Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2728 besök totalt
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4589



Litet sidospår men ändå kopplad till grundfrågan:

Hur mycket påverkas varvtiden av att lätta 100 kg på en bil som väger runt 1500 kg?
Att bromsar och däck får ett lättare liv och att du får fler hästar/kg är ju självklart, men vad gör det i verkligheten?

Min gamla Cortina var brutalt lättad, vägde in på 790 kg och var fullständigt olidlig att åka i, tror jag körde 30 mil på gata på 5 år ( men desto fler på bana ), min nuvarande Porsche 944 har allt kvar inkl AC, Mustangen har ljuddämpningsmattor på alla stora plåtdelar som kan skapa resonans. Personligen hade jag inte rensat en bil som ska användas för transport till/från en bana och kanske lite körning till vardags.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20311



En gammal sanning är att balans är viktigare än de sista 30-50kg.
Naturligtvis är det inte fel med låg vikt OCH balans, men det brukar inte vara enkelt att lätta balanserat.
Och nu menar jag balans i massa, inte balans i marktryck ("hörnvikter").
Sen är det olika balanser som passar olika bilar bra (och olika banor, förare,väderlek), självklart enkelt som vanligt.

Sen är den tråkiga sanningen att träning ger mer än lättning (tid på banan vs tid i garage)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Att lära sig att köra bättre brukar ofta ge motsvarande ett par hundra hästar mer och flera hundra kilo lättning Beroende på var man står när man börjar träna förstås . Är man hyffsat duktig på att ratta så kan man ändå garanterat träna sig till motsvarande 100kg lättning av bilen ytterligare, där ligger nog jag ungefär

_________________
Magnus Thomé
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Sittastillstol är krav/måste och därför nödvändigt med minst halvbur så man kan ha 4punktsbälte eller liknande. Körde Mantorp med min vardagsbil och jobbade lika mkt med att sitta kvar i stolen, som ändå är tillverkarens skalstolar. Många bra förslag men inser att jag var optimistisk i min beräkning. Krävs nog större ingrepp för att banta 200kg

_________________
Amir Moghaddam
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Mitt förslag:
*Skaffa en tvåsitsig bil, då kan du ha en halvbur utan att behöva regga om bilen till färre passagerare.
*Lättare stolar, kompenserar vikten du adderar med halvbur och 5-6 punktsbälten, 4 punkt ska du inte ha.
*Hitta helst skalstol som funkar med 3 punktsbälte, för du måste använda det i trafiken å du kommer inte vilja ha något annat heller...
*Riv inte ur allt "onödigt" om du inte ska traila bilen.
*lätta med karossdelar i plast, lätta fälgar, sidorutor/bakrutor i plast. Men gör det sistnämnda riktigt bra, skitsurt med en bil som läcker in vatten...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Lithiumbatteri thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

safe skrev:
Mitt förslag:
*Skaffa en tvåsitsig bil, då kan du ha en halvbur utan att behöva regga om bilen till färre passagerare.


Vilka alternativ finns det som inte är supersportbil?

Har sneglat på M3 pga prisbilden
Har sett många byggen i usa med Nissan 350z

_________________
Amir Moghaddam
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



Re:

Amme skrev:
safe skrev:
Mitt förslag:
*Skaffa en tvåsitsig bil, då kan du ha en halvbur utan att behöva regga om bilen till färre passagerare.


Vilka alternativ finns det som inte är supersportbil?

Har sneglat på M3 pga prisbilden
Har sett många byggen i usa med Nissan 350z


Jag kan bara Porsche Men det finns väl en massa japaner, Miata, 350z etc, Corvette etc på andra sidan men de kanske inte är så bra utgångsobjekt om man ska hålla en budget.

Men Miator måste väl vara bland det bättre, finns ju massvis med grejer färdigt till dom.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

350Z kan vara lite väl tung eventuellt, inte helt säker men bra att kolla upp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Re:

Janne J skrev:
Litet sidospår men ändå kopplad till grundfrågan:

Hur mycket påverkas varvtiden av att lätta 100 kg på en bil som väger runt 1500 kg?
Att bromsar och däck får ett lättare liv och att du får fler hästar/kg är ju självklart, men vad gör det i verkligheten?

Min gamla Cortina var brutalt lättad, vägde in på 790 kg och var fullständigt olidlig att åka i, tror jag körde 30 mil på gata på 5 år ( men desto fler på bana ), min nuvarande Porsche 944 har allt kvar inkl AC, Mustangen har ljuddämpningsmattor på alla stora plåtdelar som kan skapa resonans. Personligen hade jag inte rensat en bil som ska användas för transport till/från en bana och kanske lite körning till vardags.


Och det kommer tillbaka till beror på utgångsläget...

En bil med liten motorstorlek tjänar oftast riktigt kännbart på lägre vikt, lättare hjul etc.
En bil med stor motor och bra vridmomentskurva blir det mycket mindre skillnad

_________________
Roland Johansson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Re:

Amme skrev:
Sittastillstol är krav/måste och därför nödvändigt med minst halvbur så man kan ha 4punktsbälte eller liknande. Körde Mantorp med min vardagsbil och jobbade lika mkt med att sitta kvar i stolen, som ändå är tillverkarens skalstolar. Många bra förslag men inser att jag var optimistisk i min beräkning. Krävs nog större ingrepp för att banta 200kg


Vad är det för bil du åker med på bana nu?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Amme skrev:
Sittastillstol är krav/måste och därför nödvändigt med minst halvbur så man kan ha 4punktsbälte eller liknande. Körde Mantorp med min vardagsbil och jobbade lika mkt med att sitta kvar i stolen, som ändå är tillverkarens skalstolar. Många bra förslag men inser att jag var optimistisk i min beräkning. Krävs nog större ingrepp för att banta 200kg


Vad är det för bil du åker med på bana nu?

//Lasse


Jag har bara kört min vardagsbil(kombi)en gång på Mantorp. Tidigare körde MC på bana (Gotland ring, kinnekulle m.fl) men det var i 20 års åldern

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Re:

Magnus Thomé skrev:
350Z kan vara lite väl tung eventuellt, inte helt säker men bra att kolla upp


350Z är vad jag blocketknarkar . Vad jag sett ligger tjänstevikten runt 1400kg vilket redan där är hundratalet kg lättare än vilken jämtida 3-serie . Dessutom finns det drösvis med eftamarknadsplast till den modellen

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Magnus Thomé skrev:
350Z kan vara lite väl tung eventuellt, inte helt säker men bra att kolla upp


350Z är vad jag blocketknarkar . Vad jag sett ligger tjänstevikten runt 1400kg vilket redan där är hundratalet kg lättare än vilken jämtida 3-serie . Dessutom finns det drösvis med eftamarknadsplast till den modellen


Intressant, då var jag fullständigt ute och cyklade! 1400kg är ju utmärkt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Magnus Thomé skrev:
350Z kan vara lite väl tung eventuellt, inte helt säker men bra att kolla upp


350Z är vad jag blocketknarkar . Vad jag sett ligger tjänstevikten runt 1400kg vilket redan där är hundratalet kg lättare än vilken jämtida 3-serie . Dessutom finns det drösvis med eftamarknadsplast till den modellen


Ja det finns mkt eftermarknad till 350z men inget slår ljudet av en V8

_________________
Amir Moghaddam
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Re:

Magnus Thomé skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Magnus Thomé skrev:
350Z kan vara lite väl tung eventuellt, inte helt säker men bra att kolla upp


350Z är vad jag blocketknarkar . Vad jag sett ligger tjänstevikten runt 1400kg vilket redan där är hundratalet kg lättare än vilken jämtida 3-serie . Dessutom finns det drösvis med eftamarknadsplast till den modellen


Intressant, då var jag fullständigt ute och cyklade! 1400kg är ju utmärkt.


...eller inte . Var tvungen att kika runt lite igen. Viktuppgifter skiljer rätt bra på modellen, över 1500kg får man nog räkna med på tidiga 350 och det sticker iväg med årsmodellerna .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Amme
Sthlm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 16


Trådstartare
Re:

Eddie Varvstopp skrev:


...eller inte . Var tvungen att kika runt lite igen. Viktuppgifter skiljer rätt bra på modellen, över 1500kg får man nog räkna med på tidiga 350 och det sticker iväg med årsmodellerna .

Bland annat därför jag övergav den modellen. Hittade inga bra uppgifter på den. Står på flesta ställen mellan 1450kg till drygt 1600
Kan ju inte be om att få väga varje bil jag kollar på innan köp

_________________
Amir Moghaddam
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2449



https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_350Z#Specifications

Enligt wikipedia väger en tidig från 1,446 kg och en sen 1,544 kg, ännu mer för roadstern. 20 hk mindre för en tidig, men det kan kanske kvitta.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 236



Sportig, låg vikt och V8 = TVR

_________________
Kai Anttila
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Corvette? Ingen aning vad de väger

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Viktbesparing vid ombygge?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2728 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande