Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2728 besök totalt
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Litet sidospår men ändå kopplad till grundfrågan:

Hur mycket påverkas varvtiden av att lätta 100 kg på en bil som väger runt 1500 kg?
Att bromsar och däck får ett lättare liv och att du får fler hästar/kg är ju självklart, men vad gör det i verkligheten?

Min gamla Cortina var brutalt lättad, vägde in på 790 kg och var fullständigt olidlig att åka i, tror jag körde 30 mil på gata på 5 år ( men desto fler på bana ), min nuvarande Porsche 944 har allt kvar inkl AC, Mustangen har ljuddämpningsmattor på alla stora plåtdelar som kan skapa resonans. Personligen hade jag inte rensat en bil som ska användas för transport till/från en bana och kanske lite körning till vardags.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En gammal sanning är att balans är viktigare än de sista 30-50kg.
Naturligtvis är det inte fel med låg vikt OCH balans, men det brukar inte vara enkelt att lätta balanserat.
Och nu menar jag balans i massa, inte balans i marktryck ("hörnvikter").
Sen är det olika balanser som passar olika bilar bra (och olika banor, förare,väderlek), självklart enkelt som vanligt.

Sen är den tråkiga sanningen att träning ger mer än lättning (tid på banan vs tid i garage)

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Att lära sig att köra bättre brukar ofta ge motsvarande ett par hundra hästar mer och flera hundra kilo lättning Beroende på var man står när man börjar träna förstås . Är man hyffsat duktig på att ratta så kan man ändå garanterat träna sig till motsvarande 100kg lättning av bilen ytterligare, där ligger nog jag ungefär

Sthlm
Här sen Nov 2020

Trådstartare
Sittastillstol är krav/måste och därför nödvändigt med minst halvbur så man kan ha 4punktsbälte eller liknande. Körde Mantorp med min vardagsbil och jobbade lika mkt med att sitta kvar i stolen, som ändå är tillverkarens skalstolar. Många bra förslag men inser att jag var optimistisk i min beräkning. Krävs nog större ingrepp för att banta 200kg

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Mitt förslag:
*Skaffa en tvåsitsig bil, då kan du ha en halvbur utan att behöva regga om bilen till färre passagerare.
*Lättare stolar, kompenserar vikten du adderar med halvbur och 5-6 punktsbälten, 4 punkt ska du inte ha.
*Hitta helst skalstol som funkar med 3 punktsbälte, för du måste använda det i trafiken å du kommer inte vilja ha något annat heller...
*Riv inte ur allt "onödigt" om du inte ska traila bilen.
*lätta med karossdelar i plast, lätta fälgar, sidorutor/bakrutor i plast. Men gör det sistnämnda riktigt bra, skitsurt med en bil som läcker in vatten...

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lithiumbatteri thumbs up

Sthlm
Här sen Nov 2020

Trådstartare
Re:

safe skrev:
Mitt förslag:
*Skaffa en tvåsitsig bil, då kan du ha en halvbur utan att behöva regga om bilen till färre passagerare.

Vilka alternativ finns det som inte är supersportbil?

Har sneglat på M3 pga prisbilden
Har sett många byggen i usa med Nissan 350z

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Amme skrev:
safe skrev:
Mitt förslag:

Vilka alternativ finns det som inte är supersportbil?

Har sneglat på M3 pga prisbilden
Har sett många byggen i usa med Nissan 350z

Jag kan bara Porsche Men det finns väl en massa japaner, Miata, 350z etc, Corvette etc på andra sidan men de kanske inte är så bra utgångsobjekt om man ska hålla en budget.

Men Miator måste väl vara bland det bättre, finns ju massvis med grejer färdigt till dom.

Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

350Z kan vara lite väl tung eventuellt, inte helt säker men bra att kolla upp

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Janne J skrev:
Litet sidospår men ändå kopplad till grundfrågan:

Hur mycket påverkas varvtiden av att lätta 100 kg på en bil som väger runt 1500 kg?
Att bromsar och däck får ett lättare liv och att du får fler hästar/kg är ju självklart, men vad gör det i verkligheten?

Min gamla Cortina var brutalt lättad, vägde in på 790 kg och var fullständigt olidlig att åka i, tror jag körde 30 mil på gata på 5 år ( men desto fler på bana ), min nuvarande Porsche 944 har allt kvar inkl AC, Mustangen har ljuddämpningsmattor på alla stora plåtdelar som kan skapa resonans. Personligen hade jag inte rensat en bil som ska användas för transport till/från en bana och kanske lite körning till vardags.

Och det kommer tillbaka till beror på utgångsläget...

En bil med liten motorstorlek tjänar oftast riktigt kännbart på lägre vikt, lättare hjul etc.
En bil med stor motor och bra vridmomentskurva blir det mycket mindre skillnad

Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

Amme skrev:
Sittastillstol är krav/måste och därför nödvändigt med minst halvbur så man kan ha 4punktsbälte eller liknande. Körde Mantorp med min vardagsbil och jobbade lika mkt med att sitta kvar i stolen, som ändå är tillverkarens skalstolar. Många bra förslag men inser att jag var optimistisk i min beräkning. Krävs nog större ingrepp för att banta 200kg

Vad är det för bil du åker med på bana nu?

//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020

Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Amme skrev:

Vad är det för bil du åker med på bana nu?

//Lasse

Jag har bara kört min vardagsbil(kombi)en gång på Mantorp. Tidigare körde MC på bana (Gotland ring, kinnekulle m.fl) men det var i 20 års åldern

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:

350Z är vad jag blocketknarkar . Vad jag sett ligger tjänstevikten runt 1400kg vilket redan där är hundratalet kg lättare än vilken jämtida 3-serie . Dessutom finns det drösvis med eftamarknadsplast till den modellen

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Magnus Thomé skrev:

350Z är vad jag blocketknarkar . Vad jag sett ligger tjänstevikten runt 1400kg vilket redan där är hundratalet kg lättare än vilken jämtida 3-serie . Dessutom finns det drösvis med eftamarknadsplast till den modellen

Intressant, då var jag fullständigt ute och cyklade! 1400kg är ju utmärkt.

Sthlm
Här sen Nov 2020

Trådstartare
Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Magnus Thomé skrev:

Ja det finns mkt eftermarknad till 350z men inget slår ljudet av en V8

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Magnus Thomé skrev:

Intressant, då var jag fullständigt ute och cyklade! 1400kg är ju utmärkt.

...eller inte . Var tvungen att kika runt lite igen. Viktuppgifter skiljer rätt bra på modellen, över 1500kg får man nog räkna med på tidiga 350 och det sticker iväg med årsmodellerna .

Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020

Trådstartare
Re:

Eddie Varvstopp skrev:

...eller inte . Var tvungen att kika runt lite igen. Viktuppgifter skiljer rätt bra på modellen, över 1500kg får man nog räkna med på tidiga 350 och det sticker iväg med årsmodellerna .

Bland annat därför jag övergav den modellen. Hittade inga bra uppgifter på den. Står på flesta ställen mellan 1450kg till drygt 1600
Kan ju inte be om att få väga varje bil jag kollar på innan köp

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_350Z#Specifications

Enligt wikipedia väger en tidig från 1,446 kg och en sen 1,544 kg, ännu mer för roadstern. 20 hk mindre för en tidig, men det kan kanske kvitta.

Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017

Sportig, låg vikt och V8 = TVR

Stockholm