Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vridning av chassit med bur
<<   1, 2
4781 besök totalt
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fram är McPerson, dvs ett fjäderben och en arm.
Bak är multilink dvs två "riktiga" armar plus en tredje som ger önskad bump och roll-styrning.

om Nissan redan har klämt dit en McPherson fram, behåll den. Bilprovningen brukar visa visst ogillande när man byter typ av upphängning.

Men se till att fixa in rör som stöttar punkterna som den sitter i. Eftersom du har en motor fram så sitter hjulupphämgningen i princip bara i två balkar som går frammåt och en upprät plåt som bildar hjulhusets innervägg. De lösningen är mjuk som majonäs, så en uppstyvning av allt från fjäderbenstornen till vindrutan kommer förbättra bilens körbarhet och inställningskänslighet rätt mycket.

Har för mig att "inredning" i FIAs mening är mjuka stoppade ytor, dvs inte plåtbitar. Sikta hellre på att lägga raka rör mellan väl definierade rörkorsningar.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Alexi Törnqvist skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Så tolkade jag också reglementet. Men det stod inget om att man inte får lägga till extra material till karossen så den av en händelse hamnar nära buren och då kan svetsas ihop...

Det finns tre stora fördelar med McPherson: Den är enkel att montera på löpande band, den är billig och den lämnar mycket utrymme till motorer och drickabackar.

Så om du överväger att smacka ut 1 miljon bilar per år och tjäna pengar på det, använd McPherson. För alla andra applikationer och egenskaper är dubbla A-armar, multi-link eller stela axlar bättre.

/ Jonas Jarlmark

Bara så jag får lite koll på det där med McPersson & Co. Vad är detta för något?

fram:
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img40659baedbfc8.jpg

bak:
http://200sx.kicks-ass.net/yes/img4073fed861ea9.jpg

Är det något McPersson som behöver bantas( ) till något bättre, istället för att krångla dit rör?

Apropå bur... plåt borde väl kunna ses som en intredningsdetalj(det kan ju tex vara en väldigt fin plåt)? Finns det regler som säger att buren inte får sitta ihop med inredningen?

Ps. Bosse, jag tycker det ser ut som du talar om samma sak i båda fallen... förutom infästningen/armen vid hjulet kan vara annorlunda....

Beror nog mera på att jag inte är så bra på att förklara konstruktionerna, med rätt terminilogi.
om vi säger så här: McPersonlösningen innebär att fjäder/stöddämpare och spindel är integrerade till en enhet. Precis som på de bilder du länkar till. thumbs up
Coil over: Är endast en fjäder, (oftast betydligt smalare), som sitter runt stötdämparen, inte sällan med nedre fästet på stötdämparhöljet justerbart i höjd. Kolla på någon detaljbild på en äldre F1 racer, Formel Ford, eller på någon site för super Seven byggen så tror jag du ser vad jag försöker säga

Märks att jag inte är proffs på att förklara chassiekosntruktioner

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Jonas Jarlmark skrev:
Fram är McPerson, dvs ett fjäderben och en arm.
Bak är multilink dvs två "riktiga" armar plus en tredje som ger önskad bump och roll-styrning.

Ah, då vet jag - tackar!

Citat:

om Nissan redan har klämt dit en McPherson fram, behåll den. Bilprovningen brukar visa visst ogillande när man byter typ av upphängning.

Är det väldigt krångligt att regga bilen med annan hjulupphängning? Tänkte om det kunde vara värt besväret... fast jag vet nog alldeles för lite om hjulupphängningar och sådant för att veta säkert vad jag vill göra - vilket inte är en särskilt bra utgångspunkt för ombyggnationer. Skulle nog behöva ställa en miljon frågor, men tänkte att jag inte skall vara så elak att jag ställer alla dem här. Finns det någon bra litteratur att tillgå, för att få bättre grepp om ämnet? Jag har nyligen köpt Göran Malmbergs väghållningsbok, som är mycket bra, men det står ju inte så mycket om hjulupphängningar där.

Citat:
Men se till att fixa in rör som stöttar punkterna som den sitter i. Eftersom du har en motor fram så sitter hjulupphämgningen i princip bara i två balkar som går frammåt och en upprät plåt som bildar hjulhusets innervägg. De lösningen är mjuk som majonäs, så en uppstyvning av allt från fjäderbenstornen till vindrutan kommer förbättra bilens körbarhet och inställningskänslighet rätt mycket.

Det låter som en rätt smidig lösning. Finns det annars mer man kan göra med själva hjulupphängningen, utan att helt göra om den?

Citat:
Har för mig att "inredning" i FIAs mening är mjuka stoppade ytor, dvs inte plåtbitar. Sikta hellre på att lägga raka rör mellan väl definierade rörkorsningar.

Det skulle ju annars gå att klä plåtbitarna i något fint, som läder, och stoppa dem. Fast jag följer nog ditt råd ändå, istället för att chansa på väldigt tveksamma regeltolkningar.

Bosse L skrev:

Beror nog mera på att jag inte är så bra på att förklara konstruktionerna, med rätt terminilogi.
om vi säger så här: McPersonlösningen innebär att fjäder/stöddämpare och spindel är integrerade till en enhet. Precis som på de bilder du länkar till. thumbs up
Coil over: Är endast en fjäder, (oftast betydligt smalare), som sitter runt stötdämparen, inte sällan med nedre fästet på stötdämparhöljet justerbart i höjd. Kolla på någon detaljbild på en äldre F1 racer, Formel Ford, eller på någon site för super Seven byggen så tror jag du ser vad jag försöker säga

Märks att jag inte är proffs på att förklara chassiekosntruktioner

Eftersom jag tror mig förstå hyffsat nu, så kan du knappast vara dålig på att förklara. Det händer att jag kan vara rätt trög när jag inte förstår saker nämligen.

Coil over är alltså själva fjädern i en sådan här manick(jag har fått för mig att det är hela dämpare+fjäder)?:
http://www.autocarparts.com/part/877/35

Sen är det typ vanlig dämpare med någon form av ställbar "fjädertalrik" nedtill?
Det hela passar, antar jag, oavsett om det är McPersson eller A-armar?

och, såhär ser dubbla A-armar med coil over ut?
http://w1.404.telia.com/~u40406168/14.jpg

Vill bara kolla så jag inte rört till det i skallen igen. Jag har en tendens av att kunna krångla till saker, trots att jag egentligen förstår dem. I sådana lägen är det bara att ruska på skallen och banka in det steg för steg.
Citera
Allmänt banåkaforum
Vridning av chassit med bur
<<   1, 2
4781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande