Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 M Coupé -2007
<<   1, 2, 3, 4   >>
43 besök senaste veckan (11289 totalt)
crille_h
Habo
Här sen Feb 2014
Inlägg: 645



Re:

Patrik Skoog skrev:
Bagageutrymmet börjar ta sig!
Allt utrensat, sedan slipat och lackat i bilens färg. Optima Red batteri med fäste monterat, kablage tillsnyggat med ny tejp. Golvet sprutat med svart tunn bodyspray och sedan klarlackat. Sparco lådan monterad.
Även främre delen av "väggen" är lackad och kablage tillsnyggat.

Lite diverse skruvar och plastdetaljer runt baklamporna är beställda och buren är på pulverlack tillsammans med egenbyggda "fästen" till orginal bälte. Behöver 4st "FIA" bältesplattor sen kan jag montera 6p bälten och stolar igen.



Snyggt!
Bilen förtjänar denna nivå. 🙏

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M "GTS-R"
BMW M3 E90 "CRT inspirerad"
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Re:

crille_hallden skrev:

Snyggt!
Bilen förtjänar denna nivå. 🙏


Tack!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Re:

Lindahl195 skrev:
Proffsigt! thumbs up


Tack! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Bur och egenbyggda fästen till org bälte tillbaks från pulverlack. Mattsvart fick det bli!



_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Bilen genomgången, bytt lite smågrejer, gått över bultförband, luftat bromsar, fixat karosspassning lite här & var samt fått på täckkåpor runt bakljus, justerat in dörrar mm. Mycket småplock som tar tid!

Dags att montera spacers tilll original ratt, fick förlänga kablaget. Väldigt sliten ratt, någon som har bra tips på företag som klär om rattar?


Börjar bli hemtrevligt!


Gathjulen på, med pimpade centrumkåpor och ventilgummihattar


Det krävdes 10mm spacers runt om för att de skulle sitta snyggt


Sista fixet innan besiktning, släcka airbag felkoderna, dvs koda bort allt. INPA hittar bilen och alla moduler, men NCS-extpert vill inte läsa in VIN. OBD Specialisten försöker supporta men går bet. Z4M är en jäkla hybrid mellan E46 och E90

Någon här som har bar koll på vad som är felet? -Alternativt någon i Skåne som har rätt utrustning för att koda bort? -Tacksam för hjälp!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2735



Ratten kan du lugnt skicka till https://royalsteeringwheels.com/
De har gjort både till min Z4 och 992an. 👍🏼

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2404



Royal Steering Wheels håller jag med om! Klart prisvärda med tanke på kvaliteten.

De kan göra skinn, alcantara & M-färgade sömmar om man vill.

Jag bad dem demontera gamla skinnet först för att slippa få den tjockare, snarare en aning tunnare krans. Blev otroligt bra i mitt fall! Grym jävla ban-ratt.
Ekrarna rengjordes & lackades i satin-black för att slippa kladd.



Fler bilder här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98143&postdays=0&postor . . . .

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 413



Jag har med haft en ratt från dom, riktigt fint arbete.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Såja, besiktad och godkänd!



_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Najs!
När är premiären? På bana alltså.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Re:

Johan Samson skrev:
Najs!
När är premiären? På bana alltså.


Om allt vill sig väl så imorgon!
Ser ljust ut att få lite kvalitetstid på Knutan, diskussion pågår med Joakim

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Då var min banpremiär avklarad!

FörenadeBil var (som alltid) skyssta och lät mig köra ett par pass på deras kunddag på Ring Knutstorp. Strålande sol, men lite blåsigt. Men sämre kan man ha det när det vankas bankörning

Första passet avklarades i lugnt tempo, ville få koll på bilen så allt hängde ihop! Hade tankat i 2,5bar kallt och Robin tipsade om 2,2-2,4 bar varmtryck i AR-1:orna. Allt verkade lira så till pass två var det dags att gasa lite.

Samson tipsade om RaceChrono appen som laddades ner i depån och sattes igång. Efter 4-5 varv med bättre tempo började det bli lite halt, gick in och justerade trycket som då var 3,5bar

Ut igen och blev allt mer kompis med bilen, fortfarande en hel del trafik. En hel del 1M, M2, M3 CS och M4 även med R däck. En och annan Porsche smög sig också in på BMW eventet

Varven avverkades och jag fick allt mer förtroende för bilen, vilken grym framvagn! -Galet bra bett! Pass 3 var bästa tid 1:07:3. Kollade däcktemp/tryck och lite ändringar i hjulvinklar blir det inför kommande trackdays. Bakdämparna fick 5 klick mjukare inställning för att göra den mer stabil över NGK och ut på rakan. Gjorde susen!

Pass 4 hade de flesta kroknat så då fick jag ett riktigt bra stint tillsammans med M3 CS med R däck. Galet snabb ut på rakan, men resten av varvet blev den bakom






Som sig bör växer "att göra listan":
-Montera förarstol utan skjutbart underrede. Var rent för vekt.
-Montera 6p bälte så jag sitter fast
-Köpa extern GPS, fick bara logg på 1/3 av varven...
-Hjulinställning & Cornerweight
-Sätta i halvburen

Riktigt trevlig kärra och bra grundämne lagd av Robin thumbs up Fick ca 60 min körtid i bilen och som bäst 1.06.5 under pass 4. Rätt hyfsat ändå, finns mycket kvar att hämta då jag är lite "rattrostig" och behöver bli betydligt bättre på att utnyttja ABS efter långa & korta rakan. Fegisbroms deluxe mot apex! Mer justeringar och framförallt mer körtid så vi blir kompisar på riktigt så skall det minsann varvtiderna ner på 1:05:XX. Åter igen, vilken framvagn! Upplever heller inte att bakvagnen är sådär supernervös som många påstår, visst är den lättare i rumpan än en M3:a eller liknande men släpper det så gör den det utan större drama.

