Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -07 ESS VT2 750
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18806 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19077



Stolarna...!

Resonemanget med fjädern och länkarmen hängde jag inte riktigt med om, fjädern står ju redan på länkarmen?
Dessutom får ju fjädern bättre MR om den arbetar mot dämparens position. Man kan ju fundera på om infästningen gillar bilens vikt under längre tid men jag vet inte riktigt hur det ser ut på M3an.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Stolarna...!

Resonemanget med fjädern och länkarmen hängde jag inte riktigt med om, fjädern står ju redan på länkarmen?
Dessutom får ju fjädern bättre MR om den arbetar mot dämparens position. Man kan ju fundera på om infästningen gillar bilens vikt under längre tid men jag vet inte riktigt hur det ser ut på M3an.


Ja dom där stolarna trivs man i 😍. Anledningen till att man vill vara på de här forumet är just att de finns kunskap och man får bollblank o bra förklaringar☺️ De finns coilovers till e92 bak som är just en coilover inte fjäder placerad på länkarm. Dom är som jag sett med fjäder nederst ist (misstänker att de är av utrymmesskäl)
Finns de någon vinst i de här rent geometriskt och praktiskt?

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19077



Teoretiskt så blir det ett styvare system när utväxlingen blir effektivare, det bänder mindre i subframebussningar och lederna i bärarmen lastas mindre så det borde bli mindre friktion.
Fjädern behöver inte vara lina styv så det är troligen enklare att hitta rätt styvhet.
Sen håller ju dämparen emot fjädern direkt så lasten genom karossen borde bli något mindre...

Allt i teorin då.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Tuff bil och tufft projekt!

Ang. Coilover så är bilens kaross inte gjord för att ta fjäderlaster vid stötdämparens infästning. Finns även andra chassidynamiska nackdelar att frångå original fjäderplacering. Bara att kika på dom lite mer seriösa stötdämparleverantörerna och se hur dom gör.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Polering pågår✨ Måste ju stryka den medhårs så vi håller sams den här säsongen ☺️

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Re:

N Wiberg skrev:
Tuff bil och tufft projekt!

Ang. Coilover så är bilens kaross inte gjord för att ta fjäderlaster vid stötdämparens infästning. Finns även andra chassidynamiska nackdelar att frångå original fjäderplacering. Bara att kika på dom lite mer seriösa stötdämparleverantörerna och se hur dom gör.


Mao så är dom coilovers som finns till e92 av den typen för modifierade/förstärkta fjädertorn bak? Nu lutar de stadigt åt Öhlins road and track ivf då de verkar passa mitt ändamål bra. Vill inte göra för stort avkall på den som bil till och från banträffar osv samt att de ska va en lagom kul o snabb gatbil på bana. Största handikappet är ju vikten men kommer aldrig på fråga att börja dissikera bilen så...kompromiss👌

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Vet inte om dom leverantörer som kör med en coilover-lösning på nåt sätt rekommenderar att förstärka, men skulle inte tro det. Men jag hade nog valt att göra det personligen. Kan säkert funka att köra med, men som sagt, karossen är inte gjord för att ta fjäderlaster där.

Öhlins R&T låter som ett bra val thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8061



fjäderlasterna är väl ganska små i jämförelse med dämparlasten?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1279



Generellt sett inte skulle jag säga. Men det beror ju såklart på förhållande och applikation, man kan ju åka med en jättemjuk fjäder och en stenhård stötdämpare, men då har man nog lite andra bekymmer med

Krafterna skiljer sig beroende på situation mellan dämpare och fjäder. Fjäderkraften varierar med slaget (N/mm) medan kraften i dämparen med hastigheten. Men oftast kommer man aldrig upp i en sådan hastighet i dämparen att kraften där kommer överstiga den man får när fjädern komprimeras långt i slaget. Så som sagt, generellt är fjäderkrafterna högre.
Sen summeras ju framförallt krafterna när fjäder och dämpare sitter på samma plats och man har en konstant belastning även i statiskt läge över fjädern vilket skulle kunna ge utmattningstendenser etc.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare

Lite "koll på läget" prylar! Väntar bara på mätarkonsol som ersätter askkoppen 👍

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4763



Grymt bygge! thumbs up thumbs up thumbs up

Det finns en vit E92 M3 med något ballt avgas här hemma i kvarteret, fantastiskt ljud!

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Re:

ThomasT skrev:
Grymt bygge! thumbs up thumbs up thumbs up

Det finns en vit E92 M3 med något ballt avgas här hemma i kvarteret, fantastiskt ljud!

.

Tackar☺️
Den låter jäkligt nice och vart väldigt rapp med nya svänghjulet/kopplingen samt att drevningen på kompressorn mm gjort sitt såklart! Hoppas på att få känna lite på den i sommar o vässa chassie nästa vinter👌

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



S65 har väl en smörjproblem pga dålig oljesump/pickup samma med S85 som är samma motor i grunden om jag inte minns fel...

jänkarna bygger ju torr-sump på S65 vid överladdning och banbyggen.

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Re:

sx-pojken skrev:
S65 har väl en smörjproblem pga dålig oljesump/pickup samma med S85 som är samma motor i grunden om jag inte minns fel...

jänkarna bygger ju torr-sump på S65 vid överladdning och banbyggen.

mvh



Ursäkta trådkapningen men har du mer info ang detta?
Jag har lite problem med mitt oljetryck på V10:an på höga varv men hittar ingen tydlig orsak.

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Re:

sx-pojken skrev:
S65 har väl en smörjproblem pga dålig oljesump/pickup samma med S85 som är samma motor i grunden om jag inte minns fel...

jänkarna bygger ju torr-sump på S65 vid överladdning och banbyggen.

mvh

S65 och s85 delar inte konstruktion gällande oljepumpar! Ett problem gällande vevlager är nog inte bara just lagerspel utan oxå ett extremt litet axialspel på stakarna. Jag har ökat mitt ganska mycke och hoppas de funkar!

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Re:

Boström skrev:
sx-pojken skrev:
S65 har väl en smörjproblem pga dålig oljesump/pickup samma med S85 som är samma motor i grunden om jag inte minns fel...

jänkarna bygger ju torr-sump på S65 vid överladdning och banbyggen.

mvh

S65 och s85 delar inte konstruktion gällande oljepumpar! Ett problem gällande vevlager är nog inte bara just lagerspel utan oxå ett extremt litet axialspel på stakarna. Jag har ökat mitt ganska mycke och hoppas de funkar!


Ok... de jag läst så menar jänkarna att S65 pumpen suger torrt i kurvorna vid bankörning vilket orsakar lagerhaveri...

Turnermotorsport och VAC mfl. säljer ju svindyra torrsumpskit.

Som sagt bara vad jag läst...

Du ger ju inte upp iallafall trots motorhaverin och arga gubbar i volvo-kombisar...

gick det att rädda blocket???

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Re:

sx-pojken skrev:
Boström skrev:
sx-pojken skrev:
S65 har väl en smörjproblem pga dålig oljesump/pickup samma med S85 som är samma motor i grunden om jag inte minns fel...

jänkarna bygger ju torr-sump på S65 vid överladdning och banbyggen.

mvh

S65 och s85 delar inte konstruktion gällande oljepumpar! Ett problem gällande vevlager är nog inte bara just lagerspel utan oxå ett extremt litet axialspel på stakarna. Jag har ökat mitt ganska mycke och hoppas de funkar!


Ok... de jag läst så menar jänkarna att S65 pumpen suger torrt i kurvorna vid bankörning vilket orsakar lagerhaveri...

Turnermotorsport och VAC mfl. säljer ju svindyra torrsumpskit.

Som sagt bara vad jag läst...

Du ger ju inte upp iallafall trots motorhaverin och arga gubbar i volvo-kombisar...

gick det att rädda blocket???

mvh


Ja så är de säkert! De finns ju en gräns för dom flesta motorer i hur långt in i rörelsemomentet dom klarar att hålla oljan vid pickupen. Som sagt..någonstans måste man ju lite sätta nån gräns. Blocket ska få bli ett fint o manligt vardagsrums bord En vevstake titta ut i sidan på bedplaten o ett knytnävstort hål under starten i v:t Köpte ett block som var repigt i en cyl=skrot då de kostar ca 45000 att lägga ny alusil...Fick ändå betala ganska dyrt då lösa block verkar va jävligt svårt att hitta!
Ja ger aldrig upp! The name of the motornörds game..Är man med i leken så..

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 539



S65 har inte dålig oljepump eller suger torrt, kör man med slicks så kan de vara smart o fylla i lite mer än högsta nivån.

på s65an sitter de dubbla pumpar en som skickar olja framifrån bak och bak sitter huvudpumpen.

Lagerspel orginal på en s65 är för tight stakarna ligger på 2 hundringar och de i en perfekt värd kan fungera om man inte kör speciellt hårt när motorn är kall.

men som sagt mer lagerspel och axialspel än vad de är standard så klarar man sig bra.

_________________
Karel Silha
Citera
Boström
Motala
Här sen Aug 2008
Inlägg: 49


Trådstartare
Re:

karel021 skrev:
S65 har inte dålig oljepump eller suger torrt, kör man med slicks så kan de vara smart o fylla i lite mer än högsta nivån.

på s65an sitter de dubbla pumpar en som skickar olja framifrån bak och bak sitter huvudpumpen.

Lagerspel orginal på en s65 är för tight stakarna ligger på 2 hundringar och de i en perfekt värd kan fungera om man inte kör speciellt hårt när motorn är kall.

men som sagt mer lagerspel och axialspel än vad de är standard så klarar man sig bra.


Ja precis! Typ dom flesta bilar som moddas med styggare väghållning o slicks brukar få behov av torrsump. Är väl i min värd mer regel än undantag att man vill ha torrsump när man kör med slicks..
Teorin i mitt fall är att motorn gick är att jag vid ett tillfälle höll motorn på ganska högt varv utan belastning vilket kan ha orsakat vibrationsskador på kolven iom att den leanar ut samt att man får lite samma fenomen som vid hård motorbroms. Ja fick skador på de t-stiftet som nån vecka senare va den cyl som kolven sprack på. Såg inga spiknings tendenser dock hade lagren börjat bli slitna (motorn hade gått ca 4000 mil) men inga skador på veven.

Har du inspekterat dina vevlager något efter din senaste motor update?

_________________
Mikael Boström
Bmw m3 e92 -07
Citera
karel021
Västerås
Här sen Sep 2014
Inlägg: 539



Re:

Boström skrev:
karel021 skrev:
S65 har inte dålig oljepump eller suger torrt, kör man med slicks så kan de vara smart o fylla i lite mer än högsta nivån.

på s65an sitter de dubbla pumpar en som skickar olja framifrån bak och bak sitter huvudpumpen.

Lagerspel orginal på en s65 är för tight stakarna ligger på 2 hundringar och de i en perfekt värd kan fungera om man inte kör speciellt hårt när motorn är kall.

men som sagt mer lagerspel och axialspel än vad de är standard så klarar man sig bra.


Ja precis! Typ dom flesta bilar som moddas med styggare väghållning o slicks brukar få behov av torrsump. Är väl i min värd mer regel än undantag att man vill ha torrsump när man kör med slicks..
Teorin i mitt fall är att motorn gick är att jag vid ett tillfälle höll motorn på ganska högt varv utan belastning vilket kan ha orsakat vibrationsskador på kolven iom att den leanar ut samt att man får lite samma fenomen som vid hård motorbroms. Ja fick skador på de t-stiftet som nån vecka senare va den cyl som kolven sprack på. Såg inga spiknings tendenser dock hade lagren börjat bli slitna (motorn hade gått ca 4000 mil) men inga skador på veven.

Har du inspekterat dina vevlager något efter din senaste motor update?



okok,

ja vi river motorn 2ggr per år och kolla oftast mitt i säsongen.

har sätt skit bra ut hittils. kör lite egna mått på spelen på lager osv

_________________
Karel Silha
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



Re:

johanz skrev:
sx-pojken skrev:
S65 har väl en smörjproblem pga dålig oljesump/pickup samma med S85 som är samma motor i grunden om jag inte minns fel...

jänkarna bygger ju torr-sump på S65 vid överladdning och banbyggen.

mvh



Ursäkta trådkapningen men har du mer info ang detta?
Jag har lite problem med mitt oljetryck på V10:an på höga varv men hittar ingen tydlig orsak.

Med vänlig hälsning, Johan


har du tillräckligt grova ledningar till oljekylet? mycket vinklar?
jag hade problem med detta på min s65 när jag hade för klena ledningar och för skarpa vinklar på kopplingarna.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 -07 ESS VT2 750
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18806 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande