid (om banan innehåller rakor). En pedalcykel är snabbast på ganska smalt Men med 200+ hk så kan man strunta i rullmotståndet, så brett och mjukt som du får att funka. |
||||
Kanske kuriosa, men tydligen är det fartvinden mot det breda däckets större area som är en stor del av orsaken till att det är svårare att få upp temp i bredare däck än i smala.
Och eftersom gummi isolerar så pass väl, påverkar inte däckets innertemperatur särskilt mycket på temperaturen av däckets yta. _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||
Intressant ! Speciellt med friliggande hjul . På med skärmar? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Teori och praktik går inte alltid hand i hand. Om du utgår från att det bara finns en hårdhet på däck och att det är svårt att bygga temp i det däcket så är det inte direkt svårt att tänka sig att gå ned i bredd för att nå en högre/bättre temp i däcket. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
När du säger bygga upp temp menar du en axel eller båda?
Får man inte upp temp, max grepp, i någon axel åker man för långsamt.............. Inte däcksbredden.......... Även om en axel får upp tempen, greppet, och den andra inte kan det dåde vara rätt och fel. Så skall det vara så eller ej???? Vad är fel?? Och går ej praktik överäns med teori så i en del fall beronde på att teorin är fel. Men det kan också vara så man själv gör fel, inte utnyttjar förutsättningarna rätt. Mao man gör fel. Äns ego får en propp. I mitt eget fall vet jag att jag inte är en vass choför, gör fel. Inte utnyttja matrialt rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Men om bilen inte har tillräckligt med effekt för att åka tillräckligt fort för att få upp däcktempen så måste väl det vara anledning nog att gå ned i storlek? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
Det hade varit skoj att se John pryla den bilen ÄNNU hårdare i kurvorna .
Just denna diskussion är oerhört intressant. Jag hänger med på Johans teori och att John kanske kunde köra hårdare för att få upp optimal däcktemp. Jag har dock svårt att se det (kanske lite utanför diskussionen) vilket leder mig till ursprungsfrågan: Viken bredd är rätt? Om vi tar John som ett fiktivt exempel, är det bättre att han jagar vidare och försöker köra snabbare med nuvarande däck eller, tjänar han mer på att gå ner i bredd för att direkt få rätt arbetstemp? Då menar jag resultatet syns på varvtider. Sedan gissar jag att effekten inverkan är aerodynamiskt relaterad (som graferna tidigare visar). En effektstark bil spenderar mindre tid i höga hastigheter där däcket kyls och kan hålla tempen bättre, kan jag tycka . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
[quote="Eddie Varvstopp"]Det hade varit skoj att se John pryla den bilen ÄNNU hårdare i kurvorna .
Jag tror absolut på breda däck om det finns olika hårdhetsgrad på däcken men med Michelin Cup så vet i tusan. Har provat en mängd inställningar för att få upp temp men misslyckats. Även vid våldsam åkning så har.temp aldrig överstigit 65 grader. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Med sond. Mätt direkt efter fullgasvarv. Mätt varje hjul på 3 punkter. Inner, mitt, ytter. Bil 944 s2/228 hk/1200 kg. Fälg 18" 10" Däck 265/35/18 Märke: Michelin Cup (gamla modellen) _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Racetech Vikt/effekt Däcksbredd | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (20837 totalt) |