Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 912 -66 med Chevrolet 327 (kundbil)
<<   1, 2, 3   >>
13770 besök totalt
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Nu pratar vi riktiga bilar!

911R, 911ST vore fint det med men då är V8 helt fel väg att gå.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Så såg det ut kl 11.30.


Svetsar dit 2 stag som skall utgöra bas för RSR plåt modifiering.



Plåten fixade jag till tidigare i veckan, skall ha en alulucka med gångjärn för snabb service.
Bättre än 2 sittbrunnar som är sönderrostade sen länge och bilen är reggad med 1 passagerare.
Svetsjobbet är väl sådär men det håller.


Färdigt resultat kl 13.00 (andra kanter skall passas till o svetsas ikväll.

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Det som återstår är att bocka ner plåten vid golvet samt att svetsa fast den, blir lite svårt att svetsa vertikalt, men det kan bli bra.


Ni är välkomna med kommentarer.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Klipper till RSR plåt för stötdämpartornen, de är vanliga punkter som brukar vara veka vid coilover konvertering.


Ditsvetsat


Elsystemet rivs ur och ersätts med nytt.


En liten del är bortrivet, en hel del finns kvar, mer kommer att tas bort och mera svetsjobb kommer.
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



det såg rätt brutalt ut...fast i sig själv är det rätt brutalt med en 8:a i en porshe...så det gämnade liksom ut sig

_________________
Björn Hansson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Zolektric skrev:
det såg rätt brutalt ut...fast i sig själv är det rätt brutalt med en 8:a i en porshe...så det gämnade liksom ut sig


Det finns ännu radikalare planer med resten av bilen, målet är att den skall vara lättservad ur mek synpunkt, utvändig styling är inte mitt jobb än så länge.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



svetsa vertikalt är ju det bästa..

svetsen flyter ut snyggt. lite vinkel på munstyrcket, och stadig hand..
blir inte snyggare.

om du har punktsvets med tidsintervall på svetsen, använd det, det bli snyggt.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Bur är beställd och inväntar leverans med avsändare Gunnarsjö Svets

Urkapning av golvet och kontroll av tröskellådor görs när buren kommit.

Bromsar och fram/bakvagn tas ner när drivlinan är urtagen, vi har långt kvar tills lack men därefter kan det gå fortare än fort att få ihop prylarna.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Nu plockade man ur Cheva 327 V8:an alldeles ensam.

Den ÄR tung vill jag lova, fattar inte att folk trimmar såna bojsänken..
Idag blir det nog separering av motor och låda, dessa prylar skall in i garaget och inspekteras.

Bilder kommer upp så fort Beepbeep kommit hem från sin lyxsemester.

Ägaren har bestämt sig för en 964 RSR look med GT2 vinge bak.
Minst 18 tummare i hjulhusen, vi får se hur mycket av det går att genomföra.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Följer detta med spänning thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
CeDEe
Uppsala
Här sen Aug 2004
Inlägg: 88



Jobba snabbare och mera! Vill se mer av denna pärla!

_________________
MVH

Christopher Djuric
Citera
7up
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 46



Hur har ni tid med sådana projekt

_________________
Henrik Grimshorn

Helt hemmabyggd super7 (7up)
Porsche 911T (modifierad) -72
Porsche 993 4S -97
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Var det den som stod hos "Däckis" i Jakobsberg i Somras med STORA raktframklisterdäck på?

_________________
David Ålind
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
7up skrev:
Hur har ni tid med sådana projekt


Undrar du?
Skaffa dig ett vanligt 7-15.30 5 dagar i veckan jobb i en verkstad.
Resterande tid kan du lägga på vad du vill förutom att jobba.

Det finns så mycket annat än att jobba tycker jag så därför har jag tid

Ligger lågt nu för att flytt till 100m2 garage ligger framåt vintern.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Eel skrev:
Var det den som stod hos "Däckis" i Jakobsberg i Somras med STORA raktframklisterdäck på?


Det vet jag inte, däckdoktorn i jakobsberg hade den förut, men kopplingen rasade så kanske därför?
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



Mattias Hellöre skrev:

Det vet jag inte, däckdoktorn i jakobsberg hade den förut, men kopplingen rasade så kanske därför?

Han som ägde däckdocktorn förut kallas däckis av vissa.. =) glömt va stället hette...
Stod å tröck in nagalrna i dragdäcken nån gång. Vad jag hörde funkade den väl aldrig riktigt i hans ägo. Hoppas det går bättre nu. Det ser så ut! Lycka till!

_________________
David Ålind
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Mattias Hellöre skrev:
Nu plockade man ur Cheva 327 V8:an alldeles ensam.

Den ÄR tung vill jag lova, fattar inte att folk trimmar såna bojsänken..


Hallå den räknas ju som liten o pigg i USA-bilsvärlden

Ser inte orginal ut,vet du vad som är gjort med motorn..förgasare insug o fördelare skymtar man ju men inombords?..är det vevaxeln med små eller stora vevtapparna?..finns ju 2 olika på 327:an..(har ja hört ) 2 eller 4-bultade ramlageröverfall?
Vad för toppar osv...eller är den kanske bromsad?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Mattias Hellöre skrev:
Nu plockade man ur Cheva 327 V8:an alldeles ensam.

Den ÄR tung vill jag lova, fattar inte att folk trimmar såna bojsänken...


Vadå tung......det där är ju en liten motor...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mattias Hellöre skrev:

Den ÄR tung vill jag lova, fattar inte att folk trimmar såna bojsänken..


Det brukar ju hävdas att en cheva sb är lättare än en 930-motor av dom som ska försvara sin v8-installation.

Undrar hur det ligger till med det igentligen.

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Pär skrev:
Mattias Hellöre skrev:

Den ÄR tung vill jag lova, fattar inte att folk trimmar såna bojsänken..


Det brukar ju hävdas att en cheva sb är lättare än en 930-motor av dom som ska försvara sin v8-installation.

Undrar hur det ligger till med det igentligen.


930 motor ligger på ungef. 240 kilo, "all included" (det finns ingen kylare eller glykol i den, som bekant).

Vet någon vad en CSB ligger på inklusive kylare, vattenpump, generator och sådant smått & gott?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80



jag undrar om vad som har hänt med den här bilen under senaste året?

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 912 -66 med Chevrolet 327 (kundbil)
<<   1, 2, 3   >>
13770 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande