Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3634 totalt) |
Igår kom äntligen ukr-bussningarna, bakvagn redo att monteras.
Inte supernöjd med Polycraft, ser ut som krigsproduktion från någons garage. Behövde svarvas/slipas en del då vissa dimensioner var off med flera mm. Finish på Strongflex helt perfekt. ![]() ![]() ![]() _________________ Axel Söderlund |
||||||
Ska bilen bara gå på gata så fungerar biltemas växellådsolja alldeles utmärkt skulle jag säga, ska du pressa lite hårdare under längre perioder på bana så antingen Motul 300 eller Redline Shockproof oljan brukar funka fint i dessa. Är det kylslinga på lådan som sitter i bilen? Gällande bussningarna så hade jag blandade erfarenheter när jag monterade strongflex i min bil, vissa bussningar passade direkt, andra var jag tvungen att köra några varv i svarven för att ha en chans att få i :/ _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! ![]() Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Blev biltema så länge, är ju massa R&D kvar till "raceklar" 😂 blir en genomgång innan dess, nu vill jag få den rullande bara. Yep kylslinga till lådan. 100% säkert kommer jag behöva en riktig oljekylare också, löser man det med "sandwhich plate"? Sitter på RS6? Om någon har en över köper jag gärna. Läste igenom din byggtråd igår kväll faktiskt, blir brutalt. _________________ Axel Söderlund |
||||||
Fråga; det kan ju inte vara något annat än friktion mellan bussning och kaross som håller bakvagnen på plats, diametern på hålen i bussningarna är ganska mycket större än bultarna, så var det även på original.
Fick med en massa fett så har kladdat även på den ytan som fäster mot karossen, borde jag ta ner och göra rent? Den sitter på plats men ej åtdragen. Stör mig på att bakvagnen hålls fast via friktionsförband med fyra plastbitar... _________________ Axel Söderlund |
||||||
Flottet du får med är tänkt för mellan hylsan och bussningen så dom inte ska knirra och leva om.
Tänker du motoroljekylare nu? I så fall så sitter en sandwitch på RS6 maskinerna, jag borde ha två stycken liggande i garaget jag inte kommer använda, kikar i helgen ![]() Det har varit lite dåligt med aktivitet i den byggtråden men börjar fylla på lite nu vartefter, kul att folk fortfarande läser på Garaget ![]() _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! ![]() Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||||
Personligen hade jag gjort rent ytan mot karossen, just för friktionens skull. Men jag hade nog även funderat på att svarva någon form av centreringshylsor för att eliminera så mycket rörelse som möjligt. _________________ Benny Gustavson *BG Autoteknik* |
||||||
Aldrig fel att skölja lådan med ny billig olja.
Men om du har oljepump med kyl slinga så går väl ändå den till en värmeväxlare vid motorn? Då hjälper motorns vatten till att värma upp oljan när det är kallt och sedan att hålla olja från att bli för varm enda nackdelen är nog bara att motors kylare får extra värme att ta hand om, men du har ju inga turbos eller annat så värme borde du inte ha problem med om inte kylaren är igentäppt.. Jag har ingen oljepump på min så efter 25-30 min på banan får man sakta ned så oljan får kyla av sig. Eller pratade du om bättre oljekylning till motorn i samma mening som växellåds kylslingan? Tror inte du behöver oroa dig över motorns oljetemp på en std motor. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Det hade ju varit perfekt! Nja länkat i din bio, klart man kollar in ![]() _________________ Axel Söderlund |
||||||
Ja det blev otydligt. Det är alltså sandwhich plate för att köra en extern motoroljekylare jag frågade om. Nu har jag inte kört bilen särskilt mycket men oljetempen steg rätt snabbt till 120 om man drar på, då var det kallt ute också. Även om T inte skulle gå över 120 är det väl fördelaktigt med lägre? Typ 100? Letade faktiskt i din tråd efter hur du ordnat med oljekylningen, kör du adaptern jag syftade på 078115405A? På diagram till RS6 finns den med där men syns aldrig vart in/ut på den leder? På min växellåda sitter oljepump som cirkulerar genom inbyggd värmeväxlare i kylaren, så skönt att det är hanterat från fabrik. _________________ Axel Söderlund |
||||||
120 grader låter konstigt högt, speciellt om vatten tempen ligger normalt?
Kan vara värt att kolla att olje tempen visar rätt.. Ja jag har RS6 adaptern för extern oljekylare samt värmeväxlaren för motorolja/vatten Går att dels se oljekylare samt slangar men även adaptern nr16 på din skiss på denna sida: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men finns nog fler sidor där den syns. Min original växellåda hade också oljepump, men kör med diesel låda som saknar detta.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Inte helt ovanligt att oljetempen sticker iväg, tänk på att 90 grader i instrumentklustret inte är just 90 grader, den kommer visa 90 även om det är 100 grader tex. Kan du kolla med vcds vad den faktiska vattentempen är när oljan är 120 grader? Går bägge fläktarna? Finns en del trådar att läsa om oljetempproblem där det egentligen är vattentempen som är högre än normalt vilket inte visas i instrumentklustret. _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! ![]() Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||||
Anslutningar på adaptern neråt och böjer sedan framåt och tråcklar sig igenom rör, laddluftkylare etc fram till fronten. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() ![]() ![]() _________________ Roland Johansson |
||||||
Tack för tips och engagemang!
Jag har en felkodsläsare där man kan se live data. Snart redo för jungfruturen, får kika på vattentempen då ![]() Hur gick det Manick, hittade du någon sandwhich plate? ![]() _________________ Axel Söderlund |
||||||
Sent igår kväll tog jag första provturen, idag lite småfix sedan iväg till besiktning. Såklart var besiktningsmannen Audi/VAG-nörd
![]() ![]() KW-dämparna gör verkligen sitt jobb, har inte jättemycket att jämföra med senaste tiden men vägpartier som får ny BMW sportigare version att nervigt studsa runt slätas över. Har ju med geometrin att göra också vilket är en anledning till att jag diggar de här bilarna. De är på hårdaste inställningen fram och bak, bilen dyker in i kurvorna rätt så fint och går kontrollerat ut. När man pushar så understyr den men inte katastrofalt, skulle nog bli ett ordentligt lyft med styvare krängare bak. Upplever att mitt massakrerade insug fått aningen korta runners, det är som att bilen vaknar vid 5000 varv och vill fortsätta till 8, varvstoppet ligger vid drygt 7-någonting. Svårt att säga om mer effekt eller inte. Ska ut och logga 100-200 tider ikväll så får man en baseline innan mappning och annat. Någon som vet hur längd på runners och mappning samspelar? Är runner-längd som en fristående variabel i sugmotorer eller är den viktig för hur man kalibrerar bränsle och tändning? Har hittils kört med hjulvinklarna lite hipp som happ men håller just nu på att ställa "ordentligt". Tänkte lite på hur man enklast gör det i garaget och kom fram till den här setupen: Först mäta spårvidden fram och bak (pga vald mätpunkt nedrefälgkant och camber var min 20mm "bredare" bak, bäst är ju att mäta mellan naven direkt men kunde inte göra det på nåt bra sätt, har man samma/nästan samma camber fram och bak spelar det ingen betydande roll), sedan uppspänd fiskelina i höjd med navcentrum Xmm ut från navcentrum bak och X+20mm fram. Arctan(Delta/fälgbredd) = vinkeln. Delta = skillnad i avstånd från fiskelina mätt från bakre och främre fälgkant och fälgbredd = mätpunkterna bakre och främre fälgkant. I mitt fall är 1mm 0.116 grader och mätfelet bör vara långt under 1mm om man litar på sitt ögonmått ![]() ![]() ![]() Den här justeringen är ju inte toppen direkt, vore nice med justerbart stag och kulleder. På de andra hjulen la jag en plastpåse under så behöver man inte kämpa mot friktionen lika mkt. _________________ Axel Söderlund |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (3634 totalt) |