Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 41 besök idag (13702 totalt) |
Har nu tagit lite nya tider på bilen med xtraspridare installerad. Nu går motorn driftsäkert (äntligen) med vettigt lambda, även om motronicen försöker förstöra det för mig :P
enl g-tech.. 0-100 = 6,9 sek 402m 15.42 och 150 km/h slutfart. vid 402 mätningen rullade jag på slutet för att motorn bestämde sig för att vila lite och lägga av, mycket märkligt, men förhoppningsvis bara en mappningsfråga. vill bekräfta tiderna vid blackrace eller dylikt, men nu drar den fint ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Nu har det skruvats lite till, en topp från -88'ans gti är monterad. Den sänker mitt komp till ca: 8,2:1.. i gengäld kan jag ladda lite mer. Då jag kör utan intercooler nu vågar jag dock inte ladda på så mycket, ligger kvar på 0,45 bar nu och därför går den något långsammare än förut. fortfarande under 7s till 100 dock.
planer på att få dit en IC finns, har en liggandes men fundarar på hur jag ska dra tryckrören, de kommer att bli långa ![]() jaja, jag kommer fortfarande få laddtryck relativt tidigt, men ju tidigare ju bättre, så detta blir ett litet steg bakåt i det avseendet. men jag slipade ju självklart in ventilerna och shimsade dem så att motorgången är ju lite jämnare och spikningsrisken har ju sjunkit rejält. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Nu har jag hittat hit också..., så nu är vi 3st svarta 205:or då...
Kul att du börjar få ordning på bygget nu Niklas, du har ju hamnat på ungefär samma tider som jag nu, har kört 0-100 på 6,5 som bäst men ligger oftast kring 7 strecket, så då borde du ju ligga omkring 150 hkr med tanke på att jag har 155 i min från början..., kul med turbo dock Med tanke på att vi har liknande chassi så borde vi åka hyfsat jämt på bana också, synd att du inte hade möjlighet att köra Superstage i Aug. ser fram emot dueller nästa säsong //Stefan |
||
Freddan >> det blev j1 kamaxeln, det var sådan osäkerhet om vilken som var vad så den fick sitta kvar
![]() Effe ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Jo men jag ser inte den lilla extravikten som ett problem, märks inte mkt skillnad mot en vanlig mi16 konvererad 205:a faktiskt...
själv blir det inte mkt gjort i vinter, bilen skall in på lack nu dock, det enda som blir gjort ang. väghållning är lite styvare bussningar i framvagnen och så skall "riktiga" åka fort däck inhandlas, känns som det duger annars |
||
Nu står bilen nedplockad och avställd, det har den gjort ett tag, måste ju in till svensk bilbekämpning med den i vår
![]() turbokitet åker sannolikt inte på igen i det utförande jag har nu, filar lite på ett trevligt grenrör, vi får se vad som händer på den fronten. Dessbättre är den inte helt övergiven, Goodridge stålomspunna bromsslangar som har legat i en låda under hörsten och större delen av vintern åker på, förhoppningsvis för en trevligare känsla i prylarna ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
äntligen börjar det hända saker med grenröret, har pulat lite med det och jigg + flänsar + rördragning är klart, nu är det bara att kapa till ett par rör och punkta / svetsa så är det klart (bara och bara)
![]() Fast säsongen är ju redan startad ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
dags att uppdatera lite känner jag. Bilen har nu (som premiärtur på bana med turbon för i år, och absolut premiär med nya grenröret gått på gelleråsen, med 0,35-0,4 bar i ladd pga läckande avgaspacknigar avklarades varver på 1.26.6, det är jag nöjd med för den här gången
![]() här följer en uppdaterad modifikationslista, Intercooler etc kommer på efter besiktning som måste avklaras i veckan. Bil: Peugeot 205 GTI Classique sport -90, svart såklart. Styling: Mattsvart huv med fuskhuvlås som jag egentligen inte vill ha, samt ett imprezascoop, -91'ans bakljus, borttagen vindrutetorkare bak, singertorkare fram och baguette racing streamer. Chassi: Powerflex polyurethan bussningar i framvagnen, AVo EVo coilovers fram och AVo ställbara dämpare bak, orginal torsionsstavar bak, OMP fjäderbensstag fram. Bromsar: Brembo Max skivor fram, orginal bak, EBC greenstuff belägg runt om, Goodridge bromsslangar runt om, 5.1 bromsvätska, Wilwood ställbara reducerventiler till bakbromsarna. Hjul: Toyo T1-s på gatan på orginal speedlinefälg 15" 195-50-15, på banan Toyo trampio R-881 på svarta 14" i 195-60-14. Motor: Xu9jaz med xu9j1 topp, "mi16" toppackning som är något tjockare, något portad insugssida, avgas och insugsportar portmatchade mot grenrör och insug. Botten + topp helrenoverade. Egenbyggt grenrör (tubulärt 4-1) med primärrörslängder 20-20-18-17 cm vilket ansluter mot en Garret tb03 turbo. 2,5" downpipe vilken fortsätter ut i ett 2,5" avgassystem med 2 dämpare. 2" tryckrör direkt mellan turbo och spjällhus. SMT6 piggyback styrsystem med 2,5 bar mapsensor för styrning av extra bränsle och tändning, laddtryck 0.5 bar. Malpassi ställbar bränsletryckregulator och 450cc extraspridare monterad innan spjällhuset. Grp N hårda motorbussningar. Expansionskärl från en XR för att få plats, diverse extra värmeskydd och olje/bränsleslangar. Omplacerat bränslefilter samt bränsletrycksmätare fast monterad i motorrummet. Skvalpskyddsplåtar isvetsade i oljetråget. Drivlina: orginal BE-låda och orgnial drivaxlar / knutar. 4-puckad OMP sinterlamell och OMP förstärkt tryckplatta, urtrampningslager bytt. Inredning: Skalstol i glasfiber på förarsidan, resten av inredningen i tungt skinn, Luisi 10" ratt, RÄZo växelspaksknopp och ställbara (i bredd) pedaler. Proform Shiftlight, Autometer lambdamätare och en "rally" laddtryckmätare infällda i panelen. Övrigt: Batteri bakflyttat till bagagerumet. Kommande: Besiktning, efter det nya tryckrör med montering av intercooler från escort cosworth, höjning av laddtrycket till ca 1 bar. Tillverkning och montering av ställplattor för krängningshämmaren fram och eventuellt stål / nylon bussningar till bakvagnen. I mån av oväntade ekonomiska tillskott montering av halvbur samt racingstolar. bild på grenröret, numera slipat och lackat: ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Nu är äntligen mina ställbara reduceringar till bakbromsarna monterade, var tvungen att vänta på värmen då bilen inte står i garage. Sedan står det en åkafortstol i lägenheten och väntar på att bli monterad
![]() ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Stolen är monterad, bilen är nybesiktigad och jag kör med ett leende, det var länge sedan jag fick köra min fantastiskt obekväma lilla baguetteräcer. Det är kärlek
![]() turbokit skall försöka hitta på lagom till gelleråsen om en månad ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Sweet, jag hör av mig när grejorna sitter, sen blir det b-roads med ev. debriefing och grilla? deal? _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Dags att uppdatera tror jag.
Efter att ha haft lite problem med insprutningen så går bilen nu bra som den ska i banmässigt utförande. 0.65 bar och soppa som räcker till det ger bra med kraft. den börjar ladda vid 2300 varv och jag har fullt ladd när jag passerar 3000 rpm, precis som jag vill ha det ![]() Dock så tar fästet slut väldigt fort, men nu har verkligen sommarkänslorna satt in ![]() _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Finns nog inga färdiga att köpa över disk tyvärr, man får bygga själv. Här finns ett grenrör och lite annat iaf: http://www.blocket.se/vi/8379462.htm |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 41 besök idag (13702 totalt) |