Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW/Volvo med kanontid i Superstage (splittad tråd)
<<   1, 2
3749 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fyhr skrev:
johann skrev:


Mkt bättre!

Vet man vad BMW betyder förstår man vad jag menar.


Bayerische Motor Werke? (stavning?)

vadårå... kan la fortfarande va en bmw trots motorn du menar alltså att mclaren f1 ÄR en bmw


Det duger bra så

Näe, för det är nödvändigt men inte tillräckligt med en BMW-motor i en BMW. Många märkesvänner tycker dock att det är en BMW.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17911



Nu har jag rivit plasten av tidningen...
Fram: BMW M3-spindlar, egentillverkade justerbara fjäderben, egentillverkad topplagring, E36 hjullager, egentillverkade justerbara kränghämmarknivar.
Bak: Egentillverkade coilovers, justerbara kränghämmarknivar, Bilstein grupp N-dämpare (ombyggda), JST 60MM fjädrar.
Styrning: ombyggd original

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Johan Eskilsson
Jönköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12



Bilen är förövrigt besiktigad och typad med denna motor.
940 lättrycks 140 hk
Går bra för att vara 140 hk

_________________
Min GTI-R http://www.ssij.nu/bilder/N-hammar/webb.jpg
//Johan Eskilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mäkinen skrev:
Nu har jag rivit plasten av tidningen...
Fram: BMW M3-spindlar, egentillverkade justerbara fjäderben, egentillverkad topplagring, E36 hjullager, egentillverkade justerbara kränghämmarknivar.
Bak: Egentillverkade coilovers, justerbara kränghämmarknivar, Bilstein grupp N-dämpare (ombyggda), JST 60MM fjädrar.
Styrning: ombyggd original


Alla de här för att man lyckats trimma ihop chassiet o ställa in allt så att det lirar så bra! Lätt o skruva bort sig liksom.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Eskilsson
Jönköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12



Kan säja att den går väldigt bra på bana, mycket bra chassi. thumbs up
Fick förmånen att köra 3 varv på kinnekulle 2002 samt att åka med några fler.
Mycket härlig upplevelse.

_________________
Min GTI-R http://www.ssij.nu/bilder/N-hammar/webb.jpg
//Johan Eskilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Eskilsson skrev:
Kan säja att den går väldigt bra på bana, mycket bra chassi. thumbs up
Fick förmånen att köra 3 varv på kinnekulle 2002 samt att åka med några fler.
Mycket härlig upplevelse.


Då undrar man ju naturligtvis hur fort den tar sig runt kullen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Eskilsson
Jönköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12



Du vet väl att man inte får ta tid på bankörningar

Har för mig att det snabbaste uppmätta (inte många varv med tidtagning) var ca 1.04-1.03 med passagerare.
Hans diffbroms var dålig så den gick snabbare med någon i passagerarstolen som tyngde ner. Den var dock renoverad till SS + fler uppdateringar.

Var själv ca 4-5s långsammare med vanliga F1:or (han premiär testade sina slicks) och första gången på kullen för mig. Förövrigt andra bankörningen jag var på, är mycket nöjd med det.
Eller skall jag vara det? lite referens tider från kullen kanske.

_________________
Min GTI-R http://www.ssij.nu/bilder/N-hammar/webb.jpg
//Johan Eskilsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Kan nån berätta lite om chassiet annars på vad-vi-nu-får-kalla-den


EN BMVolvo kanske?
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Re: "BMW" med volvOTURBO

Jerry Kjellgren skrev:
Jag känner till killen härifrån trakterna som har bilen.
Han försökte först med BMW turbo men fick avslag av Svensk bilprovning.. thumbs down
Är det någon som känner till min vän Fredrik Nylander, det är nämligen han som lär ha trollat med hjulupphängningen.


det är väl därför den är så snabb då, fredde ska ju vara bra

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan Eskilsson skrev:
Du vet väl att man inte får ta tid på bankörningar

Har för mig att det snabbaste uppmätta (inte många varv med tidtagning) var ca 1.04-1.03 med passagerare.
Hans diffbroms var dålig så den gick snabbare med någon i passagerarstolen som tyngde ner. Den var dock renoverad till SS + fler uppdateringar.

Var själv ca 4-5s långsammare med vanliga F1:or (han premiär testade sina slicks) och första gången på kullen för mig. Förövrigt andra bankörningen jag var på, är mycket nöjd med det.
Eller skall jag vara det? lite referens tider från kullen kanske.


1:03 - 1:04 var med slicksen men innan lite pill o fix?
1:08 - 1:09 var med Goodyear F1 fast med dig som lite orutinerad förare?

Kul! Tycker du ska vara nöjd! Kinnekulle är en skoj men klurig bana! Går nog att putsa en hel del sekunder med lite övning i kombination med fungerande diff o de andra fixarna som gjordes till SS :-)

Jag tycker 1:03 låter sådär med slicks med tanke på vad det gick i SS.... det måste ha vart både ett o annat som skruvades däremellan....

Hoppas man får se BMW'n... (nej... f'låt JohanN, BMVon) på någon träff med SSJ eller nåt i sommar!

Föresten fick polarn köra själv i SS osså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kan nån berätta lite om chassiet annars på vad-vi-nu-får-kalla-den


EN BMVolvo kanske?


Varför inte en Volvo BM?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan Eskilsson
Jönköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12



Magnus Thomé skrev:


1:03 - 1:04 var med slicksen men innan lite pill o fix?
1:08 - 1:09 var med Goodyear F1 fast med dig som lite orutinerad förare?

Kul! Tycker du ska vara nöjd! Kinnekulle är en skoj men klurig bana! Går nog att putsa en hel del sekunder med lite övning i kombination med fungerande diff o de andra fixarna som gjordes till SS :-)

Jag tycker 1:03 låter sådär med slicks med tanke på vad det gick i SS.... det måste ha vart både ett o annat som skruvades däremellan....

Hoppas man får se BMW'n... (nej... f'låt JohanN, BMVon) på någon träff med SSJ eller nåt i sommar!

Föresten fick polarn köra själv i SS osså?


Tror inte att han körde SS själv, fick nog bara köra raktfram där.
Kan en renoverad diffbroms, bromsvåg och nytt insug etc. göra någon skilnad

Han missade inte någon av SSJ:s banträffar förra året så han kör nog i år också.

Tiden 1.09-1.08 var med min bil och GoodYear F1:or med mig bakom ratten, tog ingen tid när jag körde BMV:n.
Kändes mycket bra att "bara" vara 5s långsammare än BMV:n med slicks och en mer rutinerad förare trots BMV:ns strulande diff.

Vi syns kanske på banan

_________________
Min GTI-R http://www.ssij.nu/bilder/N-hammar/webb.jpg
//Johan Eskilsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus Thomé skrev:
Vet att Magnus Karlsson från Kinnekulle vann SSK-nån-av-serierna ett år med en M3 med volvomotor. Inte ovanligt koncept alls faktiskt! Nisse du minns kanske mer? (vi hade ofta Magnus K som förarinstruktör på banträffarna i GTI klubben)


Magnus körde som sagt med Volvomotor i M3:an (Även i 190:n så satt det en snurra av samma fabrikat). Tror faktiskt att de flesta utan superbudget körde Volvo. Visserligen får man ju ut mer effekt i en M3-motor, men det kostar.
Anledningen till detta var (är) SSK:s reglemente. Med en sådan motor som är enklare uppbyggd än en S14-motor (Sedär, jag har lärt mig lite också ) så tillåter reglerna en lättare bil.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW/Volvo med kanontid i Superstage (splittad tråd)
<<   1, 2
3749 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande