Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4781 besök totalt |
Fram är McPerson, dvs ett fjäderben och en arm.
Bak är multilink dvs två "riktiga" armar plus en tredje som ger önskad bump och roll-styrning. om Nissan redan har klämt dit en McPherson fram, behåll den. Bilprovningen brukar visa visst ogillande när man byter typ av upphängning. Men se till att fixa in rör som stöttar punkterna som den sitter i. Eftersom du har en motor fram så sitter hjulupphämgningen i princip bara i två balkar som går frammåt och en upprät plåt som bildar hjulhusets innervägg. De lösningen är mjuk som majonäs, så en uppstyvning av allt från fjäderbenstornen till vindrutan kommer förbättra bilens körbarhet och inställningskänslighet rätt mycket. Har för mig att "inredning" i FIAs mening är mjuka stoppade ytor, dvs inte plåtbitar. Sikta hellre på att lägga raka rör mellan väl definierade rörkorsningar. / Jonas Jarlmark |
||||||||||
Beror nog mera på att jag inte är så bra på att förklara konstruktionerna, med rätt terminilogi. ![]() om vi säger så här: McPersonlösningen innebär att fjäder/stöddämpare och spindel är integrerade till en enhet. Precis som på de bilder du länkar till. ![]() Coil over: Är endast en fjäder, (oftast betydligt smalare), som sitter runt stötdämparen, inte sällan med nedre fästet på stötdämparhöljet justerbart i höjd. Kolla på någon detaljbild på en äldre F1 racer, Formel Ford, eller på någon site för super Seven byggen så tror jag du ser vad jag försöker säga ![]() Märks att jag inte är proffs på att förklara chassiekosntruktioner ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Ah, då vet jag - tackar! ![]()
Är det väldigt krångligt att regga bilen med annan hjulupphängning? Tänkte om det kunde vara värt besväret... fast jag vet nog alldeles för lite om hjulupphängningar och sådant för att veta säkert vad jag vill göra - vilket inte är en särskilt bra utgångspunkt för ombyggnationer. Skulle nog behöva ställa en miljon frågor, men tänkte att jag inte skall vara så elak att jag ställer alla dem här. Finns det någon bra litteratur att tillgå, för att få bättre grepp om ämnet? Jag har nyligen köpt Göran Malmbergs väghållningsbok, som är mycket bra, men det står ju inte så mycket om hjulupphängningar där.
Det låter som en rätt smidig lösning. Finns det annars mer man kan göra med själva hjulupphängningen, utan att helt göra om den?
Det skulle ju annars gå att klä plåtbitarna i något fint, som läder, och stoppa dem. Fast jag följer nog ditt råd ändå, istället för att chansa på väldigt tveksamma regeltolkningar. ![]()
Eftersom jag tror mig förstå hyffsat nu, så kan du knappast vara dålig på att förklara. Det händer att jag kan vara rätt trög när jag inte förstår saker nämligen. ![]() Coil over är alltså själva fjädern i en sådan här manick(jag har fått för mig att det är hela dämpare+fjäder)?: http://www.autocarparts.com/part/877 Sen är det typ vanlig dämpare med någon form av ställbar "fjädertalrik" nedtill? Det hela passar, antar jag, oavsett om det är McPersson eller A-armar? och, såhär ser dubbla A-armar med coil over ut? http://w1.404.telia.com/~u40406168/1 Vill bara kolla så jag inte rört till det i skallen igen. Jag har en tendens av att kunna krångla till saker, trots att jag egentligen förstår dem. I sådana lägen är det bara att ruska på skallen och banka in det steg för steg. ![]() ![]() |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4781 besök totalt |