Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Världens snyggaste AE86:a
<<   1, 2
2520 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Andrew Petrykowski skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Någon som vet hur lik AE86;an är karaktärsmässigt med coupén som kom -88? Alltså en sådanhäringa:
http://212.112.161.169/ad_pics_new/39/392020_shl_s.jpg (ledsen att jag inte kunde hitta en mindre rostig bild).
Motorkaraktär och utväxling skulle jag tro är ganska lika(förutom att den här bilen bara har 90hk). Fast sedan driver de ju på olika hjul. Coupén från 88-92 är annars en ruskigt trevlig bil som trivs väldigt bra när det svänger. Ack, så jag ångrar att jag sålde min...
Nåväl, varför jag undrar är för att det kanske kan vara ett alternativ för den som är sugen på en gammal Corolla att skruva med, och som inte riktigt vill lägga ut alla pengar och allt arbete på att få tag i en AE86;a. Givet är ju dock att man inte får någon kult-bil eller bakhjulsdrift, men i händerna på någon som kan bygga banbil borde det gå att få ihop något riktigt fint ändå. Det går ju också, har jag läst, att slänga in en Supra-motor i dem - för den som vill köra(läs flyga) rakt fram.

Nu jämför du bananer med päron
AE86'ans arvinge till Levin/Trueno är AE92'ans Levin/Trueno.
Det närsmta du kommer är en Gti då det iaf är samma 4A-GE motor i dessa.
AE92'ans Levin tror jag var standard med 4A-GEZ motorn (den med kompressor alltså).

Visste faktiskt inte att det fanns någon AE92'a, så jag googlade lite. Hittade bland annat en AE92 SX Seca. Det intressanta var bilden på den:
http://www.club4ag.com/PHOTOS/contributions/LMNo/MIck_Alexander_AE92b. . . . . - Se en sådan skönhet!
Fast det skall erkännas att sidan var lite förvirrande. Det mesta ser ju ut att vara AE92'or.
Hursomhelst, om jag kan min Corolla-historia rätt så är båda bilarna "arvingar" till den gamla SR5 Sport Coupén. GT Coupén var en utveckling av samma layout och Coupén från -88 var väl tänkt som en framhjulsdriven ersättare.
Fast nu är det egentligen inga släktband som gör att jag är intresserad på bilarnas karaktär och egenskaper. Jag tycker helt enkelt Coupén från -88 är en fantastisk liten bil som verkar likna AE86'an, trots olika motorer och placering av drivhjul.

Ps. På svenska borde det bli "blixt och dunder", vilket låter helt otroligt mesigt.
Citera
gha

Här sen Apr 2004

Ny på att skriva
inlägg i forumet

AE86 vet ni redan vad det är för något. Levin och Trueno är i regel utseendemässigt olika men mekaniskt identiska förutom detaljskillnader.

Den framhjulsdrivna Corollan som kom 1988, AE92, finns med ett antal karossvarianter, däribland femdörrars liftbacken som Alexi pratar om. Jag äger själv en GT-i 16 som bruksbil, en tredörrars hatchback med samma motor som AE86:an, 4A-GE. En körglad liten bil med fantastisk motor, precis som AE86 thumbs up

Toyota är en stor tillverkare, modellerna finns i otaliga varianter vars produktnamn skiljer sig över världen. Det uppstår lätt förvirring vid diskussion om de många modellerna. Chassikoderna är ett säkert sätt att identifiera en viss modell.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Alexi Törnqvist skrev:
Ps. På svenska borde det bli "blixt och dunder", vilket låter helt otroligt mesigt.

Det var just utav den anledningen jag inte översatte till svenska
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003

Världens snyggaste AE86:a
<<   1, 2
2520 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande