Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Får vi inte lägga upp på Youtube från race o banträffar?
<<   1, 2, 3   >>
8341 besök totalt
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Bra och intressant fråga Magnus. Bra att du driver den och det ska verkligen bli intressant att få ett förtydligande om hur dom har tänkt. Spontant när man läser SBFs regler i allmänhet så känns det som när man ska in i en avtalsförhandling och har ett välsaltat avtal med sig i väskan, kryddat med allt i världen åt sitt eget håll. För att sedan under förhandling få ta bort allt ut det uppenbart korkade, få gneta på om obetydliga saker som man egentligen skiter fullständigt i om man får eller inte får åt sitt håll och slutligen, i bästa fall få behålla dom punkter som är viktiga för ens egna intressen. Problemet är väl att SBF inte ha de någon motpart att förhandla med. Därmed blev allt kvar istället...

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Som jag ser det så skriver man ibland hårt dragna regler med ganska tuffa bestraffningsmöjligheter och sen är praxis att gränsdragningen är mycket mycket mjukare men att man kan bli bestraffad enligt den hårda skrivningen precis när som helst. Även om man följt och gjort exakt som "såhär har vi alltid gjort".

Inte helt optimalt.

Strandbaden
Här sen Jul 2012

Re:

Magnus Thomé skrev:

Som jag ser det så skriver man ibland hårt dragna regler med ganska tuffa bestraffningsmöjligheter och sen är praxis att gränsdragningen är mycket mycket mjukare men att man kan bli bestraffad enligt den hårda skrivningen precis när som helst. Även om man följt och gjort exakt som "såhär har vi alltid gjort".

Inte helt optimalt.

Jo visst är det så. Det är ju bara en konsekvens och brist av att man inte riktigt vet vad budskapet är eller ska vara när man formulerar reglerna tänker jag. Det finns inga vinnare på otydlighet i en fråga som denna, dom måste kunna förtydliga hur dom menar eller skriva om paragrafen så att den blir mer applicerbar.
Det känns ju lite långsökt att ett förbund ska behöva ge ut tolkningar av sina egna regler, då lär det vara bättre att skriva om grunden till problemet. Sen blir det intressant att se deras svar på just denna frågan, den lär ju vara eller bli rätt så "politiskt" laddad beroende på hur de ställer sig till det hela.

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

Magnus Thomé skrev:

Inte helt optimalt.

En del av problemet (som kan återfinnas lite överallt i SBF regelverk) är att man avser täcka vitt skilda verksamheter och nivåer med samma text.
Många gånger översätts text från FIA (med blandad framgång) eller som snarare i det här fallet; man har haft problem inom någon av sportgrenarna och företrädes på elitnivå och skriver sedan text för att hantera det uppfattade problemet.

Jag brukar bråka med dem om varför ständigt försvåra/fördyra sporten genom att man envisas med att vilja ha samma tekniska regler för rally/rallycross/banracing;
tex lägga till fler rör på en banracingbil som skall köras på en bana som det samtidigt lagts och läggs ner miljoner på att rensa från allt farligt, när huvudmotivering till extrarör oftast egentligen är rallyåkning i skogen med fullstora granar?

NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Jag har sänt Virtuell bilsport åt SBF och deras VGP-satsning.

Jag hörde runt i höstas och under hösten 2016 och olika personer gav mig olika svar. Flera var väldigt dåligt informerade, tyvärr. Först var vi tvunga att sända allt på SBFplay efter pratat med en ansvarig för SBFplay och då var vi även tvunga att fråga om lov för lägga upp repriser på youtube. Efter vidare diskussioner med personer "högre upp" kom det fram att texten i G9 bara syftar på mästerskap i klass med SM och sånt och bara livesändningar.

Om det stämmer vet jag inte...

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

NiklasFalk skrev:

Jag hörde runt i höstas och under hösten 2016 och olika personer gav mig olika svar. Flera var väldigt dåligt informerade, tyvärr. Först var vi tvunga att sända allt på SBFplay efter pratat med en ansvarig för SBFplay och då var vi även tvunga att fråga om lov för lägga upp repriser på youtube. Efter vidare diskussioner med personer "högre upp" kom det fram att texten i G9 bara syftar på mästerskap i klass med SM och sånt och bara livesändningar.

