Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
slitage pga isdäck
<<   1, 2
3206 besök totalt
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Anton Lillsund skrev:

Sedan verkar höjden 650 mm vara väldigt populär. Själv hade jag gärna haft ett lägre däck, för att skona bilen lite vid fjädring. 630 eller lite lägre hade varit lagom.



650 är maxhöjd i rally och "bigger is better" så det är det man kör på

_________________
Daniel Steiner
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



William Ekström skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Jag åkte med rallydäck med min Ascona B för ca tio år sedan. Då banan var gjord för vanliga Svensson däck så gick det kanske lite väl fort. Det fanns nämligen ett rakare parti för att man skulle kunna få upp lite fart inför en lång sväng som nöp åt gradvis, jättekul med alla sorters bilar . Problemet var bara att bilen varvade ur på trean, i med fyran och fortsätt gasa. Det gick rejält fort när man bröt in bilen på ställ i svängen, då kom den där sensationella känslan när man kan styra bilen trots att alla hjulen hasar. När orken på fyran inte räckte åkte trean i och det drev på för fullt genom resten av svängen.


om jag åker ut till sjön och kör AC'n på fullt med dörren öppen, fryser det snabbare då? Det där lät hur kul som helst ju!!

tvåtaktsmicke skrev:

Skador:
Rambalken sprack vid torpedväggen
De ganska friska men inte helt fabriksnya trösklarna sprack upp hela vägen
Ram och vevlager gick ned sig på min renoverade och trimmade 2.0E motor


Min Opel är väldigt rostfri, men jag har svets om det kniper.
Den motorn kan inte ha fått smörjning i kurvorna.. Jag har dock lagt in bafflar i mitt tråg så jag borde klara mig.


Jo, det uppstod nog brist på smörjning, det var ju trots allt fråga om rätt höga sidokrafter. Det där vet man ju mer om nu.
Men jättekul är det ju, och sakerna håller bättre om man tar det lite lugnt

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



tvåtaktsmicke skrev:

Men jättekul är det ju, och sakerna håller bättre om man tar det lite lugnt


Nej nej, min filosofi är att köra fullt och reparera sen.

_________________
William Ekström
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel7xQ skrev:
Anton Lillsund skrev:

Sedan verkar höjden 650 mm vara väldigt populär. Själv hade jag gärna haft ett lägre däck, för att skona bilen lite vid fjädring. 630 eller lite lägre hade varit lagom.



650 är maxhöjd i rally och "bigger is better" så det är det man kör på


Aha! thumbs up
Då är det förklarat också. Attans att man inte får allt för en gångs skull. >

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Däck för banåka
slitage pga isdäck
<<   1, 2
3206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande