Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 5717 besök totalt |
Har tyvärr ingen lös led på bild på datorn, men så här ser det ut från ovan. Nedre justerbara leden ser likadan ut... ![]() Här har jag försökt rita en skiss över hur det ser ut... ![]() Vi har alltså en sådan här i övre bärarmen för camberjustering och en likadan i främre fästet på undre bärarmen för toe-justering. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Vi har svetsat bärarmarna med "rätt" toe enligt den info vi hittat från liknande bilar (kommer inte ihåg om det var 1mm totalt eller per sida) så detta är bara för att ta hand om den sista finjusteringen ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det är just det jag reagerade på. om det är fasta likadana bussningar i alla tre lederna.....så kommer ni att få spänningar vid justering och fjädringsrörelse. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Förstår vad du menar Butterfly.
Westfields bärarmar ser nästan exakt likadana ut.. Blev lite fundersam själv när jag började montera ihop min bakvagn, men dom vill ju ha det så.. Här är en bild som jag har stulit från www.roadster.se Den del av bärarmen som är dold bakom spindeln har en unibal för toe-justering. ![]() Edit: En tydligare bild från "westfield" här på forumets byggdagbok, www.kallerman.com/westfield ![]() |
||||
Det där gillar jag inte.... > ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det ser ju mycket märkligt ut...Frågan är väl vad det sitter för bussningar...Är det av gummi/dyligt så ska det väl finnas lite "Rörlighet" men är det stumma bussnigar så lär ju bärarmarna eller fäste gå sönder...
_________________ Sven Sandström |
||||
Jo det är ju en gummibussning som sitter där. Fast tjockleken på gummit är på sin höjd 3mm, säkert närmare 2 egentligen.. Visst känns det ju lite buggigt att man har gjort sådär men, bussningen var väl billigare än att sätta dit en till uniball. Hittade en närbild på bussningen på "westfields" hemsida, www.kallerman.com/westfield ![]() |
||||
Känns mkt underligt att man skulle "spara in" på denna utgift när man använder uniballs på övriga ställen. Skillnaden kan inte vara mer än ngn tia.
![]() Sen som Butterfly säger, vi gillar inte denna lösning. Så petig, nä. Gör om, gör rätt! Som det hette i det gröna. ![]() |
||||
Hej
Å andra sidan så funkar det faktiskt med gummibussningarna. Det är ju inte ovanligt att andra justeringar och större vridningar i hjulupphängningar tas upp av gummibussningars flex. Titta på en stel axel till exempel... Uniballs är bra och fint på många sätt men ska man köra bilen på gata är det faktiskt rätt mycket slitage på den typen av leder. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag har faktiskt tänkt om nu...
![]() Istället för den lösningen som finns på de tidigare bilderna så kommer jag att göra något som liknar Westfields bakvagn fast med länkhuvud på alla ställen ute vid navhållaren till bakvagnen. Försöker hitta något vettigt alternativ till tätningen. Närmast ligger för närvarande Mecmoves gummibälg som man kränger över länkhuvudet - kostar 54 kr + 48 kr om man vill ha distansringar i rostfritt till. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 5717 besök totalt |