Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (11078 totalt) |
De sprack inte ens när jag körde in nosen på Ringen o flyttade hjulen... Ser lurigt ut ja. Snygg bil annars! |
||||||
Re:
hmm, letar man efter sprickor i plåten/karossen runt fjäderbenet, på lekmannaspråk? Tips mottages tacksamt. Tänker ifall fjäderbenet inte setat fast ordentligt lär det ju ha klonkat och låtit något förfärligt. _________________ Petter Berggren |
||||||
Jag skulle ha börjat kolla i hjulhuset (ta bort innerskärmen i plast) och kontrollera punktsvetsarna som sammanfogar hjulhus (plåt) med ramben och kupén. Sen ska man väl inte måla fan på väggen heller, det kan ju vara så att staget blivit skadat tidigare som skapat brottanvisning. Men helt klart värt att följa upp i förebyggande syfte.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Re:
Tack för tips, börjar där, absolut värt att följa upp. ![]() Läser man på div. forum så är det här inte första fästet som knäcks, hittade en tråd med ett flertal ägare till bilar tillverkade 2003 (som min) med liknande brott i gjutningen. _________________ Petter Berggren |
||||||
Re:
Håller tummarna att det är så, en dålig batch bara. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Oavsett om det var någon luftinneslutning eller annat som gjort en försvagning i gjutningen så måste den utsatts för tämligen stor belastning för att smälla rakt av. Helt klart måste det finnas en försvagning i tornet som gjort att staget fått ta hela belastningen utan hjälp av tornet.
Det uppenbara är ju att staget dragits av, dvs att någon av tornen rört sig utåt. Det måste inte nödvändigtvis vara på sidan det small av. Det måste i så fall finnas sprickor eller motsvarande på insidan av tornen, om tornen kunnat svaja utåt. Det gör det så klart svårare att hitta sprickor eller svetsar som givit upp. Motorn sitter ju i vägen för den inspektionen. _________________ Magnus Falk |
||||||
spontan idé för felsökning
Ett snabbt test man kan göra med en lift är ju att jaga rätt på ett nytt stag, ställa bilen på backen utan staget, se efter om det passar eller inte och sen göra samma sak med bilen i luften. ett ganska enkelt sätt att se om något är galet eller rör sig för mycket. _________________ Ludwig Karlsson Hedlin |
||||||
Re:
Ja, smart, eller ännu enklare att mäta avstånd mellan tornen när bilen står på backen sen kontrollmäta med ena sidan i vädret? Det finns spår på staget som visar på att någon har justerat det fram och tillbaka. Monterar man staget när ena sidan är lyft och sen släpper ned bilen tror jag att det lätt kan bli spänningar som leder till att delen knäcks. _________________ Petter Berggren |
||||||
Dessa idéer för felsökning är riktigt fiffiga, just med tanke på att det är svårt att se sprickor nedtill på tornens insidor. En fråga som uppstår: hur mycket måste tornen ha rört sig för att staget skulle smälla rakt av? Handlar det om 1 eller 2 millimeter som staget sträcktes innan det small av? Eller, handlar det om 1 cm?
I vilket fall som helst, det är ju ett mycket enkelt test, bara att lyfta ena sidan med en domkraft, kolla om sprickan ökar väsentligt? Och sedan göra samma sak med att lyfta bilen på andra sida och se om sprickan ökar? _________________ Magnus Falk |
||||||
Re:
Är alltid surt att skrota belägg, men rådet från mig är att byt alltid belägg om du byter skivor. Vill du så spara dem som nödbelägg/reserv. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||||||
Nu är ju staget emellan två sidorna ur funktion.
Om jag lyfter vardera sidor på bilen för sig, tänk som ett hjulskifte alltså höger hjul upp, mäter mellan topplagringar 109,6cm Sedan vänster hjul upp, mäter mellan topplagringar 109,7cm Med båda hjul i backen, 109,6cm Mäter ensam med tumstock, viss felmarginal föreligger. Tänker jag konstigt i denna felsökning eller känns det som ett rimligt tillvägagångssätt? ![]() _________________ Petter Berggren |
||||||
Om felet beror på att tornen gått isär från varandra så kan det nog vara lite svårtolkat med den metoden (även om det ju säkert kan vara så att din kaross mår fint).
Du lyfter ju i samma del av karossen som annars skulle sträva nedåt, tänk hjullyft på innerhjulet vid kurvtagning. Test på billyft och kanske lyfta lite extra med växellådslyft i framvagnsbalk? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||
Eller så lyfter du upp bilen på ena sidan och lägger något lite högre, typ 10 cm, under ena framhjulet så du får en snedbelastning mellan höger och vänster sida över framvagnen. Att bara lyfta med domkraften skapar inte denna brytning.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Lyft bilen nu och satte plankor under, 10cm högt
Samma mätresultat som innan. Tror jag applicerar occams rakkniv här, och tillskriver att staget var felmonterat vilket skapat onödig stress på komponenten. _________________ Petter Berggren |
||||||
Låter rimligt, mittendelen av staget skall skruvas dit när bilen står på marken. Delen som gick sönder går att köpa separat.
![]() _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||||
Re:
Låter rimligt. 👍 Som Andre skrev tidigare, om du ändå vill passa på att tvätta rent osv, ned med innerskärmarna och inspektera överallt du kommer åt, så har du gjort det du kan med dina förutsättningar? Vid nästa besiktning kan du få be om att vara med och och att de inspekterar extra noggrant iframvagn när de gör test av bussningar och bärarmar? Kanske rent av montera av staget inför den besiktningen? Skiljer sig säkert mellan firmorna idag, men gamla besikningsorganet, om du verkligen ber dem stressa så kan man få bilen att dansa ordentligt och borde du kunna lyssna dig till ett knak och visuellt ev se om det rör sig med öppen huv. _________________ Christian Halldén Enthusiast Group AB BMW 1M "GTS-R" BMW M3 E90 "CRT inspirerad" |
||||||
Re:
Ja, vettig input på flera punkter. Skulle ett till stag gå samma öde till mötes så får man väl grotta ner sig ännu mer, men just nu är jag inte särskilt orolig med tanke på hur många resultat man får upp på internet med andra stag som gett upp utan förvarning och skäl. _________________ Petter Berggren |
||||||
Jag kan inte mkt om E46 men går det inte att komplettera med ett undre framvagnsstag som håller ihop paketet?
Har du kvar oem-förstärkningsplåten undertill? https://www.e46fanatics.com/threads/ 8AZ Front end reinforcement on front axle carrier/engine carrier E46 Replace screws; first tighten down rear screws Jointing torque 59 Nm Torque angle 90+30 ° I övrigt gillar jag bilen! _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Projekt Stol
Provsatt en uppsättning Pole Position i helgen, tyvärr blir ryggen för kort för min del, hålen i ryggen hamnar alldeles för långt ner. Vill ha en uppsättning stolar som går att använda med 3-punktsbälte samt med 4/6-punktsbälte. Då ser alternativet ut som Cobra Nogaro, vilket jag är rädd blir lite väl tight över höften. Någon med ett ess i rockärmen? ![]() _________________ Petter Berggren |
||||||
Sjukt snygg bil!
För att gå med i debatten... Om du ska smälla av det där staget igenom att tornen rör sig? Då har du riktigt stora sprickor tror jag. Det är nog en dålig batch i kombo med vibrationer från hårda bussningar som gjort det där. Bara att byta och köra vidare tror jag. Vibrationer kan skapa diverse roliga fel. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (11078 totalt) |