| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stora bromsproblem! :/
|
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (10140 totalt) |
|
Det är fortfarande lite svårt att förstå utan att se hur du kopplat men som jag tolkar det så har du kopplat kretsarna fel för din applikation. Rita gärna en skiss eller ta foton.
Så fort man ändrar bromssystem så tycker jag att man ska göra det enkelt. En krets fram och en krets bak, inga kopplingar eller förbindelser emellan på något sätt. Normalt sett kopplas huvudcylinderns utgångar som är närmast bromsservot till främre kretsen, och utgången som är längst från servot till bakre kretsen. Enklast är att använda en huvudcylinder med en utgång per krets, har du fler utgångar så kan du oftast plugga den som inte används med en luftnippel. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
+1 _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Sedan är det ju så.....att om man frågar på ett forum, så kan man ju göra sig omaket att testa det man får som svar.
Att prova dom enklaste sakerna först....kallas för felsökning. Man ringar in problemet, istället för att skita i dom flesta råden. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
låter lovande! håller fortfarande på å eftersöker efter en sådan våg för att kunna ändra detta, svårt att få till viktjusteringen? om det skiljer endel för det antar jag det borde göra en hel del? mvh _________________ Tobias Lundin |
||||||
|
Re:
jo jag förstår det! ritade upp bilder som du skrev, nog lättast! vid bilden ORG har jag verkligen satt allt 100% rätt enligt hur det satt i bilen...
Ihop kopplad på samma krets FRAM men fortfarande lika dant!
här ser ni själva orginal Tkors:et på huvudbromscyl
_________________ Tobias Lundin |
||||||
|
Re:
vad är det jag har "skitigt" i för svar da om jag får fråga ??????????????? ditt jätte roliga inlägg? _________________ Tobias Lundin |
||||||
|
Re:
Typ ifrån svar 4 du fått så är det en hel hög personer som är inne på att det är chassifel... Kanske låter som självklara saker, men har du samma tryck i däcken? Nåt som är felinställt/krokigt/glappt i framvagnen? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 Skruva banåkabil Meny Upp Tillbaka Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa Pontus Fyhr Lund Här sedan: 23 Dec 2002 Tipsa Facebook Inlägg 7 Aug 2016 20:22:37 Citera Cornerweight? _________________ Pontus Fyhr Skruva banåkabil Meny Upp Tillbaka Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa 2fast4u Gisekvarn Här sedan: 18 Okt 2004 Tipsa Facebook Inlägg 7 Aug 2016 20:46:57 Re: Citera Pontus Fyhr skrev: Cornerweight? +1 _________________ Ove Sponton "Don't put the power on until you know you never have to take it off." - Jackie Stewart "Tveka inte. Det kan greppa" - Ove Spontón Skruva banåkabil Meny Upp Tillbaka Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa therealpinto Skellefteå Här sedan: 09 Dec 2002 Tipsa Facebook Inlägg 8 Aug 2016 07:45:40 Citera Min erfarenhet, efter att ha varit med om liknande saker vid besiktningar, är att det oftast är ett fel i hjulupphängningar/däcktryck/cornerweight, så det bör som sagt kollas upp. Kolla speciellt att hjulvinklarna är lika, att stötdämparna beter sig lika på sidorna och att ingenting är löst. I resterande fall, där hjulupphängningarna inte varit boven, så har jag haft lite olika fel; - felkopplad huvudcylinder, antingen att man använt Volvos triangelindelning men kopplat fel så man har tre ok på en krets och ett ensamt ok på det andra, eller att man bytt bromsar på en bil med korsvis indelning (vä fram och hö bak på samma krets, och vice versa) - och behållt korsvis indelning. Då kan det strula - trasigt bromsbelägg på en sida (överhettat/pulveriserat så belägget var poröst) - felaktigt bromsok Men, om du har korrekt fördelning på rullar, så pekar det i mina ögon på ett geometri- eller lastförskjutningsfel som bara märks när man kör bilen på väg. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå Skruva banåkabil Meny Upp Tillbaka Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa Tottii Här sedan: 31 Jul 2007 Tipsa Facebook Inlägg 8 Aug 2016 22:54:50 Citera verkligen tacksam för alla svar, försökt på flera forum men här är ni ju underbara! tack som vill hjälpa mig! jag har gjort följande, hjulinställning på jobbet, allt är 100% däcktrycken är exakt samma nya bromsbelägg, ska montera mina nya skivor imon har ÄVEN testat koppla bägge bromsarna fram på samma krets men fortfarande samma fel har även funder på cornerwigth meeeen jag tycker den borde låsa på höger isf? jag sitter ju på min egna sida så har ju säkert 70-80 mer vikt på vä hjulet (somnu tvärlåser) så borde varigt tvärtom eller har jag fel? antar det lättaste hjulet låser isf? men de borde ju vara höger eftersom bilen är vä styrd? allt är nytt när jag monterat skivorna, värdena är klockrena på bilprovningen, fattar inte varför just det är å gnälla på då det är GODKÄNT hos bilprovningen men vad vet jag, hade aldrig haft felen om bilen hade haft ABS! tack så länge _________________ Tobias Lundin Skruva banåkabil Meny Upp Tillbaka Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post ButterflyRacing Forshaga Här sedan: 23 Dec 2002 Tipsa Facebook Inlägg 8 Aug 2016 23:01:04 Re: Citera Tottii skrev: ............... säkert 70-80 mer vikt på vä hjulet.......... Sitter du på fjäderbenstornet och kör...så kan det bli lite konstigt... Byt sida på bromsbeläggen. Det har hänt förut att dom blivit inkörda olika. _________________ Håkan Carlsson, Såld: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Såld: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Skruva banåkabil Meny Upp Tillbaka Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa therealpinto Skellefteå Här sedan: 09 Dec 2002 Tipsa Facebook Inlägg 9 Aug 2016 08:17:23 Citera Jag förstår att det är frustrerande men något är ju fel. Du skriver själv "låser ändå vä totalt vid tvärnit å knappt något på höger" - så ska det inte vara på en bil, allra minst på en prestandabil, och därför tycker jag det är rätt logiskt att SFRO inte släpper bilen vidare. Att byta belägg är en bra idé men jag skulle gärna vilja veta vad det är för bil, och exakt hur bromssystemet är kopplat. När man kör på Bilprovningens rullar, är bromsverkan jämn även när man börjar bromsa, och med lätt/medelhårt pedaltryck? Min erfarenhet är att den som kör på rullarna gärna håller på bromsen tills värdena är jämna... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå Skruva banåkabil Meny Upp Tillbaka Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa Lennart Mäkinen Hjälsta Här sedan: 07 Nov 2002 Tipsa Facebook Inlägg 9 Aug 2016 08:34:29 Citera Övriga som kommenterar i tråden är mer erfarna än jag, men att du sitter på ena sidan gör inte automatiskt att vikten fördelas som magkänslan säger. Det skulle kunna räcka med att en stötdämpare eller fjäder inte är som den ska så förskjuter du vikten åt helskotta. Jag hade billiga coilovers på en Nissan 200SX i forntiden och innan jag insåg att de inte var identiska på höger och vänster sida kunde jag inte få höger bakhjul att driva bilen framåt. Med hård fjädring behövs så lite för att få sned belastning så hörnvägning är viktigt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Va?! Så där går inte. Koppla ifrån den bakre/innersta till ett Tkors. Från det korset till varje ok fram. Sen inget mer. Den främre/längst ut på huvudcylindern går till en reducering som har 2 anslutningar. En in och en ut. Sen till ett Tkors och sen till varje ok bak. Inget annat. Har du 3 hål i huvudcylindern, så plugga det andra. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Så här ska det se ut.
Det KAN vara så att frambromsarna ska sitta i de främre hålen. Fast det står nog på huvudcylindern _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Kan du ta ett bra kort på det du kallar reduceringsventil?
Som du har ritat det original, bör det bara kunna vara en differenstrycksventil (kretsvarningsventil) som inte kopplar samman de två separata kretsarna (fram/bak) eftersom man i så fall "kortsluter" systemet och i praktiken har enkrets bromssystem. Kretsvarningsventilen har en "kolv" mellan de två kretsarna, tanken är att den förskjuts till en sida om trycket i kretsarna är olika (=läckage i en krets). Kolven ska då tända en varningslampa. Ibland är kretsvarningsventilen kombinerad med en reducering, men inte alltid. Jag rekommenderar att man i ett specialbygge tar bort kretsvarningsventilen (den behövs inte om man har genomsynliga bromsvätskebehållare eller nivågivare i behållarna), och tar bort kopplingen mellan de två kretsarna (som Cammo ritat). Oftast får man då sätta in en ny reduceringsventil till bakre kretsen. Kretsvarningsventilen är lurig för det händer att man råkar trycka över kolven åt ett håll (till exempel när man luftar systemet, speciellt om ena kretsen är tom/har mycket luft) och då kan kolven fastna i ett läge där den stryper eller påverkar balansen i systemet. Jag har också varit med om att man råkar koppla kretsvarningsventilen fel, så att man "kortsluter" kretsarna av misstag. Alltså, ta bort den och koppla enkelt så lär det fungera. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Re:
jag skrev ju om cornerwigth? att jag hade frågor å argument om det hur det funkade imot hur bilen beter sig? jag skrev om funderingar? får verkligen be om ursäkt om ni tog illa upp att jag svara för alla 4 i samma inlägg,var inte mening å starta sån diskutuion om det Hade jag haft en cornerwigth så hade jag gjort det för länge sen! har sökt överallt inom 10mils område runt där jag bor i tranås? såna aparater kostar nog en hel del kulor skulle jag tro???????? _________________ Tobias Lundin |
||||||
|
Re:
satte bromsrören i samma utgång som det satt i bilen, tog maskeringtejp innan jag klippte av alla bromsrör, på bilden du målat bromsröret till höger fram, där är det en plugg dessutom! värt å testa?
_________________ Tobias Lundin |
||||||
|
Re:
här kommer lite bilder!:
här ser du ventilen under huvudbromscylindern, får se vad du tror om det? kan köpa det du säger med å koppla bort ventilen, men jag har satt 1 bromsrör till bägge fram? tycker jag bör ha lika mkt tryck åt bägge hållen isf? men jag ska testa så ni har målat upp det å se om det hjälper, jag har en ställbarventil liggandes i garaget, dock är den justerbar så antar det blir svårt att ställa in rätt tryck? men det kanske SBP kan hjälpa mig att ställa in?
går det mäta upp ett tryck i ett bromssystem? förutom rullarna i sbf? eftersom pedalen känns lite halvsvampig, jag som är bilmekaniker som håller på med bromsar tycker det känns som luft, men ändå inte, men tycker det borde ha visat sig på bilprovningen, ska dit nästa vecka så ska jag filma du som verkar ha väldigt koll på sfro byggen, hur blir det med en för liten huvudbroms cyl mot en stor huvudbroms cylinder? evigttacksam!
_________________ Tobias Lundin |
||||||
|
Jag klarar inte att följa rören säkert på bilden men det har mindre betydelse nu. Jag snabb-googlade på originalventilen och den verkar komplex med någon form av "referenstryck" som ska basera reduceringen i bakre kretsen på främre kretsens tryck.
Det tror jag fungerar dåligt med ändrat bromssystem så jag rekommenderar som sagt att du tar bort den helt och kopplar "som vanligt". Reduceringsventilen kan man bara ställa in genom att provbromsa bilen på gata/bana, eftersom man måste ta hänsyn till den dynamiska viktförskjutningen. På Bilprovningens rullar ser man bara om hjulen bromsas, inte hur det funkar i verkligheten. Ställ den så att framhjulen alltid låser först men var försiktig när du provar i hög fart - det är då risken för bakhjulslåsning är störst. Ofta jobbar man med den justeringen vid SFRO-besiktningen. Din bil bör kunna bromsa 1 G när allt är som det ska vara. Låser framhjulen för lätt behöver man oftast mer bromskraft bak (vanligt fel när retardationen är låg). En hyfsad tumregel jag har är att på grus, i kanske 30-40 km/h, ska du kunna låsa alla fyra hjul, men fram ska låsa tydligt först. Visst kan man mäta tryck med en rejäl manometer men jag tror att din svampighet delvis kan bero på reduceringsventilen du har. Ett hydrauliksystem är egentligen bara en utväxling, så vanliga mekaniska principer gäller. Mindre huvudcylinder ger vid givna storlekar på okens kolvar, lägre pedaltryck men längre pedalväg. Större cylinder ger högre pedaltryck och kortare pedalväg. För liten huvudcylinder riskerar att bottna innan oken gett full bromsverkan, eller svampig känsla i pedalen. När pedalen bottnar brukar det kännas genom att pedalen blir totalt stum när man trycker allt man orkar. Med korrekt storlek finns det alltid lite svikt i pedalen. För stor huvudcylinder gör att man inte orkar bromsa fullt (inte orkar låsa hjulen). Bromssystem ÄR svårt och att dimensionera och i viss mån felsöka specialbyggda bromssystem är det, enligt min erfarenhet, få "vanliga" mekaniker som har fått lära sig. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Nu har vi kommit till en nivå där detta går att diskutera.
Det "roliga" jag skrev, grundar sig i....ska du få 80 kg mer tryck på vänsterhjulet, för att du sätter dej i bilen...så väger du 500 kg....eller så sitter du på hjulhuset och kör....och väger 120 kg. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
kan ev fått tag i en cornerwigth, dock 20mil härifrån! :P ska kolla chassit oxå! gustav jag ska prova detta under helgen om jag hinner med det! låter lovande som du skriver det! det svåra i hela processen är nog att ställa in bak bromsarna? har du justerat in sånt innan? nån speciell hastighet man bör köra för å känna det mer "rätta" 90km/h ? eller får man bara testa sig fram helt enkelt?
kan jag mäta på hur stor dimension på huvudbroms cyl därifrån bromsarna kommer ifrån? eller kan jag mäta kolvarna och mäta hur stor huvudbromscyl jag har? kan du eller någon räkna ut om jag har mätt? vad tror du om denna att ställa in trycket med?
1:an tryckmekanismen
2:an andra sidan
funkar en sån tror ni? det är vad som låg på hyllan!
tack för infon gustav!
_________________ Tobias Lundin |
||||||
|
Eftersom jag besiktar ett antal amatörbyggda/ombyggda fordon varje år så gör jag rätt många bromsprov och i många fall behöver bromsbalansen finjusteras så jag brukar hjälpa kunderna att hitta rätt. Men ska man göra det fullt ut behöver man prova i höga hastigheter och då behövs ett flygfält eller liknande, i alla fall för att få till optimal balans.
Det svåra är att karaktären i de flesta bilar (speciellt framtunga bilar) ändras med fart. Viktförskjutningen framåt gör att baken blir lättare och en bil som låser framhjulen i 80 km/h kan låsa bak i 120. Alltså behöver man marginal, både i hur man justerar och på "testbanan" om man skulle snurra. För att det ska bli hyfsat rätt i grunden kan du använda något av excelarken som finns för att beräkna teoretisk fördelning (kolla i arkiven här) men enklast brukar vara att kolla på bilen/bilarna som grejerna kommer från. Om jag gissar rätt på dina grejer så är det fyrkolvsok från Nissan 300ZX med 40 mm kolvar, den bilen hade enligt mina listor antingen 1 1/16" (26,98 mm) eller 1" (25,4 mm) huvudcylinder. Bak hade den bilen fasta tvåkolvsok med 38 mm kolvar. S2 hade tvåkolvs glidok med 45 och 40 mm kolvar fram, och 25,4 mm huvudcylinder. Bak glidok med 38,1 mm kolvar. Det man kan se av detta är att dina främre ok har mindre kolvarea än det som huvudcylindern är avsedd för, bak är kolvarean (vi pratar aktiv area) ungefär lika. Min grundbedömning är att systemet kan fungera med din S2 huvudcylinder (25,4 mm) med en justerbar reducering till bakhjulen. Reduceringen som du visar känner jag inte igen, är den gjord för bromssystem? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Stryp/back ventiler använder man på kopplingen om man har en 3skivig Tilton tex. Då kan man släppa kopplingen, men den får i mjukt. Hör inte hemma i ett bromssystem.
http://www.motorsportshop.nu/epages/ En sån här ska du ha. Montera den någonstans där du inte kommer åt den från förarpllats. Detta för att SFRO helt enkelt brukar kräva det. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
|
Re:
Jag har en sådan justerbar reducering liggandes om du skulle bli i behov av en sådan. 300kr inkl frakt. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
stora bromsproblem! :/
|
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (10140 totalt) |