Vem var det som gav tydligast/rakast svar hos SBF?

Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
NiklasFalk skrev:

Det var ordförande i Virtuell Bilsport som diskuterade saken på SBFs ordförandekonferens tillslut. Jag fick det berättat för mig, men jag minns inte.

Här sen Apr 2003

Re:

NiklasFalk skrev:
Magnus Thomé skrev:
NiklasFalk skrev:

Det var ordförande i Virtuell Bilsport som diskuterade saken på SBFs ordförandekonferens tillslut. Jag fick det berättat för mig, men jag minns inte.

Så inget på pränt? Så teoretiskt så kan du åka dit, efter att de har "glömt" eller bytt ordförande til någon som inte vet vad du har fått muntligt?

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ok.

Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
NiklasFalk skrev:

Så inget på pränt? Så teoretiskt så kan du åka dit, efter att de har "glömt" eller bytt ordförande til någon som inte vet vad du har fått muntligt?

Nej, för jag sände på SBFplay ändå. Men jag förstår exakt hur du menar.

EDIT: Och vi fick tillåtelse via mail för repriserna på youtube.

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jörgen Ekwall SBF skrev:
Hej Magnus,

Ursäkta att svar dröjt.
Vi har i dagarna haft denna diskussion och här kommer ett svar på dina funderingar:

Skrivningen av G9 innefattar även eftersändningar, dvs alla former av publiceringar som är publika. Båda dina två exempel nedan innefattas av detta, däremot är exempel 1 lite svårare då man även som förare så klart har rätt att sprida sitt deltagande osv. så det kan man göra, men blir det kommersiella produktioner så bör det stämmas av först.

Exempel två så är det inte ok att publicera direkt på sajten utan det ska publiceras på sbfplay.se och kan sedan bäddas in på er sida för bredare spridning. Vi har andra aktörer som jobbar så idag och det fungerar bra.

Hoppas detta givit dig svar på frågorna, jag infogar även vår GS Anna samt PR/Kommunikationsansvarig Sören Emmervall.

Hälsningar
Jörgen

Min fråga:

Magnus skrev:
Hej!

När jag läste årets upplaga av tidningen från SBF så var det en sida som handlade om SBF-Play och lite om rättighetsfrågan kring filmupptagningar och regeln G9 nämns (jag bifogar tidningsartikeln så du slipper leta :-) Efter att ha läst artikeln och även texten i G9 så skulle jag trots det behöva lite hjälp på traven för att förstå lite mer exakt vad som är och inte är tillåtet. Skulle du möjligtvis kunna hjälpa mig lite så att jag inte missförstått något? Jag har pusslat ihop två exempel där jag är osäker på vad som gäller:

- Vad gäller team som drivs som rörelsedrivande företag gentemot sponsorer och tunga satsningar på marknadsföring av teamet (och dess sponsorer) i sociala medier, på Youtube, press osv där man mycket ofta når publik från hela världen? Med videoproduktioner med drönare m.m. och proffskvalitet på efterbearbetning upplagt på Youtube med enorma tittarsiffror. Detta kan gälla racing men även exakt lika tunga satsningar från team med otroliga byggprojekt som bara kör på trackdays men kanske ändå "tävlar" att sätta fantastiska tider i Bilsports Superstage.

- Vad gäller om jag som driver websajten www.rejsa.nu (betalande annonsörer faktureras av ett AB) gör videoproduktioner från tävlingar eller från det som kallats enkla tävlingsformer?

Hoppas du kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken kring var gränserna är satta!

Med vänlig hälsning
Magnus Thomé
www.rejsa.nu

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jörgen Ekwall SBF skrev:
Hej Magnus,

Ursäkta att svar dröjt.
Vi har i dagarna haft denna diskussion och här kommer ett svar på dina funderingar:

Skrivningen av G9 innefattar även eftersändningar, dvs alla former av publiceringar som är publika. Båda dina två exempel nedan innefattas av detta, däremot är exempel 1 lite svårare då man även som förare så klart har rätt att sprida sitt deltagande osv. så det kan man göra, men blir det kommersiella produktioner så bör det stämmas av först.

Exempel två så är det inte ok att publicera direkt på sajten utan det ska publiceras på sbfplay.se och kan sedan bäddas in på er sida för bredare spridning. Vi har andra aktörer som jobbar så idag och det fungerar bra.

Hoppas detta givit dig svar på frågorna, jag infogar även vår GS Anna samt PR/Kommunikationsansvarig Sören Emmervall.

Hälsningar
Jörgen

Min fråga:

Magnus skrev:
Hej!

När jag läste årets upplaga av tidningen från SBF så var det en sida som handlade om SBF-Play och lite om rättighetsfrågan kring filmupptagningar och regeln G9 nämns (jag bifogar tidningsartikeln så du slipper leta :-) Efter att ha läst artikeln och även texten i G9 så skulle jag trots det behöva lite hjälp på traven för att förstå lite mer exakt vad som är och inte är tillåtet. Skulle du möjligtvis kunna hjälpa mig lite så att jag inte missförstått något? Jag har pusslat ihop två exempel där jag är osäker på vad som gäller:

- Vad gäller team som drivs som rörelsedrivande företag gentemot sponsorer och tunga satsningar på marknadsföring av teamet (och dess sponsorer) i sociala medier, på Youtube, press osv där man mycket ofta når publik från hela världen? Med videoproduktioner med drönare m.m. och proffskvalitet på efterbearbetning upplagt på Youtube med enorma tittarsiffror. Detta kan gälla racing men även exakt lika tunga satsningar från team med otroliga byggprojekt som bara kör på trackdays men kanske ändå "tävlar" att sätta fantastiska tider i Bilsports Superstage.

- Vad gäller om jag som driver websajten www.rejsa.nu (betalande annonsörer faktureras av ett AB) gör videoproduktioner från tävlingar eller från det som kallats enkla tävlingsformer?

Hoppas du kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken kring var gränserna är satta!

Med vänlig hälsning
Magnus Thomé
www.rejsa.nu

Känns spontant som ett helt bakvänt resonemang; De proffsiga produktionerna i första exemplet är ok medan de på gräsrotsnivån i andra exemplet ska klämmas åt?

------
Näe, det känns tyvärr som en ganska typisk SBF-hållning med "vi ska bestämma och styra" istället för att säga: "Kom till oss och publicera ert material på SBF-play också! Vi hjälper till! Vi når många som är intresserade!"

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

OK, då blir det till att ladda upp filmerna på SBFplay i stället...
Kommer att börja tävla snart, mina filmer hamnar här: https://sbfplay.solidtango.com/user/631024

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja jag känner att jag måste följa upp det här lite till. Ska bara få tummen ur.

Allt det fina promomaterial som Modsport klippte ihop från sina race för några år sen för att puffa för serien är alltså straffbara.

Jag misstänker att jag ändå, trots vad Jörgen skriver, har rätt att ta någon enklare video från ett race eller trackday och lägga upp på FB eller youtube. Och OM det är så så vill jag veta var gränsen går. OM det är så så blir gränsdragningen i princip omöjlig att förstå utan blir en personlig höftning efter tycke och smak så att säga vilket ju är väldigt väldigt olyckligt som regelverk. Men jag ska följa upp och fråga lite om det.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Kommer att börja tävla snart, mina filmer hamnar här: https://sbfplay.solidtango.com/user/631024

Se till att behålla originalen då. Det man lägger upp på Youtube känns tryggt att det finns kvar tillgängligt under lång överskådlig tid. SBF play känns verkligen inte som en pålitlig plattform på lång sikt, för att kunna titta på race från 10-15 år tillbaka eller ännu längre bort tex visa barnbarnen vad man pysslat med.

Blir väldigt trist om man lägger upp filmer här på Rejsa och sen efter 10 år så är det bara massa inlägg med en blank ruta. Precis som det är med alla kul foton i olika trådar som redan försvunnit på grund av att de lagts upp på olika molntjänster som försvunnit.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus skrev:
Tack för ditt svar!

Jag behöver tyvärr dra lite till i dig så jag får en förståelse var gränserna går, både för min egen skull men även så att jag kan sprida ett klargörande till alla de förare och team som undrar kring detta.

- Kan du beskriva närmare var gränsen går för vad förare/team kan sprida till sina fanskaror eller släktningar på sina teamsidor på webben och Youtubekonton med - på en skala - allt från flera tusen eller bara tio stycken följare? Du nämner " kommersiella produktioner" som gränsdragning om jag förstod dig rätt, vad/hur definierar det ur ett regelperspektiv? Så att folk vet vad som är ok och vad som inte är ok. Man kan ju inte ha som system att skicka upp video för granskning för ett okej varje gång liksom utan gränsdragningen måste ju vara förståbar.

- Allt det promomaterial som Modsport klippte ihop från sina race för några år sen för att puffa för serien är alltså straffbart?

- Jag misstänker att jag ändå, trots vad du skriver, har rätt att ta någon enklare video från ett race eller trackday och lägga upp på FB eller youtube. Om det är så så behöver jag förstå var gränsen går för min del.

Hoppas du kan hjälpa mig på traven. För just nu känner jag mig som ute på ett gungfly i hur jag och alla andra kan agera tyväär. Men det ska vi väl kunna reda ut :-)

MVH
Magnus Thomé
www.rejsa.nu

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Nillet skrev:

Se till att behålla originalen då. Det man lägger upp på Youtube känns tryggt att det finns kvar tillgängligt under lång överskådlig tid. SBF play känns verkligen inte som en pålitlig plattform på lång sikt, för att kunna titta på race från 10-15 år tillbaka eller ännu längre bort tex visa barnbarnen vad man pysslat med.

Blir väldigt trist om man lägger upp filmer här på Rejsa och sen efter 10 år så är det bara massa inlägg med en blank ruta. Precis som det är med alla kul foton i olika trådar som redan försvunnit på grund av att de lagts upp på olika molntjänster som försvunnit.

Alla filmer jag redan har gjort ligger på youtube, får se till att filmerna från SBF-arrangemang blir dolda bara...

EDIT: SBFplay säger dessutom att filmerna skall granskas innan de lägger upp dem, det är alltså inte säkert de hamnar där... Får ta den striden med dem då...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Telefonsamtal inbokat med Jörgen nästa vecka. Bra! thumbs up

Motala
Här sen Mar 2005

Jag får ont i huvudet av hur dumt det är för ett organ inom en redan marginaliserad sport att begränsa mediaspridning för sina utövare till en plattform ingen känner till.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Petter U skrev:
Jag får ont i huvudet av hur dumt det är för ett organ inom en redan marginaliserad sport att begränsa mediaspridning för sina utövare till en plattform ingen känner till.

Att man ska ha rättigheterna för "riktiga" tvprogram kan man ju tycka olika om men ha god förståelse för.

Att man måste låta privata korta simpla mobilfilmsklipp och foton vara helt utanför sin domän är ju självklart. Och det låter ju som att det är så i svaren.

De punkter jag tycker är centrala:

- Går den faktiska gränsen på ett för oss (olika typer av utövare) rimligt ställe. Alla kan inte vara nöjda men någon sorts rimlighet bör det ju vara.

- Är gränsdragningen beskriven i regelverket så att man kan förstå den eller får alla skjuta helt i blindo och riskera allvarligt straff?

- Stämmer beskrivningen av gränsdragningen i regelverket med vad man annars på andra ställen säger, skriver och svarar om hur man tycker det ska vara?

Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Telefonsamtal inbokat med Jörgen nästa vecka. Bra! thumbs up

Hur gick telefonmötet? Man är ju lite nyfiken.

<<   1, 2, 3   >>
8341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande