Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS ser mycket intressant ut...
<<   1, 2
3071 besök totalt
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Atariman skrev:
I den här bilklassen upplever jag personligen Golf R32 som betydligt mer intressant. Kanske inte känns fullt lika pigg och alert (av förklarliga skäl vad gäller vikten), men den har Haldexdrift och markant mycket högre kvalitetskänsla. thumbs up


Nu har jag inte provkört nån R32:a men jag har läst en del negativt om den bilen, framförallt om vikten som du nämde men ochså om motorn. De menar att den tydligen ska vara rätt "tråkig", den är ju trots allt till stor del konstruerad på en "vardagsmotor" så det kanske är förståligt? Sen tror jag kvalitetskänslan i matrial och beetende är klart bättre än Focusen. thumbs up
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Andreas Persson skrev:
Atariman skrev:
I den här bilklassen upplever jag personligen Golf R32 som betydligt mer intressant. Kanske inte känns fullt lika pigg och alert (av förklarliga skäl vad gäller vikten), men den har Haldexdrift och markant mycket högre kvalitetskänsla. thumbs up


Nu har jag inte provkört nån R32:a men jag har läst en del negativt om den bilen, framförallt om vikten som du nämde men ochså om motorn. De menar att den tydligen ska vara rätt "tråkig", den är ju trots allt till stor del konstruerad på en "vardagsmotor" så det kanske är förståligt? Sen tror jag kvalitetskänslan i matrial och beetende är klart bättre än Focusen. thumbs up


Hmm, ja, jag vet inte jag - EVo, mfl, anser ju den vara det klart bästa köpet i klassen?

_________________
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569




_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Personligen kan jag inte unna mig den lyxen av att gå till närmsta Ford handlare och provköra en RS (dels för att dom inte har en för provkörning, och dels för att jag antagligen inte skulle få i vilket fall som helst). Men en Ford Ficus ST170 har jag kört dock! Den var rolig måste jag bara säga, fast den var juh klart ett nära sönderkört provex...
Bromsarna verkade dock inte hålla måttet, började brinna och ryka kraftigt efter ett tag
Är det för övrigt så mycket som skilljer en ST170 från en RS?
Bortsett från att RS är bestyckad med auto-lag gaspedal?
För Ficus ST170 är helt klart roligare att köra än tex VW Golf GTi, även om Golfen känns mer som en bil innifrån...
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Skillnaden mot ST170 och vanliga Focus är ju rätt stor, som det delvis framgår av den eminenta provkörningsrapporten. Motor, låda och slutväxel, andra hjulupphängningar (ombyggt för att få dit 18-tummarna "optimalt", förstärkt kaross, breddad...

Motorn är baserad på Duratech som i sin tur är en utveckling av Zetec, den trivs nog rätt bra med turboladdning men jag blir inte förvånad om turbokicken är avsiktlig...

Jag har inte haft chansen att testa bilen (är ju inte vanlig som demobil...) men det finns faktiskt två RS inom 30 mil, det är rätt kul.

Priset kan kännas högt men jämfört med vad Sierra/Escort Cosworth kostade är det inte så stor höjning - dessutom är bilen knappast riktad till dem som funderar på en beggad 993 eller EVo - bilen är byggd för oss som gått ned oss i Fordträsket och vill ha den för att den är det ballaste Ford Europa byggt på snart 10 år... ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Nu har jag inte provkört nån R32:a men jag har läst en del negativt om den bilen, framförallt om vikten som du nämde men ochså om motorn. De menar att den tydligen ska vara rätt "tråkig", den är ju trots allt till stor del konstruerad på en "vardagsmotor" så det kanske är förståligt? Sen tror jag kvalitetskänslan i matrial och beetende är klart bättre än Focusen.


Jag har kört R32. Trots att jag inte direkt hade några förväntningar blev jag faktiskt besviken. Man hade lyckats göra den BÅDE hård och svampig på en gång! Fjädringen var hård och stötig (gillar jag!), men ändå kändes den svampig i reaktioner och feedback. Märklig upplevelse. Den verkade också väga väldigt mycket, typ 200 kilo extra ljuddämpning. Speciellt fort gick det inte heller.
Motorn lät gott, ska det sägas. Och bara bakifrån, alltså avgasljud. Gillar jag.

Lite svårt att inse vilka kundkretsen skulle vara. De som vill ha en snabb lyxgolf lär bli besvikna på den hårda fjädringen. De som vill ha en kul bil att klämma runt kurvor/racerbanor lär bli besvikna på svampigheten och tyngden. Möjligen skulle den passa oss svenskar som vill ta sej någorlunda bekvämt ned till Ringen och samtidigt kunna köra någorlunda snabbt runt den

Focus RS har jag tyvärr inte kört, men får ju intrycket att den vänder sej till kurvor/ban-folket och lyckas med det.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Visst är det trevligt med prestandauppgifter men tycker nog man skall köra bilen innan man dömer den efter andras åsikter (Motorjournalister t.ex) Det är ju inte dom som betalar 300k för en bil och det är inte domsomanvänder den varje dag...Köpa en sån här bil handlar om känsla, vad man attraheras av helt enkelt
Bra reportage skrivet om bilen, personligen är jag inte speciellt förtjust i turbomaskiner med lag i men skulle inte säga nej för en provkörning om tillfälle erbjuds thumbs up

Tips till er. Fick Automobil i brevlådan häromdagen. Där testas Fård Fikus mot Folka Golf R32 och Rostalfa 147 GTA. Mycket bra test!

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ford i Eskilstuna har en som demobil ! Bara o åka dit o prova !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Visst är det trevligt med prestandauppgifter men tycker nog man skall köra bilen innan man dömer den efter andras åsikter (Motorjournalister t.ex) Det är ju inte dom som betalar 300k för en bil och det är inte domsomanvänder den varje dag...Köpa en sån här bil handlar om känsla, vad man attraheras av helt enkelt


Instämmer helt. Mäniskor är olika och det är naturligtvis därför bilar är så olika. Man ska köpa det man SJÄLV vill ha, inte det motorjournalisterna gillar, eller kompisarna, eller morsan. Jag känner folk som går helt efter vad de läst i sin favoritbiltidning, de har t.o.m. lagt sej till med motorjournalisternas vokabulär, som "harmonisk körupplevelse" eller liknande. Nå, det är ju deras problem...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Vad är det för motorvolym och vad är effektuttaget? drygt 200hk från 2L eller?



Ford uppger 215 hk från 2 liter.


Motor 1 989 cc, 2 liter, cylinderdiameter (mm): 84,8, slaglängd (mm): 88 och kompression: 8 med 4 cyl. rak, tvärställd och dubbla överligg kamaxlar med variabla ventiltider och 4 ventiler per cylinder ZETEC
Kompressor med turbo
Bränslesystem multi-point insprutning
Bränsle blyfri
Prestanda: max hastighet (km/tim): 232 och acceleration 0-100 km/tim (sek): 6,4
Effekt ISo, 158 kW, 215 HK, vid varv/m: 5 500, max vridmoment Nm 310 och vid varv/m: 3 500

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Hur går det med RS:erna har hört rykten om att topparna går som smör i solsken (kanske överdrivet, men dom har tydligen problem?)
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Johan CooperS skrev:
Hur går det med RS:erna har hört rykten om att topparna går som smör i solsken (kanske överdrivet, men dom har tydligen problem?)


Dom kokar tydligen lätt, antar att det är därför topparna går..

_________________
Anders Berglund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17955



Kristoffer R skrev:
Ford uppger 215 hk från 2 liter.
Med så lite effekt ur en så stor motor borde man inte märka att det är turbo på den. Om inte ketchup-känslan är avsiktligt ditmappad. Då borde det ju gå att få den bättre i efterhand.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Ford Focus RS ser mycket intressant ut...
<<   1, 2
3071 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande