Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus st170 2002 Rallycross
<<   1, 2
12894 besök totalt
adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Nu är buren påbörjad men har lite funderingar över huvudbågens placering.
Där den står nu skulle jag egentligen vilja ha den men jag får inte till de nödvändiga 60 graderna mellan fästskruvarna i den positionen. Jag måste flytta fram buren ca 3cm för att få in en skruv bakom röret.
Det kommer innebära att buren står delvis i dörröppningen. Det gör den redan nu i överkant som synes på bilderna men den kommer alltså behöva flyttas fram ännu mer.
Är det ok att ha huvudbågen i dörröppningen?
Jag hittar inget i reglerna emot det egentligen, men jag har heller aldrig sett en bil där huvudbågen syns i dörröppningen.
Hur brukar ni göra på bilar med långa dörrar?
För att flytta buren bakåt måste den stå på upphöjningen i golvet där baksätet normalt är, vilket iofs kanske inte vore fel. Men det innebär ca 10cm bakåt vilket betyder att bågen hamnar väldigt långt bakom stolen.

Vad gillar ni min tvärstötta förresten

Fixhult
Här sen Apr 2004

Bygg boxar på golvet där du vill ha bågen.

adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Någon specifik anledning varför?
Det skulle inte hjälpa placeringen av bågen i detta fall.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

adde_hjelm skrev:
En box kan ju se ut hursomhelst mot det knöliga golvet för att ge en bra anslutningsyta för bågens platta. Boxen blir därmed förstärkningsplattan.
Sen är jag inte 100 (min är certbur) men ytan mellan monterningplatta och förstärkningsplatta behöver inte vara horisontell eller i ett plan (står det i tydlig klartext så glöm det).
Dvs en box där plattans 120cm2 går över kanten och har en bult åt sidan kan funka det med.

Det var motiveringen att golvets form påverkade placeringen som triggade mig att tipsa om boxar.

Tänk även på förarplatsen går och bätesträva i huvudbågen (korta bälten och ryggstöd för stolen är säkerhetsmodet för tillfället) som input för placering.

adde_hjelm
Hölö
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
adde_hjelm skrev:
En box kan ju se ut hursomhelst mot det knöliga golvet för att ge en bra anslutningsyta för bågens platta. Boxen blir därmed förstärkningsplattan.
Sen är jag inte 100 (min är certbur) men ytan mellan monterningplatta och förstärkningsplatta behöver inte vara horisontell eller i ett plan (står det i tydlig klartext så glöm det).
Dvs en box där plattans 120cm2 går över kanten och har en bult åt sidan kan funka det med.

Det var motiveringen att golvets form påverkade placeringen som triggade mig att tipsa om boxar.

Tänk även på förarplatsen går och bätesträva i huvudbågen (korta bälten och ryggstöd för stolen är säkerhetsmodet för tillfället) som input för placering.

Nu förstår jag vad du menar. Golvet är i princip helt plant där buren står nu, och jag vill gärna ha den där just för att få korta bälten.
Precis bakom buren viker golvet upp 90 grader och sen 90 grader bakåt igen med en sned kant. Där skulle jag säkert kunna bygga box över den sneda kanten, då hamnar buren kanske 6cm längre bak än nu.
Men jag tror att lite framåt är bättre med tanke på bälteslängden.
Ingen tanke om att ha huvudbågen i dörröppningen?

Kom att tänka på att min Camaro - 72 har extremt långa dörrar så googlade lite burbilder på såna, där verkar huvudbågen oftast stå i dörröppningen.

Åtvidaberg
Här sen Okt 2004

Bygg boxar till bågen så kan du placera den på valfri plats. Tänk på att inte placera bågen för långt fram i jakten på korta bälten, kan ju räcka med att du vill byta rattnav tex. så kan du kanske inte flytta bak stolen osv.
Ett par bilder på Huvudbågsplacering på senaste bygget. Golf v. Rally grupp e.

Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Re:

Brand skrev:
Bygg boxar till bågen så kan du placera den på valfri plats. Tänk på att inte placera bågen för långt fram i jakten på korta bälten, kan ju räcka med att du vill byta rattnav tex. så kan du kanske inte flytta bak stolen osv.
Ett par bilder på Huvudbågsplacering på senaste bygget. Golf v. Rally grupp e.

Jag håller med om detta, dvs sätt inte buren för långt fram eftersom huvudbågens placering helt avgör hur långt bak man kan ha stolarna. Dvs om du sätter den långt fram kan det vara en framtida begränsning för tex en annan (längre) förare eller om du vill flytta bak dig själv för bättre viktfördelning.

Jag har själv råkat ut för detta problem när jag var spekulant på en rejsbil och buren satt för långt fram - jag hade varit tvungen att flytta bak huvudbågen och det är ju ett ganska stort jobb så det blev ingen affär.

Ang bälteslängden så vill man ju ha den så kort som möjligt men som jag ser det så är det ju inte de "extra" 6-10 cm som är avgörande utan skillnaden mellan att ha dem i buren kontra att sätta dem i "hatthyllan" bak som gör den stora skillnaden.

Citera
pjocke
Malmö
Här sen Maj 2007

Blev det nån rallycrossbil?

Hölö
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Är paus i rallycrossbygget pga garagebygge. Tröttnade på att meka på jobbet.
Sen ser deltagandet I rc standard väldigt skralt ut, så funderar på 2150 klassen istället. Då med 1800cc 16v motor.

Malmö
Här sen Maj 2007

Re:

adde_hjelm skrev:
Är paus i rallycrossbygget pga garagebygge. Tröttnade på att meka på jobbet.
Sen ser deltagandet I rc standard väldigt skralt ut, så funderar på 2150 klassen istället. Då med 1800cc 16v motor.

Förståeligt. Jag hade lite lösa planer på standard också, men det får nog ligga på is tills jag har ett garage att vara i, så får vi se då. Kanske nöjer mig med folkrace

Lycka till med garagebygget, hur som helst. Ser fram emot mer bilbygge när det blir dags!

Lerum
Här sen Dec 2004

Bilen

Hej

Blev det någon färdig bil?

Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus st170 2002 Rallycross
<<   1, 2
12894 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande