Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Golf GTI MK7.5 *Andra försöket* - 8:21,85 BTG
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (2114 totalt)
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 773


Trådstartare
Re:

CupRacing skrev:
Skoj och välkommen tillbaka till MQB

Powermax steg1 som du säger är ju en nobrainer jämfört med IS38. Otroligt prisvärd turbo.
Vem löste mappningen åt dig?

Vad för bussningar till bromsarna var det du syftade på?


Tackar!

Håller helt och hållet med, speciellt med tanke på att inlet och det ingår.
Det är ju helt klart en perfekt turbo om man vill ha runt 400hk, vill man ha säg 450hk eller mer så bör man nog kolla på en riktig IS38 hybrid.
BSR fixade mappningen åt mig.

Original sitter det, om jag förstod det rätt, något gummiliknande kring glidpinnarna till oken fram.
Vilket givetvis flexar under extremt hårda inbromsningar och det ska vara detta som gör att beläggen blir som skidbackar
Byter man ut dessa mot bronsbussningar eller liknande så minskar flexet och man sliter beläggen jämnare.
Tror att det är samma på många produktionsbilar och har hittat liknande bussningar till tex BMW hos Pean och andra bilar.

_________________
Emil W
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Intressant med glidpinnarna, inget jag ens funderat över.

Tror jag tipsade dig på förra bilen att kika på TT länkarmar fram.. rekommendationen står fast

Exempelvis ser ut att vara kompletta med spindelled och länkarm; Jag plockade upp mina för 1200kr/st på skroten och knappt 800 mil på dem.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-TT&TTS&TT-RS/2015_ . . . .

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-TT&TTS&TT-RS/2015_ . . . .

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 773


Trådstartare
Re:

CupRacing skrev:
Intressant med glidpinnarna, inget jag ens funderat över.

Tror jag tipsade dig på förra bilen att kika på TT länkarmar fram.. rekommendationen står fast

Exempelvis ser ut att vara kompletta med spindelled och länkarm; Jag plockade upp mina för 1200kr/st på skroten och knappt 800 mil på dem.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-TT&TTS&TT-RS/2015_ . . . .

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-TT&TTS&TT-RS/2015_ . . . .
arm-fram/Alla/ID-50804963/OEM-8S0407151D/

Vad skulle vara fördelen med tt -armarna?
Om det är mer negativ camber, men att man skapar det genom att flytta ut hjulet i nederkant så är det inte så bra. Har väldigt ont om utrymme i skärmkanterna som det är nu och om något skulle jag behöva få in hjulen i ovankant.

_________________
Emil W
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Re:

Snömannen skrev:
CupRacing skrev:
Intressant med glidpinnarna, inget jag ens funderat över.

Tror jag tipsade dig på förra bilen att kika på TT länkarmar fram.. rekommendationen står fast

Exempelvis ser ut att vara kompletta med spindelled och länkarm; Jag plockade upp mina för 1200kr/st på skroten och knappt 800 mil på dem.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-TT&TTS&TT-RS/2015_ . . . .

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/AUDI-TT&TTS&TT-RS/2015_ . . . .
arm-fram/Alla/ID-50804963/OEM-8S0407151D/

Vad skulle vara fördelen med tt -armarna?
Om det är mer negativ camber, men att man skapar det genom att flytta ut hjulet i nederkant så är det inte så bra. Har väldigt ont om utrymme i skärmkanterna som det är nu och om något skulle jag behöva få in hjulen i ovankant.


Hårdare bussning i bakkant av länkarmen vilket minskar flex vid svängning.
Men ja, hjulet flyttas ut i nederkant med ca 5-10mm för att ge mellan ca 2.4 - 3 graders camber. Har du problem med utrymme i ovankant är det tyvärr inte rätt väg att gå och camberplates är nog ett bättre val isf.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 81



Re:

Snömannen skrev:
fridsten skrev:
Trevlig bil! Jag kör själv en Golf 7 GTI Performance Pack som familjebil.
Hur upplever du den högre effekten i kombination med framhjulsdrift?

Otroligt trevliga som bruksbilar och bevisligen väldigt potenta även på bana
På gata är effekten inte direkt användbar om man vill gasa från låga hastigheter.
Just nu spinner det garanterat på 2-3an med gatdäck och torrt väglag, om man får för sig att stämpla fullt.
På bana funkade det fint, hade mindre problem med fästet på 2 ställen på Sviestad men då går det runt 50km/h vid de ställena.
Upplever dock ingen "torque-steer" eller liknande varken på bana eller gata.


Det verkar ju lovande. Jag kör inte min på bana*, men jag är ändå sugen på att chippa till ca 300 hästar. Då borde den fortfarande vara bra till vardags, tänker jag.

*) På bana kör jag min Porsche Boxster från 99, som är långsammare än Golfen. Åtminstone så länge det går rakt fram.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
CupRacing
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 56



Re:

fridsten skrev:
Snömannen skrev:
fridsten skrev:
Trevlig bil! Jag kör själv en Golf 7 GTI Performance Pack som familjebil.
Hur upplever du den högre effekten i kombination med framhjulsdrift?

Otroligt trevliga som bruksbilar och bevisligen väldigt potenta även på bana
På gata är effekten inte direkt användbar om man vill gasa från låga hastigheter.
Just nu spinner det garanterat på 2-3an med gatdäck och torrt väglag, om man får för sig att stämpla fullt.
På bana funkade det fint, hade mindre problem med fästet på 2 ställen på Sviestad men då går det runt 50km/h vid de ställena.
Upplever dock ingen "torque-steer" eller liknande varken på bana eller gata.


Det verkar ju lovande. Jag kör inte min på bana*, men jag är ändå sugen på att chippa till ca 300 hästar. Då borde den fortfarande vara bra till vardags, tänker jag.

*) På bana kör jag min Porsche Boxster från 99, som är långsammare än Golfen. Åtminstone så länge det går rakt fram.


Tänk att med mjukvara har du ungefär samma effekt som en GTI Clubsport eller Leon Cupra har från fabrik. Inget att oroa sig över vad gäller körbarheten på vanlig väg etc med lite mer effekt. Det blir däremot en betydligt roligare bil.

_________________
M@rtin 411is4t

Leon Cupra
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 773


Trådstartare
Här kommer en liten uppdatering i 2 steg.

För några veckor sedan så blev det en ordentlig service med olja, filter och ny bromsvätska. inför resan ner till ringen.

Jag är nu nere i Adenau och har kört några varv både idag och igår och är överlag mycket nöjd med hur bilen beter sig. Igår var det ruskigt mycket folk och det tog nämre 50minuter för mig att ensa ta mig ut på banan för de första varvet, sen ytterligare 15-20min för att köa sig in på nästa varv. Att lämna banan tog 25-30min..

Idag var det däremot bättre och jag hängde på låset vid 8 när de öppnade.
Körde några varv för att få upp lite temperatur i däcken och efter några attackvarv fick jag till ett 8:21-varv vilket jag helt klart är nöjd med. Vädret slog tyvärr över till regn under eftermiddagen så det blev inga fina varv efter lunch. Hoppas på bättre väder under slutet av veckan.
Kommer en "reserapport" lite senare när jag väl är hemma och har tillgång till vettigt wifi.

_________________
Emil W
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 773


Trådstartare
360mil senare så var både jag och bilen äntligen hemma.
Större delen av milen har givetvis varit transport då jag pga tidsbrist valde att köra hela vägen ner till Adenau, hemresan blev däremot Rostock- Trelleborg.

Bilen har funkat över förväntan.
Med ett ordentligt chassi och en fräsch uppsättning däck så tror jag nog bilen hade kunnat blivit riktigt vass, även om det gick att hålla ett helt ok tempo även nu.

Här är ett klipp från ett av varven där jag tycker jag fick till tempot ganska skapligt.
Inte det snabbaste varvet då det var en del trafik, men det gjorde ju istället att det blev en drös omkörningar..


_________________
Emil W
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Golf GTI MK7.5 *Andra försöket* - 8:21,85 BTG
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (2114 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande