Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trim vs väghållning?
<<   1, 2
2954 besök totalt

Vad lägger du först pengar på
Mer hästar
19%
 19%  [ 11 ]
Väghållning
80%
 80%  [ 45 ]
Totalt antal röster : 56

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



johann skrev:
Björn Strömberg skrev:
porsche 917 har ju ohygliga 90hk


Nu har du nog blandat ihop modellerna för 917 är en av de snabbaste racerbilarna genom tiderna, F1-bilar inkluderade.


Skulle tro att bilen som avses är 912.

En kompis farsa hade en sån, ingen racer direkt...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Björn Strömberg skrev:

porsche 917 har ju ohygliga 90hk


Eeeeh - tro inte allt ni läser på Internet....
Du kanske menar 914?

Nåja... Återgår till ämnet: Effekt är nog roligast!
Usel kurvteknik kan alltid kompenseras med bra schwung på rakorna.

Kallas "Turbosyndromet" inom Porscheklubben.

_________________
--
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Micke Holmström skrev:
Jag inledde ju faktiskt min Opel-epok med en Ascona SM-80 en gång.
Med den lilla 58 hk kadettmotorn på 1,2 liter och bakhjulsdrift var den mycket välbalanserad och trevlig men den saknade väl en del pulver...kanske.


ojdå, så du valde den mest motorstarka versionen.

Själv började jag Opel-harvandet med Ascona 2.0E, kul bil som dock behövde lite bättre väghållning...

En bil som jag dock känner är i behov av mer effekt efter man har donat lite med väghållningen är M3E30. 195 hk i en så välbalanserad bil är i dagens hästkraftsstinna värld inte mycket att komma med.Synd bara att den är så bra från början att det behövs rätt stora ingrepp för att det skall bli någon markant effektskillnad.

Fast när jag -02 var på samträffen på Kullen med TPC och Saab Turbo blir man genast medveten om hur lyckligt lottad man är! De flest där trodde nog jag hade minst 300 hästar i motorn för ut på "rakan" gick det så mycket fortare att inte ens där hann turbomonstren ikapp. Hade ju i och för sig varit en annan sak på Mantorp...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
- M3 E30 (ej EVo)
- Porsche 968
- Miata

Finns kanske flera på den listan...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Min bil är enbart chassitrimmad...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
uno_nalle
stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 21



väghållning/effekt

saknade alternativet lägre vikt..
gynnar ju både effekt och väghållning
även bromsar och däck får mindre stryk med lägre vikt!!
men naturligtvis är ett bra satt chassie roligare på bana än en j..la massa effekt.
Ta unon tex. inte högst toppfart men en lätt bil med ett bra chassie
som med lätthet åker fortare än betydligt exklusivare racers.
vikt kontra effekt är det som ger utslag på rakorna och sen att chassit
gör att man inte behöver släppa av så mycket i kurvorna gör inte saken sämre

_________________
Björn "nalle" Nordman
/F/I/A/T/ Punto GT/ Lancia Delta Integrale
Liten bil med massa attityd!!!
www.teamunoracing.net
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
.....
banor som Kinnekulle och om man inte har koll på varvtalsräknaren så vet man inte ju inte när man skall växla.

Nästan alla svenska banor funkar ju så härmed M3'an: "nådde toppvarv på trean, la i fyran o gasade en bit till och sen var jag vid bromspunkten."


Just ja, din är ju lite slöare så du kommer aldrig nära urvarvad fyra.

(och ändå går det snabbare på Kinnekulle )[
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



En sak jag tänkt på ofta är att det utelsutande är folk med lite effekt som påtalar hur ointressant de tycker att det är med mkt pulver medans man aldrig hör det från folk med mkt effekt vare sig de har en tung bil med dålig väghållning eller en lätt bil med bra väghållning.

Är det verkligen för att de med lite effekt inte är intresserade eller är det ngt annat?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Folk med lite effekt o lätt bil kan jag förstå (ofta iaf, beror ju på HUR lätt o HUR lite effekt ). Men folk med lite effekt o tung bil brukar väl klaga? Hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Trim vs väghållning?
<<   1, 2
2954 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande