Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 gti -90 (TURBO)
<<   1, 2, 3   >>
41 besök idag (13702 totalt)
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Har nu tagit lite nya tider på bilen med xtraspridare installerad. Nu går motorn driftsäkert (äntligen) med vettigt lambda, även om motronicen försöker förstöra det för mig :P

enl g-tech.. 0-100 = 6,9 sek
402m 15.42 och 150 km/h slutfart.
vid 402 mätningen rullade jag på slutet för att motorn bestämde sig för att vila lite och lägga av, mycket märkligt, men förhoppningsvis bara en mappningsfråga.

vill bekräfta tiderna vid blackrace eller dylikt, men nu drar den fint

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



thumbs up
Synd bara att de löste sig först nu efter Emmaboda å Kinnekulle...

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
sådär, nu har jag ett nytt rött och fint fjäderbensstag på också

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Nu har det skruvats lite till, en topp från -88'ans gti är monterad. Den sänker mitt komp till ca: 8,2:1.. i gengäld kan jag ladda lite mer. Då jag kör utan intercooler nu vågar jag dock inte ladda på så mycket, ligger kvar på 0,45 bar nu och därför går den något långsammare än förut. fortfarande under 7s till 100 dock.

planer på att få dit en IC finns, har en liggandes men fundarar på hur jag ska dra tryckrören, de kommer att bli långa .

jaja, jag kommer fortfarande få laddtryck relativt tidigt, men ju tidigare ju bättre, så detta blir ett litet steg bakåt i det avseendet.

men jag slipade ju självklart in ventilerna och shimsade dem så att motorgången är ju lite jämnare och spikningsrisken har ju sjunkit rejält.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Vilken kamaxel körde du med? Kom du fram till vilken som var vassast? (Alla verkade gissa på att JAZ:as va vassast)

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Nu har jag hittat hit också..., så nu är vi 3st svarta 205:or då...

Kul att du börjar få ordning på bygget nu Niklas, du har ju hamnat på ungefär samma tider som jag nu, har kört 0-100 på 6,5 som bäst men ligger oftast kring 7 strecket, så då borde du ju ligga omkring 150 hkr med tanke på att jag har 155 i min från början..., kul med turbo dock

Med tanke på att vi har liknande chassi så borde vi åka hyfsat jämt på bana också, synd att du inte hade möjlighet att köra Superstage i Aug.

ser fram emot dueller nästa säsong

//Stefan

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Freddan >> det blev j1 kamaxeln, det var sådan osäkerhet om vilken som var vad så den fick sitta kvar

Effe >> jo, classiquemaffian du har responsen med dig men å andra sidan en del vikt i nosen, Vi får se hur mitt bygge artar sig under vintern, ännu är den lite kinkig, måste ställa om tändningen efter kompsänkningen, nu står den ju alldeles för långt bak gentemot vad den tål Dessvärre äger jag ingen laptop, så det tar alltid tid sådant där :P

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Stefan205
Nyköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 113



Jo men jag ser inte den lilla extravikten som ett problem, märks inte mkt skillnad mot en vanlig mi16 konvererad 205:a faktiskt...

själv blir det inte mkt gjort i vinter, bilen skall in på lack nu dock, det enda som blir gjort ang. väghållning är lite styvare bussningar i framvagnen och så skall "riktiga" åka fort däck inhandlas, känns som det duger annars

_________________
Stefan Eriksson
Kör: Svart 205 S16
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Nu står bilen nedplockad och avställd, det har den gjort ett tag, måste ju in till svensk bilbekämpning med den i vår

turbokitet åker sannolikt inte på igen i det utförande jag har nu, filar lite på ett trevligt grenrör, vi får se vad som händer på den fronten.

Dessbättre är den inte helt övergiven, Goodridge stålomspunna bromsslangar som har legat i en låda under hörsten och större delen av vintern åker på, förhoppningsvis för en trevligare känsla i prylarna Nu har jag även lyckats införskaffa en laptop, så vidare mappning bör inte bli så krångligt som förra säsongen.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
äntligen börjar det hända saker med grenröret, har pulat lite med det och jigg + flänsar + rördragning är klart, nu är det bara att kapa till ett par rör och punkta / svetsa så är det klart (bara och bara)


Fast säsongen är ju redan startad

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Niklas skrev:

Fast säsongen är ju redan startad

Synd att du missade gårdagens körning, de va riktigt kul å komma ut på banan å köra av sig!
Ska försöka mäta mitt extraktorgrenrör idag..!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
dags att uppdatera lite känner jag. Bilen har nu (som premiärtur på bana med turbon för i år, och absolut premiär med nya grenröret gått på gelleråsen, med 0,35-0,4 bar i ladd pga läckande avgaspacknigar avklarades varver på 1.26.6, det är jag nöjd med för den här gången

här följer en uppdaterad modifikationslista, Intercooler etc kommer på efter besiktning som måste avklaras i veckan.

Bil: Peugeot 205 GTI Classique sport -90, svart såklart.

Styling: Mattsvart huv med fuskhuvlås som jag egentligen inte vill ha, samt ett imprezascoop, -91'ans bakljus, borttagen vindrutetorkare bak, singertorkare fram och baguette racing streamer.

Chassi: Powerflex polyurethan bussningar i framvagnen, AVo EVo coilovers fram och AVo ställbara dämpare bak, orginal torsionsstavar bak, OMP fjäderbensstag fram.


Bromsar: Brembo Max skivor fram, orginal bak, EBC greenstuff belägg runt om, Goodridge bromsslangar runt om, 5.1 bromsvätska, Wilwood ställbara reducerventiler till bakbromsarna.

Hjul: Toyo T1-s på gatan på orginal speedlinefälg 15" 195-50-15, på banan Toyo trampio R-881 på svarta 14" i 195-60-14.

Motor: Xu9jaz med xu9j1 topp, "mi16" toppackning som är något tjockare, något portad insugssida, avgas och insugsportar portmatchade mot grenrör och insug. Botten + topp helrenoverade. Egenbyggt grenrör (tubulärt 4-1) med primärrörslängder 20-20-18-17 cm vilket ansluter mot en Garret tb03 turbo. 2,5" downpipe vilken fortsätter ut i ett 2,5" avgassystem med 2 dämpare. 2" tryckrör direkt mellan turbo och spjällhus. SMT6 piggyback styrsystem med 2,5 bar mapsensor för styrning av extra bränsle och tändning, laddtryck 0.5 bar. Malpassi ställbar bränsletryckregulator och 450cc extraspridare monterad innan spjällhuset. Grp N hårda motorbussningar. Expansionskärl från en XR för att få plats, diverse extra värmeskydd och olje/bränsleslangar. Omplacerat bränslefilter samt bränsletrycksmätare fast monterad i motorrummet. Skvalpskyddsplåtar isvetsade i oljetråget.

Drivlina: orginal BE-låda och orgnial drivaxlar / knutar. 4-puckad OMP sinterlamell och OMP förstärkt tryckplatta, urtrampningslager bytt.

Inredning: Skalstol i glasfiber på förarsidan, resten av inredningen i tungt skinn, Luisi 10" ratt, RÄZo växelspaksknopp och ställbara (i bredd) pedaler. Proform Shiftlight, Autometer lambdamätare och en "rally" laddtryckmätare infällda i panelen.

Övrigt: Batteri bakflyttat till bagagerumet.

Kommande: Besiktning, efter det nya tryckrör med montering av intercooler från escort cosworth, höjning av laddtrycket till ca 1 bar. Tillverkning och montering av ställplattor för krängningshämmaren fram och eventuellt stål / nylon bussningar till bakvagnen. I mån av oväntade ekonomiska tillskott montering av halvbur samt racingstolar.

bild på grenröret, numera slipat och lackat:

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Nu är äntligen mina ställbara reduceringar till bakbromsarna monterade, var tvungen att vänta på värmen då bilen inte står i garage. Sedan står det en åkafortstol i lägenheten och väntar på att bli monterad stolen inhandlad genom annons här på säljes och är mycket trevlig

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Stolen är monterad, bilen är nybesiktigad och jag kör med ett leende, det var länge sedan jag fick köra min fantastiskt obekväma lilla baguetteräcer. Det är kärlek
turbokit skall försöka hitta på lagom till gelleråsen om en månad

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Niklas skrev:
turbokit skall försöka hitta på lagom till gelleråsen om en månad


Ska bli kul att se

_________________
Citera
Weber Mk1
Gröndal / Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 55



nice.. kanske vi kan leka lite någon dag då ,ska ställa in 45:orna nu i helgen sen e de lite bussningar som ska dit oxå..

hörs..//Janne

_________________
Jan Österman

Vw golf Gti -83

Lite ödmjukhet kommer man långt på
Citera
Martin_P
Kalmar
Här sen Apr 2005
Inlägg: 195



Kul att du besiktad bilen nu. hoppas vi ses på någon banträff i sommar.

_________________
Mvh Martin Peterson

Bilar:
2st Honda Civic 1200 -78
Audi A4 Quattro 1.8T -01
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Kermit skrev:
nice.. kanske vi kan leka lite någon dag då ,ska ställa in 45:orna nu i helgen sen e de lite bussningar som ska dit oxå..

hörs..//Janne


Sweet, jag hör av mig när grejorna sitter, sen blir det b-roads med ev. debriefing och grilla? deal?

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543


Trådstartare
Dags att uppdatera tror jag.

Efter att ha haft lite problem med insprutningen så går bilen nu bra som den ska i banmässigt utförande.

0.65 bar och soppa som räcker till det ger bra med kraft. den börjar ladda vid 2300 varv och jag har fullt ladd när jag passerar 3000 rpm, precis som jag vill ha det

Dock så tar fästet slut väldigt fort, men nu har verkligen sommarkänslorna satt in

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
sebbe88
stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


vart kan man få tag på ett turbo paket till 205 - 90?

_________________
sebastian andresson
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006
Inlägg: 167



sebbe88 skrev:
vart kan man få tag på ett turbo paket till 205 - 90?


Finns nog inga färdiga att köpa över disk tyvärr, man får bygga själv.

Här finns ett grenrör och lite annat iaf: http://www.blocket.se/vi/8379462.htm?ca=23_3_s

_________________
Mvh//Tobbe Hellman
106 TURBO -92
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 205 gti -90 (TURBO)
<<   1, 2, 3   >>
41 besök idag (13702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande