Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 40 besök senaste veckan (10495 totalt) |
Re:
Fingers crossed! ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Hur gick det med Assen?
Helt missat din Cup - riktigt skoj val! Dessutom hanterbar mekaniskt, ganska lik gatbilen ju. 997 och sedan 991 blir ju en helt annan liga underhållsmässigt. Har en polare som kör 996 Cup och hans enda invändning är att det börjar bli lite knepigt att få tag på delar, nåt du märkt? Många delar verkar ju iofs vara uppgraderade t 997, kanske bättre tillgänglighet på dem. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Re:
Floppade lite med Assen på det sättet att 90's utgick och jag fick köra min 944S2 istället. Var dock rasande kul bana även om vädret kunde varit roligare så blev behållningen stor. Tyvärr så verkar min 996 Cup och tankarna på 90's i Europa stanna vid en dröm då tävlingsorginasationen har dragit i handbromsen när det gäller en 90-klass. Finns säkert andra sammanahang man kan köra bilen utomlands men har inte grävt så mycket i det ännu. Gillar dessutom inramningen i det gänget jag kör med. Summan av det hela är att jag kör 996 Cup med PCSR framöver vid låt säga 3-4 helger och sedan kör jag 944:an ute i Europa precis som tidigare. Blev avrådd från att köpa 996 Cup i början just beroende på brist på delar. Akilleshälen är tydligen växellådan men tipset jag fått nu är att vara lite försiktigare i växlingar och låta det ta lite längre tid samt låta någon expert gå igenom den mellan säsonger. Motorn är och skall vara tämligen skottsäker och finns många bilar som gått över 100h mellan renoveringar utan något större effekttapp. Har ju bara kört en gång så här långt men nog tusan var det kul med närmare 400 bhp jämfört med min 944:a som har runt 260 bhp dessutom gillar jag knuffen med motorn där bak. Skall bli kul att lära sig! Blir kul att du kommer till PCSR och kör lite. Kommer vara utvecklande! ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Var inne och kikade lite på YTCC och såg att jag inte skulle kunna köra med min 968:a då den är för ny, kikade då på 90's men såg då att klassen tyvärr utgår 2023 ![]() Hade varit kul att komma ut och testa i Europa nångång. 996 cup är en dröm, saknar min gamle 996GT3CS -01. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re:
Ja jäklar så synd att det inte blev något, jag var ganska bestämd att köra Spa -23. Hur fränt hade det inte varit att vi förflyttade körningen från Mantorp i höstas till Spa!? ![]() ![]() ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Blev det nåt Cup-åka 2023?
Har en hejdlös cup-itch att klia efter att i september på Gotland kört slicksbilar för första gången. 996 Cup och GT4 Clubsport - som du skrev i första inlägget om cupbilar och drpger så går det inte riktigt att släppa... Jag brukar ju försöka köra med PCSR så ofta jag kan ändå och där passar ju de bilarna bra. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Varit rätt tyst om 996 cup här i snart två år. Förra året blev lite lätt avbrutet av svårare MC olycka men är nu tillbaks i hyfsad form.
Premiär på Gelleråsen i helgen som var med PCSR såsom tidsträning dvs körde träningspass men inget kval eller tävling. Som vanligt galet mycket körtid och knappt möjligt att orka köra alla pass. Vädret var vettigt på lördagen men söndagen var bedrövlig fram till eftermiddagen då det blåste lätt storm. Depåtältet fick duktigt med stryk tyvärr. Lite strul med bilen i form av ej åtskruvad ventil på höger fram....kom in på 0,6 bar efter näst sista passet. Lite strul med air jacks som måste renoveras. I övrigt inget att gnälla om. 996 cup vs väldigt modifierad 944:a är som dag och natt. Cup bilen är ett monster i jämförelse i alla avseenden. Tycker ändå att jag verkligen löpt linan ut med 944:an men en fabrikstävlingsbil är galet mycket råare. I fortsättningen blir det hörselproppar då ljudnivån i bilen är galet hög ![]() Körmässigt har jag mycket att lära mig och då framförallt ingång i kurva. Har alltför hög fart in i sväng och får därmed rejält understyrt. Dessutom blir jag tvungen att ta tag i tå häl träning ned till tvåan då det skrapade alltför mycket vid vissa nedväxlingar. I övrigt kul som tusan och ett jäkla tryck när man gasar ut från böj och bilen sätter sig. Tidsmässigt vill jag ned 1.5 - 2 sekunder på sikt men Gelleråsen är ingen favoritbana med för mig för många tvära kurvor. Mäktade med ett varv under 1.10 och sedan ett gäng varv strax över. Gör mig klart konkurrenskraftig i dagens startfält men jag vill gärna komma ned till historiska varvtider. Planen är liksom tidigare att bli rejält bekväm med bilen och sedan byta ut 944:an mot 996:an och fortsätta köra europeiska F1 banor och ibland lite mindre banor. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Kul! Inte direkt ett motmedel till min Cup-längtan... Blir i a f BE-kort i sommar, nödvändigt första steg.
Vad är "historiska tider" med 996 Cup? Banan har ju förändrats lite under årens lopp, är inte sub-1.10 OK-ish? _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
Re:
Vet inte vad historiska tider är på 996cup men jag körde 11.5 med min 996turbo rwd med gt3 chassi, nankang ar1. Tycker nog 1.10 är rätt ok, 1.09-1.085 borde inte vara omöjligt. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Är detta på slicks eller r-däck? Om det är på r-däck 1.10 låter det väldigt respektabelt. ![]() Instämmer om Gelleråsen. Synd att den extra asfalt utanför curbsen som Göransson(?) lade dit precis när han köpt banan har blivit omöjlig att köra på (pga höjda curbs) eller tagits bort. Men de tilläggen blev Gelleråsen en kul bana med ett harmoniskt spår. Nu är det tillbaka till bryt och bråk. Tå&Häl/varvtalsmatchning sätter man imho på kort tid om man bara har en bra vardagsbil att träna med. Helst stående gaspedal. Det går att öva vid rödljus i 30 km/h. Kul plan att åka ut i Europa! RSR:s körningar på Spa kan nog passa i en tävlingsbil. I en långsam clubräser (som min) är det för stor fartskillnad till LMP- och WEC-bilarna. Men i en 996 Cup (på slicks!) tror jag man är ganska hemma. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Hade en lucka i sommarens kalender och passade på att köra lite tidsträning med PCSR för att träna lite växlingar och spårval. Banan blev Mantorp, vilket passar mig utmärkt då jag gillar den väsentligt mer än Gelleråsen som jag körde senast. Det här var 3:e gången på bana med bilen och också årets sist. Vansinnigt kul bil att ratta och så jäkla annorlunda mot 944:an. Styrningen är så fjäderlätt så det går att styra med fingertopparna om man skulle önska det ser på min minst sagt dåliga film att jag knappt har vänsterhanden på ratten i vissa böjar. Väldigt annorlunda körupplevelse.
Putsade min bästa tid rätt så bra mot förra året trots begagnade däck idag och tror jag kommer hänga med rätt bra nästa säsong. 1.22.45 blev dagens bästa tid under förmiddagen. Tyvärr ströks sista passet där tempen stigit till en mer gynnsam nivå ur greppsynpunkt men ändå nöjd med dagen och cirka 1 sekund från varvrekord i PCSR. ![]() Nu blir det renovering växellåda och stötdämpare samt allmän översyn inför nästa säsong! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
944:an är såld och nu blir allt fokus på 996 cup. Första tävlingen blir på Monza och anmälningsavgift är inbetald. En lätt enkel resa på 180 mil ungefär. Blir ytterligare en F1 bana att bocka av från min bucket list innan jag lägger hjälmen på hyllan. Förväntar mig inte någon svår teknisk bana men väldigt höga farter från vad jag kan se på Youtube. Långt över 200 km/h vid flera tillfällen och troligen närmare 240 km/h i timmen minst en gång per varv och sedan kraftig inbromsning till 60 km/h.
Vintern kommer gå åt till att gå igenom bilen och se vilka delar som skall med samt även verktyg. Växellådan skall gås igenom och ett leakdown test skall göras så jag får status på motorn. Lite bättringar på foliering alternativt ta bort all foliering skall också till innan säsongen drar igång! ![]() Kommer köra två race utomlands och några i Sverige 2025 så jag får lite mer träning. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Sant, 240 km/h till 60 km/h är lite utmanande. Keramiska skivor hjälper nog till för att det skall funka varv efter varv... ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Vill minnas att Ferraris mekaniker hade monterat ett bromsbelägg fel den gången, gör det bättre än de så ska allt säkert gå bra ![]() ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Re:
Det låter helt fantastiskt, Grattis ![]() ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 40 besök senaste veckan (10495 totalt) |