Fortsättning följer, senast i Juni i Rudskogen!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2404



Kul att läsa! Den bilen har kommit till rätt ägare!
Kul med Rudskogen, grym Z4M bana

Håller med dig om bakvagnen, funkar kanon speciellt på slät asfalt (svenska banor), är väl egentligen bara m-diffen som kan bli lurig på ojämnt men den slipper ju du thumbs up din linjära diffbroms är helrätt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Lite lördagsmys i garaget!

Buren på plats thumbs up


Bilen fick sig en ordentlig polering, behövdes verkligen.


Förarstol utan underrede och 6p bälten monterade, blev kanon! Skall bli skönt att sitta still.


GPS puck inhandlad, självhäftande kardborreband borde funka. Köpte en telefonhållare så den sitter fast ordentligt. Nu borde racecrono funka fint.


Får se om jag kommer iväg till Rudskogen på lördag, vore kul att testa thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Genomgång av bilen inför Rudskogen på lördag . Kände lite glapp i hjullager vänster fram thumbs down
Bara att riva och beställa nya höger/vänster. Kommer på Torsdag om allt går vägen.
Det positiva var att jag fick tillfälle att bygga om lite fästen kring bromskylet och dragit nya slangar. Nu är det också kopplat.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Nya hjullager kom igår kväll, idag en snabb hjulinställning och cornerweight för att kolla så jag fått ihop allt hyfsat.

Vi testar så på Rudskogen så får vi se.


Vikt utan förare, startklar med lite soppa (10-15l).


Med fet skåning i förarsätet, går att skruva mer men det ena tar såklart ut det andra. Lamellbroms bak och hyfsad ABS så är det nära nog med begränsad tid på vågen. Blev en "raggar CW" med krängarna kopplade, skall skaffa justerbara droplinks. Går att få bätte, men bra nog för denna gång. Måste ha någon bortförklaring


Imorgon lastning och mot Norge!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Klokt, man måste alltid ha några bortförklaringar i bakfickan.
Kör hårt på Rudskogen, det är en kul bana och anläggningen är inget annat än fantastiskt fin.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5909


Trådstartare
Då var Rudskogen avklarad
Vilken anläggning, men framförallt vilken bana. Helt klart en ny favorit thumbs up

BMW klubben var inbjuden av Norska Alfa klubben så gatbilar varvades av lite tävling blandat Alfa och BMW Cup. Många olika gatbilar, blandat BMW, Alfa, Ferarri, Porsche, Corvette mfl. Nyare såväl som äldre bilar (och förare). Kul tänkte jag, men det visade sig att 85% anmält sig till snabba gruppen. En del bärgningar av bilar som inte höll ihop stökade till hela schemat och oavsett grupp åkte bilar in och ur passen.
Skulle summera detta som Norskt mästerskap i slalom, i alla fall de första passen. Men men jag skall inte vara för negativ för det var bra uppsikt ute på banan, alla var supertrevliga och hjälpsamma. Dock innebar detta att antalet varv utan trafik var starkt begränsade.

Lite bilder:







Bilen gick fin-fint och efter något pass började jag hitta runt på banan, som verkar ha flera olika alternativa spår runt varvet vilket gör den ganska svår att lära sig tyckte jag. Hjulinställningen gjorde susen, lite mer stabilare rakt fram än innan då toe stod lite väl olika H+V. Går som på räls men biter gärna ifrån lite innan bakdäcken kommit upp i temp. Skall nog bygga om bakre krängaren så den blir något mjukare.

Innan jag åkte fick jag med mig min gamla GoPro 3, legat i lådan ett antal år men till näst sista passet fick jag dit den med hjälp av buntband på högerstolen Batteriet var inte från 2024 direkt så begränsad kapacitet. Här kommer en snutt som fastnade, tills nästa trackday skall jag fixa fästen och nytt batteri så det blir ordentligt. Ingen höjdarfilm, men bansträckningen går att följa i alla fall




Nåväl, i mitt sista pass blev det lite fria varv och det gick att fokusera på körningen full ut. 1:39,04 blev bästa varvet. Ingen aning om det är bra eller dåligt, men oavsett hade jag hur kul som helst, bilen går som ett spjut och banan var fantastisk!

På väg hemåt!


Välbehövligt efter resan


Genomgången och redo för nästa uppdrag

_________________
Patrik Skoog
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899



Fruktansvärt kul läsning!

Vad blir nästa körning?

Så avis att du kommit dit, bästa banan man kört och nu ser det ju ännu trevligare ut än för 10år sedan.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 413



Trevlig läsning och film, har inte kört där sen banan byggdes ut.
Redan gamla slingan var min favorit, så kanske måste ta mig dit igen.

Mvh Micke.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Nu har jag läst i kapp mig.

Fina uppgraderingar på en härlig kärra, Patrik!
Kul att du fått komma ut en del med den!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4 M Coupé -2007
<<   1, 2, 3, 4   >>
43 besök senaste veckan (11289 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande