Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11376 totalt) |
Northstar-motorn finns dessutom i ett turboladdat utförande med dubbla Garrett TR30R aggregat, torrsump och hela köret utvecklat av Cadillac för banracing som ger över 600 hk med restriktorer.
![]() Produktionsmotorn har också på senare år fått fingerföljare och variabla ventiltider, så motorn är rätt avancerad. |
||||||
Jag tror inte att Chevy-lådan passar på Northstar.
Jag har ju en motor ståt i garaget.....så jag ska kolla. Men det har inte blivit av ännu..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() _________________ Sven-Olof Johansson |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
http://www.chrfab.com/Transmissions. Ser ut som om att det går att skaffa eller bygga själv? Inte så olikt modifieringarna jag gjorde på T56 sprängkåpan, och det var ju inga större problem att fixa själv.. |
||||||
dubbelpost
![]() |
||||||
hade visst lite bilder på blocket liggandes.. ser stabilt ut
![]() ![]() ![]()
![]()
![]()
Lite lustig placering av startmotorn tycker jag.... ![]() ![]() |
||||||
Jag orkar inte sätta mej in i detta i detalj just nu....men var jag kan se, så är det en kåpa till en GM sexa.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tja.. Men varför inte? Den är inte ivägen för jänkarnas gigantiska headers.. Den brinner inte upp om den nästan skulle va ivägen för headersarna.. I "V-et" är det lix ändå tomt när jänkarna har mekat dit sina jättehöga insug med förgasare... Man skruvar fast den med skruvarna "vågrätt" och slipper shimsa in den för att slippa oljud... |
||||||
ang startmotorn så tyckte jag bara det verkar lite jobbigt om den skulle gå sönder.. Inte helt lätt att plocka ut då
![]() ![]() Kåpan är tydligen från en cheva S-10 |
||||||
Frågan är om det är så mycket svårare att lyfta bort insuget uppifrån och på så sätt komma åt startmotorn istället för in under bilen, kan tänka mig att det är ganska ont om plats under huven på en Northstar försedd Cadillac. |
||||||
JA! det är ont om plats, det lovar jag ![]() Vi hade en -94 på verkstaden en gång med blåsta toppackningar. Det var bara att ta motor, låda, framvagn och hela kittet rakt ner (hissa upp bilen och lämna kvar drivpaketet på golvet) |
||||||
Kollade på 'Rides' i helgen på Discovery där de bygde en Ford 34:a med Cadillac Northstar motor och 5 petad manuell låda, de sa inte vilken typ av låda det var och jag hittade inget om det på deras hemsida heller...
http://www.dominatorusa.com/cars/34s |
||||||
Northstar motorn har GM's FWD bultmönster.
Detta bultmönster används på alla??? GM's framhjulsdrivna bilar samt några bakhjulsdrivna som tex S-10. Motorn passar även bolt-on på Fierons växellåda, vilken tyvärr troligen hade kroknat ganska snabbt. Tyvärr finns Northstarmotorn endast (tror jag) med automatlåda så det blir att få tillverkat ett nytt svänghjul om man ska åka manuellt. Northstar motorn lämnar orginal mellan 275 och 300hk och lär väga ungefär lika mycket som en 2,8l GM V6'a som tex Fierons (gissa vilken bil jag kör). Det verkar dock som om det finns en del problem med denna motor då det mycket ofta går att hitta defekta exemplar på bl.a Ebay som troligen har blivit utbytta hos någon GM'verkstad och säljs av mindre seriösa personer. Dessa objekt brukar gå att känna igen på att insug mm är bortplockat. Ang. elektroniken så kan man köpa ett "enkelt" programerbart styrsystem som tex Haltech E6X och använda det mesta av motorns orginalgivare, spridare mm. Jag har prövat en liknande operation fast med en 3,8l kompressormatad V6'a från en Pontiac Grand Prix GTP 1999 som numera finns i min Fiero GT. Kolla gärna min hemsida. www.vindkraft.com/fiero Motorn är ganska skrymmande/ bred över ventilkåporna. Fredrik |
||||||
315 hk eller något sådant tror jag de senare varianterna av motorn ger för bakhjulsdrift (finns ju två utföranden, ett för bakhjulsdrift och ett för framhjulsdrift). Motorn har ju också ingjutna cylinderfoder, sedan tror jag det var något problem med ventilstyrningarna som gjorde att folk bytte motor istället för att renovera den man hade. Angående cylinderfodrena så borde det gå att göra på samma sätt som GM gjorde med racingversionen av Ecotec om man vill ha mycket pulver; dvs fräsa ur allt innehåll och i med tjocka våta foder och en deckplatta. Ska också finnas en 180 graders vevaxel med lite kortare slaglängd som är avsedd för tävlingsmotorerna. Motorn väger väl kring 180 kg eller så vill jag minnas. |
||||||
Jo förmodligen är det så... Kanske skulle lagt till lite ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11376 totalt) |