Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (8178 totalt) |
Det visade sig att 18" inte alls gick att använda smärtfritt på bilen.
Bromsslangarna på främre oken går rakt upp ur oken tar då i insidan av fälgen på 18" fälgarna, vilket gjorde att jag återmonterade original 19".. Igår (9/5) var det premiärkörning för året och med Audin på Mantorp park. Då bilen fortfarande körs på originalbelägg, bromsvätska samt däck så blev det också relativt försiktig körning. Körningen arrangerades av Teknikens värld och deras klassuppdelning baserades på något liknande årsmodell/prislapp på bil/bilens effekt och omkörning var endast tillåtet på raksträckorna i samtliga klasser. Omkörningsförbudet visade sig bli lätt problematiskt då jag "bara" har 400hk och inte kom förbi diverse Porsche och BMW som fanns i klassen. Totalt så är jag däremot väldigt nöjd med bilen, men det märks att den är lite tyngre och går hårt mot gatdäcken, vilket förvisso alla bilar gör om man försöker hålla lite tempo runt banan.. Dagens bästa tid blev 1,33.1. _________________ Emil W |
||||
Det är ganska trist på körningar där många har snabba bilar men inte är vana att köra, dom kör som sniglar i alla kurvor och sen kan man inte köra om på rakorna. Du ska vara glad att din bil gör 100-200 på runt 10s i all fall, min miata behöver säkert 30s för samma intervall 😂
Du har nog några sekunder att spara, m2:an var ju i vägen för dig på långa rakan så du fick bromsa alldeles för tidigt! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||
Re:
Exakt så ja, oftast löser man ju det genom att det är okej att köra om överallt i de högre grupperna, men så var det inte hör och det var tyvärr inget man hade skrivit ut i förväg. Men det blev kul ändå när den initiala frustrationen hade släppt. Ja det finns mycket att kapa på både bromspunkter, spårval och allmänt mer fäste. Kollar man bara på inbromsningen vid Mjölby så bromsar jag 3ggr. Då det fortfarande är standard belägg, vätska och däck så ville jag ha extra marginaler under körningen. Men det kommer lite mindre uppgraderingar inom kort 🙂 Jämför man med tiderna jag satte med Golfen på Mantorp (1,31.86) så är rs3an i princip identisk förutom på långrakan där jag kom in långsammare med rs3an och den diffen höll i sig hela raksträckan, sen bromsade jag bättre med golfen och någon km/h högre i några kurvor. Men då hade golfen runt 420hk, racebelägg och 8kolvsok med 356mm skivor och 255 ar-1.. Så det finns absolut potential i rs3an 🙂 _________________ Emil W |
||||
Re:
Här kommer en liten återkoppling på dina frågor nu när jag provat bilen på bana 2 gånger. Bromsarna tycker jag funkar bra för att vara helt standard. Har läst någonstans att den bygger mycket värme om man kör med antispinn/antisladd på eller i sportläge. Jag kör oftast med allt avstängt då bilen är otroligt snäll. Provade RS-performance läget och lite olika lägen på torque splittern på Mantorp. RS-performance skulle jag tro blir ett läge där allt, inkl torque splittern är i det sportigaste läget. På ringen och/eller med R-däck funkar det nog bra, med gatdäck och på svenska banor så får bilen ganska lätt till att överstyra. Tex in i parisen på Mantorp om man kommer in lite fel eller med för hög fart och börjar understyra så kan man styra in bilen med högerfoten genom att växla över till överstyrning. Det är ganska kul att köra bilen i det läget då det inbjuder till att "kasta" in bilen i kurvorna och sen ge gas för att rotera ut, men det är inte speciellt snällt mot däcken och nog inte optimalt för tiderna.. Kommer en liten uppdatering kring däcken inom kort, men vänster framdäck är i princip slut efter 130-140mil gata och 2 halvdagar på bana.. _________________ Emil W |
||||
Kollade lite på däckslitaget efter körningen på Mantorp och däcken såg väl inte alltför glada ut.
Detta är vänster framdäck efter ca 140mil gata och 1 kvällskörning på Sviestad och ett 30-tal varv på Mantorp. ![]() ![]() _________________ Emil W |
||||
Jag fick också bridgestone på min, tycker dom känns bra och styva, rätt så bra turn-in. Men snackade med en annan kille med en ny rs3:a på Mantorp sist och hans bil hade levererats med nån slags pirellidäck som visuellt i alla fall såg ut mer som ett standarddäck till en Svensson bil. Såg inte alls sportiga ut med väldigt "grovt" mönster. Dom blev för övrigt också mördadepå kanterna men kan bero på ovan förare också.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||
Re:
Så kan det ju absolut vara för min del också, överkörning och ovan förare har ju en tendens till att vara elakt för däcken. _________________ Emil W |
||||
Ska dit med lite andra fjädrar till helgen och tanken är att göra en hjulinställning inom kort. Men skulle behöva lite tips och råd vad jag ska sikta på för vinklar?
Toe justerbart fram och bak, camber endast bak. Gissningsvis kommer cambern fram ligga på runt -1,5"/sida. _________________ Emil W |
||||
Nytvättad och redo för helgens körning på Sviestad ihop med LMS!
Nu på lördag kör LMS sportvagnsdagen på Sviestad så det blir lite mer saker som händer utöver den vanliga bankörningen. Ska bli kul att prova bilen på AR-1or, även om de är gamla och slitna ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Emil W |
||||
Jäklar du har verkligen slagit på stort. Men ny bil.
Vilken hemsk kameravinkel. O mätare som är mitt i vägen. Klart man vill se lite av huven. Så det syns att det är din bil. Nu kan det vara vad som helst. Gärna lite instrumentbräda och ratt o armar också. Tycker jag. _________________ Rickard Vikström VW Golf R |
||||
Re:
Ja det råkade bli så, får passa på medans tillfälle fanns och man vet aldrig vad som händer framöver.. Tar gärna tips och input på hur man ska lösa en bättre vinkel. Tidigare har jag haft den i takluckan, vilket gett en bra vinkel med lite av allt. Men nu har ju inte bilen taklucka.. Likaså är ju ett alternativ har ju annars varit att sätta den på stagen till nackstöden, men nackstöden är ihopbyggda med stolarna på RS3an så det går inte heller.. Vred ner kameran lite på Mantorp så det bör ha blivit lite bättre, då ser man lite motorhuv iaf. _________________ Emil W |
||||
Några nya intryck efter körning på r-däcken?
Jag är själv ruskigt sugen på den nya RS3-an och har förhoppningar om att den ska gå att köra riktigt snabbt med med enbart r-däck, vassare belägg/vätska och ett steg 1 från stertman (475 hk). Dock lär man ju vilja åka på samma bredd runt om, samma tanke som du har, annars blir det kanske knasigt med fyrhjulsdriften om man kör olika bredd och olika slitage? Eller grejar nyare system detta så man kan dra full nytta av att ha mer grepp i fram som tillverkaren vill..?! _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Re:
Min personliga åsikt är att det går att åka ruskigt fort med den! Det största problemet just nu är däckslitaget, speciellt på våra banor här hemma. Får man till lite bättre fjädring ihop med hjulvinklar så tror jag dock att däckslitaget också skulle bli mycket bättre. Ser man till att RS3an ändå har vikt/effekt liknande en M2 men ändå åker relativt smala däck jämfört med samma bil så kan det ju också förklara slitaget. Skulle man optimera det fullständigt så skulle man nog försöka gå upp ytterligare i däckbredd både fram och bak, 265-or bör gå in bak och säkerligen 285-295 fram. Men i mitt fall skulle det både kräva en helt ny uppsättning fälgar och nya däck, vilket skulle kosta massa pengar som jag inte är villig att lägga. Men skulle man köra de dimensionerna, vilket blir liknande vad folk gör med M2an, kombinerat med fjädring och hjulvinklar så skulle nog slitaget bli annorlunda. Men som konstaterats tidigare här så är jag på sin höjd en glad amatör som mest tycker det är kul att kasta runt bilen på bana ![]() ![]() _________________ Emil W |
||||
Har varit lite dålig på att uppdatera här så nu blir det i fel ordning..
Några dagar innan midsommar kom jag hem från den obligatoriska årliga Tyskland och ringen resan. Årets resa blev också den första med RS3'an. Totalt sett vart det en mycket lyckad resa, känslan var att det var mindre folk på och kring banan detta år jämfört med 2023. Dock var det, i vanlig ordning, väldigt mycket gulflagg, oljespill och bilar ståendes lite överallt.. Så ironiskt sett blev resans snabbaste varv det 3e varvet jag satte redan första dagen, då inkluderade det också ett kort telefonsamtal från kompisen jag åkte ner med.. Fick till ett antal varv som var 10-15s snabbare till halva varvet men pga gulflagg och större/mindre olyckor var det ingen mening med att försöka jaga tid.. Med tanke på tempot och hur mycket som lämnades i marginaler så är jag ändå helt klart nöjd med tiden, även om det hade varit roligt att få till ett helt varv med mer attack.. Summeringsvis en mycket lyckad resa! Blev ca 300mil, men endast 12varv på banan. Köpte motsvarande 20varv men då jag blev omkörd av ambulans på banan sista varvet, då 2st Porschar kört av i en av de snabbaste sektionerna, så kändes det som ett ganska OK läge att lägga av när allt ändå funkade. Ringen och varven finns kvar till ett annat år ![]() _________________ Emil W |
||||
I söndags (14/7) var det dags för en körning på Gelleråsen ihop med Ford klubben. Jag har bara varit på Gelleråsen vid ett tidigare tillfälle och det var 2019, så det blev mycket fokus på att bara försöka lära sig hitta runt banan.
Dagen började med en resa upp till Karlskoga i regn. Väderprognosen dagarna innan hade skiftat mellan massvis med regn hela dagen till lätta skurar. Väl på plats så var det blött och riktigt grått väder, vilket egentligen var perfekta förhållanden då fokus blev på att bara ta sig runt banan och var dessutom första gången för mig med bilen i lite halare förhållande. Runt lunch kom solen fram och banan torkade upp vilket gjorde att det även gick att skruva upp tempot. Dagens snabbaste varv landade på 1,15.6 vilket jag var nöjd med då det är första gången jag kör Gelleråsen på väldigt länge. Summeringsvis ett otroligt trevligt event anordnat av Ford klubben! Bilen presterade som förväntat med tanke på att jag kör gatdäck, ska försöka få tag på bättre däck/dimensioner tills nästa år! _________________ Emil W |
||||
Igår blev det lite skruvande och nya spindelleder från 034motorsport med lite offset monterades.
![]() Idag blev det hjulinställning, då camber inte är justerbar fram så skiljer det lite mellan sidorna, men nu är det nere på 3grader ändå ![]() _________________ Emil W |
||||
Är det inte som på många andra att hålen i framvagns bryggan är stora/ovala så att man lossar dom bultarna och bänder på hela bryggan för att få camber lika på vä o hö sida ?
Sista videon hade perfekt vinkel på kameran och mätarna hamnade perfekt i bild så inget skymmer banan ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Kul att du var nöjd med dagen och körtid blev det rejält ![]() |
||||
Re:
Vet att hålen är stora och att det ryktats om att subframen därför skulle kunna röra på sig under kraftig last. Men har inte hört talas om att man skulle lossa den och då kunna "jämna ut" cambern på höger och vänster sida.
Det blev det verkligen! Bara det stämmer i kalendern så ska jag försöka hänga med på fler av era öppna körningar ![]() Nej tror inte vi var ute något samtidigt. Gissningsvis är bilarna ganska snarlika, så det hänger nog mer på föraren. Däremot körde jag gatdäck och det är väl något jag behöver byta tills nästa år.. Lite tyngre bil och att jag inte riktigt hittar runt banan gör ju att däcken får jobba hårt.. _________________ Emil W |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (8178 totalt) |