Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2 48 besök senaste veckan (2978 totalt) |
Re:
Bygger man om sin egen Ferrari är det lugnt ![]() _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Var väl dags för en liten uppdatering
Dåså, dags för en liten uppdatering. Hur ska vi annars komma ikapp? ![]() ![]() Som ni såg tidigare så skapar jag mallar för full bredd på en gång, i filerna jag har köpt så är det egentligen tänkt att man skapar en mall för varje halva av bilen och då monterar dem bredvid varandra för att få hela bilens bredd. Vilket enligt mig skapar stor risk för att det blir vinklar på skivorna och hela bilen blir skev. Så jag körde alltså på att lägga dubbelt så mycket tid på mallarna, för att få mindre huvudvärk i framtiden. ![]() Förutom mallarna och skivorna ska jag även bygga ihop en struktur/låda, där alla skivorna ska monteras mot. Så jag köpte många meter 45x45 reglar och byggde ihop till en ram, nu i efterhand inser jag att 45x45 var på tok för smalt och reglarna var allt annat än raka. Har man plats och pengar rekommenderar jag att man kör stålram alternativt starkare trä. Min ram blev mycket svar och även skev. ![]() ![]() ![]() ![]() Så jag fick riva första försöket på strukturen och börja om, nu med förstärkningar. Jag köpte även en ordentlig gersåg (körde tidigare med en vanlig handsåg). Efter att ha ritat upp en simpel ritning (i Microsoft Word haha) med en simpel lite BoM-lista, så hade jag alla mått. Då var det simpelt nog att bara kapa upp bitarna och montera igen, den här gången var strukturen väldigt stabil. ![]() ![]() Förutom strukturen så kapade jag upp alla stora bitar (37st) alla små bakre bitar (40st) och hälften av de främre (19st). Nu är det alltså 19st små främre bitar kvar att kapa ut. Jag har dock valt att inte kapa ut dem då det blir så otroligt trångt i garaget om jag ska bygga bilens fulla längd redan nu. Utan de bakre samt de främre bitarna är bilens längd 3600mm, vilket är 940mm kortare än bilens fulla längd. ![]() Som ni ser så har jag otroligt begränsat utrymme i garaget.. ![]() ![]() Jag väntade kanske lite väl länge med att byta bladet i sticksågen hehe ![]() ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||||
Skulle tro att det antagligen skulle vara värt att lära sig lite 3d cad, typ onshape. 3d-printing känns som ett måste för att replikera inredning till en modern bil, kan ju också användas för mindre intrikatare bitar till pluggen. För att få de lika mellan sidorna om inte annat. Skrivare är också perfekt till mindre mallar, jiggar och testbitar i fall där plasten inte är läplig för slutprodukten.
I övrigt är det ju bara att kämpa på, vilket hästjob till projekt: ). _________________ Markus Ålind |
||||||
Re:
Jag har faktiskt påbörjat med 3D printingen, har skrivit ut 3 delar av vänster framlykta för att testa. Tanken är att detaljer som speglar, lyktor, fenor till diffusor, etc. Printar jag ut, slipar till fin finish och gör gjutformar av dem. Sen gjuter jag det mesta i kolfiber (vakuum infusion). ![]() ![]() ![]() ![]()
Jag tror att bladet blev så slut att jag kompenserade genom att trycka extra hårt, vilket ledde till ännu mer värmebildning och i sin tur att bladet slog sig ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||||
Har din sticksåg ställbar matning? Annars, överväg ett inköp med tanke på mängden sågning framför dig. Skillnad som natt och dag med en sticksåg med matning. Ställ ner matningen om du behöver göra tvära kurvor, annars mår inte matningen så bra i längden.
_________________ Magnus Falk |
||||||
Re:
Perfekt användning av 3d-skrivare. K1 max? _________________ Markus Ålind |
||||||
Re:
![]() ![]()
Den är ställbar, har kapat upp allt och monterat nästa alla bitar. Här har jag dock inte hunnit ikapp där ännu så att säga ![]() ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||||
Re:
Eller hur! ![]() ![]() Skapt öga måste jag säga, K1 Max i bilderna ja, har även en Creality Ender 5 Max. Tanken är att jag ska skicka ut g-koden direkt till skrivarna. Men garaget är inte på samma plats som mitt hem så det är ett eget nätverk och jag måste lösa en brygga eller något för att få det att lira. Har inte riktigt orkat lösa det ännu då det inte är aktuellt med utskrifterna nu ![]() Baklyktorna blir roliga faktiskt, tanken är där att jag ska printa ut lyktorna, sen göra en gjutform från printen och då gjuta silikon ![]() _________________ Christoffer Dunlap |
||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2 48 besök senaste veckan (2978 totalt) |