Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11376 totalt)
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Northstar-motorn finns dessutom i ett turboladdat utförande med dubbla Garrett TR30R aggregat, torrsump och hela köret utvecklat av Cadillac för banracing som ger över 600 hk med restriktorer.



Produktionsmotorn har också på senare år fått fingerföljare och variabla ventiltider, så motorn är rätt avancerad.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag tror inte att Chevy-lådan passar på Northstar.

Jag har ju en motor ståt i garaget.....så jag ska kolla. Men det har inte blivit av ännu.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
s-o
Sundsvall
Här sen Aug 2004
Inlägg: 30



Barbapappa skrev:
Det låg en länk på nåt forum för ett tag sedan, en jänkare (misstänker jag) som hade pillat dit northstar maskinen i en Golf 2:a
Nja, det var en kanadensisk firma som lagt ut bilderna. Och sist jag såg den länken i ett forum var lite högre upp på den här sidan, i mitt inlägg som du precis citerade

_________________
Sven-Olof Johansson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



[quote="s-o"]
Barbapappa skrev:
Sist jag såg den länken i ett forum var lite högre upp på den här sidan, i mitt inlägg som du precis citerade

Man läser nog inläggen lite för snabbt ibland

_________________
Peter Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Chevy och Northstar har INTE samma bultmönster till lådan..!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218




Citat:
This is a Camero/Firebird stick shift bellhousing.  The lower right bolt boss has been moved to the proper location and a cover has been added for the factory starter.


http://www.chrfab.com/Transmissions.htm

Ser ut som om att det går att skaffa eller bygga själv? Inte så olikt modifieringarna jag gjorde på T56 sprängkåpan, och det var ju inga större problem att fixa själv..
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



dubbelpost
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



hade visst lite bilder på blocket liggandes.. ser stabilt ut





Citat:
The upper portion of the block is a high-pressure die-cast aluminium alloy component, with cast-in, flanged iron cylinder liners; their outer diameter is machined for consistency.

The lower crankcase is constructed of squeeze cast aluminium alloy. Four bolts per bulkhead are used to fasten the two sections for strength and rigidity. Dowels provide alignment for the two halves. Finite element analysis identified the rear face between the engine and transmission and the valley of the block as optimum locations for application of new stiffening ribbing.



Citat:
The crankshaft is constructed of micro-alloyed forged steel and has rolled journal fillets for greater fatigue strength. The crankshaft is fully cheeked and concentrically topped to minimize the external dimensions of the engine, reducing its size and mass, and is internally balanced. A 58-tooth reluctor wheel is machined integrally to the crankshaft to provide accurate positional information to the engine control system.
The rod and main bearings are constructed of bi-metallic Al-Sn alloys to minimize wear and provide long-life clearance control. The 4mm-thick, steel-back bearings, in conjunction with the aluminium crank bore, minimize expansion of the bore and crankshaft at high temperatures to maintain proper clearance throughout the engine operating temperature range.




Citat:
Two new dual-belt torsional dampers are also used to drive the two alternate configurations (FWD and RWD) of vehicle accessory drives. Each damper has one pulley integral to the hub and the other driven through the bonded elastomer and inertia ring. Two new flywheels were also designed for RWD applications. To accommodate the unique torque tube driveline of the XRL, a specifically engineered dual flexplate with an inertia ring (pictured) is used to reduce crankshaft oscillations at low engine speeds.


Lite lustig placering av startmotorn tycker jag.... thumbs down
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag orkar inte sätta mej in i detta i detalj just nu....men var jag kan se, så är det en kåpa till en GM sexa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Placeringen av startmotorn mellan cylindrarna är väl egentligen rätt smart då man tar tillvara på utrymme som annars inte används.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Anders Jeppsson skrev:


Lite lustig placering av startmotorn tycker jag.... thumbs down



Tja..
Men varför inte?
Den är inte ivägen för jänkarnas gigantiska headers..
Den brinner inte upp om den nästan skulle va ivägen för headersarna..
I "V-et" är det lix ändå tomt när jänkarna har mekat dit sina jättehöga insug med förgasare...
Man skruvar fast den med skruvarna "vågrätt" och slipper shimsa in den för att slippa oljud...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



ang startmotorn så tyckte jag bara det verkar lite jobbigt om den skulle gå sönder.. Inte helt lätt att plocka ut då men kan hålla med om att det finns många fördelar med att placera den där!

Kåpan är tydligen från en cheva S-10
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Anders Jeppsson skrev:
ang startmotorn så tyckte jag bara det verkar lite jobbigt om den skulle gå sönder.. Inte helt lätt att plocka ut då men kan hålla med om att det finns många fördelar med att placera den där!

Kåpan är tydligen från en cheva S-10


Frågan är om det är så mycket svårare att lyfta bort insuget uppifrån och på så sätt komma åt startmotorn istället för in under bilen, kan tänka mig att det är ganska ont om plats under huven på en Northstar försedd Cadillac.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Johan Edlund skrev:
Anders Jeppsson skrev:
ang startmotorn så tyckte jag bara det verkar lite jobbigt om den skulle gå sönder.. Inte helt lätt att plocka ut då men kan hålla med om att det finns många fördelar med att placera den där!

Kåpan är tydligen från en cheva S-10


Frågan är om det är så mycket svårare att lyfta bort insuget uppifrån och på så sätt komma åt startmotorn istället för in under bilen, kan tänka mig att det är ganska ont om plats under huven på en Northstar försedd Cadillac.


JA! det är ont om plats, det lovar jag
Vi hade en -94 på verkstaden en gång med blåsta toppackningar.
Det var bara att ta motor, låda, framvagn och hela kittet rakt ner (hissa upp bilen och lämna kvar drivpaketet på golvet)
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jo det blocket så stabilt ut. Och i aluminium var det också.
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Kollade på 'Rides' i helgen på Discovery där de bygde en Ford 34:a med Cadillac Northstar motor och 5 petad manuell låda, de sa inte vilken typ av låda det var och jag hittade inget om det på deras hemsida heller...

http://www.dominatorusa.com/cars/34sedan/work.htm
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Patrik ska du V8-konvertera saaben och bygga om till rätthjulsdrivet?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Northstar motorn har GM's FWD bultmönster.
Detta bultmönster används på alla??? GM's framhjulsdrivna bilar samt några bakhjulsdrivna som tex S-10.
Motorn passar även bolt-on på Fierons växellåda, vilken tyvärr troligen hade kroknat ganska snabbt.
Tyvärr finns Northstarmotorn endast (tror jag) med automatlåda så det blir att få tillverkat ett nytt svänghjul om man ska åka manuellt.
Northstar motorn lämnar orginal mellan 275 och 300hk och lär väga ungefär lika mycket som en 2,8l GM V6'a som tex Fierons (gissa vilken bil jag kör).

Det verkar dock som om det finns en del problem med denna motor då det mycket ofta går att hitta defekta exemplar på bl.a Ebay som troligen har blivit utbytta hos någon GM'verkstad och säljs av mindre seriösa personer. Dessa objekt brukar gå att känna igen på att insug mm är bortplockat.

Ang. elektroniken så kan man köpa ett "enkelt" programerbart styrsystem som tex Haltech E6X och använda det mesta av motorns orginalgivare, spridare mm. Jag har prövat en liknande operation fast med en 3,8l kompressormatad V6'a från en Pontiac Grand Prix GTP 1999 som numera finns i min Fiero GT.
Kolla gärna min hemsida. www.vindkraft.com/fiero

Motorn är ganska skrymmande/ bred över ventilkåporna.

Fredrik
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Fredrik olsson skrev:
Northstar motorn har GM's FWD bultmönster.
Detta bultmönster används på alla??? GM's framhjulsdrivna bilar samt några bakhjulsdrivna som tex S-10.
Motorn passar även bolt-on på Fierons växellåda, vilken tyvärr troligen hade kroknat ganska snabbt.
Tyvärr finns Northstarmotorn endast (tror jag) med automatlåda så det blir att få tillverkat ett nytt svänghjul om man ska åka manuellt.
Northstar motorn lämnar orginal mellan 275 och 300hk och lär väga ungefär lika mycket som en 2,8l GM V6'a som tex Fierons (gissa vilken bil jag kör).

Det verkar dock som om det finns en del problem med denna motor då det mycket ofta går att hitta defekta exemplar på bl.a Ebay som troligen har blivit utbytta hos någon GM'verkstad och säljs av mindre seriösa personer. Dessa objekt brukar gå att känna igen på att insug mm är bortplockat.

Ang. elektroniken så kan man köpa ett "enkelt" programerbart styrsystem som tex Haltech E6X och använda det mesta av motorns orginalgivare, spridare mm. Jag har prövat en liknande operation fast med en 3,8l kompressormatad V6'a från en Pontiac Grand Prix GTP 1999 som numera finns i min Fiero GT.
Kolla gärna min hemsida. www.vindkraft.com/fiero

Motorn är ganska skrymmande/ bred över ventilkåporna.

Fredrik


315 hk eller något sådant tror jag de senare varianterna av motorn ger för bakhjulsdrift (finns ju två utföranden, ett för bakhjulsdrift och ett för framhjulsdrift).

Motorn har ju också ingjutna cylinderfoder, sedan tror jag det var något problem med ventilstyrningarna som gjorde att folk bytte motor istället för att renovera den man hade. Angående cylinderfodrena så borde det gå att göra på samma sätt som GM gjorde med racingversionen av Ecotec om man vill ha mycket pulver; dvs fräsa ur allt innehåll och i med tjocka våta foder och en deckplatta.

Ska också finnas en 180 graders vevaxel med lite kortare slaglängd som är avsedd för tävlingsmotorerna.

Motorn väger väl kring 180 kg eller så vill jag minnas.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Patrik ska du V8-konvertera saaben och bygga om till rätthjulsdrivet?

Nä, inte vad jag planerat.
Då är det enklare att bygga nytt chassie från scratch modell AC Cobra eller liknande.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



poh99 skrev:
Daniel Ekström skrev:
Patrik ska du V8-konvertera saaben och bygga om till rätthjulsdrivet?

Nä, inte vad jag planerat.
Då är det enklare att bygga nytt chassie från scratch modell AC Cobra eller liknande.


Jo förmodligen är det så...

Kanske skulle lagt till lite och tidigare...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Skruva banåkabil
Northstar 32-ventilare mot standard stötis-v8:a
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11376 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande