Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx7 FC T2 1989 Timeattack-Prostreet -2018-
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13084 totalt)
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
r4b13z skrev:
Wärhner skrev:
Du tänker på att dörrarna skall bibehållas original i PS?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/46133030/PRO%20STREET%202016%20-%2 . . . .

Står som 1.6 i avsnittet TA-PS 2 Karosseri samt bilens utsida.


Är det gråzon på detta då?
Det är fortfarande samma dörrar, dvs orginal. Det står faktiskt inte "bibehållas i orginalutförande", bara att det ska vara orginal.
Tolkningföreträde för TANU-crew naturligtvis.


Ganska säker på att regeln skrivits med syftet att dörrarna skall bibehållas i originalutförande, sedan kunde formuleringen ha varit bättre kan jag hålla med om.
Men som sagt, maila tech är säkrast.


Jag fick precis svar från TECH, Det är godkänt att kapa ur dörrarna som jag har gjort.

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Det tycker jag med är rimligt. Dock så hade jag rent säkerhetsmässigt velat ha en rejäl sidosträva i buren för att överkompensera krockbalken som tas bort.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3490



Re:

gzon skrev:
Det tycker jag med är rimligt. Dock så hade jag rent säkerhetsmässigt velat ha en rejäl sidosträva i buren för att överkompensera krockbalken som tas bort.


I agree. thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Krockbalken får inte kapas bort!! Detta svaret fick jag

"Du får kapa ur dörrarna.
Men inte ta bort original krock balk/rör"

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3490



Re:

TexasRx7 skrev:
Krockbalken får inte kapas bort!! Detta svaret fick jag

"Du får kapa ur dörrarna.
Men inte ta bort original krock balk/rör"


Oavsett så är en ordentlig dörrsträva i buren att föredra ur säkerhetssynpunkt, den krockbalk som sitter i dörren är nog inte mycket till skydd om man skulle råka få en bil i sidan.

Säger detta mest av välmening för din egna säkerhetsskull, inte för att vara en pain :-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
TexasRx7 skrev:
Krockbalken får inte kapas bort!! Detta svaret fick jag

"Du får kapa ur dörrarna.
Men inte ta bort original krock balk/rör"


Oavsett så är en ordentlig dörrsträva i buren att föredra ur säkerhetssynpunkt, den krockbalk som sitter i dörren är nog inte mycket till skydd om man skulle råka få en bil i sidan.

Säger detta mest av välmening för din egna säkerhetsskull, inte för att vara en pain :-)


Jag har denna strävan i buren, Bästa hade varit om den suttit högre upp och sträckte sig längre fram. Jag har väl haft funderingar på att göra om den. Eller ta tag i mitt liv och bygga en helbur


_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3490



Re:

TexasRx7 skrev:


Jag har denna strävan i buren, Bästa hade varit om den suttit högre upp och sträckte sig längre fram. Jag har väl haft funderingar på att göra om den. Eller ta tag i mitt liv och bygga en helbur



Såg att du hade bultförband i bakkant, är ju enkelt att byta mot ett nytt längre stag, ser inte jättefel ut i höjd baktill.

Max 50% av dörröppningens höjd brukar vara gängse maxhöjd, personligen brukar jag inte vilja ha den för högt baktill för att slippa slå armbågen i etc, stolens sidokant brukar få vara riktmärket när jag bestämmer höjd.

Fullbur är inte dumt, 80-talsbilar brukar ha lika vridstyva karosser som ett paket margarin ungefär ;-)

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015
Inlägg: 37



Ser grymt ut, galet fint skick på den där med!
Fc är ganska vridstyv orginal men blir superstyv med fullbur speciellt om man svetsar bur-rören i karossen ikring de gigantiska dörröppningarna, men det blir riktigt svårt att få den gatvänlig speciellt om man är lång. Finns säkert någon som har en bättre utformad fullbur än mig men min gör att kan måste fästa även orginal bälten i buren (annars tar bältena i), orginalstolar och underreden hade vart omöjligt även att jag är 173cm och då är takluckan ersatt med kolfiberplugg och rören i taket slickar plåten....skippade även toyotastaget så länge då vi inte hittade någon vettig lösning på det, får se nu med nya rattstången och ratten mer bakflyttad....

Kör hårt med bygget!!

_________________
Joachim Hällblad
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Tackar Det var ett ganska bra utgångsobjekt med strax över 5000mil på mätaren och aldrig vinterkörd samt att den stått avställd i garage dom senaste 10 åren. Så någon rost har jag inte behövt laga thumbs up
Jag kommer inte bygga fullbur denna vinter, Och om eller när jag gör det vore det vore det enklast att bygga vidare på den bultade halvburen som sitter i nu. Men det blir ju aldrig lika bra som en helsvetsad.

Så det tåls att fundera på ett tag till. Har du byggt om fästena i golvet för förarstolen? Det går ju att sänka stolen iaf 80mm om man bygger om infästningarna. Min tanke med bygget har ju inte varit urspårad fullblodsräser, Jag gillar clubsport stuket. Typ GT3 RS med full inredning, skalstol och halvbur

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Dags för lite update.

Nya Backspeglar från SPA design


Jag fick snida till adapterplattor i 1,5mm alu plåt, Dom är lämnade till en kompis som ska lacka speglar och plattor.



Bakrutan urtagen, Jag ska göra ett tappert försök att forma Polykarbonat efter orginal rutan.


En ny vinge fick jag fyndat också, Porsche cup profil 175cm lång i porrfiber. Det ska tillverkas fästen och ordentliga ben/stöttor så om någon har en bra kontakt som kan vattenskära alu dela gärna med er.


_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Oj. Det var en redig bit köölfiber
Tror du inte din gamla vinge gjorde jobbet bra??

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Re:

jonne skrev:
Oj. Det var en redig bit köölfiber
Tror du inte din gamla vinge gjorde jobbet bra??


Jag vet inte, Men reglementet tillåter bredare och högre vinge, Så jag tänkte prova

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Är de bra det där speglarna? Har kört en bil med liknande speglar och såg inte ett skit i dom pga att de vibrerade så mycket. Backspeglar är jätteviktigt på banan för att undvika olyckor.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Dom känns stadiga och det är riktigt fin kvalitet. Jag får spara på original speglarna och montera tillbaks dom om det inte funkar

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Re:

TexasRx7 skrev:
jonne skrev:
Oj. Det var en redig bit köölfiber
Tror du inte din gamla vinge gjorde jobbet bra??


Jag vet inte, Men reglementet tillåter bredare och högre vinge, Så jag tänkte prova


Okej.
Ja varför inte.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Det har inte hänt så mycket det sista, Jag är i Italien och jobba för tillfället men komme hem på Fredag. Så till helgen måste jag få lite gjort.
Jag har dock bestämt mig för att inte medverka i TA 2017,
2016 var ett läro/prova på år, Så nu vet jag vad det handlar om och vad jag behöver jobba med för att kunna kriga med dom snabbaste. Kommande säsong komme jag att jobba med att vidareutveckla bilen men framförallt förarutveckling, Learning by doing!

För samma peng som bara 4 deltävlingar kostar får jag 3st trackdays ink allt, Med mer körtid och stressmomentet att det är tävling försvinner så jag kan fokusera på att köra, Lära känna bilen och banan.

Mvh//Jesper

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72



Låter mycket vettigt, tror många i serien hade behövt mer tid bakom ratten.

Ser fram emot uppdateringar i denna tråden.

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda RX-7
Alfa 75 3.0 America
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Kloka ord... thumbs up

Då kanske vi åker på nåt ihop nästa år om det stämmer med allt

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 156


Trådstartare
Re:

jonne skrev:
Kloka ord... thumbs up

Då kanske vi åker på nåt ihop nästa år om det stämmer med allt


Det tycker jag absolut att vi ska göra thumbs up

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx7 FC T2 1989 Timeattack-Prostreet -2018-
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande