| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Separat oljefilterhållare med uttag för givare. Var köpa?
		 | 
		<< 1, 2 1291 besök totalt | 
| 

https://www.mrtuning.se/universal/ol 
					Jag tycker AN10 verkar lite snålt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 

Om man inte har koll på sin motors tryck och flöde, och hur det påverkas av längden på slang så är minst an12 vettigt.

10 kan strypa en hel del oxå om det börjar bli lite längd på den. 8 är defenetivt smått , På de kinesiska måste man ha koll på flödet genom nipplarna. De är ofta rent felaktigt tillverkade. Ibland är de märkta in/out, ibland rätt ibland fel. Finns säkert filter med olika flödesriktning oxå för den delen. många motorer som skurit omgående pga dessa två fel.  
						_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Den jag länkade till ovan är ett bra exempel. Helt horribel internt, inget som inte gick att åtgärda genom "portning" med en Dremel, men ändå. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 

Re:                                                          

En dum(?) fundering, hur kan det komma sej att så många "made in US" filterhållare och satser för oljefilterflytt av kända fabrikat har dimensionen AN8 på anslutningar? I US kan man ju stämma skjortan av vem som helst för vad som helst på miljonbelopp och vinna! (lite överdrivet förstås   )
						_________________ Calle Olsson  | 
	||||
| 

För att vara ärlig har jag aldrig kollat på sådana grejor från usa, har bara sett an8 brukat följa med på billigaste kinesiska kitten.

Kollar man alla orginal bilar med liknande rör/slang till tex oljekyl så brukar det vara inv 12-14mm. Då max runt 1 m. Om vi säger att an8 slang är varierande inv 10-12mm? å det i billigare varianter av kopplingar/övergångar ofta är nedåt 8-9mm . Lägg till tex två meter slang totalt tur och retur som det lätt blir när man flyttar filtret till en lättare plats . Då är flödet defenetivt i underkant för de allra flesta motorer. Om jag ska spekulera så är ju amerikanska bilar sällan känsliga vad det gäller oljan, lite som en gammal Volvo b23, finns det bara en skvätt olja i motorn så går den 14 varv runt jorden utan problem. Om man tappar ett kilo hit eller dit gör inget. Medans många modernare japanska/europeiska motorer ställer ordentligt mycket högre krav än så för att överleva. An10 slang är betydligt större i flöde men längden på slangen är fortfarande ganska avgörande gällande flöde utan tryckfall. Så har man en modern motor tex audi med hyffsat högt flöde men relativt lågt tryck. Pga tighta lagerspel och tunn olja . Så behöver man gå upp på större diameter/flöde än i fallet med den äldre motorn med högre tryck sett till flödet _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
| 

.

Det här med oljeflöde- och tryck verkar inte vara så enkelt. Hur är det med oljefilter? - större (högre) filter i samma hållare = bättre flöde? - några nackdelar med stort oljefilter? Om man behöver investera i oljekylare, vad ska man tänka på då? _________________ Calle Olsson  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Större filter kan filtrera mer, oljefilter har vanligen en bypas ventil så oljan kan flöda runt när den är kall eller flödet för stort (eller filtret täppt). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
| 

Ja precis som ovanstående skriver. Större filter=mer filteryta=mer flöde. 

Sen har det ju även med filtermassan att göra såklart. Som jag skrev tidigare . Tex Oem filter papper= typ 10-30 micron. Racefilter i olika typer av stål/glasfiber osv, tex 30-50micron. Billiga eftermarknads (vanligen pappfilter) 5-80 micron. Ett pappfilter släpper vanligen igenom mer från början å blir tätare och tätare med tiden. =sämmre flöde. Racefilter /filter med högre flöde har normalt större genomsläpp och någon typ av metall eller andra styvare filtermaterial som inte blir "mättat" på samma sätt över tid. Å andra sidan släpper det igenom mer skit från motorn. Så ett filter med dubbelt så mycket filteryta borde rimligen kunna flöda dubbelt så mycket förorenad olja utan att bli mättat. Vilket såklart är svårt att veta vilken mängd det faktiskt är. Både omöjligt att veta hur stora föroreringar och exakt vilket flöde man har av olja. Mäter man trycket före och efter filtret å jämnför så får man en bra indikation. Som exempel Ett R3/4" std papp filter för industri verkar ligga runt tex 10 micron och 50-55 L/min (vid 10 bar.) 30 micron 60-70 L/min 30 micron stålfilter 80L/min. Vad det innebär då i verkligheten. tex att vid 10 bar in och 55lit/minut Så har man 8 bar ut och kanske 50 liter/min med det fina pappfiltret. Sätter man då 30 ståfilter så har man antagligen mer i krokarna 9.5 bar ut och 53lit/min. (Dessa r3/4" är någorlunda std yttermått så det är typen av filtermaterialet som skiljer. ) Läste någonstans att i vanliga landsvägsbilar så är de föroreingar som över tid sliter ut motorn tex rester förbränningen som sitter på cylinderväggar och sedan förljer med oljan ned i tråget, tex runt 5 -15 micron. Dessa behöver "vi" inte bry oss så mycket om. En motor som går hårt å på bana hinner troligen inte slitas ut , utan dör normalt sett av andra anledningar, tex av att den kokar, en vevstake går av en kolv smälter osv. Så ett racefilter som flödar mer å släpper igenom dessa små föroreringar på 5-25 micron, men iallafall filterar bort mindre spånor och ytttre smuts som troligen kommer i första hand direkt efter motorn har byggts, ja å har man tillräckligt oljeflöde så klarar sig iallafall lager bättre än med ett för fint filter som istället flödar för dåligt vid högre varvtal. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||
| 

Det går att göra det enkelt för sig när det gäller flöde och tryck, om man vet vart den kritiska "strypningen" sitter.

Om det tex är ram/vevlager så räcker det att hålla trycket upp i huvudkanalen som matar dem, eventuella tidigare strypningar på flödet ger lägre tryck (och syns på mätaren) eftersom det lägre flödet över lagren ger mindre tryckfall. Det är väl så här långt som hotrodshop- och internet-logiken kommer. Men om det är en VTEC -motor eller liknande med andra hydrauliska saker som ska fungera så kanske det är andra funktioner som behöver fungera som kanske inte har samma enkla förhållande då det kanske konsumeras en massa olja vid ett lägre tryckfall (tex via PWM-ventiler). Då blir det lätt att det slutar med torrsump och ett par motorras innan det kanske fungerar som en standardmotor. Jag vill gärna ha filtret på rambenet i en hållare med termostat till oljekylaren (eller en laminova), men det är färre slangar och mindre jox med filtret i termostatadapter på blocket... (det kladdar ändå lite... Jag vet inte om detta tillför nåt, jag funderar bara högt.  
						 | 
	||||
| 

Re:                                                          

Tyvärr stryper dessa ännu mer än vad du tror  
För dom säljs med både AN8 och AN10 på ebay m.m. och tyvärr är det samma enhet som används och den är för AN8, men köper du den med AN10 så får du bara adapters som förstorar upp till AN10 Så alltså hålen ner i i hållaren är lika trånga på AN10 som AN8 versionen _________________ Martin Ehrsson RS8  
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a  | 
	||||
| 

Re:                                                          

Jag tror inte de var riktigt så illa, en en adapter man skruvar i kommer alltid strypa lite.och som jag skrev i inlägget senare så var hela skiten katastrofal internt för flöde. Massa skarpa kanter, adaptrarna gick för långt ned etc. Ska jag använda den så ska jag nog svetsa fast adaptrarna och borra ur. Sen är ju en "kortare" strypning inte lika allvarlig som en "lång" även om det inte är bra med strypningar alls. Alla AN kopplingar stryper ju också flödet, vissa mer än andra. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 
	||||
![]()  | 

Skruva banåkabil

Separat oljefilterhållare med uttag för givare. Var köpa?
		 | 
		<< 1, 2 1291 besök totalt |