Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7028 besök totalt |
Nu har bilen varit på bilprovningen och jag passade på att köra en regbesiktning för att få koden T12BF så nu behöver den aldrig besiktigas igen
![]() Den gick igenom med beröm, skönt att slippa åka in med den varje år! Nu blev det en längre tur också med ett par saker på "att göra listan". Bromsarna ligger fortfarande på på en sida när du blir varma trots nya ok så det är troligtvis handbromsen som spökat. Sedan startade inte alltid elfläkten som den skulle men jag hoppas på ett kabelproblem som jag hittat (då den startat tidigare). Så gott att få sträcka ut den för första gången. ![]() ![]() Sedan in och felsöka bromsar... ![]() Jag har en kabelmatta till motorn samt ECU om ngn är intresserad. Honda F20C _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Re:
Tack. Jag gjorde det på Fordonsprovarna, bra killar som har ett motorintresse och som alltid hjälper till med förslag och idéer om ngt måste åtgärdas. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Efter turen still besiktningen så market jag att fläkten inte gick, inget problem direkt när man körde men tempen steg på tomgång. Någon kabel som hoppat ut tänkte jag vilket slutade I felsökning som varade till och från hela helgen
![]() Det tar ju alltid ett tag att lära känna en ny bil och dess historik och detta får väl sättas upp på det kontot ![]() Först ner med alla kåpor och följa alla kablar, jag viste inte om fläkten triggades av givare eller sprutet. Efter att jag gått igenom givarna så visade det sig att dessa endast var till tempmätare och tempvarning. Givaren till fläkten var urkopplad så jag antog att denna använts tidigare. Nästa steg var att hitta reläet och följa triggerkabeln vilket gick till sprutet. Då var det bara att koppla upp datorn för att kola så värdena stämde och detta är inte direkt mon "comfort zone"...mkt att lära... Till slut kom jag fram till att alla värden verkade ok men att jag inte fick fläkten att gå...då visade det sig att kabeln var klipp innen I en kabelmatta...på med den till sprutet men ingen lycka ändå...mkt googlande utan framgång. Det slutade på att jag programmerade om en annan low side output och vips så fungerade allt så ngt var fel med den outputen som skulle användas till fläkten och antagligen därför kabeln varit kapad I samband med motorbytet (bilen har knappt rullat efter det och vid mappningen av bilen användes extern fläkt framför bilen). Mkt jobb för en skitsak och det positiva är att jag lärt mig lite mer hur sprutet fungerar och att jag nu bara så justera in gradantalet så fläkten arbetar inom rätt område. När ändå allt var nere så ersatta jag lla tjuvar och skarvar med lödning och krympslang samt monterade krympslang på alla kablar som var ur bruk. Nästa sak på listan blir att se över varför bromsarna ligger på bak när de blir varma (det är bara på en sida så jag är ganska säker på att det är handbromsen som spökar då denna verkar vara ganska spänd. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
En mappningsfråga. Jag vet att det var lite problem vid mappningen att bilen inte gav lika många hk som man räknat med. Det visade sig efteråt att det berodde på gasspjället och att pedalen bottnade innan spjället gav fullt. När jag pluggar in sprutet till datorn så bekräftar kalibreringen detta. När jag ger 70-80% gas så visar kalibreringen att 100% gas. Då till min fråga, ska jag låta mappningen och kalibreringen vara som den är nu till det är dags att mappa igen? Det är väl ingen bra ide att kalibrera om gasen utan att mappa om den?
![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Här har det inte hänt så mycket då jag medan lite med andra bilen men nu är det ändå lite på gång för att ändra utseende lite på bilen. Ny belysning, delvis nytt färgtema m.m.
Söker en billig vinge till min Super 7, jag har idag fästen i störtbågen för att montera vinge så jag tänkte testa mig fram lite för att se vad som passar/fungerar. Är nog ute lika mycket efter funktion som utseende om jag ska vara ärlig ![]() Har du något billigt liggandes så hör gärna av dig ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Re:
Det är en del att plocka ihop för att få ut den men det ser ganska lovande ut just nu ![]() Nu börjar man se hur den kommer se ut... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Idag fortsatte wrappandet. Noskonen höll på att driva mig till vansinne men den blev helt okej till slut. Ganska "ruff" i skicket men lite mer stil på den nu, känner mig nöjd med stuket.
Nu ska det fixas framskärmar och belysning ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Små steg framåt, varde ljus
![]() ![]() ![]() Jag fixade lite med cockpiten, nitade en del paneler som behövde justeras in samt sätta igen lite överblivna hål m.m. Jag tycker inredningen har en skönt jetplanskänsla från 80-talet. ![]() Sedan rensades det upp och alla paneler polerades. Från nästan inget djup till riktigt trevlig kolfiberlyster: Före: ![]() Efter: ![]() Före: ![]() Efter: ![]() Lite mysigare nu, nu ska jag bara byta förarstolen till en likadan som förarstol men jag måste lös släcksystem och batteri som sitter monterat under stolen och är i vägen. ![]() Sedan körde en grovtvätt av fälgar och polering påbörjad: ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Den lever 😊😎 Nya framskärmar och stag/fästen. Fortfarande en del kvar att göra men jag var tvungen att köra ut den i solen en sväng. Mina däck är väldigt bra på att plocka upp grus 😆
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Biltemabelysningen klar. När jag började leta belysning så trodde jag aldrig att det skulle sluta med ett komplett "kitt" från biltema...nu blev det både bakljus, strålkastare fram samt blinkers fram från Biltema vilket berodde på att de var de jag gillade mest. Känns konstigt 😆😎
Jag la mycket tid på fästen idag. Målet var att gömma dem så mycket det gick bakom krängningshämmararna vilket jag lyckades ganska bra med. När jag väl hade fått till det bra så bestämde jag mig för att montera blinkers i samma fäste vilket ställde till det mycket för jag pulverlackade innan provmontering efter den modden...när jag sedan skulle få på noskonen så satt blinkersinfästningen i vägen 🤔 men efter lite kapande så löste det sig. Nu är det nära provkörning, ska bara montera det ett par sista motorplåtar samt montera motstånd på blinkersarna 👍🏻 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Premiärturen för i år avklarad och kameran åkte med för lite bilder. Så udda upplevelse att köra dessa bilen med accet och direktstyrningen, ett stort smile hela tiden.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Re:
Hur ser det ut, blir det körningar som vanligt eller har corona ställt till det? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Re:
Har inte hört att det inte blir av men vem vet i dessa tider? Eller inte... tänkte jag mer på att du har satt ut annons på bilen ![]() _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7028 besök totalt |