Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (21496 totalt) |
Välkommen åter till Evo träsket.
Själv kör jag samma E1 som på den tiden du hade E6an. Hoppas springa på dig på nån bana i sommar, var länge sedan nu. _________________ Christian Eriksson Sveriges snabbaste "gammelEVO" i Bilsport Superstage 2004-2005. |
||||||||
Re:
Tack! Kul att du har kvar bilen! ![]() |
||||||||
Då var det väl dags för en liten uppdatering.
Bilen har tyvärr fortfarande inte hoppat igång sedan jag köpte den så Jimmy på Sandåsen som sedan innan varit inplanerad att gå igenom lite saker fick uppgiften att få liv i skutan igen. Han ska ha börjat kika på bilen i slutet av förra veckan, så jag hoppas att han har fått igång den nu och att allt som ska göras blir gjort denna veckan. Först och främst blir ju målet att få igång bilen, sedan ska toppen lyftas för kontroll/förebyggande underhåll, byta till andra ännu hårdare ventilfjädrar, mappa och bänka, fixa till ett antal mätare som inte fungerade, hjulinställning (racesetup), samt montera stolsfäste till racestol. Ska bli kul att ÄNTLIGEN få hem bilen så att jag kan börja köra med den. ![]() Jag har även hunnit beställa kolfliber framskärmar (10mm bredare än std) samt kolfiber backspeglar. Inte så mycket för funktion där utan för att få till ett som jag ser det lite trevligare racestuk. ![]() |
||||||||
I går kväll ringde Jimmy och berättade att bilen lever igen. Det visade sig vara båda bränslepumparna efter catchtanken som gett upp. Det konstiga var att de gav ljud precis som de ska när man sätter på tändningen, men inget bränsle. Pumparna som satt i var heller inte anpassade för E85 så rätt pumpar är ju beställa och det övriga arbetet med bilen kan nu startas.
Målet är att bilen ska vara klar till nästa helg.. |
||||||||
Gula faran verkar vara en otursbil..
![]() ![]() Jag köpte bilen för att köra mycket bana hela säsongen och det blir nu bara mer fördröjningar och besvikelser. Tyvärr har den som byggt motorn från början klåpat till det en hel del, så det är bara att fixa allt. Ännu mer tyvärr är att Jimmy ringde i går och berättar att kolvar gjort sitt och att blocket måste borras pga att det var repigt som fan. Inte kul på en så pass nybyggd motor. Dock tur att jag bad honom kolla igenom allt innan jag började ladda på runt banorna. Dock rullar pengarna friskt nu vilket jag inte räknat med ![]() ![]() Bara att vänta någon vecka till på att få klart bilen. Hoppas i alla fall att den blir klar innan semestern.. Nu MÅSTE all otur ta slut! |
||||||||
Längesedan jag uppdaterade nu.
Sorgebarnet fortsätter att göra en besviken.. Jimmy har hittat lite mer fel i omgångar. - Vid inspektion upptäcktes att den ena staken gått extremt varm = nya stakar fick beställas och man tappade ytterligare en vecka och notan ökade med e antal tusen. - När motorn sattes ihop upptäcktes att blocket hade planats så kolvarna blev för höga = blev till att fräsa av kolvarna. - När väl det sista skulle sättas ihop upptäcktes en spricka i insuget. Soooom sedan visade sig ha 8 sprickor vid närmare avsyning (ALLT som är gjort med denna motor tidigare är extremt klåpigt och fulgjort visar det sig. Det var tur jag lämnade in motorn på genomgång innan jag började rejsa med den, för den hade havererat snabbt). Det blev alltså till att beställa ett nut rejsinsug = tappade ytterligare ett antal dagar. Men NU ska den väl ändå bli klar i veckan. Ellerrrr ![]() ![]() ![]() ![]() Ja just det ja, toppen fick bearbetas om också då det körts med för klena ventilfjädrar för länge så att genomsläppet har gjort sönder ventilsäterna ![]() En simpel genomgång och mappning har blivit i princip ett helt motorbygge ![]() Well, nu vill jag bara få hem bilen så att jag kan köra och prova ut den lite inför nästa säsong. Är det någon som vill hjälpa till med BRA priser på r-däck kan ni ju hojta till. Bra PR och relativt snabba varvtider bör kunna uppnås som tack ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Det verkar inte vara meningen att jag skulle få tävla i år
![]() ![]() Fick samtal i början av veckan att bilen äntligen är klar. Glad i hågen åker jag upp och hämtar den. Svänger in genom byn på hemvägen och märker då att det börjar komma blårök när jag släpper gasen. Det blir värre och värre och på gårdsplanen hemma dör bilen och det är rena Lütsendimman. Jag fick alltså ett turboras till råga på allt. ![]() Så det som skulle blivit en enkel service/genomgång för att sedan köra Time Attack serien har nu hittills blivit en nybyggd motor och nu blir det även renovering av turbo (hoppas den går att renovera..). Och inte en meter är körd på bana sedan jag köpte bilen Just nu känns all lust att köra som bortblåst. Ska väl försöka få energi att plocka bort turbon i helgen och skicka iväg den på reparation. Sedan får nog skrotet stå tills orken och lusten kommer igen. ![]() |
||||||||
Maximal otur verkligen
![]() Bara att hoppas den blir bra som satan när du väl fått ordning på allt ![]() _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||||
Re:
Ja, just nu känns det ganska tungt och omotiverande.. ![]() Jag hoppas allt att det blir bra när den går som det ska ![]() |
||||||||
Re:
En skitig och halvt nerplockad bil är inte kul att visa upp ![]() |
||||||||
Ja då var jaktsäsongen slut och våren närmar sig = lite tid finns till bilen,
Nu får det vara färdigdeppat gällande bilen, så i dag tog jag mig själv i kragen och plockade ihop den så pass mycket att den står på hjulen. Nästa vecka ska den till Jimmy igen för genomgång av motorn. Det är inte turbon som rasat utan något fel med motorn (vatten i motorn). När motorn är åtgärdad blir det montage av stol och montera kolfiber framskärmen på höger sida, sedan är den så pass klar att jag kan testa den på bana och börja prova ut lite. ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Nu har den gamle vaknat till liv och dammat av licensen!
![]() Anmälde mig i går till att köra Nordic TA serien, så nu är det slut på leken (och även slut på vilan då bilen måste göras klar..). Helgens att göra: Montera racestol, fixa infästningar till 6p bältet, byta bromsvätska och montera vassare belägg, montera dit den andra kolfiberframskärmen, sätta dit dörrsidorna igen som jag tog bort för satt ta bort högtalarna samt tvätta av den efter att ha stått i över ett år. ![]() På tisdag ska jag testa bilen för för första gången på bana. Det blir en tur till Anderstorp om allt går som planerat... Jag har inte kört på bana sedan 2008 så rattrosten lär vara kraftig. Konkurrenterna i Club GT lär inte behöva vara oroliga detta året i alla fall med tanke på hur oförberedd och otränad jag är. Frågan är om jag ska montera nya r-däck eller om jag ska kana runt på de 7-8 år gamla Toyodäcken ![]() ![]() |
||||||||
Då var premiärkörningen gjord. Det blev en tur till Anderstorp på deras kvällsträning för tävlingsbilar.
Jag hade hunnit byta allt utom beläggen fram som är av okänd modell. Började med att köra in bakbeläggen för att på slutet av andra körningen stå på lite. Det märktes att jag inte suttit bakom ratten på en bankörning på en jösses massa år. Bromspunkter och spårval var värre än en 80-årings ![]() ![]() Jag vågade heller inte stå på fullt då jag tyckte att bromsarna fram fadade lite när de fått upp värmen och en rejäl avåkning pga det kändes ju inte så aktuellt att riskera. Det blev ca 20 varv innan motorn tvärdog ![]() ![]() Trodde först det blev ett ras men efter lite telefonsupport på kvällen lutar det åt att det troligtvis är kamaxelgivaren som gett upp. Nu är det bara att hoppas att det är så! Bilen körs iväg under dagen för reparation, så att jag förhoppningsvis får hem den igen i god tid inför förberedelserna till TA nästa helg. Att göra till nästa helg: Montera PFC belägg fram, lufta bromsarna fram och montera nya däck som levereras på lördag morgon. En sak är säker, mina medtävlande behöver i alla fall inte vara oroliga att bli ifrånåkta än ![]() Jag hoppas på att få något kort filmklipp från körningen under dagen. Någon som är kunnig på Performancebox? Jag skulle testa den för första gången men icke att jag fick den att ta varvtider. Jag tyckte att jag följde instruktionen men bevisligen inte. Hur sjutton gör man?? |
||||||||
Re:
Nej, jag ska köra Nordic TA detta året. |
||||||||
Re:
Va synd ![]() Men då har du större chance att placera dig bra om du va rädd för det ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Nja, det är nog lika duktiga förare och bilar i min klass även i Nordic. Anledningen att det blev Nordic var att de datumen passade bäst. Fanns ett antal datum i TAnu som jag inte kunde köra och då kan det ju kvitta.. |
||||||||
Re:
NJa nja...bara kolla på tiderna i samtliga klasser så ser man vilken serie det går fortast i..Är väl derras club där man fick köra R däcken MPCS2 som dom är snabbare.. ![]() _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Fick i morse besked om att det "bara" var kamaxelgivaren som gett upp. Tur att inte börja säsongen med ett motorras i alla fall..
![]() Det blir dåligt med förberedelser inför helgen då bilen står hos motorbyggare och jag åker till utlandet på tjänsteresa resten av veckan. Så det blir till att hämta bilen på fredag eftermiddag och stressfixa fredag kväll/natt. Som tur är är det enbart byte av belägg fram, lufta bromsar, kränga på nya däck och tvätta bilen som måste göras, så det bör väl hinnas med. |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (21496 totalt) |