Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (8043 totalt) |
Sjukt fin!!
![]() ![]() |
||
Stort tack Christian, det är ju Du och Ditt makalöst fantastiska bygge som gjort att jag nu ens vågar fundera på SFRO.
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Otroligt imponerad av hela bilen och den detaljnivå du håller
![]() ![]() ![]() ![]() Tokfräsch bil helt enkelt! Vill jag se och höra i verkligheten någon gång... _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||
Det var en av de mest påkostade e28 jag sett, starkt jobbat !
Ang. SFRO. Om du anger ursprung på: Motor växellåda bakaxel (diff) bromsar fram+bak Huvudbromscylinder, hade du bytt den ? (e32 750 25,4mm, har jag på min SFRO reggade 635a) Detta borde räcka kan jag tycka, i stora drag vad jag angav på min 635a. Min "etanol turbo" behövdes lite extra uppgifter ang. motorn. Dynopapper, och kanske även papper på Katalysatorn? S38B36 330hk ? 315 ? Om motorn inte är original får du mörka detta, gillas icke. (om du inte etanol konverterar) Dubbelkolla även vikten så du inte behöver dispens för 20kW / 100 kg. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Hej,
Nu återställd till originalspec på motorn. ![]() Stort tack för tipset, är orolig för att min bil är för lätt. Tjänstevikt enligt transportstyrelsen är 1460kg , det ger kring 297hk med 15kw/100kg. Skulle behöva väga 1540kg för att klara 315hk. Men jag misstänker att min bil är tyngre i och med att kraftigare (=tyngre) bitar har kommit på plats. (Motorn inte minst) Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Kanske igen bra jämförelse, men lite relevant ändå.
Min 635a original tjänstevikt 1545 Glasfiber stötfångare, Alu bromsok fram, Kuggstång minskar vikten. Större bromsar, diffklump, avgassystem, m3 e36 stolar, turbo system, chassi förstärkningar ökar vikten. Min bil har nu 1630 kg som tjänstevikt, om jag kommer ihåg rätt räknades 70kg förare och typ halv tank upp. ~ +100 kg från tom bil med tom tank. I och med att tjänstevikten ökades, minskades lastvikten, för att bibehålla tillåten totalvikt. Detta gjorde att jag "blev av" med en passagerare, som nu är satt till 2. Det går att öka totalvikten för att "behålla passagerare" men var tydligen komplicerat. Väg bilen i förväg, om inte annat för nattsömnen. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Håller på med en sammanställning kring vad bilen kan ha ökat i vikt
![]() ![]() Räcker inte detta får jag väl köpa ett par kartonger med de läckraste chokladpraliner och ställa framför bilen. Har glädjande nog fått lov att hyra portabla fordonsvågar (för CW) , ska bara ordna lite med katalysator innan bilen kan tas ner på hjulen för vägning. Mvh Christer _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Kan vara så att du lättat bilen med 35 kg drag krok också.
Du kan ju alltid sätta tillbaka den ![]() Jag hade svårt att få plats med katalysatorer på min 635a, dom kommer lågt och väldigt långt bak. Under kardanen, mellan hardyskivan och stödlagret kan man säga. Till slut blev det två 2,5 Tums Metalliska, 300 Cells kärnor, har dock funkat bra på besiktningen. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Dessa har jag.
https://www.hova.com/sport-katalysat Ser att den inte är "E-märkt" nu, men det kanske är ovanligt om man väljer en metallisk. För min del har det inte vart några problem i alla fall. Men "Samma" finns även som keramisk, och E-Märkt. https://www.hova.com/sport-katalysat Eftersom dessa är ovala är dom lättare att få in än en rund "Vanlig sport kat" Flödet på två som dessa räcker långt, jätte långt. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Hej,
Har bryderier kring ljuddämpare och katalysatorn. Som det ser ut så behöver det skapas en X-pipe (med uttag för lambdasond) , en katalysator och en liten ljuddämpare. (Sitter en rätt stor ljuddämpare längst bak) Rördiametern är 2". En liten måttskiss ger vid handen att hela det röret blir kring 1200 mm långt. ![]() Min nuvarande ljuddämpare är 560mm (i kroppen). Så nu behöver jag försöka hitta en ljuddämpare som har så små yttermått som möjligt, CC-måttet får gärna vara kring 76mm. Slutar nog med att jag får plocka ner mitt befintliga system och måtta lite. ![]() _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
![]() Varför skall du tränga in ett x-pipe på en rak sexa ![]() Det tar ju bara "stor" plats, tvivlar på bättre effekt. Kanske mulligare ljud. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Re:
Hej, Jag ställer mig lika frågande , men då det sitter original på M5 e34 (som motorn osv kommer från) så bör jag bygga på samma sätt. Lambdasonden sitter dessutom i den. ![]() _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Hej Christer,
Du borde kunna göra som jag gjorde: ![]() Problemet med att placera dämpare här är att den troligen kommer att brännas ur med tiden. Jag hade inget val med tanke på vilka platser som fanns till förfogande och du är väl i liknande sits. Då är det bara att se glad ut. ![]() Den dämparen har CC 75 mm och är 2 x 2". Längd på dämparkroppen är 320 mm och totallängd inkl muffar är 450 mm. Simons U3451DR https://simons.se/produkt/d%C3%A4mpare-duo-51-rf/1874?categoryId=19 _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Re:
Hej Christian, Med den dämparen är jag betydligt närmare målet ( M.a.p totallängden) ![]() ![]() Stort tack ![]() _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Re:
X pipen på en sexa ger lite effekt på lågvarvsvridet. Momentet blir lite högre på låga motorvarvtal, om jag minns rätt runt 3000rpm, såklart beroende på placering. Det är en sekundäravstämning där grenrören är primäravstämningen. Sen blir nog avgassljudet mer högfrekvent och lättare att dämpa med x-pipe. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Nu har äntligen katalysatorn kommit hem , snart påbörjas plåtpusslet.
Fick även tag i en lite ovanlig rätt, en M-tech 1 rätt med 370mm diameter. (Ordinarie är 385mm) ![]() ![]() _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Krysspipa med kat och dämpare äntligen klar
Det här är bara för läckert ![]() För att kunna SFRO-besiktiga min M5-klon behöver jag få dit en x-pipe, katalysator och en ljuddämpare. Då det är ont om plats under bilen får dessa komponenter inte ta mer plats än original ljuddämparen. (Knappt 900mm) När vi började titta på det här var längden 1190 mm... Till min hjälp har jag haft en oerhört skicklig plåtkostnär , vi har haft många och långa diskussioner kring hur detta kan lösas. Idag fick jag besked om att den kombinerade x-pipe-katalysator-ljudämparen är klar ![]() Med en totallängd på 830 mm . ![]() ![]() ![]() _________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||
Kompakt lösning!
Jag tror X-pipen sitter på dessa för att blanda avgaserna före lambda sonden. BMW sexor "Före Lambda" hade inte en regelrätt X-pipe, men det blandade sig i första ljuddämparen. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (8043 totalt) |