Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kitcar för sportvagnsracing?
<<   1, 2
7227 besök totalt
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 608



Hmmm

Skall genast ta och titta på sidan... har haft en del problem med den men vet inte vadför

Desutom så behöver den uppdateras ordentligt... då det har hänt mycket med Sensorn och Aciden. Samt att Ulf nu också har masa fian kolfiber prudukter till Elisen

Tack så mycket för info... alltid roligt att höra vad folk tycker

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Re: Kitcar för sportvagnsracing?

Pär Hylander skrev:
Reglerna, om jag fattat rätt, förbjuder bilar som ursprungligen gjort för att tävla med, så Westfield XRT2 (heter den så) går bort, det är väl den som är rätt lik radical.


Jag hittar inte den texten i reglementet

Jag tycker helt klart att man skall bygga ett amatörbygge om man vill köra roadsport!

Följande regler i dagens reglemente drabbar nämligen INTE amatörbyggen:

"Minst ett ordinarie passagerarsäte ska finnas"
- Montera vad du vill och hävda att det är original.

"Huvudstrålkastare, blinkers och bromsljus får ej flyttas."
-Montera var du vill och hävda att det är original.

"Inga aerodynamiska anordningar får eftermonteras på bilens undersida."
-Montera och hävda att det är original.

"Byte till säkerhetstank är tillåtet om den placeras på originalplats."
-Montera var du vill och hävda att det är original.

"Byte till sekventiell alt automatisk reglering är ej tillåtet."
-Montera vad du vill och hävda att det är original.

"Kylaren monteras på originalplats +/-50 mm."
-Montera var du vill och hävda att det är original.

och slutligen däckbredd:
"Undantag från tillägget göres för bilar som i besiktningsinstrumentet kan
uppvisa att fordonet från fabrik är utrustat med bredare däck."
-Registrera in din rörhög med jättebreda däck och hävda att den är sådan från "fabrik"!

Listan:
-Vill du ha hjulupphängningar från en Formel 1-bil? Gör ett amatörbygge.

-Vill du välja motor själv? Gör ett amatörbygge.

-Vill du ha mittmotor? Gör ett amatörbygge.

-Vill du modifiera bärande delar i din kaross? Gör ett amatörbygge.

-Vill du helt fritt välja bromsar? Gör ett amatörbygge.

-Vill du sitta mitt i bilen (som i en formelbil) Gör ett amatörbygge.

-Vill du slippa dörrsidor och inredning Gör ett amatörbygge.

-Vill du slippa passagerarsäte Gör ett amatörbygge.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Re: Kitcar för sportvagnsracing?

Utzon skrev:
Pär Hylander skrev:
Reglerna, om jag fattat rätt, förbjuder bilar som ursprungligen gjort för att tävla med, så Westfield XRT2 (heter den så) går bort, det är väl den som är rätt lik radical.

Jag hittar inte den texten i reglementet

Hmm, när ramlade den texten bort. För den har ju funnits...
Sen kan man ju konstatera att det var en ganska tandlös regel. Hur görs den bedömningen? Jag skulle vilja påstå att så gott som alla av de amatörbyggda bilarna som körs i Roadport är ursprungligt byggda för att tävla med av ägaren. Hur många är det som kör dem på gatan utom till bilprovningen.

Jag håller med Peter om att det optimala måste vara att göra en egen bil. Förutom de fördelar som just räknats upp blir vikten garanterat lägre (om man vill) och det ger ju direkt bättre kurvegenskaper.
Jag tycker att det är kul att amatörbyggen får vara med men fördelarna mot en modifierad "riktig" bil blir för stora. En personlig fundering är att hembyggda bilar borde vara tillåtna men automatisk hamna i Roadsport A. Fast vad gör man t ex med äkta Lotus seven bilar, de är ju inga amatörbyggen...

EDIT: Däcksbreddregeln är ju löjlig. Jag trodde den var borttagen....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19045



Känns som Roadsport kommer dö av just precis de anledningarna du just räknade upp Utzon...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
thulle
Dalarna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 16



Björn!

Så du är oxå en sensor byggare?

Jag köpte en kaross av Ulf i vintras men har inte riktig fått alla delar än,
har du alla delar inkl nederdelen på rutramen och fästena till lysena fram / bak?

Skicka gärna iväg ett mail hur långt du har kommit, sen vore det jätte kul med bilder!
Har många frågetecken hur det här ska gå ihop =)

Själv så sitter jag med ett acid chassie som skulle passa enligt ulf men det fattades en sisådär 4dm på bredden och längden har jag inte enns vågat kollat upp
så troligtvis så blir det att bygga ett helt nytt rörrams chassie med samma hjulupphängning som aciden i vinter.

//Mattias
dalarna

mab@unx.se

_________________
Mattias Backlund
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Kan jag ana ett sting av bitterhet i Hr Utzons uttalande?

Vill minnas att han dök upp med en dockskåpsstol som passagerarsäte vid tillfälle...

Riktigt så lätt som det hävdas är det inte att hävda "original" på hembyggen.

Det gäller väl alla tävlingsformer att man måste optimera mot reglementet för att ha en vinnarbil. Detta hindrar ju inte att man kan ha kul med sin bil även om den inte är så konkurenskraftig.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Björn Larsson skrev:

Det gäller väl alla tävlingsformer att man måste optimera mot reglementet för att ha en vinnarbil. Detta hindrar ju inte att man kan ha kul med sin bil även om den inte är så konkurenskraftig.

Absolut, se bara på mig

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



orginal Lotus/Caterham Seven är i sverige *altid* att räkna som amatörbyggen, iallafall i SBP's ögon

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Björn Larsson skrev:
Kan jag ana ett sting av bitterhet i Hr Utzons uttalande?

Vill minnas att han dök upp med en dockskåpsstol som passagerarsäte vid tillfälle...

Riktigt så lätt som det hävdas är det inte att hävda "original" på hembyggen.

Det gäller väl alla tävlingsformer att man måste optimera mot reglementet för att ha en vinnarbil. Detta hindrar ju inte att man kan ha kul med sin bil även om den inte är så konkurenskraftig.


Det är ju precis så lätt !!!

Enda lösningen är att amatörbyggda fordon automatiskt får effektstraff. Då så skulle en seven på 5,6-5,8 kg/hk (riktiga kg/hk) tävla mot riktiga bilar på 5,2kg/hk i roadsport B på ganska lika villkor.

EDIT : och kanske effektstraff för osportsligt låg vikt med.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Skruva banåkabil
Kitcar för sportvagnsracing?
<<   1, 2
7227 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande