Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6082 totalt) |
Då missförstod jag dig..... sorry ![]() Men det är ju klart att den visar mer på mantorp när man passerar 2 meter från micken istället för 10 som den är kalibrerad för..... men det vet ju även alla som jobbar med ljudkontrollerna att under utpasseringen i depåutfarten så är det inte ovanligt med överljud.... men det är ju ingen som bråkar för den passeringen, eller? |
||
![]() Jag var inte exakt underförstådd med exakta villkoren som HPC fick av banägaren, men vad jag hörde under dagen var att blinkar saftblandaren som indikerar övertramp 3 ggr så var det bara att packa ihop och åka hem. och som jag märkte, och du säger så sitter (satt?) micken vid depåutfarten en smula olyckligt - så jag triggade saftblandaren en gång med Silverpilen. ![]() Vad jag märkt på våra träffar så har ingen gått över 95dB - den som varit närmast var en Ford på Kullen för ett par år sedan, annars ligger de "värsta" (jag) runt 90, men det är som bekant under tillåtna gränser. /J - brusar upp lite lätt, lite krank, mecktrött och med koffeinöverdos - trevlig helg grabbar! ![]() |
||
Aha, sorry jag greppade inte att det bara var när man kör ut ur depån, trodde det var passering på banan vid depåutfarten som avsågs. _________________ Pär Hylander |
||
Kanske inte är läge att föreslå ännu fler tveksamma metoder men en vanlig variant är ett 90-graders rör som riktas neråt, det lär ge flera dB. Och kan väl faktiskt inte anses som fusk, ljudet blir ju faktiskt lägre åt alla håll (utom kanske rakt uppåt). I ditt fall skulle en ventilationstrumma (~120 mm) passa kanske, de finns i galvad plåt. "PA" körde med en sån på Saaben för några veckor sedan.
En del riktar böjen bort från mätutrustningen, alltså på Kullen t.ex. så riktar man röret åt vänster (i bilens färdriktning), så ljudet vid micken blir lägre. Mera tveksamt. _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
||
Neråt är oftast faktiskt sämre.... får ljudet att studsa och kan ibland öka... bättre rakt upp isåfall ![]() |
||
Klarade mig utan någon extra dämpning. De hade ingen särskild ljudmätning på Mantorp utan väntade bara på att saftblandaren skulle starta vilken den (så vitt jag vet) inte gjorde alls under dagen.
_________________ Thomas Lindgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (6082 totalt) |