Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW "M5" e28 -85 *Plenumet provmonterat*
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8043 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



Sjukt fin!! Det är ju så här en gammal E28 ska tas om hand och inte behöva dö drifting/turbo/kiosk-döden. Kul att du delar med dig. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2030



Äntligen en tråd - bra Christer! Ju fler som får se BMW-porr desto bättre!

thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Stort tack Christian, det är ju Du och Ditt makalöst fantastiska bygge som gjort att jag nu ens vågar fundera på SFRO.

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Otroligt imponerad av hela bilen och den detaljnivå du håller thumbs up thumbs up thumbs up Kul med en inredning som är likadan som den jag hade i min sista e28

Tokfräsch bil helt enkelt! Vill jag se och höra i verkligheten någon gång...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560



Det var en av de mest påkostade e28 jag sett, starkt jobbat !

Ang. SFRO.

Om du anger ursprung på:
Motor
växellåda
bakaxel (diff)
bromsar fram+bak
Huvudbromscylinder, hade du bytt den ? (e32 750 25,4mm, har jag på min SFRO reggade 635a)

Detta borde räcka kan jag tycka, i stora drag vad jag angav på min 635a.

Min "etanol turbo" behövdes lite extra uppgifter ang. motorn.
Dynopapper, och kanske även papper på Katalysatorn?

S38B36 330hk ? 315 ?

Om motorn inte är original får du mörka detta, gillas icke. (om du inte etanol konverterar)

Dubbelkolla även vikten så du inte behöver dispens för 20kW / 100 kg.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Hej,
Nu återställd till originalspec på motorn.

Stort tack för tipset, är orolig för att min bil är för lätt.

Tjänstevikt enligt transportstyrelsen är 1460kg , det ger kring 297hk med 15kw/100kg.
Skulle behöva väga 1540kg för att klara 315hk.


Men jag misstänker att min bil är tyngre i och med att kraftigare (=tyngre) bitar har kommit på plats.
(Motorn inte minst)

Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560



Kanske igen bra jämförelse, men lite relevant ändå.

Min 635a original tjänstevikt 1545

Glasfiber stötfångare, Alu bromsok fram, Kuggstång minskar vikten.
Större bromsar, diffklump, avgassystem, m3 e36 stolar, turbo system, chassi förstärkningar ökar vikten.

Min bil har nu 1630 kg som tjänstevikt, om jag kommer ihåg rätt räknades 70kg förare och typ halv tank upp.
~ +100 kg från tom bil med tom tank.

I och med att tjänstevikten ökades, minskades lastvikten, för att bibehålla tillåten totalvikt.
Detta gjorde att jag "blev av" med en passagerare, som nu är satt till 2.

Det går att öka totalvikten för att "behålla passagerare" men var tydligen komplicerat.


Väg bilen i förväg, om inte annat för nattsömnen.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Håller på med en sammanställning kring vad bilen kan ha ökat i vikt



Räcker inte detta får jag väl köpa ett par kartonger med de läckraste chokladpraliner och ställa framför bilen.

Har glädjande nog fått lov att hyra portabla fordonsvågar (för CW) , ska bara ordna lite med katalysator innan bilen kan tas ner på hjulen för vägning.

Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560



Kan vara så att du lättat bilen med 35 kg drag krok också.

Du kan ju alltid sätta tillbaka den



Jag hade svårt att få plats med katalysatorer på min 635a, dom kommer lågt och väldigt långt bak.
Under kardanen, mellan hardyskivan och stödlagret kan man säga.

Till slut blev det två 2,5 Tums Metalliska, 300 Cells kärnor, har dock funkat bra på besiktningen.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Vart köpte du de kattarna?

Draget har jag mycket riktigt demonterat...

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560



Dessa har jag.

https://www.hova.com/sport-katalysator-2-tum-metallisk/

Ser att den inte är "E-märkt" nu, men det kanske är ovanligt om man väljer en metallisk.
För min del har det inte vart några problem i alla fall.

Men "Samma" finns även som keramisk, och E-Märkt.

https://www.hova.com/sport-katalysator-2-tum-keramisk-e-maerkt/

Eftersom dessa är ovala är dom lättare att få in än en rund "Vanlig sport kat"
Flödet på två som dessa räcker långt, jätte långt.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Hej,
Har bryderier kring ljuddämpare och katalysatorn.
Som det ser ut så behöver det skapas en X-pipe (med uttag för lambdasond) , en katalysator och en liten ljuddämpare. (Sitter en rätt stor ljuddämpare längst bak)

Rördiametern är 2".
En liten måttskiss ger vid handen att hela det röret blir kring 1200 mm långt.


Min nuvarande ljuddämpare är 560mm (i kroppen).

Så nu behöver jag försöka hitta en ljuddämpare som har så små yttermått som möjligt, CC-måttet får gärna vara kring 76mm.

Slutar nog med att jag får plocka ner mitt befintliga system och måtta lite.

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare


2 runda dämpare ger CC80.
Och en totallängd på 1070mm.

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Ursäkta en fråga från en novis.

Varför skall du tränga in ett x-pipe på en rak sexa
Det tar ju bara "stor" plats, tvivlar på bättre effekt. Kanske mulligare ljud.

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Re:

Rolfson skrev:
Ursäkta en fråga från en novis.

Varför skall du tränga in ett x-pipe på en rak sexa
Det tar ju bara "stor" plats, tvivlar på bättre effekt. Kanske mulligare ljud.

Hej,
Jag ställer mig lika frågande , men då det sitter original på M5 e34 (som motorn osv kommer från) så bör jag bygga på samma sätt.
Lambdasonden sitter dessutom i den.


_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2030



Hej Christer,

Du borde kunna göra som jag gjorde:



Problemet med att placera dämpare här är att den troligen kommer att brännas ur
med tiden. Jag hade inget val med tanke på vilka platser som fanns till förfogande
och du är väl i liknande sits. Då är det bara att se glad ut.

Den dämparen har CC 75 mm och är 2 x 2". Längd på dämparkroppen är 320 mm och totallängd
inkl muffar är 450 mm.

Simons U3451DR
https://simons.se/produkt/d%C3%A4mpare-duo-51-rf/1874?categoryId=19

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Re:

Christian Jansson skrev:
Hej Christer,

Massor med bra tips]


Hej Christian,
Med den dämparen är jag betydligt närmare målet ( M.a.p totallängden)





Stort tack

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Re:

Rolfson skrev:
Ursäkta en fråga från en novis.

Varför skall du tränga in ett x-pipe på en rak sexa
Det tar ju bara "stor" plats, tvivlar på bättre effekt. Kanske mulligare ljud.


X pipen på en sexa ger lite effekt på lågvarvsvridet. Momentet blir lite högre på låga motorvarvtal, om jag minns rätt runt 3000rpm, såklart beroende på placering. Det är en sekundäravstämning där grenrören är primäravstämningen. Sen blir nog avgassljudet mer högfrekvent och lättare att dämpa med x-pipe.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Nu har äntligen katalysatorn kommit hem , snart påbörjas plåtpusslet.

Fick även tag i en lite ovanlig rätt, en M-tech 1 rätt med 370mm diameter. (Ordinarie är 385mm)


_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765


Trådstartare
Krysspipa med kat och dämpare äntligen klar

Det här är bara för läckert
För att kunna SFRO-besiktiga min M5-klon behöver jag få dit en x-pipe, katalysator och en ljuddämpare.
Då det är ont om plats under bilen får dessa komponenter inte ta mer plats än original ljuddämparen. (Knappt 900mm)
När vi började titta på det här var längden 1190 mm...

Till min hjälp har jag haft en oerhört skicklig plåtkostnär , vi har haft många och långa diskussioner kring hur detta kan lösas.

Idag fick jag besked om att den kombinerade x-pipe-katalysator-ljudämparen är klar
Med en totallängd på 830 mm .


_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560



Kompakt lösning!

Jag tror X-pipen sitter på dessa för att blanda avgaserna före lambda sonden.

BMW sexor "Före Lambda" hade inte en regelrätt X-pipe, men det blandade sig i första ljuddämparen.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW "M5" e28 -85 *Plenumet provmonterat*
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande