Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx7 FC T2 1989 Timeattack-Prostreet -2018-
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13084 totalt)
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
r4b13z skrev:
Wärhner skrev:
Du tänker på att dörrarna skall bibehållas original i PS?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/46133030/PRO%20STREET%202016%20-%2 . . . .

Står som 1.6 i avsnittet TA-PS 2 Karosseri samt bilens utsida.

Är det gråzon på detta då?
Det är fortfarande samma dörrar, dvs orginal. Det står faktiskt inte "bibehållas i orginalutförande", bara att det ska vara orginal.
Tolkningföreträde för TANU-crew naturligtvis.

Ganska säker på att regeln skrivits med syftet att dörrarna skall bibehållas i originalutförande, sedan kunde formuleringen ha varit bättre kan jag hålla med om.
Men som sagt, maila tech är säkrast.

Jag fick precis svar från TECH, Det är godkänt att kapa ur dörrarna som jag har gjort.

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Det tycker jag med är rimligt. Dock så hade jag rent säkerhetsmässigt velat ha en rejäl sidosträva i buren för att överkompensera krockbalken som tas bort.

Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

gzon skrev:
Det tycker jag med är rimligt. Dock så hade jag rent säkerhetsmässigt velat ha en rejäl sidosträva i buren för att överkompensera krockbalken som tas bort.

I agree. thumbs up

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Krockbalken får inte kapas bort!! Detta svaret fick jag

"Du får kapa ur dörrarna.
Men inte ta bort original krock balk/rör"

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

TexasRx7 skrev:

Oavsett så är en ordentlig dörrsträva i buren att föredra ur säkerhetssynpunkt, den krockbalk som sitter i dörren är nog inte mycket till skydd om man skulle råka få en bil i sidan.

Säger detta mest av välmening för din egna säkerhetsskull, inte för att vara en pain :-)

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
TexasRx7 skrev:

Oavsett så är en ordentlig dörrsträva i buren att föredra ur säkerhetssynpunkt, den krockbalk som sitter i dörren är nog inte mycket till skydd om man skulle råka få en bil i sidan.

Säger detta mest av välmening för din egna säkerhetsskull, inte för att vara en pain :-)

Jag har denna strävan i buren, Bästa hade varit om den suttit högre upp och sträckte sig längre fram. Jag har väl haft funderingar på att göra om den. Eller ta tag i mitt liv och bygga en helbur

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

TexasRx7 skrev:

Jag har denna strävan i buren, Bästa hade varit om den suttit högre upp och sträckte sig längre fram. Jag har väl haft funderingar på att göra om den. Eller ta tag i mitt liv och bygga en helbur

Såg att du hade bultförband i bakkant, är ju enkelt att byta mot ett nytt längre stag, ser inte jättefel ut i höjd baktill.

Max 50% av dörröppningens höjd brukar vara gängse maxhöjd, personligen brukar jag inte vilja ha den för högt baktill för att slippa slå armbågen i etc, stolens sidokant brukar få vara riktmärket när jag bestämmer höjd.

Fullbur är inte dumt, 80-talsbilar brukar ha lika vridstyva karosser som ett paket margarin ungefär ;-)

Citera
rx7jocke
Göteborg
Här sen Maj 2015

Ser grymt ut, galet fint skick på den där med!
Fc är ganska vridstyv orginal men blir superstyv med fullbur speciellt om man svetsar bur-rören i karossen ikring de gigantiska dörröppningarna, men det blir riktigt svårt att få den gatvänlig speciellt om man är lång. Finns säkert någon som har en bättre utformad fullbur än mig men min gör att kan måste fästa även orginal bälten i buren (annars tar bältena i), orginalstolar och underreden hade vart omöjligt även att jag är 173cm och då är takluckan ersatt med kolfiberplugg och rören i taket slickar plåten....skippade även toyotastaget så länge då vi inte hittade någon vettig lösning på det, får se nu med nya rattstången och ratten mer bakflyttad....

Kör hårt med bygget!!

Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Tackar Det var ett ganska bra utgångsobjekt med strax över 5000mil på mätaren och aldrig vinterkörd samt att den stått avställd i garage dom senaste 10 åren. Så någon rost har jag inte behövt laga thumbs up
Jag kommer inte bygga fullbur denna vinter, Och om eller när jag gör det vore det vore det enklast att bygga vidare på den bultade halvburen som sitter i nu. Men det blir ju aldrig lika bra som en helsvetsad.

Så det tåls att fundera på ett tag till. Har du byggt om fästena i golvet för förarstolen? Det går ju att sänka stolen iaf 80mm om man bygger om infästningarna. Min tanke med bygget har ju inte varit urspårad fullblodsräser, Jag gillar clubsport stuket. Typ GT3 RS med full inredning, skalstol och halvbur

Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Dags för lite update.

Nya Backspeglar från SPA design

Jag fick snida till adapterplattor i 1,5mm alu plåt, Dom är lämnade till en kompis som ska lacka speglar och plattor.

Bakrutan urtagen, Jag ska göra ett tappert försök att forma Polykarbonat efter orginal rutan.

En ny vinge fick jag fyndat också, Porsche cup profil 175cm lång i porrfiber. Det ska tillverkas fästen och ordentliga ben/stöttor så om någon har en bra kontakt som kan vattenskära alu dela gärna med er.

Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008

Oj. Det var en redig bit köölfiber
Tror du inte din gamla vinge gjorde jobbet bra??

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Re:

jonne skrev:

Jag vet inte, Men reglementet tillåter bredare och högre vinge, Så jag tänkte prova

Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Är de bra det där speglarna? Har kört en bil med liknande speglar och såg inte ett skit i dom pga att de vibrerade så mycket. Backspeglar är jätteviktigt på banan för att undvika olyckor.

TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Dom känns stadiga och det är riktigt fin kvalitet. Jag får spara på original speglarna och montera tillbaks dom om det inte funkar

Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008

Re:

TexasRx7 skrev:
jonne skrev:

Jag vet inte, Men reglementet tillåter bredare och högre vinge, Så jag tänkte prova

Okej.
Ja varför inte.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014

Trådstartare
Det har inte hänt så mycket det sista, Jag är i Italien och jobba för tillfället men komme hem på Fredag. Så till helgen måste jag få lite gjort.
Jag har dock bestämt mig för att inte medverka i TA 2017,
2016 var ett läro/prova på år, Så nu vet jag vad det handlar om och vad jag behöver jobba med för att kunna kriga med dom snabbaste. Kommande säsong komme jag att jobba med att vidareutveckla bilen men framförallt förarutveckling, Learning by doing!

För samma peng som bara 4 deltävlingar kostar får jag 3st trackdays ink allt, Med mer körtid och stressmomentet att det är tävling försvinner så jag kan fokusera på att köra, Lära känna bilen och banan.

Mvh//Jesper

Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011

Låter mycket vettigt, tror många i serien hade behövt mer tid bakom ratten.

Ser fram emot uppdateringar i denna tråden.

Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008

Kloka ord... thumbs up

Då kanske vi åker på nåt ihop nästa år om det stämmer med allt

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
TexasRx7
Borås