Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 43 besök senaste veckan (11289 totalt) |
Re:
Snyggt! Bilen förtjänar denna nivå. 🙏 _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||
Bilen genomgången, bytt lite smågrejer, gått över bultförband, luftat bromsar, fixat karosspassning lite här & var samt fått på täckkåpor runt bakljus, justerat in dörrar mm. Mycket småplock som tar tid!
Dags att montera spacers tilll original ratt, fick förlänga kablaget. Väldigt sliten ratt, någon som har bra tips på företag som klär om rattar? ![]() Börjar bli hemtrevligt! ![]() Gathjulen på, med pimpade centrumkåpor och ventilgummihattar ![]() ![]() Det krävdes 10mm spacers runt om för att de skulle sitta snyggt ![]() ![]() Sista fixet innan besiktning, släcka airbag felkoderna, dvs koda bort allt. INPA hittar bilen och alla moduler, men NCS-extpert vill inte läsa in VIN. ![]() ![]() Någon här som har bar koll på vad som är felet? -Alternativt någon i Skåne som har rätt utrustning för att koda bort? -Tacksam för hjälp! ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Ratten kan du lugnt skicka till https://royalsteeringwheels.com/
De har gjort både till min Z4 och 992an. 👍🏼 _________________ Rikard Ahlin |
||
Royal Steering Wheels håller jag med om! Klart prisvärda med tanke på kvaliteten.
De kan göra skinn, alcantara & M-färgade sömmar om man vill. Jag bad dem demontera gamla skinnet först för att slippa få den tjockare, snarare en aning tunnare krans. Blev otroligt bra i mitt fall! Grym jävla ban-ratt. Ekrarna rengjordes & lackades i satin-black för att slippa kladd. ![]() ![]() Fler bilder här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Då var min banpremiär avklarad!
![]() FörenadeBil var (som alltid) skyssta och lät mig köra ett par pass på deras kunddag på Ring Knutstorp. Strålande sol, men lite blåsigt. Men sämre kan man ha det när det vankas bankörning ![]() Första passet avklarades i lugnt tempo, ville få koll på bilen så allt hängde ihop! Hade tankat i 2,5bar kallt och Robin tipsade om 2,2-2,4 bar varmtryck i AR-1:orna. Allt verkade lira så till pass två var det dags att gasa lite. Samson tipsade om RaceChrono appen som laddades ner i depån och sattes igång. Efter 4-5 varv med bättre tempo började det bli lite halt, gick in och justerade trycket som då var 3,5bar ![]() Ut igen och blev allt mer kompis med bilen, fortfarande en hel del trafik. En hel del 1M, M2, M3 CS och M4 även med R däck. En och annan Porsche smög sig också in på BMW eventet ![]() Varven avverkades och jag fick allt mer förtroende för bilen, vilken grym framvagn! -Galet bra bett! ![]() Pass 4 hade de flesta kroknat så då fick jag ett riktigt bra stint tillsammans med M3 CS med R däck. Galet snabb ut på rakan, men resten av varvet blev den bakom ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Som sig bör växer "att göra listan": -Montera förarstol utan skjutbart underrede. Var rent för vekt. -Montera 6p bälte så jag sitter fast -Köpa extern GPS, fick bara logg på 1/3 av varven... -Hjulinställning & Cornerweight -Sätta i halvburen Riktigt trevlig kärra och bra grundämne lagd av Robin ![]() Fortsättning följer, senast i Juni i Rudskogen! ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Kul att läsa! Den bilen har kommit till rätt ägare!
Kul med Rudskogen, grym Z4M bana ![]() Håller med dig om bakvagnen, funkar kanon speciellt på slät asfalt (svenska banor), är väl egentligen bara m-diffen som kan bli lurig på ojämnt men den slipper ju du ![]() |
||
Lite lördagsmys i garaget!
Buren på plats ![]() ![]() Bilen fick sig en ordentlig polering, behövdes verkligen. ![]() Förarstol utan underrede och 6p bälten monterade, blev kanon! Skall bli skönt att sitta still. ![]() GPS puck inhandlad, självhäftande kardborreband borde funka. Köpte en telefonhållare så den sitter fast ordentligt. Nu borde racecrono funka fint. ![]() Får se om jag kommer iväg till Rudskogen på lördag, vore kul att testa ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Genomgång av bilen inför Rudskogen på lördag . Kände lite glapp i hjullager vänster fram
![]() Bara att riva och beställa nya höger/vänster. Kommer på Torsdag om allt går vägen. Det positiva var att jag fick tillfälle att bygga om lite fästen kring bromskylet och dragit nya slangar. Nu är det också kopplat. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Nya hjullager kom igår kväll, idag en snabb hjulinställning och cornerweight för att kolla så jag fått ihop allt hyfsat.
![]() Vi testar så på Rudskogen så får vi se. ![]() Vikt utan förare, startklar med lite soppa (10-15l). ![]() Med fet skåning i förarsätet, går att skruva mer men det ena tar såklart ut det andra. Lamellbroms bak och hyfsad ABS så är det nära nog med begränsad tid på vågen. Blev en "raggar CW" med krängarna kopplade, skall skaffa justerbara droplinks. Går att få bätte, men bra nog för denna gång. Måste ha någon bortförklaring ![]() ![]() Imorgon lastning och mot Norge! ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Klokt, man måste alltid ha några bortförklaringar i bakfickan.
![]() Kör hårt på Rudskogen, det är en kul bana och anläggningen är inget annat än fantastiskt fin. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
Då var Rudskogen avklarad
![]() Vilken anläggning, men framförallt vilken bana. Helt klart en ny favorit ![]() BMW klubben var inbjuden av Norska Alfa klubben så gatbilar varvades av lite tävling blandat Alfa och BMW Cup. Många olika gatbilar, blandat BMW, Alfa, Ferarri, Porsche, Corvette mfl. Nyare såväl som äldre bilar (och förare). Kul tänkte jag, men det visade sig att 85% anmält sig till snabba gruppen. En del bärgningar av bilar som inte höll ihop stökade till hela schemat och oavsett grupp åkte bilar in och ur passen. ![]() Skulle summera detta som Norskt mästerskap i slalom, i alla fall de första passen. Men men jag skall inte vara för negativ för det var bra uppsikt ute på banan, alla var supertrevliga och hjälpsamma. Dock innebar detta att antalet varv utan trafik var starkt begränsade. Lite bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilen gick fin-fint och efter något pass började jag hitta runt på banan, som verkar ha flera olika alternativa spår runt varvet vilket gör den ganska svår att lära sig tyckte jag. Hjulinställningen gjorde susen, lite mer stabilare rakt fram än innan då toe stod lite väl olika H+V. Går som på räls ![]() Innan jag åkte fick jag med mig min gamla GoPro 3, legat i lådan ett antal år men till näst sista passet fick jag dit den med hjälp av buntband på högerstolen ![]() ![]() Nåväl, i mitt sista pass blev det lite fria varv och det gick att fokusera på körningen full ut. 1:39,04 blev bästa varvet. Ingen aning om det är bra eller dåligt, men oavsett hade jag hur kul som helst, bilen går som ett spjut och banan var fantastisk! På väg hemåt! ![]() Välbehövligt efter resan ![]() Genomgången och redo för nästa uppdrag ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 43 besök senaste veckan (11289 totalt) |