| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Elektrisk vattenpump?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (2962 totalt) |
|
Re:
Jag ger upp. Du får be någon läsa det du skriver .... och det jag skriver. Dessa två tryck har ingenting med varandra att göra ! Jag går tillbaka till att ägna mej åt mitt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Jag har absolut inte något agg till dej som person. Men det du skriver ibland..... innehåller grova felaktigheter. Och ibland är det bara bla bla bla. Är man inte helt säker på hela bilden och orsaken till att vissa saker funkar som det gör, så kanske men inte ska skriva ens egna slutledningar som fakta. Bla bla... kan man skriva. Men inte i en teknisk fråga, där folk faktiskt frågar för att få reda på fakta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Håkan. På vissa motorer sitter temostaten före pump och på vissa efter pump.
Så den styr inte alltid tempen på samma sätt. Nu vet jag inte vilken typ av flöde det är på den motorn trådskaparen äger, och det är därför jag säger det mer som generell input än Specifikt. (Har jag målat ut något som det enda sanna faktumet så vill jag påpeka att så inte är fallet. ) Här är exempel på vad jag pratar om internt flöde. En ganska vanlig termostat, där vanligen den större skivan i mitten öppnar flödet mot kylaren, kragen runt denna är strypningen. Och den lilla skivan längre ut brukar blockera det interna flödet i motorn. Då kan det Tex vara så att den stora öppnar när motorn är i driftstemp. När den är ytterligare några grader rör sig den lilla skivan och blockerar korta vägen genom motorn så att allt flöde går genom kylare .
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Jag läste ursprungsinlägget en gång till och förstår nu vad håkan menar (eventuellt) jag ber om ursäkt att jag skapar förvirring.
Davis Craig pumpen "klarar bara 0.5 kilo" Ja alltså det är vad den klarar av att bygga upp. Trycket i systemet är "alltid" högre än 0.5 och den klarar garanterat väldigt mycket högre tryck (utan att gå sönder) Men den klarar inte av att bygga upp ett högre tryck än 0.5 kilo. Så vad var då grundfrågan.? Ja ett kylsystem har högre tryck. Oftast minst runt ett kilo under drift. Och ja, en mekanisk pump skapar oxå ett högre tryck än de 0.5 bar som davies pumpen klarar att bygga. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
Du får nog läsa några gånger till.......
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Den här tråden får mig att tänka på ett par som har varit gifta för länge och där den ena använder härskarteknik/alltid utgår från att han har rätt och den andra som desperat försöker vinna den först nämndes godkännande.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
|
Re:
Skönt med förståelse _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
|
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Jag har kört med bortplockad termostat, sänkt tryck (ändrat fjäder i kylarlocket) och Davies craig pump som körts med både deras egen styrning samt en egengjord arduino mosfet variant.
Jag fick det aldrig att lira så bra, motorn gick FÖR KALL då det behövdes så sjukt lite flöde igenom kylaren för att hålla ner tempen på min 345kw motor. Så tempen svajade för mycket för min smak (inte jättekul att mappa kompenseringar). Hade kanske gått lösa med att sätta tillbaka termostaten och låta pumpen gå "på fullt" helatiden, använda mindre kylare eller bara använda bilen på bana
Jag går tillbaka till mekanisk pump och termostat nu iaf. _________________ AIexander StenvaII |
||||||
|
Jag körde några år med davies craig pump som jag PWM styrde med manuell vridpot. Ingen PID återkoppling. Det var utrymmesskäl. Provade först utan termostat. Men det funkade mycket stabilare med termostat. Efter intrimmning tyckte jag det var kanonbra. Förutom att efterkyla motorn kan man också lufta systemet enkelt.
Oftast designar man om rören för kylsystemet och det kan behövas några versioner innan man får till det helt bra. jag fick göra om anslutningen från toppen 2 ggr för det blev luftfickor där. pumpen gillar inte när toppackningen i motorn går och trycket ökar ordentligt ;-)
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
De finns i aluminium också!
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Vi körde två st små lågt monterade pumpar, en till varje cylinderbank, på Dragracingbilen. Ingen termostat och ingen vanlig vattenpump. Men strypning på utloppet och sedan gemensamt rör till kylaren. Det gick också jättebra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Jag misstänker att man också styr flödet genom motorn mha olika storlekar på hål i vissa packningar? T ex topplockspackningen som ibland har väldigt små hål jämfört med kanalerna och även insugsrör som har utlopp men har packningar med "märkligt olika stora hål" på olika positioner.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Helt säkert är det så. På de motorer jag varit i närmare kontakt med har termostat/vattenutlopp varit i samma ände av motorn som vattenpump/vatteninlopp. Vattnet åker in i blockets framkant och skall åka ända bort till bakkanten och kyla både block och topp runt sista cylindern tillräckligt bra. Säkert är det inte exakt lika flöde runt alla cylindrar men det måste vara tillräckligt för att kyla den med minst gynnsamt läge/sämst flöde. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Elektrisk vattenpump?
|
<< 1, 2 7 besök senaste veckan (2962 totalt) |

